De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

heb deze opgeslagen voor later gebruik.

Dat is wat ik ook gedaan heb.
Heb zelfs een mooi tekeningetje gevonden van het bankje op het halfdek:cool:
Moet ik ook even scratchen
@Ad,
Handig dat we ook tekeningen hebben, kunnen we straks makkelijk meekijken;)

Germt
 
Heren, loopt de boegspriet eigenlijk door het dek naar de kielbalk of zit die tegen een soort "beting" aan en zit er onder dek een dikke paal om de "kracht x arm" reactie op te vangen?
 
Hai mensen,
Mijn naam is Dick en sommige van jullie kennen mij wel.
Tot 12 augustus was ik de Bounty van AL aan het bouwen, het open gewerkte model en is hier elders in 'n beknopt verslag te vinden.
Zoals sommige van jullie wel weten heb ik op 12 augustus 'n hartinfarct gehad waardoor de hele rechterkant van teen tot schedel geheel gevoelloos is en er op dit moment de fijne motoriek aan die kant geheel ontbreekt.
Ik ben wel 2 keer per week in therapie en ik doe thuis ook de hele dag therapie d.m.v oefenen met schrijven, een kleine diorama maken en nummer schilderen om de motoriek weer zo snel mogelijk op gang te krijgen.
Ik ga mijn best doen om ergens eind november het modelbouwen weer voorzichtig op te pakken.
Tot die tijd blijf ik jullie ook volgen met niet te veel commentaar omdat ik wel redelijk kan bouwen maar heel slecht ben in alle benamingen, daar moet ik nog in oefenen.
 
Beste bouwers, ik volg dit forum al een tijdje als gast maar heb me nu toch maar geregistreerd. Sta vol bewondering voor jullie bouwkunsten, het water loopt me in de mond eerlijk gezegd. Ik ben zelf bezig met een bouwdoos van constructo, de mayflower op schaal 1/65. ik ben er eerlijk gezegd al veel te lang af en aan mee bezig (staat al een jaar of 7 op de werf...) maar door jullie hier bezig te zien krijg ik er echt weer zin in. Aangezien het mijn allereerste model in houtbouw is gaat het af en toe vlot maar stuit ik ook heel vaak op problemen. Ik zou het dan ook ten zeerste appreciëren als ik mijn vragen hier aan jullie mag voorleggen?
alvast bedankt
Johan
 
:proost::proost:De gelagkamer begint op een chatbox te lijken ;)

Zolang het boten gaat en de botenbouwers is dat goed, he. Dus ik kan ook lekker meekletsen.

Wat bouwverslagen betreft: ik heb er maar 1 kunnen ontdekken:
Model Ship World :: View topic - 1/47 Friedrich Wilhelm Zu Pferde - Euromodel static

Ben verder naarstig op zoek gegaan naar dhr Slava Svetlichny. Dat is een scratchbuilder van de beste soort. Maar ik zie alleen maar foto's dat iedereen staat te gapen naar het complete model. Hij woont in St. Petersburg en heeft een zeer fraaie FW in elkaar gezet.
Model Ship World :: View topic - Brandenburg navy
Het is wel nuttig om zulke links verder te volgen. Je komt vaak interessante literatuur tegen.

Ook op Italiaanse bouwersites zie ik mooie modellen die af zijn:
http://www.mitidelmare.it/Fregata_Friedrich_Wilhelm_zu_Pferde.html.
of
Friedrich Wilhem

Ik ben Ad eeuwige dank verschuldigd :thumbsup: Zag wel op tegen het monnikkenwerk van vertalen. Maar voila: de vertaling naast de Italiaanse tekst en ingescand en al. Ik ben van plan dit te printen op A2 (A3 nog moeilijk leesbaar). Dan de originele tekenset ivm de maten en de A2 om de teksten te lezen. Ben bezig de tekeningen te controleren op tekst. Maar ook dat is nog een enorm klus. Groot respect dus voor Ad: veel werk in korte tijd, en voor zover ik kan zien met weinig fouten.

Fred

@Baggeraar/Harm --> Welke boot bedoel je, of is dit een vraag in het algemeen? Op de WvH kan je zien dat de boegspriet doorloopt tegen de fokkemast aan, en uitkomt ter hoogte van het geschutsdek. Daar zijn mooie doorsnedetekeningen van: zie het boek van Wolfgang Quinger.

@Dick --> Lees net je bericht! Fijn om iets te horen van je. Op dit forum volg je elkaars vorderingen en dat schept een band. We leven dus met je mee. Succes met je herstel en we hopen dat je eind dit jaar weer verder kunt met je hobby. Wat die moeilijke termen betreft: volgens mij leren wij elke dag nog bij. Dus daar hoef je je niet voor te schamen, he. Tot horens.

