Ik heb de eerste stappen genomen om zelf vleugelkernen te gaan snijden en aangezien ik zelf veel van het forum leer en hier niet echt veel over geschreven is wilde ik mijn vorderingen en ervaringen hier delen. Wellicht dat ik zo ook weer tips en trucs van anderen kan krijgen om het eindproduct te verbeteren.
Eerst maar eens een kleine introductie. Ik bouw en vlieg nu een jaar of 10 zwevers waarmee ik hoofdzakelijk op de hellingen van de maasvlakte en langevelderslag rond hang. Hier heb ik al redelijk wat kisten voor gebouwd, variërend van 70cm MiMi afgeleidde zelfbouw dlgtjes tot 3,5 meter semischaal.
Als ik een dag de deur uit ga om te vliegen heb ik ook mijn grote kisten mee maar de meeste vlieguren pak ik tussen de bedrijven door na mijn werk en heb dus een redelijke voorkeur voor kleine kisten, zo rond de 1,5 meter spanwijdte, die niet in de weg liggen in de auto.
Een probleem hierin is dat er in die klasse niet echt een ruim aanbod is van bouwdoosjes, ik EPP en ander schuimmaterialen helemaal niks vind, en ik graag met iets anders dan anders vlieg.
Zelf bouwen is dus het devies. Zo heb ik dus een paar keer van tekening wat gebouwd of zelf wat verschillende onderdelen bij elkaar geraapt tot een zwever en zo al heel veel plezier gehad met vliegen.
Mijn laatste bouwdoosje, een SIG Ninja, had een piepschuim kern waar ik zelf de balsa indekking op moest lijmen en dat vond ik zo’n handige werkwijze, en leverde een hele sterke vleugel op, dat ik daar wat meer mee wil doen dus ben ik daar eens naar gaan kijken.
Via het forum ben ik meerdere keren op deze pagina gekomen: Charles River Radio Controllers - Foam Cutting Vacuum Bagging
En heb na het lezen van verschillende linkjes besloten om zelf ook deze bouwtechniek op te pakken.
Ik ben begonnen met het maken van een snijbeugel van een D-lat van de Gamma, een oude 30A elregelaar met BEC, een Servotester , wat krokodillenklemmen en een weerstandsdraad van Conrad.
Voor de voeding wilde ik aanvankelijk een 13V/5A gestabiliseerde voeding gebruiken die ik eens heb gekochte voor acculaders en 12V gereedschap (voordat ik een dremel had). Ik wist alleen niet zeker tot welk voltage de regelaar kan hebben en heb voor de 1ste tests gekozen voor een 8 cellen 3000mAh NiCad die ik nog heb liggen van mijn eerste electrozwever uit het pre lipo tijdperk. Voordeel hiervan is dat het ook nog eens makkelijk te vervoeren is van mijn hobbyplekje op zolder naar de eetkamer beneden waar ik de ruimte heb om te snijden.
Volgende stap zijn de vleugelprofielen. Hiervoor is eerst een tekening nodig en die had ik gelukkig al een tijdje in huis.
De Obelix is een hellingzwevertje dat mij een beetje aan een SIG Wonder doet denken en heeft een recht middendeel en trapeziumvormige tippen dus daar zit meteen alles in.
Van de tekening heb ik eerst de profielen uitgeknipt en op Gamma timmerplaat geplakt, uitgezaagd en in profiel geschuurd.
Vervolgens heb ik deze als mal gebruikt om setjes boven en een onderkanten te maken. 2 dezelfde voor het rechte middendeel en een wortel en tip voor de vleugels.
Ik heb net zo lang met steeds fijner schuurpapier geschuurd totdat de snijdraad zonder springen of halen over de mallen glijdt.
Ander/harder materiaal is wellicht beter maar ik heb hiervoor gekozen omdat ik het makkelijk met de hand kan zagen en het erg goed na te bewerken is met schuurpapier. Ook had ik er een grote plaat van staan en zo lang het nog een probeersel is vind ik het prettig als ik er geen grote investeringen voor hoef te doen.
