"Bouwverslag" Super AVA Pro 4 Flaps (F5J)

de moderne hedendaagse servo's kunnen allemaal wel 6volt aan zonder problemen, evenals de ontvangers... ik vlieg al jaren mijn grotere toestellen aan 6volt...
de S3150 doet het trouwens ook goed met 6V.

inderdaad een mini servotje....
weet je of ze groter of kleiner zijn als een D47? anders is het mss nog een interessante servo voor DLG's?!

de moderne hedendaagse servo's kunnen allemaal wel 6volt aan zonder problemen, evenals de ontvangers... ik vlieg al jaren mijn grotere toestellen aan 6volt...

weet je of ze groter of kleiner zijn als een D47? anders is het mss nog een interessante servo voor DLG's?!

Et voila, vanaf post #10
servootjes-digitaal-voor-dlgs

Lyckele

Laatst bewerkt door een moderator:

Deze is ooit speciaal voor DLG's ontworpen ....

Let op met 6V bij MKS. Bij 5 cellen (6V) kan de spanning oplopen tot bijna 7.5V. Dit trekken MKS-jes niet! 4 cellen (4.8V) levert een spaning to 5.9 V. Als je uitgaat van 6V = 5 cellen 1.2V kom je bedrogen uit. Je rookt je servo's op. BEC 5.5V gaat wel goed.

Paul

ik kan me vergissen, maar de DS65K .... die kost +-55 euro? PER SERVO!

jawadde... das toch wel wat van de pot gerukt... dan mag je nog een super servo hebben... er zijn servo's voor de helft van de prijs die hetzelfde werk verzetten...
en hij is groter dan de D47.

wel is het een knappe servo, maar als het cockpitje dicht is, of de vleugel afgedekt is, zie je er niets meer van.

Het gaat mij hier ook alleen maar om gewicht versus kracht.
Dat is bij deze servo zeer goed, ook al is ie duur.
De 65K is toch wel een stuk sterker als de D47.
De 11 Ncm. is me dan toch net iets te weinig voor hoogte en zijroer.
Wel is de D47 nog lichter. (1,8 gram minder)

Omdat ik "maar" 2 MKS DS65K gebruik valt de prijs nog wel mee, als je dat zo mag zeggen.
Erger zou zijn als ik er 6 van had willen gebruiken ;)

Bedankt Paul voor de Tip, maar ik vlieg met een F5J zonder extra BEC. De ESC heeft een BEC met 5A en 5,5V.

Groetjes,

Jordy

Specificaties over kracht (moment) en snelheid zijn ook niet alles.
Zie hier de MKS DS6125 versus de TGY-A55H.

Officiële specs:
  • MKS DS6125:
    Stall torque : 8,2 kgcm (6 V)
    Speed : 0,12 sec/60 gr
    Prijs : € 77,- (Hoellein.de)
  • TGY S712G:
    Stall torque : 7,0 kgcm (6 V)
    Prijs : ± € 25,- (hobbyking.com)
En nu een een [URL="
Youtube filmpje[/URL] over de resolutie en terugkeer-preciesie.

Ik kan je garanderen dat je met die MKS veel precieser kunt sturen. Bovendien maakt de beroerde terugkeer naar 'nul' van de Turnigy-servo het vliegen nog eens een forse slag lastiger.

Ik ben het met je eens: het is een hele hoop geld (77 euro), maar je krijgt er wel een hoop meer voor ...

Dirk.

Laatst bewerkt door een moderator:
Specificaties over kracht (moment) en snelheid zijn ook niet alles......

........Ik ben het met je eens: het is een hele hoop geld (77 euro), maar je krijgt er wel een hoop meer voor ...

Dirk.

Zo is het.
Ik heb de MKS 6125(H) in een Addiction X zitten.
Het is wel niet mijn 3D kist, maar ik heb hem in elkaar gebouwd.
De MKS Servo's hebben na een zomer met zeker aan de 70-80 acculadingen nog steeds 0,0% speling en gaan nog precies zo mooi terug in de middelstelling als vanaf het begin.

Daarom heb ik ook zonder al te veel twijfel de nieuwe MKS DS65K servo's gekocht.
Ze zijn dan wel duurder als andere servo's, maar ze zitten dan ook wel in een andere Liga.
Ik ben intussen al een hele grote fan van MKS servo's aan het worden.
De 6100 zijn vandaag ook geleverd worden.
Ik ben benieuwd hoe ze zijn.

