Grote Triple expansie machine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Monster Diesel, 6 sep 2012.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Oliebak staat op de lagerkap.(bij 1 op 1 machines)
    Stel dat de oliebak 8 cm hoog is, dan zijn de pijpjes die door de kap en de lagerschaal naar de as lopen 6 cm (hoog in de bak), een touwtje wordt door het einde van een stugge koperdraad gestoken en daarmee dan zover in de pijp gestoken dat die niet de as raakt.
    In de oliebak blijft dan nog een lengte touw over die een stukje over de bodem loopt.

    [​IMG]
    Dit idee krijg je dan (helaas was het materiaal voor mijn pijpjes niet voldoende om langere pijpjes te maken.)
    Ik heb dus maar weinig olie in de bak die ik sneller moet bijvullen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    smeeroliebak met likkertjes:

    [​IMG]

    Alleen is dit een plaatje van een "druklager".
     
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Een prachtig gedetailleerde machine Monster. Ooit als de Maarten gereed is hoop ik ook een grotere machine te bouwen maar als je alleen in de winter bouwt is een jaar zo om.
    Veel succes verder en ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

    Groeten, Jan.
     
  4. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Op dit soort momenten, besef je dat internet toch iets mooi's is.
    Nu kunnen we toch elkanders werk bewonderen.
    Ik vindt dit ook geweldig, zo een mooie machine.
    Petje af.
    Ik hoop hem ooit een keer in het echt te zien.
     
  5. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Tripple expansie machine

    Iedereen bedankt voor de vele leuke reacties!

    Het is en blijft inderdaad een schitterend ding, waar ik met heel veel plezier aan werk. Steeds als je een stukje maakt zie je hem mooier en mooier worden, voller en groter, heel erg leuk. Maar, alleen in de winter he, als het zonnetje weer komt moet ik echt weer naar buiten, ik heb nog een paar enorme diesels uit elkaar liggen.........

    Zonder tekening idd, die kon ik gewoon nergens vinden. Dat betekent dus heel veel denk, reken en meetwerk. Kleine krabbeltjes maken idd, steeds een deeltje maken en dan daar weer op verder bouwen. Daar kan je dus wel een keer lelijk mee op je plaat gaan en dan kan je overnieuw beginnen, zo gaat dat. Ik denk dat je bij mij onderuit de prullenbak wel een hele staande 1 cylinder met omkeer kan vissen, dat is dan het gevolg...... Ik wens alleen perfecte onderdelen en voor minder doe ik het niet. Je knutselt voor jezelf he, en er hangt toch geen tijdslimiet aan, over xxx jaar is ie wel af haha......

    Het baggeraartje heeft gelijk. Zoals op die plaatjes te zien is zo hoort die smering er uit te zien idd. Ze hadden toen vaak systemen met een soort schepjes die exact getimed onder een druppel leiding kwamen, soms afkomstig van een lekbak met smeerkoord en soms van een groot smeerapparaat. Wat mijn oliepotjes betreft : dat vond ik gewoon mooi! Die heb ik allemaal stuk voor stuk met een emco unimat 3 zitten draaien, een bankie wat daar heel geschikt voor is. Ik zou het ook op de drijfstangen kunnen maken idd, ware het niet dat dat een ontzettend groot risico is natuurlijk. Je moet dan schuin en diep in die drijfstang gaan zitten boren en dat valt vaak niet mee. Ik neem dat nog in overweging, hij is toch nog lang niet klaar en ik kan dus altijd nog beslissen.

    Ik had een heel mooi filmpje gemaakt voor hier, waarop je hem ff een minuut of 2 ziet draaien. Met 2 complete cylinders maar, voor de derde moet ik de omkeer nog maken. Ik wou het uploaden als afbeelding maar dat ging mooi niet door....... Ik zal eerst de derde cylinder afbouwen en dan plaats ik weer foto's ok? Als die omkeer klaar is kan ik ook verder met een drukregelaar, leidingen, condensorvat, noem het maar op......

    Momenteel heb ik helaas aardig wat problemen met mijn draaibank. Ik heb een soort hbm 300 nog wattes en die is echt compleet glad afgedraaid... Die machines zijn toch echt een stuk minder dan ik dacht en het begint meer en meer problemen te geven. Ik had al veel ellende met die langsas, en net nu ik het hele ding ff een beurtje had gegeven begint de ellende weer met de aandrijving van die as. Er komen geluiden uit die tandwielbak die je honderd jaar geleden hoorde in van die mooie oude houtzagerijen.......... En dat terwijl er net een hele nieuwe set in zit grrr, ik word helemaal gestoord van dat goedkope k*tding........ Kort en goed........ik besef dat er wat anders moet komen en zit al een tijdje achter een super 7 aan, ik denk dat ik dit seizoen afmaak en dan gaat de 300 op mp. Volgend jaar een nieuwe bank, nieuwe ronden nieuwe kansen.

