welke motor voor een F5J (SSL)

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 10 okt 2012.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Een vraagje wat een nieuweling in deze klasse zich stelt en zeker na het zien van de eerste wedstrijd, nu alweer een dag of 10 geleden, in Swalmen....

    Ervan uitgaande dat je in de eerste fase van de toegestane 30 sekonden motorloop nog niet al te hoog wilt gaan (en daar misschien zelfs al een belletje kan oppikken) wil je je vervolgens in de laatste 10 of 15 sekonden zo snel mogelijk naar een gebied begeven waar je goede lucht vermoed. Voor deze taktiek is toch wel een wat pittigere motor nodig. Nagenoeg alle toestellen die ik in Swalmen gezien heb waren weliswaar in staat om binnen de toegestane 30 sekonden (royaal) hoog genoeg te komen maar de sprint kwaliteiten heb ik niet gezien :rolleyes:

    Een F5D motor o.i.d. komt niet in aanmerking omdat het gewicht van het toestel toch een mede bepalende faktor is. Betekent dus dat een motorgewicht van 150 - 200 gram toch wel het maximum is. Vlgd punt. is natuurlijk de accu en hier denk ik er sterk aan om naar 4s te gaan om zodoende wat meer vermogen te creeeren. (moet de motor weer lichter worden dus)

    Tot nu toe heb ik slechts een motor setup kunnen vinden die aardig in de buurt komt van mijn wensplaatje en dat is deze: Scorpion HK 2221/12 2580KV mit Micro Edition 5:1NL
    Daar hangt natuurlijk ook een navenant mooi prijskaartje aan. Zijn er onder de motoren experts hier mensen die een aandrijving met deze prestaties weten samen te stellen voor een meer prettige prijs (ik kan het niet omdat ik de motorenmarkt niet ken :confused:)
    Ik heb iets horen mompelen van HET motoren met aangepaste vertraging .....
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Arno,

    Zelf heb ik een Kontronik KIRA 480-26 5,2:1 in de SSL zitten
    Florian Schambeck heeft onlangs een mooie Powerline micro uitgebracht speciaal voor
    F5J Antriebsset Powerline micro 1025/F5J « klapptriebwerk.de

    En hier in actie >>


    Op een 4s pakket zul je niet gaan vliegen, mits je lood in de staart gaat doen :D

    Mijn setup is als volgt:

    Kontronik KIRA 480-26 5,2:1
    Koby LV 40
    Gens-Ace 1800 3cel lipo
    Eneloop 800mah back-up accu
    16*10 prop

    Trekt 39 A en geeft 490 watt

    Met deze setup kan ik 6 stijg vluchten doen van 30 sec ieder.

    Je kunt ook nog kijken bij Poly-Tec RC Modellbau

    Die hebben ook mooie sets voor F3J, bijv de 490 serie met Maxon vertaging.
    Hou rekening met een maximale diameter van 30 mm voor je motor.

    Lyckele
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Deze is bekend maar geeft te weinig vermogen . (mijns inziens...)

    Het wordt een SSL met een eigenbouw-rompvoorstuk. Uitgaande van een max. propellor maat van 18" wordt de neuslengte maximaal 23 cm. Dan zou ik het zwp goed moeten krijgen met een 4S 1000 1300 mah pack. en daarbij zelfs ook nog de servo's voorin houden !

    Mooie set-up maar zwaar...

    Trekt 39 A en geeft 490 watt

    idem de Schambeck set up; te magertjes ....
     
  4. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Kontronik Kira 480-26 5,2:1 weegt 185 gram, valt wel mee...

    Wat wordt dan het totaal gewicht van jou kist? als je een schatting kunt maken.

    Lyckele
     
  5. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    En als je de Scorpion op 4cellen gaat vliegen met een 18* ....

    staat dit er bij>>
    4s - 14,8V - 17x9, 5998 rpm, 52 Amp. 769 Watt, Schub 4035g, Pitch Speed 82km/h,Eta 73,1% ( 20sek. ! )

    Betekend dat dan dat je dit Max 20sec mag doen of dat hij er daarna mee op houdt?
    En is 1000 a 1300 mah niet wat magertjes?
     
  6. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik moet alles nog ophalen bij "Fredmens" maar het worden dezelfde componenten als het toestel waar Rob (Sanders) mee vloog. Alleen ga ik het rompvoorstuk zelf maken. Het zou dus ergens rond de 1900 gram moeten komen ;)
     
  7. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Vol vermogen heb je nooit langer als 20 sec nodig en voor wat betreft de Lipo; elke vlucht een verse.....
     
  8. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.394
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    ahaa ok, duidelijk.

    En de romp van Fred ken ik, die zijn super. Maar kun je niet ook de romp voorstuk van Fred overnemen? of wil je die graag zelf maken?

    en 1900 gram is een mooi gewicht :D
     
  9. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Hoi Arno. Wat betreft de HET motor waar je het over had staat ook beschreven in dit draadje: MIBO Elektra V & X FAI - RC Groups

    Zelf heb ik deze in mijn perfection zitten: Scorpion HK 2221/ 10 - 3000KV mit Micro Edition 5:1NL

    Op deze motor draaid een 15 x 10 en zal ongeveer tegen de 40 Amp zitten schat ik met een trekkracht van 2600/2700 gram.
    Wat de accu betreft gebruik ik een 3S 850Mah 65C van TP.

    In Swalmen maakte ik 2 stijgvluchten van +/- 25 sec en laad dan ongeveer 520Mah terug in de accu. Ik vlieg overigens alleen met BEC.

