Mooi, ik zie dat we al een aantal stamgasten hebben!!!
De bar is ruim voorzien, en het is hier zelfbediening. In de schipperskroeg hebben we een tijdje een barkeeper gehad, maar sinds die verkering heeft zien we hem niet zo vaak meer....
Ik heb gezorgd voor een goede espressomachine. Eigenbelang want ik drink uitsluitend DD's. Even ter toelichting, dit zijn Dubbele Doppios, ofwel viervoudige espresso's.
Dat is gelijk dan het enige Italiaans dat ik naast "si" en "no" versta, en dat brengt me gelijk bij m'n nieuwe aanwinst: de kit van de Friedrich Wilhelm zu Pferde (voortaan maar kortweg de FW te noemen) van Euromodels.
Ik wist dat het een oude kit was, volgens de verkoper oorspronkelijk bewaard door een modelbouwwinkelier die ermee stopte, maar deze nog wel eens wilde gaan bouwen. Maar hij heeft hem later vanwege gezondheidsproblemen verkocht aan de verkoper op het forum. Deze was altijd al vlieger, maar wilde ook wel eens boten bouwen. In de aanloop naar de FW had hij er een paar gebouwd, en daarbij tot de conclusie gekomen dat vliegen toch meer zijn "ding" was.
Dat de kit echt erg oud is blijkt in eerste instantie uit de tekeningen (gedateerd 1975), die allemaal in goede staat zijn, maar sterk vergeeld aan de randen. Het zijn er in totaal 12 van A0 formaat (qua lengte, hoogte varieert tot max. A0). We wisten al dat Italianen chaoten zijn, maar dat laten ze met de volgorde van de tekeningen nog eens extra zien: er zit geen enkele logica in. Maar goed, dat maakt mij niet uit, ik heb een index gemaakt en weet nu wat waar staat. Ik ga ze denk ik nog proberen te laten scannen, want dat continu open- en dichtvouwen van die tekeningen ben je gauw zat.
Verder zijn de tekeningen volledig in het Italiaans. Er is wel een document bij waar de inhoud van alle tekeningen in het kort in het Engels wordt aangegeven, naast een korte handleiding van de "ideale" beplankingsmethode, door alle planken naar voor en achter te verjongen en zodanig geen correcties als "stealers" ed nodig te hebben. Of me dat gaat lukken.......
Een andere indicatie dat het echt een oude kit is blijkt wel uit het feit dat de spanten en kielbalk duidelijk met de hand zijn uitgezaagd. Hieronder bijvoorbeeld een spant:
Op de omcerkelde plaatsen (en ook elders) zijn duidelijk de podloodstrepen van het aftekenen te zien. Verder zaten er twee kielbalken bij te zitten. Toen ik eens goed ging kijken, bleek één ervan (hieronder de bovenste) vooraan gebroken en gelijmd te zijn, er bleek een uitsparing bij het achterschip te ontbreken, en de spantafstanden kloppen op een plaatsen niet met de tekening.
Verder bevat de kit enorm veel gietstukken, volgens de onderdelenlijst 124 stuks. Dit is duidelijk een ander metaal dan de licht grijze gietstukken die je bij Engelse kits (ook Caldercraft) ziet. Het is veel zwaarder en harder, maar het is geen gietbrons. Dat kan ik zien aan een gebroken onderdeel.
Iets wat gelijk in het ook viel was het boegbeeld in de vorm van een leeuw. Echt een knoert, maar nergens een beschrijving of indicatie hoe je dat in 's hemelsnaam moet bevestigen. Hieronder links de tekening van de boegscheg, en rechts de leeuw erop gelegd zoals die ongeveer zou moeten komen.
Dat beeld is volledig massief, dus dat zou betekenen dat een groot gedeelte van de voorkant van de scheg zo nauwkeurig mogelijk volgens de contouren van de leeuw weggezaagd zal moeten worden. Dat wordt nog een moeilijk klusje met 10 mm dik hout........
Verder valt het op dat een flink aantal gietstukken (die dus allemaal verkoperd zijn) enorm vervuild is. Ik begrijp de ontstaansgeschiedenis van die vervuiling niet, het is geen normale koperoxide. Hieronder een voorbeeld van een raam/rooster, links zoals er diverse vervuild zijn, en rechts nadat ik het heb opgepoetst.
De foto vertekent wat, de rechtse heeft nog wel degelijk een koperglans.
Maar er is ook een enkel gietstuk waarvan de koperlaag gedeeltelijk beschadigd/verwijderd is.
Dat brengt me bij een vraag. Ik zie bij schepen die jullie bouwen toch dit soort decoraties geverfd worden? Bij de foto's die ik tot nu toe gezien heb lijkt het wel of ze alle koperen delen onbehandeld hebben gelaten. Dat is toch niet authentiek, mede gezien het feit dat in het echt vrijwel alles uit hout is gemaakt?
Ik moet nog eens overdenken wat ik met die vervuilde gietstukken doe. Wellicht is ultrasoon reinigen een oplossing, ik moet eens op zoek naar iemand die dat in huis heeft.
Typisch is trouwens dat alle kanonslopen verouderd lijken te zijn. Hieronder van elke vier kalibers een exemplaar:
Die zien er echt behoorlijk authentiek uit. Hoe het gedaan is heb ik geen flauw idee van.
De rolpaarden zij trouwens uit één stuk (bodem en wangen) gemaakt, alsof ze uit een soort houten U-profiel zijn gemaakt. Hieronder twee voorbeelden:
Het waarom van de verschillende tinten hout is me niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat ze dus niet taps naar voor versmallen, zoals in het echt wel het geval is. Ik denk dat ik die van de kanons die in het zicht komen over ga maken, die van kanons waarvan je alleen de lopen aan de buitenkant ziet kan ik zo laten. Ze heeft trouwens geen "dummy" lopen, alle kanons, ook op het onderste dek staan op rolpaarden. Wel een beetje onzin natuurlijk, want je ziet er niets van.
Een ander voorbeeld van de Italiaanse frivoliteit is de langsdoorsnede tekening. Daarin staat van alle ruimten, ook die je niet van buitenaf kan zien, de inrichting getekend. Zelfs tot het hemelbed in de kapiteinshut!!!!
Dat was het weer. Een lang verhaal aan de tap. Ondertussen is m'n DD op, en ga ik maar eens een nieuwe tappen!!!!
Nemen jullie ook nog wat......