    Tot eind maart of zo houd ik jullie op de hoogte, daarna gaat ie weer op de boekenplank en stuur ik af en toe een foto van een zwarte dieselwolk.....mijn andere grote passie....succes iedereen!
     
  6. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Oke ben ik alvast gewaarschuwd dat ik die draaibank van jou als ie op MP staat niet moet kopen:cool: zonder gekheid, ik blijf je post volgen, en met plezier
     
  7. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    triple expansie machine

    :D

    ook weer een en ander gerommeld en het resultaat mag er zijn, het draaiend gedeelte is zowaar iets van klaar. Ik moet die trek- en duw stangen op de omkeer nog maken maar ik wil perse 4 stangetjes met lagerblokjes per cylinder, dat is vreselijk veel werk dus dat duurt nog ff..... Het is inelkaar gezet maar nog niet afgesteld, afstellen is ook een monsterklus en dat moet allemaal nog, de timing is dus nog niet helemaal perfect.

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    ik hoop dat het zo een beetje zichtbaar is, al die stangetjes gemaakt, die vorkjes, boogjes en schuifjes......heel veel werk maar wel heel leuk.

    Eerst volgend de drukregelaar, met een bediening naar beneden toe, en dan zal het zonnetje toch wel weer schijnen zodat we weer naar buiten kunnen.........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Het ziet er weer geweldig uit.

    Enneh, laat die zon maar komen hoor! ;)
     
  9. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Mooie foto's van een nog mooiere machine.
     
  10. Brandweerboot

    Brandweerboot

    Lid geworden:
    20 mei 2011
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Drunen
    Mooi stukje vakwerk, ik doe het je niet na.
     
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die as aan de voorkant met die cilinder bediening, zitten daar je aftapkranen aan vast?
    Wat voor kraantjes/kleppen zijn dat?
    Heb je daar een schets van?
     
  12. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    ney ney, die bovenliggende as die je ziet zitten daar wordt straks de schaarinrichting mee bedient, daar komen de armpjes aan vast. Ik moest van links onderin naar geheel achterop bovenin, van draaiend naar schuivend zeg maar, en ik heb dat met asjes gemaakt. 2 liggende assen er in met bronzen bussen, en 1 staande as, ook met bronzen lagers, dat kwam mij wel mooi uit.

    Kraantjes en aftappers daar zit ik natuurlijk ook nog mee, en ik zag een en ander liggen op intertechno in wijchen, maar dat is ff goed geprijst hee, 30 euri voor 1 kraantje is maar niks. En dus ga ik dat zelf maken, ik weet dat mijn pa het oop doet en dat het wel kan, maar dat moet ik eerst s ff goed bekijken.

    :)
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Nieuw principe voor mij, maar even afwachten.

    Je hebt dat handwiel en je hebt op de andere as een zuiger/cilinder. . . .
     
  14. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    zomerstop

    Beste Heren mede rommelaars en andere knutselaars.......

    (en eigenlijk geen ene dame bedenk ik me net?)

    Hierbij meld ik me af en begin aan de zomerstop. Het modelbouwen trok me al een maandje niet meer, de drive is dan weg he, dus mijn knutselkamer staat er maar verlaten bij. Toch leuk seizoen gehad, meer dan zat gebouwd aan de grote tripple, hij is mooi geworden en het schiet lekker op. In het voorjaar en de zomer richt ik me echter op mijn andere grote passie, dikke diesels opbouwen.

    Ik dank iedereen voor de vele leuke reacties, en heb er van genoten ook eens andermans werk te bekijken. De tripple staat nu weer gewoon recht voor mij op de koffietafel, zodat het allerbelangrijkste, ik er vooral heel veel naar kan kijken.

    Ook mij bereikte het nieuws van Frederick, kerel ik wens je alle sterkte in deze moeilijke tijd. Alles stopt dan ook echt he, je gezondheid is niet te koop, rest is maar bijzaak. Hou je taai man!

    Ik lees jullie wel, maar hier wordt weinig model gebouwd, ik ben omgeschakeld van m1 naar m30 en erger........en das iets heeeeel anders haha.
    Vanuit de werkplaats, groetjes, Monster diesel

    (geen idee of dat mag maar ik kan wel eens wat plaatjes achterlaten van de 6-cylinder.....)

    [​IMG] [​IMG]

    Je heet niet voor niks Monster Diesel he......
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Triple Expansie

    Herinneren we ons deze nog?

    [​IMG]

    En nee, die is nooit in de kliko belandt, zoals geloof ik wel eens met een zekere victoria is gebeurt.....

    Toch nog wel een hoop aan gedaan, al liggen er nog bergen werk natuurlijk. Mijn hobby is weer een stukje uitgebreid met de friese klokken/pilaar uurwerken dus daar ging ook tijd in zitten. Kort en goed, klokken en uurwerken genoeg, en nog stapels modelbouwwerk. De triple blijft wel mijn schatje, en hee ik kijk er toch elke dag naar?

