NK Seizoen 2013 !!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Even vooropgesteld dat “ik niet van plan ben” om dit voorstel op te sturen naar de Nomac, maar “ieder” dit het interessant vindt, staat hem of haar vrij, om dit wel te doen. Ik denk dat het wel uitvoerbaar is en voldoende informatie oplevert, het voorkomt waarschijnlijk geen fraude, maar “de pakkans” wordt denk ik wel aanzienlijk verhoogt. Maar goed jullie kijken maar wat je er mee doet….het is tenslotte maar een idee…!!!

Het reglement

Reglement moet bestaan uit een vastgestelde (geklonken) motor, en liefst een vast gestelde regelaar (maar het is heel goed mogelijk dat het met meerdere 0graden timing regelaars, hetzelfde resultaat oplevert) al dan niet handout dan wel zelf aan te schaffen.

Benodigdheden voor de technische keuring door de technische commissie aan te schaffen.

Meerdere motoren; 3 of meer??
Meerdere regelaars; 3 of meer?? (moet nl een set vormen met de motoren, in dit voorbeeld, 3setjes dus)
Meerdere LiPo accu’s; 3 of meer??
1 Referentie motor (deze mag enkel gebruikt worden om de tester te controleren)
1 Motortester die kan testen met een bepaalde belasting (een vliegwiel configuratie zou denk ik kunnen volstaan) deze zou ook op een separate voedingspanning, in de vorm van een accu moeten kunnen werken.

Het systeem gaat als volgt:

Wanneer de wedstrijdleiding of technische commissie een bepaalde onrechtmatigheid vermoed, of evt steekproefsgewijs een test wil doen, dan kan zij het hele set (esc/motor/accu, of apart) van de rijder in kwestie vorderen, en deze bijvoorbeeld voor 1 heat vervangen door een leensetje, deze wordt dan verzegeld in de auto gemonteerd. Tussen de heats door heeft men dan tijd om bp testen uit te voeren.

Het testen met de motortester;

(door eerst wat meerder motoren te testen, kan men een boven en een onder grens vast stellen, en een referentiemotor aanwijzen) Wanneer je de “window” (het referentiekader) vastgesteld heb, dan is het een kwestie van vergelijken met het ingevorderde set. NB wanneer de tester ook op een separate voeding functioneert, dan is misschien ook wel de ingevorderde accu te testen (de klemspanning van de accu in belaste toestand, tijdens de test), hoogstwaarschijnlijk geeft deze dan een ander testresultaat aan met de referentie motor, in vergelijking met onze eigen (referentie) accu.

Heeft men geen tester, dan is men enkel aangewezen in het vergelijken van de rondetijden, tussen enerzijds het set van de rijder en anderzijds het leenset. Persoonlijk hou ik het liever op een technische maatvoering.

Wanneer de technische keuring het set invordert, kan men ook meteen de FDR controleren.

Mocht men een onrechtmatigheid ontdekken, dan behoudt de wedstrijdleiding het recht voor, de ingevorderde set vast te houden tot het einde van het seizoen.

Bij inschrijving, geeft de rijder toestemming tot het invorderingsrecht van de wedstrijdleiding en de technische commissie, en tevens ook aan het ongehinderd uit te laten voeren van het bovenstaande voorstel.
 
