"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

een gewone ava, of een ava pro is zowiezo al kleiner, dus de krachten zijn kleiner op de stabilo en rudder...

nu heeft jordy een elektro, dus lierstarten moet het al niet overleven... dus het moet niet oersterk zijn....

maar ik zou niet willen meemaken dat mijn pendel faalt (rudder of aileron kan je nog missen als het stuk gaat)

om 3gram te gaan sparen? ik weet het zo niet...
 
Bedankt aan iedereen voor zijn reacties.

Ik ben van plan om dit keer het maximale eruit te gaan halen.
Mijn doel is ca. 1700 gram.
Nu vlieg ik (met de grote Lipo) met 2014 gram.
Dat is dus een dikke 310 gram gespaard en dat is dus echt heel veel bij zo'n model.

De reden waarom ik de MKS DS65K servo's liever heb dan de MKS 6100 is vanwege de spanning.
De 6100 mogen maar met maximaal 5V aangestuurd worden.
De DS65K met 6V
Als ik de DS65K met 6V kan aansturen heb ik 2,2kg/cm inplaats van 1,9kg/cm bij 5V
Dat is toch wel weer een beetje meer.

Hoe kan ik het beste bij de bedrading gaan sparen?
Er lopen nu 2 x 0,15mm servokabel met 3 draadjes van voor naar achteren?
Kan ik hier nog dunnere nemen zonder problemen?
Kan ik hier ook gewoon 2 x signaal en 1 x plus en 1 x min nemen?
Dat zijn weer 2 draden minder en weer een paar gram gespaard.


ik vermoed dat je met je 1500gram goed zit qua vlieggewicht, zodat je met een zuchtje wind toch kan vliegen.
ik zit op 1200gram en bij het minste zuchtje wind moppert hij (al blijft hij goed vliegen).

Hoe kom jij aan deze getallen?
Je vliegt de AVA met 1200 gram? Hoe kan dat?
De AVA weegt leeg ca. 1150 gram


Vandaag was er een goede vriend (die ook RC vliegt) bij mij op de zaak, na het avondeten hebben we ééns eventjes gekletst en ik denk dat er een nog veel betere oplossing voor mijn ombouw is.
Meer kan ik eerst van het weekend zeggen ;)

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
nog een kleine aanvulling.
Ik heb het nog eens lopen doorrekenen en uitmeten.

De 4 Servo's in de vleugel liggen nagenoeg in de CG van de Super Flappie.
Ik denk dus dat ik hier wel wat geld kan sparen en dus liever de mks 6100 in kan zetten.
Dat is in het totaal maar 12 gram verschil t.o.v. de 65K, maar wel eventjes 80 Euro goedkoper.
Ook met 5V zijn de MKS DS65K sterk genoeg voor hoogte en zijroer, ik ben tenslotte geen 3D vlieger.
Daar kan ik ook het meeste aan gewicht gaan sparen.

Groetjes en welterusten,

Jordy
 
Hoe kan ik het beste bij de bedrading gaan sparen?
Er lopen nu 2 x 0,15mm servokabel met 3 draadjes van voor naar achteren?
Kan ik hier nog dunnere nemen zonder problemen?
Kan ik hier ook gewoon 2 x signaal en 1 x plus en 1 x min nemen?
Dat zijn weer 2 draden minder en weer een paar gram gespaard.
Een dunnere draad heeft een hogere weerstand. De geleverde spanning vervalt geleidelijk over die weerstand. Als je dus een draad met meer weerstand kiest (dunnere draad dus) zal er meer spanning wegvallen over de draad. Ergo blijft er minder bij de servo over. Die 6 V accu-spanning komt dan dus niet bij je servo's aan ...

Je kunt dus niet het koper besparen. Maar je zou wel op de isolatie kunnen besparen: neem zgn. lakdraad wat ze ook in transformatoren gebruiken. De pulsdraden kunnen wel weer dunner, maar ook weer niet eindeloos.

4 draden om 2 servo's aan te sturen kan goed. De plus en de min worden dan voor beiden gebruikt. Maar ... als je 2 servo's de voeding (plus en min draad) laat delen, worden de stromen ook 2x zo groot, dus heb je ook 2x de doorsnede nodig! Zo niet, dan raak je toch weer een stuk van je 6V voordeel kwijt.

Dirk.

N.B.1
Pas met die lakdraad wel op bij hoeken waar het kan schuren (tegen metaal). Die isolatie is zo beschadigd ...
N.B.2
Let op dat flink wat soorten lakdraad niet te solderen zijn ...
 