Groetjes,

Jordy

bedankt dirk ik heb alle profielen in geladen en ga ze vergelijken, ik heb namelijk alleen de naam NH F3J dus dat wordt printen en vergelijken.

Trouwens een collega vlieger heeft in zijn SSL de Turnegy TGY-778MG zitten en vliegt hier al een jaar mee en niks mee aan de hand daarom heb ik ze ook besteld en ik herken ook niet wat je in het filmpje ziet.
Ik heb de servo's losgehaald toen ze kwamen en vergeleken met de originele MKS die ik heb en ik kan niks ondekken zelfs de print is het zelfde.

Specificaties over kracht (moment) en snelheid zijn ook niet alles.
Zie hier de MKS DS6125 versus de TGY-A55H.

Officiële specs:
  • MKS DS6125:
    Stall torque : 8,2 kgcm (6 V)
    Prijs : € 77,- (Hoellein.de)
  • TGY S712G:
    Stall torque : 7,0 kgcm (6 V)
    Prijs : ± € 25,- (hobbyking.com)
  • Dirk.
is rood 1 en dezelfde servo? of vergis je je in servo?

natuurlijk, het is een wereld van verschil, en in een ava vind ik ook niet dat je HK "rommel" mag duwen...

maar wrom zou je er een servo insteken van 55 euro (die erg nipt is) als je een S3150 voor 35euro kan kopen die het ook doen?

om mss op 6 servo's 20gram te sparen? dat zijn dan weer dure grammetjes ;)

als je me volgen kan...

Firefox

6 x S3150 = 138 gram
2 x DS65K = 13 gram
4 x DS6100 = 38 gram
Dat is 87 gram minder.

Als je achterin de Flappie Pro 33 gram kan sparen, dan kan je voorin 116 gram minder gewicht toevoegen dmv. een grotere Lipo of lood.

Dus het totaal = 87 + 116 = 203 gram minder gewicht.
Dat is toch best wel een beetje meer als 20 gram.
Ik heb dus met ca. € 45.- meerkosten iets meer als 200 gram gewicht bespaard.
Dat vind ik persoonlijk best wel in orde.

Groetjes,

Jordy

ja das is het probleem bij jouw ava he.... die servo's in zijn gat....
daar kan ik je in volgen als je die verwisselt.

maar op de rolroeren en flaps besparen is misschien onnodig? tenslotte doet dit niets af aan het gewicht wat in de neus komt dan.

ik zou met schrik in men hart vliegen met een kist van 900 euro, als ik bedenk dat een servo zou falen, of dat een flap het ineens begeeft net boven de grond.

Ja, daar heb je ook gelijk in.
De servo's in de staart moeten zo licht mogelijk zijn.
Daardoor kan ik het meeste gewicht sparen.

De MKS 6100 die ik voor de rolroeren en de flaps ga in zetten zijn bijna net zo sterk als de S3150, maar wegen gewoon 14,5 gram minder en kosten bijna het zelfde.
Dat is dus weer een hele hoop gewicht gespaard.

Mocht het toch nog alles te licht worden, dan is het makkelijker om er weer gewicht aan toe te voegen.
Maar ik denk niet dat dat nodig zal zijn ;)

Groetjes,

Jordy

Nieuwe Super AVA Pro 4 Flaps

Zo,

De kat is uit de zak.

Ik heb met een goede (modelvlieger) vriend Vrijdag een gezellige en leuke avond gehad en we zijn er (bij een goede fles wijn) uitgekomen.
Mijn Flappie Pro krijgt vermoedelijk een nieuwe eigenaar!

Toen ik vertelde dat ik mijn Flappie wat lichter wilde gaan maken bood hij aan om eventueel mijn Flappie af te kopen.
Hij vliegt zelf wel snellere kisten, maar zo’n „schleicher“ wil hij ook wel hebben.
Als het hem dan toch niet bevalt verkoopt hij de Flappie gewoon weer verder.

Ik krijg er een goede en faire prijs voor en de nieuwe bezitter kent mijn kist goed.
Hij is er erg blij mee en ik kan me op een nieuw Project verheugen.
Ik hoef dus ook niet zo veel geld erin te stoppen.
Dat is een leuk neveneffect, want anders had ik het niet gedaan.

Ik heb dus dezelfde avond/nacht een mailtje aan Jiri Kukulj van FVK gestuurd en vanmiddag lag er al een antwoord in m’n postvak.
Hij heeft nog een Super AVA Pro 4 Flaps in mijn gewenste kleur liggen.
Die ga ik volgende maand op de Modellbaumesse in Friedrichshafen (alweer daar) ophalen.
Omdat ik de 19% BTW kan aftrekken betaal ik „maar“ € 832.- in plaats van € 990.-
Dat is mooi meegenomen.
Ik moet het dan wel over de Duits/Zwitserse grenz „smokkelen“, maar dat zal wel géén probleem zijn.
Hierme kondig ik dus officieel het vervolg aan van dit Bouwdraadje.

