De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

  1. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    Fred, heb je niemand in je kennissenkring die op een tekenkamer werkt en daar gebruik kan maken van een grootformaat scanner? kun je mogelijk wat regelen met een pilsje.

    ik heb het geluk dat op 10 meter van mijn werkplek zo'n scanner staat, dus in beperkte maten kan ik daar wel gebruik van maken na werktijd.
     
  2. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee Fred, op z'n hoogst met een paar pakken espresso bonen....

    Ik doe eerst het Engels, en daarvanuit het Nederlands. Ik heb op dat laatste punt al wat ervaring omdat ik de tekeningen voor het optuigen van de Victory al eens vertaald had vanuit het Engels. Zo'n systematische aanpak heb ik echt nodig, anders maak ik er zootje van.
    Naast een document met vertalingen van tekeningen teksten, die verre van compleet is, is er ook op de Euromodels site een algemaan document met "Nautical terms" van Italiaans naar Engels, en die is vrij compleet.

    De Engelse versie begint al aardig op te schieten.


    Misschien was ik wel wat gehaast, maar ik zat nu eenmaal in die "flow".
    Ik had drie offertes van bedrijven die vlak in de buurt liggen (Ridderkerk, Zwijndrecht en Rotterdam Centrum). De bedragen waren resp. € 56,80, € 65,58 en (schrik niet) € 187,50. Omdat ik die uit Zwijndrecht kende heb ik het voor die 9 € meer toch maar daar laten doen.
    Tja, een hobby kost geld en door mijn ervaringen met het geknoei met de Victory tekeningen heb ik het er wel voor over. Hier heb ik jaren plezier van, want dit wordt beslist geen kort project.

    Ik ga nog een DD tappen, dan nog wat vertaalwerk. Mijn vrouw zit TV te kijken naar iets waar ik totaal niet in geïnteresserd ben, dus dat komt goed uit.

    Ad
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik stel subiet m'n spam filter in!!!!!!

    Ad
     
  4. Germt

    Germt Guest

    Geweldig om te zien hoe men hier tussen de over en weer vliegende pakken koffie en biertjes (en kardinaa....... laat maar:rolleyes:) met dit mooie schip bezig is.....
    Dat doet een liefhebber goed:cool:

    Germt
     
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    als hulpmiddel voor Italiaans - Nederlands heb ik eventueel mijn handleiding van de Vasa incl. materiaallijst in het Italiaans en Nederlands beschikbaar.
    bij de kit zat alleen een Italiaanse materiaallijst en heb indertijd een Nederlandse materiaallijst ontvangen via een Engels forum.

    verder heb ik nog een woordenlijst beschikbaar NL - D - UK van veel gangbare termen

    dus laat maar weten of je interesse hebt via een PB met emailadres
    (ps ik moet de Italiaanse tekst nog wel inscannen dus zal deze niet direkt versturen)
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Verder dan ermee bezig kom ik denk ik voorlopig niet, Germt. Eraan bouwen zal wellicht nog een tijdje duren, ik weet het (nog) niet......

    Ad

    EDIT
    Ik zit nog met de dekken. Het onderste dek wordt Gun Deck genoemd, bij ons zou dat denk ik het Overloop Dek zijn. Daarboven zit het Main Deck, dat zou bij ons het Verdek kunnen zijn.
    Vooraan heb je dan het "Forecastle deck", bij ons Bakdek dacht ik.
    Naar achteren eerst het Quarter Deck, is dat bij ons niet het Kampanje- of Halfdek?
    Daarboven het Upper Quarter Deck, ik zou denken het Boven Kampanjedek?
    Maar daarboven zit nog het "Poop Deck", wat zou dat bij ons zijn?????
     
  7. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Laten we daarom even wachten, Jan. Ik denk dat ik er al een heel eind uit kom. Wellicht blijven er nog een paar termen "hangen", dan zien we wel verder.

    Ad
     
  8. Germt

    Germt Guest

    Wat de dekken betreft;
    misschien helpt WzuM pag 83 en 85?

    Germt
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat is een goeie, Germt. Ik had alleen naar de VOC schepen gekeken.
    Dan zou het kunnen worden

    Geschutdek
    Middendek

    voor:
    Bakdek

    en achter:
    Halfdek
    Kampanjedek
    Boven Kampanjedek (voor de "poop")???

    Dat zou dan zo moeten kunnen, denk ik.

    Ad
     
  10. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
  11. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Kon het niet laten.
    Een constabelskamer is:

    1: afgesloten deel van een dek of ruim; broodkamer, constabelskamer, kruitkamer etc. Met kamer, zonder meer, wordt meest de constabelskamer bedoeld;

    Klopt dit.
    Groetjes,
    Frankwin
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik zou niet weten hoe, Frankwin!!