Ook met 5V zijn de MKS DS65K sterk genoeg voor hoogte en zijroer, ik ben tenslotte geen 3D vlieger.
Daar kan ik ook het meeste aan gewicht gaan sparen.

Groetjes en welterusten,

Jordy

De DS65K is sterk genoeg voor de vliegkrachten, maar bij introductie werd wel gewaarschuwd voor de piekbelasting op de gears. Die is niet al te hoog.
http://www.mks-servo.com.tw/ktmllit...ta/DS65K notice01 v1.1.jpg?0.4358520644667139
Voor het hoogteroer denk ik geen probleem, maar voor het richtingsroer met dit oppervlak en letterlijk "uitstekende" kwaliteit zou ik toch ook de 6100 kiezen, dan eventueel met een lokale 5 V regelaar.

Rick
 
1629gram! dat is het vliegklare resultaat van mijn super flappie!

nu nog wachten op het windje... als het even weg wil gaan... maar ik vrees dat het toch voor morgen zal zijn.

ok, ik zat totaal verkeerd dus! (vraag me niet hoe het komt, misschien omdat ik al enkele dagen geen mens ben?)

mijn oprechte excuses!
ik vond het zelf al raar toen je me er op wees haha :D maar ja, ik ben dan ook een uniek "geval"
 
Zo,

Ik heb gisteren nog een mailtje aan Vladimir gestuurd met mijn vraag of de MKS DS65K servo's geschikt zijn voor alle roeren.

Hier zijn antwoord:

Hi Jordy,
I think it is good idea about MKS 65K. I worry just about elevator. It is
very important control surface.
I never use it yet, but MKS 6100 - is very good- it will be ok for flaps.
If you use such servos- you must understand, you need flight very accurately
without speed aerobatic.
For make model lighter look to CG balance. May be will be lighter , if you
put elevator servo in the nose part of fuselage. There you can use bigger
servo without additional weight for model. Wire for Servo is almost same
heavy, when the rod. It will be better for inertia of the model and help you
for better control in small thermals and when landing.


M.A.W:

De MKS DS65k zijn geschikt voor het zijroer.
Het hoogteroer twijfelt hij nog, maar omdat de jongens van hyperflight deze servo's aanbevelen ga ik de 65K voor beide roeren achterin inbouwen.
De idee met om servo in de neus in te bouwen (net als bij de zweefversie van de Super Flappie) is ook een optie, maar dan moet ik nog meer gaan "knoeien" aan de AVA.
Daar heb ik dan toch niet zo heel veel zin in.

Ik ben nog op een bouwdraadje van ROK-K gestoten op RCGroups.

Maxa-E 4m - RC Groups

Hij heeft een MAXA-E (ook een prachtige Kist van Vladimir's Model) van 4 Meter als F5J kist gebouwd.
Op zijn hoogteroer heeft hij ook een MKS DS65K gebouwd, dus zo verkeerd is het niet.
Vooral om dat zijn MAXA-E nog net iets zwaarder is als mijn AVA.

Kort samengevat.
Ik ga 2 MKS DS65K op hoogte en zijroer verbouwen en 4 MKS DS6100 voor rolroeren en flaps verbouwen.
Ik ben benieuwd hoeveel gewicht ik daardoor kan besparen.

Bedankt nog voor de tips met de bedrading.
Het heeft dus geen zin om dunnere draden te nemen omdat ik anders te veel spanning verlies?
Dan ga ik in ieder geval de 2 staartservo's met maar 4 x 0,15mm kabels verzorgen, of kan ik toch nog dunnere kabels nemen?

Groetjes,

Jordy
 
Ik zou niet dunner gaan met de bekabeling. Wat win je nu? Tegen welk risico?
Ik heb de 6100 op alle 6 de posities ingezet. (met de servohouders van Tony Fu van sloperacer.co.uk

Joris
 
Ja, daar heb je eigenlijk wel gelijk in.
Dan blijf ik bij de 0,15mm die ik er al in heb liggen.

Vandaag nog met RCsolutions.ch contact gehad.
Die maken hele goede servoraampjes.
Omdat ze nog geen DS65K raampjes in hun sortiment hebben stuur ik zo'n servo naar hun op en ik krijg dan de passende raampjes opgestuurd.
Super service.

Waar ik me nog wel een beetje zorgen over maak is de servo spanning van de mks 6100.
Ik heb namelijk 5,5V.
Is er een makkelijke manier (die niks weegt) om de spanning voor deze 4 servo's te reduceren naar 5V of kan ik zonder probleem die 5,5V laten "staan"?
Anders moet ik maar over een andere ESC gaan nadenken.