De bouw van een Flappie Pro v2.0 „light“

De kleur wordt ook deze keer weer wit-blauw-wit.
Voor een betere herkenning op grote hoogte wordt het zijroer in ieder geval wit en het hoogteroer wit of blauw.
Dat weet ik nog niet zo precies.

Omdat ik alle nieuwe servo’s hier heb liggen is er eigenlijk al een begin gemaakt.
Dit wordt natuurlijk een heel ander verhaal.
Omdat ik graag licht wil gaan bouwen ga ik het één en ander ook anders doen als bij v1.0
Alhoewel mijn versie van de vleugel/romp verbinding goed werkt, ga ik het nu met maar 1 groene multiplex stekker doen.
Daardoor kan ik nog eens veel gewicht besparen.

Ook de motor en ESC gaan dit keer veel lichter worden.
De Kontronik is toch best wel een zwaar „ding“
Florian Schambeck heeft wat nieuws in zijn programma opgenommen.
Het is een Powerline micro 1025/F5J.

Antriebsset Powerline micro 1025/F5J « klapptriebwerk.de

Motor en Getriebe wegen slechts 99 gram.
Daar nog een ESC en een klapschroef met spinner erbij en je komt aan de 160-170 gram zonder lipo.
Mijn kontronik Kira weegt alleen al bijna zo veel.
De Powerline 1025 trekt een kist van 4 meter met 2,2 Kilo met 12m/s naar boven.
Power genoeg dus.
Dat setje kan interessant worden voor mijn nieuwe AVA

Wat ik geleerd heb bij de bouw van de eerste AVA is dat het beter is eerst alles in te bouwen, dan uitwegen en eerst dan een passende aandrijving zoeken die qua gewicht ook goed gaat.
Die „fout“ maak ik nu niet meer.
Jullie zien dus dat er weer wat nieuws op me wacht en ik ben benieuwd hoe het gaat worden.
In ieder geval ga ik v2.0 beter en lichter bouwen.
Dat is één ding wat zeker is.

Groetjes uit Zwitserland,

Jordy

dat snap ik toch niet goed hoor ;) maar ach, tis jouw leven....

wrom zou je een kist willen die nog veel lichter is, want dan zijn de dagen dat je er mee kan vliegen nog minder...

terwijl hij toch goed thermiekt zoals ie nu is?

alvast succes met je nieuwe super flappie! ;)

(je kan mss een zweefversie kopen, en een pylon op zijn rug zetten, zodoende kan de lipo heel ver vanvoor, en dan hoeven de servo's niet in de staart) ;) hehe

Ja, een "beetje" maf is het wel, maar ik heb er gewoon zin in en ik vindt het in elkaar zetten eigenlijk ook heel leuk.
Ik wil ook gewoon ééns kijken wat mogelijk is qua gewicht.
De 1650 gram zal ik nu wel gaan halen.

Kijk, dat is het nu, ik wil eigenlijk gewoon een 3,7 meter HLG hebben ;);)

Groetjes,

Jordy

Ja, een "beetje" maf is het wel, maar ik heb er gewoon zin in en ik vindt het in elkaar zetten eigenlijk heel leuk.
Ik wil ook gewoon ééns kijken wat mogelijk is qua gewicht.
De 1650 gram wil ik nu wel gaan halen en dat zal me ook wel lukken denk ik.

Kijk, dat is het nu, ik wil eigenlijk gewoon een 3,7 meter DLG hebben ;);)

Groetjes,

Jordy

als je geld te veel hebt, geef het dan aan mij? :D

wat een 3.7m DLG betreft.... je zou de eerste zijn! verder als 2m zijn ze nog niet geraakt ;)

1650gr .... het is krap... ik zit op dat gewicht (ok, met wat zwaardere servo's) maar ik ben benieuwd! ik gok dat het eerder 1750gr zal worden ;)

je kan ook altijd gaan sparen in de aansturing.
kortere horntjes, armpjes en zeker alles carbon maken...

de plastic kapjes weglaten over de servo's in de vleugel, maar de bespanning mooi lossnijden zodat je die achteraf weer kan vast tapen? scheelt weer 4 kapjes...
en een lichte spinner, lichte prop...

Back