Wederom niet om te bekritiseren, maar wat hebben wij Pro10 rijders dan een relaxte klasse.
Ik rij ook graag TC en doe dit in de DTC maar tijdens NK ga ik voor Pro10
Lekker simpel.
Motor 10.5.
Merk maakt niet uit als het maar een 10.5 ster motor is
Gewicht(wat gecontroleerd word) 1250gram(correct me if i am wrong;) )
Lipo 2S in welke configuratie mogelijk, mits het maar een hardcase is
Banden Vrij qua merk en diameter, breedte weet ik niet zeker.
Regelaar ook vrij
Timing,boost en turbo....Go for it als je het onder controle kan houden:cool:
FDR of in ons geval rollout, Vrij:D
Kap is voor onze klasse de bekende Group C kappen en deze is dacht ik aan een max hoogte gebonden.
Breedte van de auto max 235 en wielbasis tussen de 240 en 280MM
Fun gehalte, mega groot ook al kan je zo als ik nog niet met de topper's mee komen.
Who cares als je maar lol hebt, toch?
Het is idd als je wat veranderd wilt zien dat je gewoon je voorstel in moet dienen en daar zal over gestemt worden en al dan niet worden aangenomen.
Het is en blijft een mechanische sport(met electronica) waar altijd door de slimme mensen onder ons(het puntje huiswerk en testen) de grens opgezocht gaat worden.
Dit is in elke sport zo, of je moet een echte set waterdichte regels hebben waar dan ook strikt naar gehandeld moet worden.
Ook heb je rekening te houden met productie tolleranties wat bij de 1 in zijn voordeel werkt en bij de ander in zijn nadeel.
Hoe je het ook wend of keert er zullen altijd verschillen zijn helaas.
Wat idd een goed voorstel kan zijn maar dat zal dan ook door meerdere mensen moeten worden opgezet is de al eerder genoemde ""trukendoos" om de motoren optimaal te kunnen laten presteren.
Mijn ervaring tijdens de NK's en DTC wedstrijden is dat er altijd wel iemand is die je tips en tricks kan en wil geven om toch net ffies wat beter rond te kunnen komen.
Indien je dit niet durft te vragen zal je als je geen wizzkid bent altijd minder presteren in het begin totdat je over de nodige ervaring beschikt.
Ondanks dat ik al wat jaren rond rij met model auto's leer ik er nog steeds bij:)
Ook in dit topic staan weer wat tips die ik zeker kan gaan gebruiken volgend seizoen.

mvg Roy

Het minimum is 1200 gram, Maar inderdaad, veel zitten rond 1220-1250gram:cool:. Verder niets met NK te maken maar bij de modified pro10 zitten ze vaak hoger, 1280-1320 is geen uitzondering.

Overigens is gewicht meten buiten in de pits met harde wind erg leuk. :D
 
De enige manier om deze verschillen op te lossen is handout motoren rouleren. Met de huidige technieken kan je in een minuut een motor wisselen en dus na de eerste of tweede run gewoon de motor van nummer 1 aan de laatst geklasseerde rijder geven en nummer 2's motor aan de één na laatste enzovoort.

Na de kwalificaties of na race 1 doe je dit nog een keer......niet waterdicht maar wel fair. Knoei jij aan je motor en ga je hard dan krijg je de "langzaamste" motor uitgereikt. Ben je echt clean-snel dan kan je dat met een andere motor ook!!

Tot slot zou een topic met optimalisatie-geheimpjes en setup-tricks voor een veel closer veld moeten zorgen. Voordeel van deze openheid is dat mensen ook meer gaan trainen om te kijken of zaken bij hun ook werken, wat gecombineerd met de optimalisatie de hele RC-sport in Nederland naar een hoger nivo tilt net als in bijvoorbeeld Duitsland. Wie weet kunnen we zo ook wel eens echt meekomen in Europa.

Niet dat ik mij genegeerd voel maar ik vind het wel leuk dat niemand hierop reageert, zouden mensen dan toch erg aan hun "eigen" motortje hechten? Als je een groepje rijders zoekt die voor een seizoen alle motoren even openen, uitshimmt, de lagers prepareert en eventueel een run op een motortester doet, dan heb je toch een gelijke motor voor iedereen?? Als er verschillen zijn na twee runs las je een kleine pauze in en kan je door de wissel gelijk zien of het aan jou ligt of aan de motor, einde discussie en verdachtmakingen.
 
Werd mij ook verteld nieuwe motor oude sensor en oude rotor loopt als een kogel.........

Aha, daar gaat mij een lichtje branden waarom ik afgelopen seizoen oude Speed Passion v3-motoren makkelijk voor nette prijzen kon verkopen. En vooral de vraag: "het is wel een oude he?" snap ik nu ook veel beter ;-)
 
Omdat de regels bij de pro-10 verder open liggen kan je het natuurlijk niet vergelijken met de huidige TC stock waarbij de regels duidelijk opgezet zijn voor een zoveel mogelijk gelijke krachtbron (1 motor, 1 niet-programmeerbare regelaar en een vaste of max FDR). En natuurlijk is het de bedoeling om de boel te optimaliseren maar blijkbaar is de definitie er van veel te wazig met nu het toch wel blijkt dat er vergaande ingrepen worden gedaan.