Groetjes,

Jordy
 
Ik hab de 6100 in mijn Supra's op 6V draaien nooit geen probleem mee gehad dus 5,5 gaat ook.
Ik zou alleen wel goed nadenken over je afslank idee dat het dadelijk niet in anorexia eindigt en het je kist kost.
Ik denk zelfs dat je meer vliegtijd haalt uit het goed afstellen van de kist dan met het gewicht verlies.
 
Ik zou alleen wel goed nadenken over je afslank idee dat het dadelijk niet in anorexia eindigt en het je kist kost.
Ik denk zelfs dat je meer vliegtijd haalt uit het goed afstellen van de kist dan met het gewicht verlies.
Een goed ontworpen kist heeft een gewicht en koordes die rekening houden met het kritische Reynoldsgetal van de gebruikte profielen. Koordes en vliegsnelheid (dus vleugelbelasting) zijn zo gekozen dat de kist in normale omstandigheden boven het kritische Reynolds getal vliegt.

Als je een kist gaat doen aafslanken, kan het zijn dat je onder die kritische Re-getallen komt. Daardoor kan de performance zomaar 25% tot 50% onderuit kachelen ....

tismaardatuhetweet ... :confused:

Dirk
 
Ok, dat is ook goed om te weten met de Servo's.

Jullie hebben natuurlijk gelijk, je (ik!) kan het ook overdrijven.
In het begin wilde ik echt het maximale eruit gaan halen, maar intussen ben ik iets realistischer geworden.
Liever 30 gram meer als te veel risico en een kapotte kist of nog erger.

Ik moet wel toegeven dat ik niet vertrouwd ben met de termen: "Reynoldsgetal" en "koordes"
Dat ga ik vanavond/vannacht, na m'n werk, ééns op m'n gemak doorlezen wat dat nu allemaal betekent.

Ik weet wel dat er ergens op de wereld een Super Flappie vliegt (als zwever) met iets minder als 1600 gram en super vliegt.
Omdat ik 1700 gram als doel heb gezet denk ik dat dat wel in orde is.

Groetjes,

Jordy
 
Wat Dirk al zegt heb ik gemerkt met mijn cirrus en daar stonden wij verbaast van. Ik dacht altijd precies als jij zo licht mogelijk ik bouwde zelfs met de weegschaal ernaast, maar ik kwam er achter bij de cirrus dat als ik ruim 400gr erbij deed dat hij vele malen beter vloog.

Ik ben nu ook aan het bekijken hoe ik achter het ideale vlieggewicht van een profiel kan komen.

En wat afstellen betreft kijk eens naar je rolroer differentiatie.
Wat ik hiermee bedoel is als je een bocht in stuurt alleen op ailron gaat de neus dan recht door of de ander kant op
zo ja dan moet je ailron minder uitslag naar onderen hebben. Je moet dit zonder richtingroer compensatie doen want die verminderd dat effect.
 
Grappig dat je de rolroer differentiatie aanspreekt.

Toevallig heb ik vorige week bijna een halve dag van m'n vrije tijd besteed aan het verbeteren van de rolroer differentiatie.
Ik had er juist veel te weinig differentiatie in zitten.
Dat was mij niet opgevallen, maar een collega op de club, die al veel langer en intensiever vliegt viel het meteen op toen hij een "rondje" met m'n AVA vloog.

Zo, de rest is nu ook besteld.
De MKS 6100 zijn helaas nog niet leverbaar, maar dat maakt niet uit.

Groetjes,

Jordy
 
Ik ben nu ook aan het bekijken hoe ik achter het ideale vlieggewicht van een profiel kan komen.
Eigenlijk gaat het om de ideale vliegsnelheid, want dat is de enige overgebleven variabele. De rest van een vliegtuig ligt qua maat vast. Uiteraard is die vliegsnelheid het resultat van de vleugelbelasting.

Zoals gezegd, is het belangrijk dat het vliegtuig boven het zgn. kritische Reynoldsgetal (Re-krit) vliegt. Dat getal is echter geen hard gedefinieerde grens. Het is niet zo als bij de optelling 2+2=4, en alles wat boven of onder die 4 ligt is helemaal hardstikke fout.

Bij Re-krit zie je de performance van een profiel onder een bepaald Reynoldsgetal opeens versneld afnemen. De opgewekte lift wordt (aanzienlijk) lager bij afnemend Re en gelijkblijvende invalshoek, de weerstand ook maar dat blijkt minder duidelijk uit onderstaande grafiek.

