De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

  1. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    En?
    Mag die fiets nu wel in de kamer staan :cool:

    HAHA , misschien dat je het niet gelooft, maar ze gaan in dordt een extra waterbus "halte" aan leggen voor die ark-gekkigheid, kost weer zoveel miljoen.
     
  2. Germt

    Germt Guest

    :rolling::rolling::rolling:
    Goh,
    Wie zou dat nou durven zeggen:rolleyes:
    Germt
     
  3. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Misschien kan ie wat inventaris van Blijdorp overnemen, Harm. Die zitten in grote geldnood, dus kan ie dan die ark voor een prikkie vullen met zaken waarvoor ze toch bedoeld was......

    In eerste gang door alle tekeningen van de FW heen. Flinke klus hoor, hierna nog een "veeg gang", want tijdens de rit zijn er wat inzichten veranderd. Ook zijn er nogal wat onduidelijkheden aan het licht gekomen die tijdens de bouw wel opgelost moeten worden.
     
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Ja en dan geen fouten maken bij de "veeg gang" anders. Zo wist ik na mijn veeg gang door de Prins Willem zeker dat de leeuw op het galjoen een wapenschild in de poten had..... tot ik op het hekkebord een wapenschild te kort kwam... de leeuw blijft dus achter met legen handen.


    En de fiets mag niet in de kamer anders moet ik namelijk in de garage.
     
  5. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nee, maar ik kan er nog eens goed over nadenken. Vanavond heb ik m'n vaste maandagavond bezoek aan een vriend, waarbij we tussen neus en lippen door proberen alle wereldproblemen op te lossen.

    Morgen is een medische dag. Eerst fysio, dan samen naar de internist (die vangt twee vliegen in één klap). Voor morgenavond of woensdagmiddag zal er niet veel kunnen gebeuren, want woensdagochtend een andere hobby, vergaderen :confused:.

    Ad
     
  6. Germt

    Germt Guest

    Krijgen we de andere tekeningen ook te zien Ad?
    Ik ben gek op dat soort dingen, en bovendien zou ik er met mijn WvH ook nog iets uit kunnen halen:cool:

    Germt
     
  7. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.125
    Locatie:
    Roosendaal
    voor diegene die op facebook zitten, meld je aan als lid van de groep:
    Historic sailing ships and other maritiem marvels

    even zoeken in facebook en je komt deze groep tegen, aanmelden als lid en je wordt binnen enige tijd toegelaten.

    veel postings van foto's van schilderijen, replica's en modellen
     
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Hum zal ik dan toch op Faceboek moeten:confused:?
    Is het echt de moeite?:rolleyes:
     
  9. Germt

    Germt Guest

    Heb geen facebook, mijn gsmetje is nog model koelkast:confused::confused: maar er zit wel een zaklampje in:rolleyes::rolleyes:
    Ik heb het al druk genoeg hier iedereen in de gaten te houden:rolling::rolling:

    Germt
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    De mijne zit vastgeroest in het hands-free houdertje in m'n auto.......
     
  11. Germt

    Germt Guest

    Ik heb zelfs niet eens een auto:confused::confused::confused:

    Germt
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jawel, ik ga ze nu één voor één nog een keer nalopen.
    Layout technisch is het geen hoogstandje, want de mogelijkheden van Adobe Acrobat om zaken toe te voegen zijn nogal beperkt.

    Ik denk dat ik er één pdf van maak met 12 bladzijden. Dat wordt dan ongeveer 30 Mb, dus dat is wel te doen. Ik denk dat ik die morgen aan het eind van de dag of anders donderdag on-line kan zetten.

    Het wordt een bewerkelijk bootje, zoveel heb ik er tot nu toe wel uit begrepen. Verder wordt er een hoop aan de fantasie van de bouwer overgelaten. Ik heb net de laatste tekening met de zijgalerijen nog een keer doorgelopen, maar daarvan worden nauwelijks afmetingen gegeven. Je moet dat kennelijk maar een beetje afschatten van de overzichtstekeningen. Een hele andere manier dan bij bijvoorbeeld de HMS Victory, waarbij vrijwel alles tot in het kleinste detail was vastgelegd.

