Variabel zwaartepunt

Kabels aan de buitenkant en rc gear bij de staart zijn absoluut ondenkbaar bij het dlg-en, dit alles vanwege stroomlijn(weerstand) en gewicht.(zware rc gear onder of voor het zwaartepunt, elke gram in de staart betekend een drievoud daarvan in de neus wrbij!)ongeveer, denk ik vermoedelijk voorlopig...

het probleem blijft de plek... als je een servo gebruikt, dan zit je met een heleboel overbrengingen (een plaatje met enkele tandwieletjes of katrolletjes) die je weer kwijt moet kunnen...

een andere oplossing is bv een miniscuul motortje (ik noem nu maar iets, maar bv zoiets als in een tandenborstel.... )
het moet immers geen grote krachten trekken, als het maar 20-30gr kan verplaatsen in de ballastbuis.

Door ruimte gebrek moet het een eenvoudig systeem zijn. Tandwielen, poulies, schijven, allemaal te veel ruimte. Een optie kan zijn een draadspil te nemen aangedreven door een vertraagde motortje. Met een aansturing links en rechts om. Voeding door een kleine 1S lipo. Nadeel geen controle over waar het gewicht zich bevind. Systeem kan je wel gebruiken voor twee posities.

Je kan ook een servo ombouwen. Normaal heeft en servo een hoekverdraaiing van Max 180 graden. Door het wijzigen van de overbrengingsverhouding naar de potmeter kan je de hoekverdraaiing vergroten. Zoiets als een zeilwinch, alleen een stuk kleiner. Voordeel, met een meerstanden schakelaar kan je verschillende settings programmeren.

Door ruimte gebrek moet het een eenvoudig systeem zijn. Tandwielen, poulies, schijven, allemaal te veel ruimte. Een optie kan zijn een draadspil te nemen aangedreven door een vertraagde motortje. Met een aansturing links en rechts om. Voeding door een kleine 1S lipo. Nadeel geen controle over waar het gewicht zich bevind. Systeem kan je wel gebruiken voor twee posities.

Je kan ook een servo ombouwen. Normaal heeft en servo een hoekverdraaiing van Max 180 graden. Door het wijzigen van de overbrengingsverhouding naar de potmeter kan je de hoekverdraaiing vergroten. Zoiets als een zeilwinch, alleen een stuk kleiner. Voordeel, met een meerstanden schakelaar kan je verschillende settings programmeren.

Oeverloos gebabbel :xmas:

Hey Yves, geen filmpie.
you are slipping.....
En ja oeverloos gebabbel, zeker voor een Salpeter piloot, die heeft geen hulpmiddelen nodig.

breng jij dan voor een keer eens een nuttige bijdrage? al was het maar een speculatie of gedacht?

Een nuttige bijdrage :
1. Buikspieren ontwikkelen brengt zeker meer dan een variabel zwaartepunt of een verbreding/versmalling van de koorde. Voor de WK zweefvliegen in Marfa (TX) in 1970 ontwikkelde Pat Beatty in Suid-Afrika de BJ-5 (en nadien -5, -6 enz) met een variabele profieldikte. Veel te komplex en weinig resultaat.

2. Een variabel zwaartepunt had ik reeds op mijn ASW-20 in 1981 met een zelfgebouwde Kevlar 5 liter tank in de rudder om het zwaartepunt met 150 liter waterballast in de vleugels terug naar achter te brengen. Nutteloos.