Het schuim dat ik ga gebruiken is een plaat 6cm dik polystyreen (ook weer) van de Gamma. Hier heb ik met een breekmes een blok uitgesneden dat de breedte van de vleugel heeft en daar heb ik met tape de onderprofielen op geplakt.
De daadwerkelijke snijopstelling heb ik in mijn jeugdig enhousiasme geen foto's van gemaakt
Ik had al de tip gekregen eerst de onderkant te snijden, ik citeer: "Als je het andersom doet, snij je nl. met de onderkant teveel weg. Als je eerst de onderkant snijdt, zakt de bovenste helft naar beneden en snij je aan de bovenkant alleen het teveel weg van het overblijvende bovenschuimdeel."
Mijn snijbeugel heb ik getest op het polystyreen door hem er recht op te zetten, voltage te verhogen tot de draad er doorheen zakt en dit te meten. De draad heeft een weerstand van 8Ohm en bij 9V zakte de draad er al doorheen. Dat is dus net iets meer dan 1A. Deze stand heb ik op de servotester aangegeven zodat ik weet waar ik ongeveer moet beginnen.
Vervolgens heb ik het blok met de profielen op tafel gelegd, verzwaard met een boek en god zegen de greep de beugel erop gezet, stroom erop en kijken wat er gebeurd.
Het goede nieuws is dat het systeem werkt! De snijdraad bleef niet op de profielen haken en zonder al te veel moeite kon ik hem door het blok schuim trekken. Alleen heb ik tijdens het snijden, naast het volgen van het profiel, ook heel erg gelet op het algehele gevoel. Hoe hard moet ik trekken? Hoe moet ik de beugel vasthouden? Is de spanning op de draad nog wel goed?
Dit ging ten koste van het volgen van het profiel dus was dit het resultaat van mijn allereerste snijpoging:
Ik ben niet helemaal ontevreden!
Tijd voor een 2de poging. Na de draad opnieuw te hebben gespannen herinnerde ik mij nog een tip van een forum lid (bedankt voor die tips Dirk!) en dat was zagend de draad doorhalen zodat hij nog minder makkelijk ergens blijft hangen.
Ook nu ging de draad weer goed door het blok maar ik was weer teveel met de zaagbeweging bezig en het algemeen ervaren hoe het aanvoelt ( heb ook iets meer stroom “gegeven” dan de vorige poging) dat ik helemaal het profiel niet in gaten heb gehouden.
Weer een maanlandschap dus:
Maar het voelde goed aan en ik weet inmiddels zeker dat ik dit wel kan dus nog een blokje gesneden, weer de draad opnieuw spannen want die is inmiddels weer een flink stuk langer geworden, en nog een keer.
Nu heb ik echt scherp gelet op het volgen van het profiel, dat ging uitstekend, en geprobeerd met de hand de draad op spanning te houden want het touw-systeem is dus helemaal kak!
Ik was halverwege het profiel toen ik teveel spanning in de beugel trok en de snijdraad kapot ging.
Maar........nu wel met resultaat! Het stuk dat ik nu gesneden heb is heel mooi van vorm. Je ziet wel ribbels als je er op kijkt maar van de zijkant ziet het er heel mooi van vorm uit en met je vingertoppen voel je echt geen ribbels. Als ik een kern kan trekken die er helemaal zo uit ziet ben ik al flink tevreden!
Leermoment van deze eerste snij sessie
- Met de accu op de beugel is die vrij zwaar geworden en heb ik weinig gevoel van wat ik met de snijdraad doe. Deze gaat dus met een verlengsnoer naast het blok op tafel
- Het houtje-touwtje systeem om de draad op spanning te houden is niet goed. Ik ga zorgen voor een grotere slag van de losse kant en hem met een elastiek opspannen.
- Tijdens het snijden houd ik de beugel onder een hoekje en heb ik de neiging om de beugel naar achter en omhoog te trekken. Grote moeite om het profiel te volgen dus ik ga iets verzinnen om met 1 hand de beugel te trekken en met de andere hand hem goed op het profiel te kunnen houden.
- het blok schuim moet beter vast gezet worden op tafel want nu zat er nog een beetje beweging in het blok wat ten koste gaat van de snijbeweging.