    Sommige dingen snap ik ook geen hout van. Maar daar kom ik nog op terug, ik moet nu naar de fysio.....

    Ad
     
  13. Germt

    Germt Guest

    Ik weet zeker dat we daar met gebundelde krachten uit komen;)

    Germt
     
  14. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.551
    Locatie:
    Ede
    Mijn vrouw zit wel op faceboek maar die bouwt geen bootjes
    (wel een wat late reactie)

    Soms staat de maat niet op de tekening maar is er één onderdeel meegeleverd waardoor de maat van de andere onderdelen dus vast staat en soms moet ik de maten van de tekening overnemen.
    het oude gezegde was toch: "met passen en meten wordt de meeste tijd versleten"
     
  15. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Ga eens kijken daar
     
  16. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ja, dat denk ik ook wel, maar het geldt ook specifiek voor mijn kit.
    Zo te zien is de eerste eigenaar al aan wat dingen begonnen. Zo zijn er een aantal (nite alle) ra's al gedraaid, en zijn de 3 ondermasten ook al gedraaid uit van oorsprong vierkant (wat aan de bovenkant bij de marsen komt).

    Maar de marsstengen en bramstengen zijn niet gemaakt. Die lijken mij trouwens bijna niet te maken, tenminste niet met mijn eenvoudige houtdraabankje. Hier bijvoorbeeld de voet van de grote steng (het principe is voor alle stengen hetzelfde):

    [​IMG]

    Je hebt zelfs nog goniometrie bij deze maatvoering nodig om te zien dat de hartlijn van het vierkante 10x10 onderstuk 2,5 mm verschoven is tov de hartlijn van het ronde stuk Ø 10 mm erboven (wat die radius R=15 voor moet stellen is helemaal een raadsel). Dit gaat je met normaal gereedschap nooit lukken, hiervoor moet je een "echte" draaibank hebben.
    Deze vorm zie ik trouwens nergens terug, niet bij de 7 Provinciën en ook niet bij de VOC schepen. Hoe is dat bij jou WvH?

    Ad
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Uitgaan van een stuk vierkant dat de voet er aan alle kanten zo buiten steekt.
    Taps en rond maken en daarna aan twee kanten het vierkant op dezelfde dikte maken als het dikste stuk rond.(de zijkanten)
    Één kant zo dik vierkant houden. (ik denk de achterkant (steng zit neem ik aan voor de mast))
    De laatste kant dunner maken dan de grootste dikte van het vierkant (de voorkant van de steng) en de overgangen poetsen.

    Fluitje van een dubbeltje.
     
  18. Germt

    Germt Guest

    Jouw relaas over de masten is bij mijn WvH precies dezelfde constructie:confused::confused::confused:
    Alle masten in mijn kit zijn ook vierkant.
    Ik heb ondertussen genoeg rondhout om het te kunnen vervangen.
    Bij mijn WvH staat het onderstuk gelukkig wel recht onder het ronde deel van de mast
    Gelukkig ben ik nog lang niet zover;)
    Dat gaat nog lachen worden. Al dat gereedschap heb ik niet eens. Pffffff

    Germt
     
  19. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Op zoek gaan naar zoiets, dan kan je het met de hand doen:


    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  20. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Maak er maar een kwartje van, Harm.
    Met een draaibank met een beitelhouder en een langs- en dwarsvoeding zoals bij metaaldraaibanken zou het me wel lukken. Een houtdraaibankje is leuk om ergens richeltjes en zo in te steken, maar bijvoorbeeld een stuk rond over de (grote) lengte af te draaien lukt met een gewoon houtdraaibankje met een handbeitel al niet.
    Wat jij beschrijft kan natuurlijk ook met de hand, maar dat is een vreselijke klus.
    Maar zoals Germt al zegt, dit is verre toekomst.

    Ad
     

Deel Deze Pagina