Grote Triple expansie machine

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Monster Diesel, 6 sep 2012.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik heb daar al een vraag over gesteld Ron, want het is vreemd. Normaal worden albumfoto's bij het opladen automatisch teruggebracht naar 800 pixels. Waarom dat nu bij Frederik niet gebeurd is snap ik ook niet.

    Groet,

    Ad
     
  3. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Het zijn ook niet mijn foto.s hoor
    Maar van Monster
    Ik heb ze er alleen maar opgezet
    mvg
    Frederik
     
  4. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Mooie machine maar ombouwen, Niet doen!!!!!

    Dit is inderdaad geen RC machine meer maar een prima machine voor een stoomsloep tot 7 a 8 m1. Zet er een houtgestookte yarrow ketel voor en je hebt een aandachttrekker eerste klas.

    In ieder geval bij deze meteen een abbonementje op dit draadje erbij.
     
  5. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Hoe nu verder........

    Ik bouw alleen in de winter dus toch bijna een jaar de tijd gehad om dat te bedenken! Ik kon het niet meer aanzien, jullie bouwen maar allerlei leuke dingen en ik maar werken grrrr.... Dus het ding weer naar boven gesleept en we gaan doorrrrrr!

    Ik liep al tijden dat ik vond dat er ook een pomp op moest komen, dus wat plaatjes gespiekt, een en ander getekend en begonnen. Meestal probeer ik zoiets eerst, maar dit ''probeerseltje'' is te goed gelukt, nu 60% klaar dus die bouw ik af en die komt er op. Ik bouw het af en maak er foto's van, die ik hier plaats ok? Boven is het nu wel een zooitje, ik heb echt supermooie brons gebruikt voor die pomp maar dat spettert soms wel, dus alles heeft nu een gouden waas haha.......

    Wat er nu verder komt........

    geleide bussen voor de exentriekstangen, de stangen zelf, heel veel klein grut dat bij de omkeer hoort, de boogjes voor de wisselwerking, pompstang en hevel, etc etc jullie hebben vast wel gezien dat aan dat ding van mij nog aardig wat moet gebeuren dus we gaan stug door. Ik denk niet echt dat ik iemand ben die dan een kompleet bouwverslag gaat maken hier, maar ik zal steeds proberen om een en ander er op te zetten, wie daar wat over wil weten of vragen kan een berichtje sturen toch?

    Het eerst volgende is dus die pomp, zodra die klaar is meer:yes:
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Dat heb je soms met spuitbussen.


    Foto's plaatsen gaat toch wel?
    Alleen maar tekst is niet echt van waarde.
     
  7. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    De triple weer helemaal uitelkaar gehaald, je kunt zien hoe mijn werkplaats langzaam in een absolute hel veranderd haha.......[​IMG]

    Gelukkig vandaag een hoop mooi materiaal weten te scoren bij de plaatselijke schroothandelaar, dus we kunnen ruimschoots verder.....

    Zoals gezegd, het waterpompje zoals het er nu op zit, pomphevel, stang, zuiger etc komen nog, daar waar die schroefjes zitten komen de leidinkjes.
    [​IMG]

    Nog zat te doen maar we zijn lekker bezig, vandaag nie meer, nu eerst tv!
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Grote Triple machine

    Hoe het verder gegaan is.....

    De pomp verder afgewerkt, veertjes, balletjes, het zuigertje, stangetje en koppelingetjes, flensjes van waar de leidingen verdergaan (er komt er nog 1 bij), de bovenliggende as met bronzen bussen (je kan het net niet zien, stond foto's te maken maar die accu was leeg grrrr), de bevestiging etc etc, al met al schiet het heel aardig op......

    [​IMG]

    De krukas verlengd met een bronzen bus, pasgedraaid voor het vliegwiel. Excentrieken gemaakt en de daarbij passende ringen gemaakt uit een enorm brok gietijzer. (eerst plakken van gezaagd, de vorm uitgezaagd, deelbaar gemaakt en uitgedraaid, groef er in gedraaid en als laatste het borstje er aan gedraaid, heel heel erg veel werk en heel veel bewerkingen per deel) Al met al heel erg goed gelukt.

    [​IMG]

    Ik ben van plan nu van bovenaf naar beneden te gaan werken, eerst de flensjes onder de stoomkastjes, de asjes aan de schuifjes, dan pas de koppelingetjes en de boogjes en pas als laatste de excentriek stang, ik werk zonder tekening dus dan kom ik denk ik het beste uit.

    Bij vragen gewoon mailen, wie meer stoomtroep of echt grote diesels wil zien om na te bouwen ook gewoon mailen, altijd leuk!

    Groetjes en succes allemaal, als ik meer heb zet ik er weer wat op.:xmas:
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Kom maar op! Ik vind het prachtig wat je maakt!
     
