Grote Triple expansie machine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Monster Diesel, 6 sep 2012.

  1. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Mede modelbouwers.....

    Ik sta echt te kijken wat sommigen van jullie allemaal zitten te prutsen, zowaar er zijn dus nog vakmensen die mooie dingen maken, heel goed bezig. Ik dacht ik zal mijn eigen winterproject er ook eens opzetten, gewoon eens kijken wat jullie er van denken. De zomer loopt weer ten einde en dan ben ik weer uitgerommeld met de grote diesels buiten en ga weer lekker naar binnen, net zo lang boven prutsen tot mijn vrouw woest wordt.....

    Let goed op....

    mijn werk is ''oldschool'', ik heb dus geen cnc of iets anders computergestuurds of wat dan ook, gewoon met de schuifmaat, een dikke HBM, een kleine emco unimat en een zwaar gemodificeerde frees (op lucht)

    ik heb ook geen tekening van deze machine, het was ooit een ruw gietsetje met niks er bij, net als goede wijn moest ie eerst 10 jaar rijpen op de plank en ik bouw nu pas 2 seizoenen, alles uit het handje, jullie weten hoeveel werk het is........

    dat vliegwiel gaat er uiteraard af, daar komt een bus met de laatste 2 exentrieken er op, dit seizoen bouw ik de omkeerinrichting er in, en als dat klaar is zal het toch wel weer lente worden......

    Heren ik sta open voor suggesties, tekeningen (liefst een hele), of andere goede ideen, bovenal is de pret het belangrijkste he!

    genier er van, ga proberen er foto's bij te doen.....

    Monsterdiesel = dieseltechniek en fijnmechanica, Ben :p

    En o ja.....voor bepaalde lieden......het ding is NIET te koop.

    ik heb dus hele mooie foto's maar hoe je ze hierop krijgt........grrrrr!:bad-words:
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
  3. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ik ga het ook volgen, ben benieuwd.
     
  4. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Bij deze neem ik een abo.
    Succes alvast.
    Groeten Norwin
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Heren ik hoop dat hij zijn best wil gaan doen, want:

    Mij is het gelukt met enkel de youtube video van het modelbouwforum.
     
  6. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Het lukte mij ook niet direct, maar met b.v. imageshack is het nu een eitje.
    Maarja moest er even moeite voor doen.
    En wat is een bouwverslag zonder foto's?
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Stoommachine op gebakken lucht?:confused::confused:
     
  8. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Ha, ja zoiets....
    Het gaat hem vast nog lukken, er staat op het forum genoeg over geschreven hoe het moet. T'ja en nogmaals ik kan het inmiddels ook, dankzij wat hulp hier.
     
  9. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Meer dit formaat ?

    [​IMG]
    De Wärtsilä 14 cil., Momenteel klapt het er bij het maximum van 102 krukasomwentelingen per minuut 114.800 pk uit. Met 7.603.850 'torques'. Van Newton.
     
  10. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Als het goed is gaat iemand mij nu helpen en komt het goed met de foto's....

    Mooie Wartsila Manus, maar zo groot heb ik ze niet en hij is mij iets te modern, ik heb echte langzaamlopers waarvan de grootste ca 7 ton is, nog net te behappen in je eentje... Die loopt dan 90 rpm en gooit er dan al dik 380 pk uit, compleet open motor (je ziet dus werkelijk alles) van rond de 40 liter. Maar dat doe ik meer in de zomer allemaal, in de winter meer stoomtechniek en vliegtuigmotortjes.........
     
  11. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Toch nog gelukt.......

    Foto's van de triple en 1 van mijn dieseltjes,
    Er is ook een album, vrij toegankelijk, ik zal er later meer in zetten.:) :D

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG][​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Leuk werkstuk, nog genoeg aan te doen.

    Van die jastram, heb je daar ook muziek van op youtube?
     
  13. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Zeker......alleen al dat gedeelte was een mega klus, ontzettend veel werk maar wel heel leuk om te doen. Ik mag van mezelf nog niet aan die triple werken, eerst nog wat met de grote diesels, dan ligt er nog een vliegtuigmotertje (boxer gemaakt van 2 OS motoren) en pas als de koude komt weer verder met de triple, ik heb wel al weer meer onderdelen, waterpompen, wisselbogen voor de omkeer, excentriekdelen en stangen, etc...
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    cijfer vergeten misschien?
    Heb een film ontdekt van een 4 cil, die draait stationair al 120 klappen.
     
