Variabel zwaartepunt

Hallo,
Zou het zinvol zijn een door een servo variabel zwaartepunt te realiseren.
Men zou dus in de lucht het zwaartepunt een paar mm naar voren/achter kunnen verschuiven bij wisselende weerkondities/windvlagen. Mits men plaats heeft en ontvangerkanalen natuurlijk.
 
Waarom zou je bij windvlagen of ander weer een ander zwaartepunt willen hebben, tijdens de vlucht??

Het enige wat ik me kan voorstellen wanneer het interessant is, is voor bij een wereldrekord duurvliegen, maar dan is de vraag of met het extra gewicht genoeg brandstofbesparing opleverd. Als je het in een modelvliegtuig zo "extreeem" kan beinvloeden.

Voor 3D vliegen? Ik denk niet dat het effect genoeg zal zijn in combinatie met het extra gewicht.

Cor
 
Omdat weercondities veranderlijk zijn en je weet dat het verplaatsen van het zwaartegewicht voordelig is en tevens dat als minpunt het extra gewicht met zich
meebrengt, zeg ik... probeer het gewoon en deel je bevindingen!!
 
Zelf heb ik de neiging om mijn ballaststaaf aan de hoogte roer servo te koppellen, paar keer gedaan metn twister, niet echt voordeel kunnen merken... Kan aan mn onkunde liggen of wellicht was de slag vd servo niet genoeg, om dit te veranderen heb meer ruimte in fe romp nodig en n constructie die licht is. Tot op heden nog geen oplossing gevonden. Ben benieuwd naar de ideeen en oplossingen van jullie! Go for it!
 
Omdat weercondities veranderlijk zijn en je weet dat het verplaatsen van het zwaartegewicht voordelig is en tevens dat als minpunt het extra gewicht met zich
meebrengt, zeg ik... probeer het gewoon en deel je bevindingen!!


Dan zou ik graag (onderbouwd) willen horen wat er verbeterd als je een juist zwaartepunt hebt, en wat je dan kan/moet veranderen om het beter te krijgen met ander weer ? :rolleyes:

Succes,
Cor
 
Zelf heb ik ook wel eens over dit probleem nagedacht. De Twister 3 is enorm snel te maken door het zwaartepunt vrij voorlijk te leggen en thermiekt extreem goed met het zwaartepunt ver naar achteren. Dit alles zou dan wel moeten gebeuren met maar 20 gram lood en om daar het zwaartepunt ver genoeg voor te verplaatsen moet het lood wel over een 6 tot 8 cm verschoven worden. Met een servo is 10 tot 15 mm geen probleem maar dit levert nauwelijks 1 mm verschil. Met een servo met een soort schroef as met hele grote spoed is het misschien te realizeren. Wisselen van ballast word dan wel een probleem. Met wat grotere rompen zou het probleem makkelijker op te lossen zijn.

Alex
 
Dan zou ik graag (onderbouwd) willen horen wat er verbeterd als je een juist zwaartepunt hebt, en wat je dan kan/moet veranderen om het beter te krijgen met ander weer ? :rolleyes:

Succes,
Cor

Dlg vliegen is voor fijnproevers... Dwz dat een perfect zwaartepunt voor de een goed is met thermieken , terwijl een andere piloot liever wat voorlijker zit..... Deze voorkeuren verschillen,naar mijn mening, per vlucht, weertype en dlg. Vandaar dat een variabel zwaartepunt voor dlgers erg waardevol kan zijn.Het gAat dus om momenten tijdens de vlucht. Bv. Met terug kOmen is een voorlijk zwaartepunt wenselijk, zoals Alex hierboven beschrijft.
 
@ Specialpainter; duidelijk en klinkt ook aannemelijk. Ik zat meer in de richting van "gewone" of 3D modellen te denken.

Cor
 
makkelijkste manier vind.ik nog steeds afstellen op een achterlijk zwaartepunt en met wind wat lood in de neus
 
Dit alles zou dan wel moeten gebeuren met maar 20 gram lood en om daar het zwaartepunt ver genoeg voor te verplaatsen moet het lood wel over een 6 tot 8 cm verschoven worden. Met een servo is 10 tot 15 mm geen probleem maar dit levert nauwelijks 1 mm verschil. Met een servo met een soort schroef as met hele grote spoed is het misschien te realizeren. Wisselen van ballast word dan wel een probleem. Met wat grotere rompen zou het probleem makkelijker op te lossen zijn.