    Ik besloot die oliesmering er op te bouwen, smering van de glijdende stangen door middel van oliepotten met leiding, en aan de andere kant wil ik nog 2 smeerboxen maken, die de hoofdlagers smeren. Glas gesneden (leeg insuline-ampul van ma), al die deeltjes gedraaid, rekjes gemaakt en afgewerkt. Ik vind het er zelf bijzonder strak uitzien zo, met dat milimeter koper. Koper gebogen op de hand, (zuinig zuinig, die zooi is duur). Gaatjes geboord in de flensjes, bevestigd met gewone soldeer. Het geheel mag nog meerdere malen uitelkaar, er moeten nog gaatjes en pinnetjes in, afsluitertjes met draad.

    [​IMG]

    En dan die vervloekte drukregelaar. Horror, in 1 woord. Had ik toen maar meteen naar mijn pa geluisterd en eerst houten malletjes gemaakt om het boren van die kanalen voor te bereiden, dan was het nooit zo erg geweest. Je krijgt die boorhoeken nooit in 1 keer goed, zeker niet met 2 milimeter kanaaltjes. De logische gevolgen : 1 met een afgebroken boor, 1 met een afgebroken tap, en pas de derde is gelukt. Ook dat moet ik nog afmaken, de regelstangen komen er nog onder, en de leiding van de drukmeter moet nog een mooi steuntje krijgen. Wel zijn nu alle flensen en bevestigingen aanwezig, ik kan dus (omloop) leidingen gaan maken. Ligt klaar, maar moet nog gebeuren.

    [​IMG] [​IMG]

    Ik had graag de lagerblokjes voor de laatste delen van de omkeerinrichting willen maken, dat was ik eigenlijk van plan deze winter (???). Omdat dan zeg maar de mechanisch bewegende inrichting klaar is he, en dan kan je gaan afbouwen. Ik heb er wel schitterend materiaal voor liggen, maar het is er niet van gekomen. Staat op de to-do list......

    Deze machine vraagt verder nog heel wat werk, dat is bekend. Er moet een grote condensor komen, ik wil een vetafscheiding, er moeten naar mijn mening nog 3 afblazers bij komen (waar haal ik die en die zijn duur hee!). Ik zit te denken om de waterpomp toch er af te halen en een andere te maken (ik vind die van een zekere J.Walpot veeeeel mooier en dat wil ik ook), smeerboxen met mini plunjer-pompjes en nog een ton aan leidinkjes......en dan nog al het andere wat ik vergeten ben. (komt deze machine ooit wel af......vast wel!)

    Helaas komt een en ander een beetje in gevaar. Wij hebben een huis gekocht en gaan dus verhuizen, fijn alles inpakken dus. Hoera de super7 en de freesbank etc mogen 2 trappen af en in het nieuwe huis weer 2 trappen op.......als ik er aan denk kraakt mijn rug al. Alle stoom en klokken inpakken etc, je ziet pas hoeveel zooi je hebt als je een keer verhuist haha. Straks heb ik wel de gehele zolder als werkkamer, mijn vrouw krijgt een eigen kantoortje beneden hoera, dus ''I'll be back''........

    Ik lig er wel een tijdje uit denk ik dus. Ik lees jullie wel, en we gaan onvermoeibaar door met de hobby. Iedereen succes met prutsen of wat je ook maar zit te doen, houd het leuk en geef het niet op!

    Groet, Monster Diesel.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    succes met de verhuizing.
    En als je niet van plan bent onmiddellijk alles weer uit te pakken (je laat dus veel in dozen zitten) , nummer de dozen en maak een lijst waarop staat wat in welke doos zit. (direct al bij het inpakken)
    Dat scheelt een heeeeeeeleboel zoeken.
     
  17. Grote Triple expansie

    Moi Benjamin,

    wanneer ga je nu precies over?

    Met een paar uitgeslapen mannen moet het toch lukken om de draaibanken omlaag en omhoog te krijgen?
    En anders beperk je je maar tot één .... kom ik de andere wel halen.

    Succes en tot ziens/horens
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2014
  18. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Het ontmantelen en inpakken van mijn werkkamer.......

    ''OH-MY-GOD......''

    Dozen zijn niet meer te beuren, er komt geen eind aan, machines zijn nog geen eens weg en dan de klokken en rest van de troep........

    HELP

    Weet iemand een goed ziekenhuis, ik heb een dubbele hernia.......
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    vaker vragen , wellicht dat hij komt helpen. :(
     
  20. Triple expansie

    Monster Diesel,

    ziehier het (de) leermoment(en) van een verhuizing ........ veel wegdoen. In jouw geval stel ik mij voor dat dit door middel van geven gaat :banana:........ aan mij?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 mei 2014

Deel Deze Pagina