3. Wat eventueel wel iets kan brengen is om één vleugeltip bij een DLG een paar gram zwaarder te maken of bij een echte zwever enkele kg) Zodoende kan je bij (uiteraard slechts in één richting) het spiraleren stabiel draaien zonder voortdurend de inklinatie te korrigeren. Dit is geen speculatie of gedachte maar "gewoon" ervaring. Nuttige bijdrage :p

Over oeverloos gebabbel gesproken... Het wordt tijd om te bouwen jongens, en de PRAkTijK ervaringen te delen.@ yves, zo ken ik u weer, heerlijk als iemand de knuppel on het hoenderhok smijt, kabam.lol.

het probleem blijft de plek... als je een servo gebruikt, dan zit je met een heleboel overbrengingen (een plaatje met enkele tandwieletjes of katrolletjes) die je weer kwijt moet kunnen...

een andere oplossing is bv een miniscuul motortje (ik noem nu maar iets, maar bv zoiets als in een tandenborstel.... )
het moet immers geen grote krachten trekken, als het maar 20-30gr kan verplaatsen in de ballastbuis.

De slede van een dvd/cd player werkt met een miniscuul motortje en zou de 8cm halen, probleem is echter de instelling. Gaat alleen open/dicht dus geen exacte regeling. Moet echter voor de elektronika freaks geen probleem zijn.

De slede van een dvd/cd player werkt met een miniscuul motortje en zou de 8cm halen, probleem is echter de instelling. Gaat alleen open/dicht dus geen exacte regeling. Moet echter voor de elektronika freaks geen probleem zijn.

ja, zou wel is een goede deelnemer kunnen zijn.... heb je dan echt verschillende standen nodig? 2 lijkt me al aardig.

thermieken ,naar achter.... terug komen van ver, naar voor?

Moodswing

Hallo,
Zou het zinvol zijn een door een servo variabel zwaartepunt te realiseren.
Men zou dus in de lucht het zwaartepunt een paar mm naar voren/achter kunnen verschuiven bij wisselende weerkondities/windvlagen. Mits men plaats heeft en ontvangerkanalen natuurlijk.

Domi,

Nog beter ware één servootje die het lood (misschien beter kwikzilver) verschuift om het zwaartepunt te optimiseren voor start - cruise en thermiek, en een tweede servootje die de camber van het profiel kan veranderen van dik naar dun - naargelang thermiek of speed en een derde servo die de pijlstelling van de vleugel kan verhogen om optimaal te cruisen bij hogere snelheid (44 km/H ?) tussen de pompen.
Uiteraard hebben we dan een grenslaagblazer nodig om de onvermijdelijke schokgolven bij deze hogere Mach nrs in te (moer)dijken.
Ik moet even nakijken maar ik geloof dat mijn laatste Salpeter reeds al deze bells and whistles heeft.Andreas Herrig heeft dit alles zeker en vast.
In afwachting kan je aanvangen met jouw DLG te poetsen om alle vliegen en muggen van de leading edge te verwijderen. Gebruik hiervoor crystal clear spray van PCM in kombinatie met een poetsvodje van LE Composites.
Uiteraard blijf je dan nog zitten met de negatieve invloed van de door de wrijving verhoogde elektrische statische spanning.
Misschien kunnen we NASA hierover raadplegen ? Die zijn wel niet goedkoop, maar in Amerika doe je mirakels met een paar flessen whiskey.
Er is nog net tijd om voor middernacht een paar buikspieroefeningen te doen, dus haak ik af - moodswing dus : 5NNkGR80Rrg[/media] Malach Mood Swing - YouTube
Van harte,
Yves

Laatst bewerkt door een moderator:
Domi,

Nog beter ware één servootje die het lood (misschien beter kwikzilver) verschuift om het zwaartepunt te optimiseren voor start - cruise en thermiek, en een tweede servootje die de camber van het profiel kan veranderen van dik naar dun - naargelang thermiek of speed en een derde servo die de pijlstelling van de vleugel kan verhogen om optimaal te cruisen bij hogere snelheid (44 km/H ?) tussen de pompen.
Uiteraard hebben we dan een grenslaagblazer nodig om de onvermijdelijke schokgolven bij deze hogere Mach nrs in te (moer)dijken.
Ik moet even nakijken maar ik geloof dat mijn laatste Salpeter reeds al deze bells and whistles heeft.Andreas Herrig heeft dit alles zeker en vast.
In afwachting kan je aanvangen met jouw DLG te poetsen om alle vliegen en muggen van de leading edge te verwijderen. Gebruik hiervoor crystal clear spray van PCM in kombinatie met een poetsvodje van LE Composites.
Uiteraard blijf je dan nog zitten met de negatieve invloed van de door de wrijving verhoogde elektrische statische spanning.
Misschien kunnen we NASA hierover raadplegen ? Die zijn wel niet goedkoop, maar in Amerika doe je mirakels met een paar flessen whiskey.
Er is nog net tijd om voor middernacht een paar buikspieroefeningen te doen, dus haak ik af - moodswing dus : [URL="
Malach Mood Swing - YouTube[/URL]
Van harte,
Yves