Alex


ik ga mijn kopje hier eens over breken se, ik denk graag na over zulke dingen...

het moet volgens mij te doen zijn om de uitslag van de servo te vergroten (soort van hefboomsysteem, maar dan zonder lange arm... )

uiteraard hoeft dit maar in 1 richting te werken, voor de andere richting kan je een veertje gebruiken dat terugduwt of iets dergelijks.

vooral de "rudderless" piloten hebben het voordeel dat ze plek hebben voor een variabel CG servo!
(damn, nu gaan we loet nog een trapje hoger helpen!)
 
Hey

Een ronde schijf op je servo monteren, daar een touwtje omheen. Voor en achter in je romp nog een schijf waar de draad over loopt, gewichtje in het midden van de draad en evt een slede of zoiets onder het gewichtje maken zodat het geheel makkelijk schuift en dan heb je al iets wat zou moeten werken!

Groeten
 
Hey

Een ronde schijf op je servo monteren, daar een touwtje omheen. Voor en achter in je romp nog een schijf waar de draad over loopt, gewichtje in het midden van de draad en evt een slede of zoiets onder het gewichtje maken zodat het geheel makkelijk schuift en dan heb je al iets wat zou moeten werken!

Groeten

In een gemiddelde dlg romp wordt het al erg vol met een ronde hevel op je servo.... Opzich een goed idee, maar zelf denk ik dat dit lastig is te construeren in een DLG-romp.....het moet simpeler is mijn mening...
 
en met een rond schijfje kom je niet ver, zoals alex al aangaf, je kan NOOIT 7-8cm schuiven met een doodgewone servo...
 
5 cm doorsnede komt bij een dlg romp niet voor... Je idee is goed, maar moeilijk uitvoerbaar in n dlg romp, met een diameter van gemiddeld 3,5 cm... De hevel zal dus kleiner moeten en of dan de te behalen afstand nog haalbaar is mag jij dan weer uitrekenen;-) beni zo'n rekenaar......
 
Of je zet er een overbrenging tussen, dus:

Servo met schijf van 3cm die verbinden met een kleiner wieltje van 1 cm,
Nog een schijf van 3cm tegen de schijf van 1cm aan plakken,
en vervolgens de schijf van 3cm verbinden met het schuifsysteem
 
Of je zet er een overbrenging tussen, dus:

Servo met schijf van 3cm die verbinden met een kleiner wieltje van 1 cm,
Nog een schijf van 3cm tegen de schijf van 1cm aan plakken,
en vervolgens de schijf van 3cm verbinden met het schuifsysteem


nog eens, je bedoelingen zijn goed, maar ik moet zelfs in mijn romp wringen om een heveltje van 1.5cm kwijt te raken zonder een kant te raken....(ompen zijn ovaal, en een servo heeft een bepaalde hoogte, zodat de horn al nietmeer op het breedste punt zit)
ik krijg mijn booster haast niet kwijt in de romp, en dat is maar 1.5cm lang...

het is gewoon niet haalbaar om een heel tandwieloverbrengings systeem in een dlg romp te duwen...

ik weet niet of je zelf DLG't, maar de rompen zijn zooooo smal dat men vaak bij het inbouwen met de handen in het haar zit! (en dan zijn dat 1 accu, 1 ontvanger , 2 servo's als er al 2 in de vleugel zitten en een ballastbuis)
 
Hey

Ik doe zelf niet aan DLG, maar ben wel bekend met krappe ruimtes!
De diameters van de schijven (geen tandwielen) kan je wat mee spelen, zolang de overbrenging maar hetzelfde blijft!

Wat je dan zou kunnen doen (als het past natuurlijk) servo met schijf en de overbrenging voor in de neus, gewicht met slede ergens rond t zwaartepunt, en achter je rc gear (die op de normale plaats blijft), dus ergens begin staart nog 1 schijfje zodat alles soepeltjes op en neer loopt. De kabels van de katrolletjes kan je langs de zijkanten en eventueel zelfs buiten de romp om laten lopen ofzo!

Groeten
 
Ach, met wat moeite zal er best zoiets in te bouwen zijn... Persoonlijk zou ik dit niet in een dlg doen, maar zo'n katrollen(dus geen tandwielen vuurvos...)systeem zou heel goed kunnen werken in groter rompen...
 
Back
Top