Kijk, ik weet dat een strenge regelgeving de toegankelijkheid kan verpersten maar een te open regelgeving met te veel grijze gebieden ook. Niet in de zin dat het onduidelijk is maar in de zin dat er te veel gekoeid wordt met als resultaat op de baan te grote "onverklaarbare" verschillen.....
 
Doet er niet toe maar bij een eenheids klasse waar men geen controle op de eenheid wil hebben geeft denk ik al genoeg aan.
 
Doet er wel toe... Hoe strakker de regelgeving hoe meer de mensen de limieten op gaan zoeken om binnen die strakke regels door toch sneller te gaan. Het wordt dan juist dé uitdaging om dingen te gaan zoeken die je net die "edge" geven om dat ene tandje harder te kunnen gaan.

Een meer open regelgeving met een paar simpele duidelijke regels zorgt er juist voor dat mensen minder die limieten op gaan zoeken, dat hebben we met de Pro10 nu al een paar jaar bewezen en daar gaat het gewoon goed.

En ja, ook daar wordt ik wel eens flink om mijn oren gereden en met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik mijn huiswerk niet goed heb gedaan. Dat is dan een wijze les voor de volgende race om mezelf in sommige zaken nog meer te gaan verdiepen. Eind van de rit hebben we als rijder een dag vol LOL en helpen elkaar waar het kan.
 
Een ander puntje is ook dat de laatste jaren het NK open is voor iedereen die er zin in heeft om mee te rijden. Dat geeft een mengeling van rijders die al tig jaar mee rijden op een hoger niveau én rijders die bij wijze van spreken net uit de modelbouw winkel lopen met een eerste auto. Dat niveau verschil is zo groot waardoor er al snel gesprekken ontstaan waarom mensen wel of juist niet mee kunnen komen.

*** niet om te zeggen dat alles vroeger beter was... ***

Vroeger was dat heel anders, toen was je lid van een club met een clubcompetitie. Deed je daar je best en deed je het goed dan stuurde de club je naar het NK. De club regelde de licentie voor de NOMAC. Op het NK (wat toen een evenement was van een weekend) reden dus mensen die in de top van de clubs reden waardoor het niveau van de rijders enigszinds gelijk lag.

Deed je het goed op het NK in jouw klasse dan stuurde de NOMAC je naar het EK waardoor ook dáár weer een gelijk niveau aan rijders heen gingen. Vanuit daar dan het WK maar dat is een compleet ander verhaal.

Nu kan iedereen dus mee doen aan het NK, het wordt op verschillende banen gereden waardoor ook een beginner van de desbetreffende club gewoon mee kan doen. Voor de hobby/sport op zich niks mis mee en juist weer erg goed maar voor het rijders niveau betekend dit wel dat er grotere verschillen ontstaan.

Dan kan je als rijder twee dingen doen:

- Of je blijft lekker rijden, leert elke race weer wat bij en schaaft zo je rijders niveau omhoog tot je wel mee kan komen.
- Of je gaat discussies voeren over hoe alles meer gelijk getrokken kan worden omdat de verschillen te groot zijn.

(waarbij je dan als rijder eigenlijk wil zeggen, ik ben nog niet goed genoeg om aan die top mee te rijden maar wil het wel graag dus als we nu even alles aantrekken zodat alles gelijk is dan kan ik ook in de top 3 gaan rijden.

Vergetende op dat moment dat er meer bij komt kijken dan alleen gelijkheid in spullen, je moet ook daadwerkelijk beschikken over bepaalde kennis van zaken.

En als de spullen dan gelijk getrokken worden waardoor je eigenlijk in die top 3 had moeten zitten maar dat niet is gebeurd dan ineens zijn de snellere mensen aan het vals spelen en truukjes uit aan het halen. Terwijl ze niks meer en niks minder doen dan dat ze al jáááren doen op het NK niveau. Racen én de kennis gebruiken die ze hebben om dit zo goed mogelijk te kunnen doen.)
 
Pro10 met 10.5T boosted is toch wel wat moeilijker rijden dan toerwagen stock. Daarbij opgeteld is de Pro10 groep niet zo groot en zitten er tussen de 1e en laatste rijder maar 6 man.
Bij toerwagen zitten er tussen de 1e en laatste rijder ietsjes meer, dus zit het veel dichter bij elkaar, vandaar dat iets illegaals eerder vraagtekens zal opleveren, en daarbij de roep om strakkere regelgeving.