@Johan --> Of hier de vragen serieus worden beantwoord? Er zijn nogal wat bootjesprutsers die diep in het glaasje kijken he, :proost::proost: Maar meestal valt het wel mee. Nee serieus, open een eigen bouwverslag en reken maar dat je vragen beantwoord worden. Er zijn diverse zeer ervaren bouwers, die het bovendien heel leuk vinden om andermans vorderingen te volgen en helemaal als het om een boot als de Mayflower gaat! Leuk dus als je weer aan de slag gaat en wij je kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt:
Heren, loopt de boegspriet eigenlijk door het dek naar de kielbalk of zit die tegen een soort "beting" aan en zit er onder dek een dikke paal om de "kracht x arm" reactie op te vangen?

Volgens onze Italiaanse vrienden ziet dit er over de mischeepse doorsnede zo uit, Harm:

full


De fokkemast wordt dus hier als steun voor het leveren van de benodigde momentarm gebruikt. Er zijn diverse andere constructiemogelijkheden.

Ad
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zou het dan ook ten zeerste appreciëren als ik mijn vragen hier aan jullie mag voorleggen?

Welkom Johan. Des te meer des te beter, dus stel je vragen maar. Er zijn er altijd wel een paar die je willen helpen.

Wellicht zou het verstandig zijn om gewoon een eigen bouwverslag te starten. Dan staan tenminste alle zaken met betrekking tot jouw schip bij elkaar. Groot voordeel is ook dat je een bouwverslag als starter ervan het recht hebt om berichten (ook van anderen) die niet echt met de bouw te maken hebben na een tijdje te wissen. Soms worden er tussendoor opmerkingen gemaakt die op dat moment wel zin hebben, maar geen toegevoegde waarde voor het verslag hebben. Gaan dat soort tussendoortjes hinderlijk worden (naar jouw mening) dan ga je er gewoon een keer met de bezem door. Rechts bovenin de berichten van een bouwverslag verschijnt er bij de starter een rood kruisje waarmee je het bericht kunt wissen. Het moet niet, het mag.

Wanner je even bij wilt komen ben je natuurlijk ook altijd welkom in deze kroeg!!!!

Groet,

Ad
 
@degenen die de FW tekeningen bekijken.
Kijk eens naar tekening 12 naar de opmerking waar ik bijgezet heb "een wel erg vrij vertaling". Dat is het wel, maar geeft wel de strekking weer. Maar het is volgens mij wel de grootst mogelijke onzin.
Op tekening 11 zie je ook dat bij alle spanten de kiel aan de onderkant is afgeschuind, zodanig dat deze de loop van de spanten vloeiend volgt. Maar dat kan helemaal niet, want onder de valse kiel komt nog een losse kielbalk van 7 mm hoog (tek. 11 rechts onderaan). Dat afschuinen is dus uit den boze!!!!

Ad
 
Hallo Johan.

Welkom op dit forum:D

Gelukkig weer een historisch schip erbij:cool:
Zoals door anderen reeds gezegd; gewoon een bouwverslag openen in de topic "bouwverslagen schepen"
Zo weten we precies over welk schip het gaat en kunnen we alle vragen proberen te beantwoorden.
En vooral foto's plaatsen.

Groet, Germt
 
@degenen die de FW tekeningen bekijken.
Kijk eens naar tekening 12 naar de opmerking waar ik bijgezet heb "een wel erg vrij vertaling". Dat is het wel, maar geeft wel de strekking weer. Maar het is volgens mij wel de grootst mogelijke onzin.
Op tekening 11 zie je ook dat bij alle spanten de kiel aan de onderkant is afgeschuind, zodanig dat deze de loop van de spanten vloeiend volgt. Maar dat kan helemaal niet, want onder de valse kiel komt nog een losse kielbalk van 7 mm hoog (tek. 11 rechts onderaan). Dat afschuinen is dus uit den boze!!!!
Ad

Hoi Ad,
Ik heb goed contact met de manualmaker van Euroshipmodels. Zal het hem voorleggen en ook vragen wat volgens hem een goede opbouwmethode is. Inderdaad door te beplanken kom je later in grote moeilijkheden en we kunnen/moeten dan ook de methode Germt gebruiken. Ben benieuwd wat hij zegt over enkel of dubbel beplanking. Tekening 11 lijkt inderdaad fout: een kiel die in een "punt" eindigt is onzin. Het Italiaans wil ik voorleggen aan mijn zus, die daarin is afgestudeerd. Zijn er meer teksten waaraan je twijfelt? Zodra ik meer weet meld ik me weer in de gelagkamer.
Cpt Fred
 
Ik heb goed contact met de manualmaker van Euroshipmodels. Zal het hem voorleggen en ook vragen wat volgens hem een goede opbouwmethode is.