  15. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    nee nee, 90 rpm. Zoals je kan zien is dat een enorme 6 cylinder, die stationair met gemak beneden de 100 zakt. De kunst is juist om hem zo rond die 90 te laten draaien, deze kan dat zeer goed hoewel ik zelf voorstander ben van iets sneller, de smering is dan beter. Dat monster is 40 liter en heeft een enorm koppel, dat is juist met die oude dingen. Je kan (als je lef hebt) hem steeds verder opschroeven tot om en nabij 500 rpm max, maar dat is echt af te raden, bijna 7 ton stampend staal dat wil je niet......

    Dat filmpje wat jij hebt gezien, van jastram, is denk ik van Alex, ik ken hem redelijk en zijn motor kan ook makkelijk 90 rpm.
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    AAAAHhh je hebt het over het minimum toerental, dat is wat anders dan ik uit de binnenvaart ken.
    Is ook niet de normale aanduiding van motoren.
    Heb genoeg langzaam lopers gezien.
    MWM, MAK, DEUTZ, ENTERPRIZE, HYUNDAI-SULZER.

    Dit merk kende ik nog niet.

    Dat er bij zo weinig toeren al zoveel PK's uitkomen is nieuw voor me.
    Waarom wil iedere (niet eigenaar) schipper dan altijd meer dan volaan draaien?
    Lijkt me dat het max vermogen er pas bij max toeren uitkomt.

    Heb niet direct een vergelijk voor de grootte, maar als je zegt 7 ton is die vele malen kleiner dan een 6 cilinder deutz die 300 rpm maakt en dan 375 pk levert.


    Heb je nog afmetingen van die tripel?
    Ook nog ideeën om er een ketel bij te maken?
    Tripels lopen bar slecht op lucht.
     
  17. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    triple

    Wat zullen de afmetingen ongeveer zijn...een goeie 55 lang, 30 diep en 35 hoog, vrij forse machine dus en lood en loodzwaar.

    Een ketel heb ik niet echt over nagedacht eigenlijk, al heb ik me wel stevig verdiept in de luchtwerking van die dingen. Ook op dit forum heb ik een en ander eens gelezen en ik kan het wel bevestigen, ik vind het toch maar een beetje gevaarlijk en gekeurt gaan is dan toch de beste optie. Ik heb wel een en ander staan aan ketels maar allemaal opknappers en veel en veel te klein voor zo'n grote machine.

    Bij mijn weten lopen ze zelfs helemaal niet op lucht, of uiterst schokkerig. Mijn vader is een grootmeester in de modelbouw en hij zweert bij het ombouwen naar 3 gelijke zuigers, volgens mij ook het meest passende idee. Lange tijd heb ik gedacht dat ook wel met 1 zuiger en cylinder kon, en dan 2 vals mee laten draaien maar je verhoudingen worden dan zo raar en je komt dan aan zo'n belachelijk groot vliegwiel dat ik dat ook geen optie vind. Denk dat ik toch maar voor 3 gelijke ga, uitgaande van de maatvoering voor de hogedruk cylinder, 2 binnenmantels met nieuwe zuigers is zo gemaakt, en ik kom daar uitstekend mee weg.

    Kort en goed, meer dan genoeg te doen dus, voorlopig verder met de omkeer, ik zal daar eens foto's van maken en hier plaatsen.:D
     
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat grootmeester zal ook wel weer mee vallen, anders had hij vast gezegd maak maar een nieuwe, want deze echte tripel is leuk om in een "roei"boot te zetten.
    Dat is zonde om die te verzieken.

    Wat is de diameter van de hoge druk en de slag?
     
  19. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Deze voor monster er op gezet
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Puffin

    Puffin Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 dec 2006
    Berichten:
    5.806
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Een triple ombouwen is dat niet vloeken in de kerk??? Een mooi 1op1 bootje en een forse ketel lijkt me beter!
     

Deel Deze Pagina