Als toerwagen ook naar 10.5T boosted zou gaan, heb je veel minder gezeur ben ik van overtuigd, tevens wordt het goedkoper, want elke race nieuwe accu's of 2x per jaar rondom in de nieuwe keramische lagers is veel minder van belang geworden.

@Alex, yep, electro als 2e klasse, hoewel ik in uren meer electro rij dan brandstof, maar goed. :wink:
(en ik heb binnenkort weer iets leuks om te testen!... smullen, daar gaat iedere electroliefhebber zijn vingers bij aflikken!..... gaat i.i.g. over 25.2Volt :mrgreen:)
@Roelof, bedankt voor het verwijzen naar dit topic, altijd leuk, discussies....
 
@M7H.......Was de 13.5 blinky/zero timing TC klasse niet in het leven geroepen omdat de 10.5 boosted veels te snel ging voor een groot aantal mensen?
Was dat ook niet het geval ivm van 6 cellen naar 5 cellen gaan?
Dit alles om de snelheid en slijtage een beetje binnen de perken te houden?.
Kan mij genoeg gevallen voor de geest halen dat mensen met 6 cellen en 10.5 motor de auto totaal niet meer onder controle hadden en ze meer naast als op de baan zaten.
Toen dit terug gebracht werd naar de 5 cellen was het al minder maar met de brushless ESC(timing.boost en turbo) techniek was dit ook al gauw te niet gedaan.
Daarna was het 13.5 boosted en dit is nu al weer 13.5 blinky/zero timing.
Nog even en we gaan net als onze Amerikaanse vrienden terug naar 17.5;)

mvg Roy
 
Bij toerwagen zitten er tussen de 1e en laatste rijder ietsjes meer, dus zit het veel dichter bij elkaar, vandaar dat iets illegaals eerder vraagtekens zal opleveren, en daarbij de roep om strakkere regelgeving.

Klopt maar of je nu 10 of 100 rijders hebt. Er zal er altijd eentje eerste worden en altijd eentje laatste.
Waar ik op doelde is ook niet gericht op het aantal rijders maar om het feit dat in een strakker regime meer de limieten opgezocht gaan worden dan in een soepeler regime.

Ik weet zeker dat als we in de Pro10 nog 30 rijders erbij krijgen met dezelfde instelling als de mensen die er nu in rijden dat het enige verschil zal zijn dat de klasse groter is. Meer niet, omdat de regelementen soepeler zijn zal de rijder minder de limieten op gaan zoeken en gebeurd dat wel (met de zelfde instelling als dat er nu heerst in de Pro10) dan wordt het alleen maar spannender in de strijd voor de A-finale omdat de verschillen dan (zoals je zelf al aangeeft) onderling kleiner worden. Maar er zal geen discussie komen of iemand al dan niet zijn/haar truukendoosje opent. Men zal zich beter gaan inlezen en voorbereiden op de volgende race.
 
motoren verzegelen(evt via aankoop via de nomac,is dan reeds getest en verzegeld)
En boosted regelaars met bijvoorbeeld 13,5t motoren

Lijkt mij het grootste probleem om een vrijwilliger te vinden die ze test ;)
 
In de pro-10 zijn geen limieten, dus vallen die ook niet op te zoeken. Alles mag, als het maar 10,5 is, en de afmetingen kloppen.
Ik vind het een beetje een kul verhaal dat er een verband wordt gelegd tussen de hoeveelheid regels, en het opzoeken van de limiet. Nu zoeken de rijders het in het "grijze gebeid", wat nog niet eens gedefinieerd is. Logisch dat als de streep duidelijk getrokken is door het "grijze gebied", er ineens een aantal dingen ineens zwart zijn geworden.
En als er nog 30 man met dezelfde instelling in de Pro10 mee gaan doen, staan jullie niet meer met zijn vieren op de baan, maar met zijn zessen. ;-)
 
Een ander puntje is ook dat de laatste jaren het NK open is voor iedereen die er zin in heeft om mee te rijden. Dat geeft een mengeling van rijders die al tig jaar mee rijden op een hoger niveau én rijders die bij wijze van spreken net uit de modelbouw winkel lopen met een eerste auto. Dat niveau verschil is zo groot waardoor er al snel gesprekken ontstaan waarom mensen wel of juist niet mee kunnen komen.