Hoe vind je nu die Re-krit voor profiel-X?!
Mbv. Profili (Pro?)!
Hoe?

Zo:
  • Start Profili, en klik op de 'Alfa' knop:
    Alfa-knop%20Profili.PNG
  • Kies een profiel
  • Selekteer alle invalshoeken
  • Selekteer alle Re-waarden t/m 1.000.000
    Hogere Re's selekteren mag, maar verslechtert de afleesbaarheid van het resultaat aanzienlijk. Het gebied tussen Re<100.000 is dan niet goed meer af te lezen, en is voor ons juist het belangrijkste gebied.
  • Vink aan "Logaritmische X-as" !!!!
  • Het resultaat ziet er zo uit:
    Alfa%20instellen.PNG
Hierna het resultaat voor twee verschillende profielen: MH 32 en HQ/W-2,5/10:

MH 32:

Re-krit%20MH%2032.PNG


HQ/W-2,5/10:

Re-krit%20HQW-2,5-10.PNG


Hoe lees je die resultaten nou?
Elke kleur lijn staat voor een bepaalde invalshoek van het profiel op de lucht, en geeft de geproduceerde lift weer (Cl). De linker kant van die lijn geeft de lift bij lage Re weer, de rechter kant bij hoge Re.

We beschouwen de invalshoeken die voor ons van belang zijn: Cl tot 1,0 is voor de bovenkant (heel langzaam thermieken) Cl = 0,4 is voor snel steken van de ene naar de andere bel. De waarden buiten dit traject 0,4 - 1,0) worden nauwelijks gevlogen, en zijn dus niet zo relevant.

In de grafieken heb ik een min of meer vertikale dunne lijn getekent. Daar loopt de overgang van 'meer dan voldoende Re' naar 'te weinig Re'. Je ziet dat links ervan de geproduceerde lift steeds sneller afneemt.

Je kunt uit deze twee grafieken dus aflezen dat Re-krit voor MH32 tussen de 50.000 en 90.000 ligt, en voor HQ/W-2,5/10 tussen de 80.000 en 120.000 ligt. Waaruit blijkt dat MH32 dus aanzienlijk geschikter is voor een lichte thermiekkist dan de HQ/W-2,5/10.


Nog even terug naar "Hoe zwaar moet mijn kist nu zijn?".
  • Zoek uit wat Re-krit is voor het profiel van jouw kist.
  • bepaald de kleinste koorde van de vleugel.
    Als dat nul is (tip loopt uit in een puntje) dat 90% à 95% van de spanwijdte meten. Op die laatste cm's gebeuren toch hele rare dingen
  • Nu kun je mbv. de Re-formule (Re = 70 x koorde x vliegsnelheid) de kritische vliegsnelheid berekenen: V-krit = Re-krit / (70 x koorde).
    Koorde in mm's!
  • Vervolgens kun je mbv. de omgewerkte lift-formule (L = 1/2 x Cl x rho x F x V^2) de kritische vliegmassa berekenen:
    V = wortel(L / (1/2 x Cl x rho x F))
    Waarbij:
    L = vlieggewicht x 10 (eigenlijk Newtons)
    rho = 1,225 (dichtheid van lucht in kg/m^3)
    F = vleugeloppervlak in m^2
    Cl = 0,6 (is de meest gevlogen cruise Cl)
    Ik heb eea. in een Excel-sheet gezet.
Succes,
Dirk.
 
Hoi Dirk,

Dat zijn nog al wat getallen en tabellen.
Bedankt voor de moeite!
Ik ga het op m'n gemak ééns helemaal doorlezen.
Er zijn een paar dingetjes die ik nog niet zo helemaal begrijp, maar voordat ik hier ga vragen wil ik eerst maar eens zien of ik er zelf achter kan komen.

Vandaag zijn de MKS DS65K Servo's met de post aangekomen.
Wat zijn die klein zeg!
Ik had wel een vermoeden dat deze servo's klein zijn, maar zo klein?!?!
Hier een paar foto's met een één Euro munt en een GR-12 ontvanger.
Eerst zo kan je pas zien hoe klein die dingetjes zijn.


mks65-s-1.jpg


Klik hier voor een grote foto!


En hier nog op mekaar gestapeld.

mks65-s-2.jpg


Klik hier voor een grote foto!


Tot slot nog de Daten die op de verpakking staan.

mks65-s-3.jpg


Klik hier voor een grote foto!

Ik kan ze dus wel met 6V zonder risico gebruiken.
Goed om te weten.

Groetjes,

Jordy
 
Back
Top