  10. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    Hierbij de foto's van het excentriek tijdens de aanbouw en zoals het er nu onder zit.

    Hopelijk kan je er wat mee.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. longhenk

    longhenk

    Lid geworden:
    5 nov 2006
    Berichten:
    189
    Locatie:
    dordrecht
    zijn wel heel mooie foto's
     
  12. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    tripple expansie machine

    Ook weer s een stukje over de voortgang plaatsen.......

    Ik kon in november en december echt nauwelijks bouwen, te druk met het werk, maar hee je moet het ook ergens van financieren he...

    Januari weer lekker aan de gang gegaan, zoals jullie weten zonder tekening of bouwplan dus dat valt zeker niet mee. Heel veel gewerkt aan de omkeer of schaar inrichting, vooral het berekenen en maken van die boogjes viel niet mee.

    Dat berekenen is een verhaal apart, diameter is gemeten van het hart van de krukas tot iets onder onderkant stoomkast, minimale ruimte gehouden en de schuiven daarnaar aangepast (werkt perfect). De uitslag was ook een heel gedoe, ik ben gaan rekenen vanaf een stuart double 10, (van mijn pa) en heb die schaal vergroot omdat mijn machine vele malen groter is. Uiteindelijke uitslag 33 graden, lijkt redelijk te kloppen, of de een er recht onder, of de ander. de foto's spreken voor zich. Zo staat het vrij simpel opgeschreven maar reken maar dat je daar wel ff aan zit, dat kloppend maken valt niet mee.

    De pomp deed het al he, maar inmiddels aangesloten op de as en het excentriek. Het geheel is werkend gemaakt en ziet er prachtig uit, maar er is nog een eeuwigheid werk haha......

    :turn-l:

    [​IMG] [​IMG] [​IMG] [​IMG]

    Ik vind het altijd een beetje lastig foto's maken van het ding, bij een triple zit alles overal tussengebouwd, het is allemaal heel kompact en krap....

    Jan! Je boot is master kerel, jij bent de bom, de maarten is echt mooi!

    Viel plezier maar weer, later meer...........
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Gefeliciteerd Monster... Een jaar lid van het forum!
    :music::new-bday::proost:
     
  14. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    En een mooi bouwresultaat als kadootje. Erg netjes gedaan hoor.
     
  15. norwin

    norwin

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    761
    Locatie:
    Swifterbant
    Ehhhh, wauw.
    Supermooie machine.
    Groeten norwin
     
  16. Wouterc

    Wouterc

    Lid geworden:
    5 apr 2009
    Berichten:
    83
    Wauw, waarom is dit topic me nooit eerder opgevallen?

    Wat een prachtige machine!!!

    Ben zelf ook een stoommachine aan het bouwen. Ik vindt je kleur rood ook echt prachtig.. Mijn stoommachine wordt ook rood :)
     
  17. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Jaja, dankjewel! Het rood is nog maar menie hoor, maar het geeft hem inderdaad wel een mooie oude look. Later denk ik toch meer aan zwart rood, dit moet wel een beetje een statige machine blijven. Ik heb inmiddels nog veel meer werk klaar, cylinder 2 is ook klaar gemaakt, draait fantastisch mooi soepel en heeft een geweldige lijn. Mijn vingers jeuken om het af te maken en dat zou dit weekend kunnen lukken maar dan heb ik wel ruzie met de vrouw denk haha...........

    Later meer foto's jongens, als ik 3 cylinders klaar heb ok, dan zie je de lijn mooi.....
     
  18. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Je maakt een mooie machine.
    Dat je het zonder tekening doet, vind ik knap. Mag toch wel aannemen dat je wel een krabbeltje maakt ?
    Op jou foto's zag ik open potjes voor de smering bij de krukaslager en kruiskop. Is dat gebruikelijk ?

    Timo
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Tuurlijk moet je een krabbeltje hebben (is dus een tekening ook al is die zelf verzonnen) anders kan het niet.
    Voor de hoofdlagers heb je meestal bakken met pijpjes en likkertjes (touw dat de olie hevelt) met een scharnierdeksel, bij bewegende delen zitten er bakjes/ potjes (als op de foto) met van die trechtervormige deksels.
    Die kan je als de machine niet te hard draait met een oliespuit vullen door het tuitje in zo'n gaatje te proppen.
    De vorm van het deksel voorkomt verder dat door het bewegen van het geheel de olie er weer uit klotst.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Bedankt voor de uitleg en de film. Moest even nadenken bij de uitleg over de hoofdlager smering.
    Het is een passief systeem wat betrouwbaar zal werken. Hoe werd vroeger de hoeveelheid geregeld ? Moet ik dan denken aan de afmeting touw in de leiding die dit bepaald ?
    Mag aannemen dat die oliebak lager staat dan het lager ?
     

Deel Deze Pagina