*** niet om te zeggen dat alles vroeger beter was... ***

Vroeger was dat heel anders, toen was je lid van een club met een clubcompetitie. Deed je daar je best en deed je het goed dan stuurde de club je naar het NK. De club regelde de licentie voor de NOMAC. Op het NK (wat toen een evenement was van een weekend) reden dus mensen die in de top van de clubs reden waardoor het niveau van de rijders enigszinds gelijk lag.

Deed je het goed op het NK in jouw klasse dan stuurde de NOMAC je naar het EK waardoor ook dáár weer een gelijk niveau aan rijders heen gingen. Vanuit daar dan het WK maar dat is een compleet ander verhaal.

Nu kan iedereen dus mee doen aan het NK, het wordt op verschillende banen gereden waardoor ook een beginner van de desbetreffende club gewoon mee kan doen. Voor de hobby/sport op zich niks mis mee en juist weer erg goed maar voor het rijders niveau betekend dit wel dat er grotere verschillen ontstaan.

Dan kan je als rijder twee dingen doen:

- Of je blijft lekker rijden, leert elke race weer wat bij en schaaft zo je rijders niveau omhoog tot je wel mee kan komen.
- Of je gaat discussies voeren over hoe alles meer gelijk getrokken kan worden omdat de verschillen te groot zijn.

(waarbij je dan als rijder eigenlijk wil zeggen, ik ben nog niet goed genoeg om aan die top mee te rijden maar wil het wel graag dus als we nu even alles aantrekken zodat alles gelijk is dan kan ik ook in de top 3 gaan rijden.

Vergetende op dat moment dat er meer bij komt kijken dan alleen gelijkheid in spullen, je moet ook daadwerkelijk beschikken over bepaalde kennis van zaken.

En als de spullen dan gelijk getrokken worden waardoor je eigenlijk in die top 3 had moeten zitten maar dat niet is gebeurd dan ineens zijn de snellere mensen aan het vals spelen en truukjes uit aan het halen. Terwijl ze niks meer en niks minder doen dan dat ze al jáááren doen op het NK niveau. Racen én de kennis gebruiken die ze hebben om dit zo goed mogelijk te kunnen doen.)

Mooi gezegd en helemaal waar !
 
voorstellen NK seizoen 2013

heren,

Voorstellen kunnen bij NOMAC worden ingedient via het formulier maar er zijn wel een paar restrictie's.
- Je moet licentiehouder zijn van de sectie met een full of light licentie om bij die sectie een voorstel in te dienen. ( daglicentiehouders kunnen niet zelf rechtstreeks een voorstel indienen maar moeten dat doen via optie 2)
- een vereniging die aangesloten is bij de sectie kan ook voorstellen indienen.


De "grootste" snelheidsverschillen in de stock ontstaan door trainen, trainen, trainen, trainen dingen uitproberen ( en dan ook nog een beetje snappen wat je aan het doen bent) nog meer trainen en proberen en het helpt ook als je nog een beetje talent ervoor hebt ook.

Mensen die net beginnen of niet trainen houden het niet bij. Niet doordat ze in snelheid op de baan langzamer gaan op het rechte eind, maar doordat de gemiddelde snelheid in een rondje een stuk lager ligt. Speelt iemand dan vals omdat die persoon wel tijd en moeite geinvesteerd heeft ?

De meeste beginners weten echt wel dat ze eerst 5 minuten foutloos rond moeten kunnen gaan. Het zijn meestal de rijders in het middenveld die roepen dat de top veel harder gaat. In de tijd dat ik zelf ook nog NK's reed was dat ook al zo. Sommigen liepen op het rechte eind zelfs meters in om er vervolgens achter te komen dat er een bocht aankwam die ze niet meer konden halen, of sneden de bocht zo aan dat ze heel veel snelheid verloren in de bocht. Dan was het oneerlijk want die ander die dat wel goed deed ging veel harder.

Natuurlijk kun je door je spullen te optimaliseren net ietjes harder op rechtelijn snelheid/ trekkracht als een ander maar dat weegt nooit op tegen een hele kwalificatieheat lang foutloos kunnen rijden.