Hallo Yves,
Wat ist in godsnaam een grenslaagblazer! Ik weet wat een grenslaag is en ik weet wat een blazer is. Moet ik mijn DLG een soort jasje aantrekken?
Verder gebruik ik R & G's nieuwste epoxy met lotus- en tegelijkertijd turbulator effekt , dan hoef je niet meer te poetsen en daardoor worden de laminare separatie bellen vermeden met de daarbij behorende Strömungsabriss.
Verder dank voor de inslaapmuziek, heb het einde van de song niet meer meegekregen. (droomde van negentigmeterhoogtewerpenDLG's)

Domi,

Er is nog net tijd om voor middernacht een paar buikspieroefeningen te doen, dus haak ik af - moodswing dus : [URL="
Malach Mood Swing - YouTube[/URL]
Van harte,
Yves
Deze geweldig ongebreidelde uitbarsting van uw creatieve geest overweldigen mijn nederige gedachten over dit thema:rolleyes: Wellicht dat statistisch gezien de statische bijwerkingen het meest rendabel zijn met een investering van een paar flessen whiskey..Moodswings heb ik inmiddels van de honderden sit ups, dus ik haak ook af:cool:

Dit soms de ultieme versie?

Als je al die techniek combineert met alle andere ideeën en ze dan ook nog voldoende degelijk uitvoert om betrouwbaar te zijn, is dit misschien een oplossing.

Rick

Dank je Rudi, ik geloof dat het best interessant is met een variabel zwaartepunt te experimenteren!
Ik denk aan deze (nog rudimentaire) oplossing!
Variabel zwaartepunt - YouTube
men kan er in dit geval een gewicht 5cm heen en weer mee verplaatsen!
Neemt men een langer tandwielstangetje ook meer!
Ik denk aan 2 schuifasjes die een gewicht verplaatsen! Tussen de twee asjes bevinden zich dan ontvanger, servos, akku.
Met een beetje elektronika moet het mogelijk zijn het geheel traploos in te stellen.
De werktuigbouwkundigen en elektronika ingenieurs onder ons zijn gevraagd:mrgreen:

Even een hersenspinsel tussendoor, maar wat als je de ''neus'' kan uitschuiven?uiteraard met het lood wat je gebruikt om het juiste(?) zwaartepunt te creeren. Een veertje die het zooitje VAN de normale plek houdt (naar voren toe..)en als je dan een kabeltje over de onderkant van de romp laat lopen (in een klein buisje, netzoals de huidige stuurkabels bij de grotere modellen..) en aan je hoogteroer servo knupt ben je er volgens mij..Omdat de gewichts-verandering helemaal voor in de neus plaatsvind, lijkt mij een grote uitslag van je servo niet nodig. Zoals beschreven verschuift het zwaartepunt dus ook tijdens het geven van up of down, dit zou ikzelf wel zo doen, maar als je een aparte servo gebruikt kan dit natuurlijk ook onafhankelijk van je hoogte roer gebeuren..Enige puntje is dat ik niet weet of dit volgens de spelregels mag, zo'n uitschuifbare romp, zwaartepuntverleg constructie....De neusradius is in iedergeval een punt om rekening mee te houden.

Back