    Gr: Adrie
     
  10. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    de rompvoorstukken van Fred (had Rob ook) hebben een te lange neus (en mooi is anders, maar smaken verschillen) Vlgs mij is zoiets redelijk simpel zelf te maken en aan te passen aan de maten die jij wilt hebben.
     
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb een Schambeck aandrijving besteld maar ik snap niet hoe je erbij komt dat hij te weinig vermogen levert.
    12 m/s stijgvermogen lijkt me prima en er vliegen nu al wat mensen met die aandrijving rond en hij voldoet prima en hij kan met een andere prop nog iets meer vermogen leveren.
    Bedenk wel, je kan maar een beperkt vermogen uit een bepaald motorgewicht halen, voor een normale prijs.
    Ik kan wel een motor voor je laten bouwen die 1000 watt levert en 100 gram weegt compleet met 5.2 gear maar dan zit je op bedragen van 300 euro en meer.
    En je trekt dan stromen van 100A op 3S, dus dan zou je al minimaal 2000 mAh packs moeten hebben.
    Dan nog het verhaal... elke vlucht een verse lipo.. zo maak je weer een klasse stuk.
    Als iedereen na een vlucht een accu opblaast kost het minimaal 4 accu's per dag.
    Ik weet ook niet of het in de reglementen staat dat je minimaal 2 vluchten met 1 accu moet doen.
    En anders zouden we gewoon naar het idee van F5B moeten, een limiter en maximaal 2 accu's per wedstrijd.

    Naar Oudenbosch heb ik mee (ik neem nog steeds aan dat ik er bij ben en een model vliegklaar heb):

    een 70 grams motor met vertraging die zo'n 300-400 watt levert, moet ruim voldoende zijn voor een normaal model.
    En een zelf bedachte motor met vertraging (als ie klaar is), ongeveer 60 gram die ook zo'n 300-400 watt levert.
    Hij is nu hopelijk onderweg naar mijn huis maar aangezien het in China gemaakt is is het afwachten of ie vlekkeloos door de douane heenslipt.

    GJ
     
  13. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Elke vlucht een andere accu heeft niets te maken met het opblazen van accu's. Vermoedelijk heb je meer/langer van je packs wanneer je ze normaal oplaad inplaats van ze op het veld aan een snellader te hangen en te laden met tè hoge stromen omdat je meteen weer moet vliegen ....
     
  15. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Dat ben ik helemaal met je eens Arno.
    Die 260 Mah die ik per vlucht gebruik vind ik zeer netjes. Als je na 2 vluchten je accu op 1C weer laad wat ik altijd doe heb je lang plezier van je accu. Je hebt dan per wedstrijd 3 accu's nodig.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik begreep uit je verhaal, elke vlucht een verse accu dat je de andere accu niet meer kan gebruiken.
    Verder maakt het een lipo niets uit of je de accu snel of langzaam laadt, het enige wat een lipo stukmaakt is te lage of te hoge temperatuur en te hoge belastingen (wat ook weer resulteert in hoge temperatuur).

    En ik ga maar niet op je "vriendelijke" PB in...

    Ook nog een prettige dag!

    GJ
     
  17. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Ik laad mijn lipo's altijd met minimaal 2C, ook 5 C voor de kleintjes. ik heb er nog geen enkele stuk gemaakt( mijn oudste zijn meer dan 5 jaar oud, een daarvan moet stromen rond de 300A leveren, zij het maximaal 5 seconden aan een stuk)... De motor is helemaal niet van belang in F5J, zolang er genoeg power is om enigszins in de buurt van de 200m te komen binnen een redelijke tijd, ook met wind. Helaas was dat bij mij niet het geval (hoogtes tussen 106 en 175m geloof ik, dat moet anders....)
     
  18. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Mijn Kira 480-34 heeft in 'Pylon' setup geen moeite met 1000W, en dat gedurende periodes van 60 seconden. Als je de motorloop op vol vermogen wilt beperken tot een snelle klim van 10 seconden zul je nog iets hoger kunnen gaan met het vermogen. 1200W ofzo moet toch zat zijn?
    Met de hoge stijdsnelheid die je dan voor ogen hebt zal het wel lastig worden om je starthoogte goed in te schatten in die laatste 10 seconden...

    Ik heb een keer met m'n F5B model meegevlogen, 1.5 seconden motor, geklommen tot 198mtr hoogte. Maar dat was meer geluk dan wijsheid, en de zweeftijd was dramatisch kort ;)

    Gerben
     
  19. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Het is natuurlijk "living in a ideal world" maar het is minder de hoge stijgsnelheid die ik voor ogen heb alswel de mogelijkheid je in de laatste van die 30 sekonden te verplaatsen. En dat hoeft, denk ik dan, niet per sé in vertikale richting te zijn.

    Wat betreft het inschatten van de starthoogte maak ik me minder zorgen. De perfekte starthoogte (199 meter) is alleen van belang bij condities zoals die er bijvoorbeeld waren in Swalmen. Ik heb daar onder de 100 meter de hele dag geen belletje gezien...... Je moest dus wel aardig in de buurt van die 200 komen om wat goede lucht mee te pikken.
     
  20. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.885
    Locatie:
    Zierikzee
    Je hebt in Swalmem alleen maar stijgvluchten kunnen zien. Als ik met een vlieggewicht van 2000 gram ongeveer 25 sec nodig heb om op 200 meter te komen hoever kun je je dan wel niet in horizontale positie verplaatsen? Ik denk dat dat veel verder en sneller gaat dan je denkt.
     

Deel Deze Pagina