Voor de Pro 10: volgend seizoen moeten er gewoon 20 van die auto's aan de start staan. Er zijn genoeg rijders in Nl die zo een auto hebben. Dan heb je ook een volwaardig NK !

Frans Heinsbroek
Voorzitter NOMAC
 
In de pro-10 zijn geen limieten, dus vallen die ook niet op te zoeken. Alles mag, als het maar 10,5 is, en de afmetingen kloppen.
Ik vind het een beetje een kul verhaal dat er een verband wordt gelegd tussen de hoeveelheid regels, en het opzoeken van de limiet. Nu zoeken de rijders het in het "grijze gebeid", wat nog niet eens gedefinieerd is. Logisch dat als de streep duidelijk getrokken is door het "grijze gebied", er ineens een aantal dingen ineens zwart zijn geworden.
En als er nog 30 man met dezelfde instelling in de Pro10 mee gaan doen, staan jullie niet meer met zijn vieren op de baan, maar met zijn zessen. ;-)

Ach ja beter 4 man dan helemaal niets. Waar is de TC modified? Juist die klasse is geheel opgeheven en die rijders huppelen nu in de stock rond of rijden in het buitenland modified. Zelfs met die modified rijders in de stock staan er elke wedstrijd gemiddeld maar 23 tc rijders op het circuit. Niks mis mee maar laten we het wel even duidelijk maken hoe de zaken ervoor staan. 5 pro10 rijders gemiddeld is wel 18% van de totale deelnemers bij het NK en als het zo door gaat zijn er volgend jaar nog minder Tc rijders.

Dat er nog rijders zijn die ongeacht de aantallen een NK willen rijden is alleen maar positief lijkt me. Ik snap overigens dat met deze lage aantallen het niet het "NK" niveau heeft.



Pro10 met 10.5T boosted is toch wel wat moeilijker rijden dan toerwagen stock. Daarbij opgeteld is de Pro10 groep niet zo groot en zitten er tussen de 1e en laatste rijder maar 6 man.
Bij toerwagen zitten er tussen de 1e en laatste rijder ietsjes meer, dus zit het veel dichter bij elkaar, vandaar dat iets illegaals eerder vraagtekens zal opleveren, en daarbij de roep om strakkere regelgeving.

Als toerwagen ook naar 10.5T boosted zou gaan, heb je veel minder gezeur ben ik van overtuigd, tevens wordt het goedkoper, want elke race nieuwe accu's of 2x per jaar rondom in de nieuwe keramische lagers is veel minder van belang geworden.

@Alex, yep, electro als 2e klasse, hoewel ik in uren meer electro rij dan brandstof, maar goed. :wink:
(en ik heb binnenkort weer iets leuks om te testen!... smullen, daar gaat iedere electroliefhebber zijn vingers bij aflikken!..... gaat i.i.g. over 25.2Volt :mrgreen:)
@Roelof, bedankt voor het verwijzen naar dit topic, altijd leuk, discussies....

Het is een select groepje maar ook daar wordt strijd geleverd. Ik zie geen verschil tussen reinder en mij als we beide de spullen voor elkaar hebben. Reinder rijd met een GM combo en ik met een hobbywing combo. Resultaat blijft dat diegene die zijn spullen voor elkaar heeft, heeft de beste kansen. Een foutje word dan ook meteen afgestraft. Ik ben fanatiek genoeg om op een wedstrijd alles eruit te halen wat mogelijk is. Op Deventer was het echt heel close tussen mij en Reinder. Terwijl het Reinder zijn thuisbaan is had ik toch mooi TQ te pakken om later alsnog op 2de plaats te eindigen door eigen fouten :D.

Idem op de mach zie ik geen verschil in snelheid tussen jou, Niels of wie dan ook met gelijkwaardige rijdersniveau behalve RoyB die gaat wel erg hard :D maar ook dat heeft een reden en daar is niks mis mee. Beetje blokken op het rechte stuk doet soms wonderen :D.

Rijderservaring zit inderdaad verschil in maar ook dat is bijna bijgetrokken. Dat heb je altijd met een kleine klasse ongeacht of je met gelijke spullen rijd of niet. Het heeft altijd tijd nodig om op gelijk niveau te komen. Volgend jaar zal het een stuk lastiger worden dat is één ding wat ik zeker weet.