    Ik ga een tukkie doen, dat is van alle tijden....

    Tot morgen!!!

    Ad
     
  13. FredRaket

    FredRaket

    Lid geworden:
    27 jul 2009
    Berichten:
    180
    Locatie:
    Eindhoven
    Dat lijkt me echt iets voor een quiz! Wie de juiste vertaling van Italiaans naar Nederlands weet wordt hier verder de hele avond getrakteerd!

    Tip: check het boek F. Mastini Ship modelling simplified. Die bevat een zeeeeeer uitgebreide woordenlijst It-Eng. Doorvertalen Eng-Nl kan niet moeilijk zijn met googlen en algemene kennis.

    Quote: "Ik ga een tukkie doen, dat is van alle tijden...."

    Ik vind dat landrotten die vroeg gaan slapen de toegang tot de gelagkamer ontzegd moet worden!

    :proost: ik neem nog een laatste glas - zolang ik kan staan (Duits gezegde).

    Fred
     
  14. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Ik ook:proost:
    En ga daarna ook mijn hutje zoeken.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  15. Germt

    Germt Guest

    Dat is lijkt mij in de richting, alleen, ik denk dat het middendek alleen bij driedekkers telt.
    Dus volgens mij (maar ik worstel er ook een beetje mee) voor tweedekkers

    Overloopdek
    Geschutsdek

    De rest lijkt mij dan te kloppen.

    Germt
     
  16. Germt

    Germt Guest

    Ik zou dan voor de boegsectie gaan, lijkt al een beetje op een schip.
    De 1e lijkt wel wat op jouw Wasa sectie.
    Ik heb van deze al eens een bouwbeschrijving gezien op MSW dacht ik, maar dan moet ik even zoeken;)
    Drink mij koffie op en ben even weg,
    tot zo:D
     
  17. Germt

    Germt Guest

    Ben weer terug,
    Frankwin, op www.modelshipworld.com
    ga naar forum, dan naar build logs for kits, daar staat bij announcement een
    build log index for wooden ships from kits.
    Hier staat een compleet verslag van de bouw van deze boegsectie, (172 foto's)
    Deze index gebruik ik zelf vaak voor het opzoeken van bepaalde details, erg handig;)
     
  18. frankwin

    frankwin

    Lid geworden:
    26 sep 2011
    Berichten:
    1.944
    Locatie:
    Veghel
    Goedemorgen allemaal.
    Ga meteen kijken.

    Groetjes,
    Frankwin
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Moge, buitendouche voor ophalen van ontbijt al weer achter de rug. Wel overdreven, twee keer douchen in een half uur...... Je zou bijna aan smetvrees gaan denken.

    OK, overloopdek kwam wel uit de VOC schepen, maar met geschutsdek als laagste, toch?

    Ik doe de teksten bijplaatsen in Adobe Acrobat. Dat heeft als voordeel dat je erin kunt zoeken. Zo zet ik een paar ?? op plaatsen waar ik aarzel, die kan ik later makkelijk terugvinden. Ook het wijzigen van termen als gevolg van "voortschrijdend inzicht" kan dan soepel gaan.

    Ad
     
  20. Germt

    Germt Guest

    Volgens mij is het overloopdek het laagste van geschut voorziene dek.
    Er zaten nog wel dekken onder, maar die waren voor opslag, en bij de WvH bevondt zich op dat dek ook de kombuis.
    Feitelijk is het overloopdek een doorlopend dek.
    Het geschutsdek is het dek boven het overloopdek, ook volledig van geschut voorzien, maar een deel daarvan is bij een tweedekker de "kuil" , dus open in het midden omdat daarboven, voor en achter, het halfdek en het bakdek liggen
    Het bakdek had ook geschut, maar dat zijn er maar 4 á 6.
    Het halfdek had ook geschut, maar dat zijn er 4 á 8.
    Op het halfdek en bakdek was het geschut ook meestal lichter van kaliber.
    Een tweedekker heeft dus 2 dekken volledig van geschut voorzien.
    Als er sprake is van een tussendek is het dus een driedekker (ook op 3 dekken voorzien van geschut)
    Deze 3 dekkers zijn dus veel groter en zwaarder bewapend.
    Ik meen dat bijv. de "Victory" , jouw bekend, een driedekker is.
    Maar ook mijn "wijsheid" is niet per definitie de juiste, maar zo begrijp ik het.
    Correcties zijn natuurlijk zeer welkom.

    Germt
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 okt 2012

Deel Deze Pagina