Een probleem is dat Manual 2 die op de site van Euromodels staat niet wil laden. Daar staat denk ik de beplanking in. Ik heb Euromodels daarover een email gestuurd, ook met de vraag waarom je die files niet kan opslaan, en of de andere 4 van de beloofd 7 er ook nog komen.
Daarbij staat manual 1 nog vol met fouten, veel verwijzingen naar verkeerde figuren/foto's en nog niet geplaatste foto's.

De eerder gegeven link naar het MSW bouwverslag geeft al een aantal redelijke antwoorden. Ik had in de eerste plaats kennelijk iets fout begrepen. De opmerking bovenaan blad 11, die ik vertaald hen als:

NB. Alles moet apart worden samengesteld, gecontroleerd en
 pas definitief geplaatst nadat de verschillende dekken zijn geplaatst

Had ik opgevat als dat de dekken vastgelijmd moeten zijn, maar ik begrijp nu dat het over een "dry fit" plaatsing gaat. Verder is de dan in het MSW verslag gegeven methode wel de goede.
Wat een behoorlijk complex gebeuren is, is de opbouw van de spiegel in combinatie met spant 10. De beschrijvingen op de tekeningen rammelt volgens mij aan alle kanten. Ik moet op dat punt het MSW verslag ook nog eens goed doornemen, want dat springt ook van de hak op de tak.

Het Italiaans wil ik voorleggen aan mijn zus, die daarin is afgestudeerd. Zijn er meer teksten waaraan je twijfelt?

OK, ook de vertaling van die hierboven gegeven opmerking zou ik wel gecheckt willen zien. Als ik nog wat anders tegenkom meld ik dat wel. In ieder geval staat op blad 5 nog een tekst waarbij ik zeg "van deze opmerking snap ik geen snars". De Engelse vertaling daarvan is ook nogal krom.

Groet,

Ad
 
Kiel afschuinen

In één van je vorige berichten stond een verwijzing naar de tekening waar de afgeschuinde spanten op stonden.
Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten, maar herinnerde mij het volgende als het om de kiel gaat en het beplanken daarvan.
Nogmaals het is een plotselinge ingeving, dus niet per definitie juist bij dit model.

Elk groot schip uit de 17e / 18e eeuw had naast de kielbalk een zandstrook.
Dat is een plank die dikker en breder is dan de normale huidgangen.
Deze zandstrook is altijd ingekapt in de kielbalk.
M.a.w. er werd een diepe sleuf in de kielbalk gehakt, en daar werd de zandstrook in aangebracht.
Bij de meest normale manier van modelbouw wordt deze zandstrook ook enigzinds in de valse kiel gefreesd.
Nu zou ik eens kijken naar jouw kielbalk, misschien heeft die, of is het de bedoeling deze een V vorm te geven aan de bovenzijde om zo de ingefreesde zandstrok te simuleren.

full


Op dit simpele schetsje zie je links de normale manier van werken. In de 17e eeuw werd dat ook zo gedaan.
Aan de rechterkant zie je de manier zoals Euromodels dat misschien bedoeld.
In mijn ogen zou dat een verklaarbare reden kunnen zijn om de spanten aan de onderzijde af te schuinen.
In mijn ogen een vrij omslachtige manier....
Dit is maar een vrije interpretatie van mij;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@Dick: ook welkom hier in de Gelagkamer. goed te zien dat je alweer steeds actiever wordt op de diverse fora. wil het al weer een beetje lukken met je rechterhand

Jan (JanV op andere fora)
 
Jan, met rechts gaat het hele kleine stapjes vooruit, zo klein dat ik het over 'n week gezien nauwelijks merk maar ieder stapje is er een.
Ik wil proberen of ik voor december weer 'n heel klein beetje kan gaan bouwen.
 

Dat is alleen aan de spiegel te zien, dat is duidelijk genoeg!!! Een wapen en een persoon, kan niet missen.
Zo te zien van voor het kopieerapparaat tijdperk, dus wel knap. Op zou het een photoshop klusje zijn?

EDIT
Als je de link tussen [IMG] en [/IMG] zet, dus:

[IMG]http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/e/ee/Leo%2BWapen.JPG[/IMG]

Dan krijg je het plaatje hier te zien, wel zo levendig:D

Leo%2BWapen.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ Dick

Welkom in de Gelagkamer dan kunnen we bijpraten zonder een bouwverslag te vervuilen.
Heel herkenbaar je verhaal over revalideren, mijn revalidatie heeft indertijd bijna 2 jaar geduurd en ook ik kon echt de vooruitgang per dag, en vaak zelfs per paar weken, niet aanwijzen. Het is een kwestie van lange adem en stug doorgaan, wat dat betreft lijkt het wel op het bouwen van een groot model, ook per dag geen vooruitgang te zien maar toch gaat het vooruit en ooit is het af.

Andy
 
Back
Top