Pro10 modified is wel de meest open klasse die er is. Rijden 20-29 man in de rc lemans zonder een probleem te maken over gelijkheid van spullen. Is niet zaligmakend maar zo kan het blijkbaar ook.

Geen sponsoring, geen groot evenement beetje camperen of in de auto slapen, biertje erbij, grillen en gewoon knallen. en gaaf dat ze het vinden!!! Ik kan je vertellen dat daar hele fanatieke rijders tussen zitten die echt wel alles doen om vooraan te komen. :D

Er zitten personen bij die toch even 1200km rijden voor een wedstrijdje en dat vind ik toch zeer bewonderenswaardig.
 
heren,

Voorstellen kunnen bij NOMAC worden ingedient via het formulier maar er zijn wel een paar restrictie's.
- Je moet licentiehouder zijn van de sectie met een full of light licentie om bij die sectie een voorstel in te dienen. ( daglicentiehouders kunnen niet zelf rechtstreeks een voorstel indienen maar moeten dat doen via optie 2)
- een vereniging die aangesloten is bij de sectie kan ook voorstellen indienen.


De "grootste" snelheidsverschillen in de stock ontstaan door trainen, trainen, trainen, trainen dingen uitproberen ( en dan ook nog een beetje snappen wat je aan het doen bent) nog meer trainen en proberen en het helpt ook als je nog een beetje talent ervoor hebt ook.

Mensen die net beginnen of niet trainen houden het niet bij. Niet doordat ze in snelheid op de baan langzamer gaan op het rechte eind, maar doordat de gemiddelde snelheid in een rondje een stuk lager ligt. Speelt iemand dan vals omdat die persoon wel tijd en moeite geinvesteerd heeft ?

De meeste beginners weten echt wel dat ze eerst 5 minuten foutloos rond moeten kunnen gaan. Het zijn meestal de rijders in het middenveld die roepen dat de top veel harder gaat. In de tijd dat ik zelf ook nog NK's reed was dat ook al zo. Sommigen liepen op het rechte eind zelfs meters in om er vervolgens achter te komen dat er een bocht aankwam die ze niet meer konden halen, of sneden de bocht zo aan dat ze heel veel snelheid verloren in de bocht. Dan was het oneerlijk want die ander die dat wel goed deed ging veel harder.

Natuurlijk kun je door je spullen te optimaliseren net ietjes harder op rechtelijn snelheid/ trekkracht als een ander maar dat weegt nooit op tegen een hele kwalificatieheat lang foutloos kunnen rijden.

Voor de Pro 10: volgend seizoen moeten er gewoon 20 van die auto's aan de start staan. Er zijn genoeg rijders in Nl die zo een auto hebben. Dan heb je ook een volwaardig NK !

Frans Heinsbroek
Voorzitter NOMAC

Precies, zo is het en absoluut niet anders...

Jezelf en de auto aanpassen aan de omstandigheden en niet de omstandigheden aan jezelf en de auto willen aanpassen. Zo werkt het niet.

Je gaat toch ook niet in de ring staan tijdens een K1 kampioenschap en nadat je flink klappen gehad hebt bij de eerst volgende vergadering roepen dat de regels veranderd moeten worden omdat de andere te hard slaan??

Voor de Pro 10: volgend seizoen moeten er gewoon 20 van die auto's aan de start staan. Er zijn genoeg rijders in Nl die zo een auto hebben. Dan heb je ook een volwaardig NK !

Frans, de meeste met een Pro10 die nu bijv. op de MACH rijden (waar we toch al iets meer rijders hebben dan 4 of 6 bricks :D ) zien het niet zitten om 6x per seizoen ergens naar toe te rijden.
Mocht het NK weer een weekend evenement worden dan weet ik zeker dat we ze allemaal bij elkaar krijgen en een dikke klasse kunnen neerzetten. Evenals de TC, die zal dan vele malen meer inschrijvingen gaan zien.
 
Frans gaat volgend jaar ook weer racen lees ik net. :)

Moet ik me proten ook maar weer van zolder halen,kunnen we over een paar jaar de 40+ invoeren.Maar dan wel met een modified want dat reden we vroeger ook :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top