- Ik wil kijken of ik op een hele goedkope manier een Ampere meter in het systeem kan opnemen want ik wil weten wat ik door die draad heen jaag en of de regelaar/accu combi lange genoeg een constante voeding geeft of dat ik toch op die zware voeding over moet.
- Er komt wel heel erg veel rek op de draad. Misschien de verkeerde draad voor dit werk maar gelukkig heb ik nog 2 andere soorten gekocht, eentje met meer(dunner) en eentje met minder(dikker) weerstand, dus daar kan ik ook nog mee experimenteren.
Dit was het voor nu. Ik ga eerste weer eens een weekje werken en ga volgende week weer verder. Voor vragen , tips, trucs en opmerkingen….schroom niet deze hier te plaatsen want alles zal mij helpen om dit onder de knie te krijgen en leuke kistjes te kunnen bouwen!
Justus
Eerst maar eens een kleine introductie. Ik bouw en vlieg nu een jaar of 10 zwevers waarmee ik hoofdzakelijk op de hellingen van de maasvlakte en langevelderslag rond hang. Hier heb ik al redelijk wat kisten voor gebouwd, variërend van 70cm MiMi afgeleidde zelfbouw dlgtjes tot 3,5 meter semischaal.
Als ik een dag de deur uit ga om te vliegen heb ik ook mijn grote kisten mee maar de meeste vlieguren pak ik tussen de bedrijven door na mijn werk en heb dus een redelijke voorkeur voor kleine kisten, zo rond de 1,5 meter spanwijdte, die niet in de weg liggen in de auto.
Een probleem hierin is dat er in die klasse niet echt een ruim aanbod is van bouwdoosjes, ik EPP en ander schuimmaterialen helemaal niks vind, en ik graag met iets anders dan anders vlieg.
Zelf bouwen is dus het devies. Zo heb ik dus een paar keer van tekening wat gebouwd of zelf wat verschillende onderdelen bij elkaar geraapt tot een zwever en zo al heel veel plezier gehad met vliegen.
Mijn laatste bouwdoosje, een SIG Ninja, had een piepschuim kern waar ik zelf de balsa indekking op moest lijmen en dat vond ik zo’n handige werkwijze, en leverde een hele sterke vleugel op, dat ik daar wat meer mee wil doen dus ben ik daar eens naar gaan kijken.
Via het forum ben ik meerdere keren op deze pagina gekomen: Charles River Radio Controllers - Foam Cutting Vacuum Bagging
En heb na het lezen van verschillende linkjes besloten om zelf ook deze bouwtechniek op te pakken.
Ik ben begonnen met het maken van een snijbeugel van een D-lat van de Gamma, een oude 30A elregelaar met BEC, een Servotester , wat krokodillenklemmen en een weerstandsdraad van Conrad.

Voor de voeding wilde ik aanvankelijk een 13V/5A gestabiliseerde voeding gebruiken die ik eens heb gekochte voor acculaders en 12V gereedschap (voordat ik een dremel had). Ik wist alleen niet zeker tot welk voltage de regelaar kan hebben en heb voor de 1ste tests gekozen voor een 8 cellen 3000mAh NiCad die ik nog heb liggen van mijn eerste electrozwever uit het pre lipo tijdperk. Voordeel hiervan is dat het ook nog eens makkelijk te vervoeren is van mijn hobbyplekje op zolder naar de eetkamer beneden waar ik de ruimte heb om te snijden.
Volgende stap zijn de vleugelprofielen. Hiervoor is eerst een tekening nodig en die had ik gelukkig al een tijdje in huis.

De Obelix is een hellingzwevertje dat mij een beetje aan een SIG Wonder doet denken en heeft een recht middendeel en trapeziumvormige tippen dus daar zit meteen alles in.
Van de tekening heb ik eerst de profielen uitgeknipt en op Gamma timmerplaat geplakt, uitgezaagd en in profiel geschuurd.

Vervolgens heb ik deze als mal gebruikt om setjes boven en een onderkanten te maken. 2 dezelfde voor het rechte middendeel en een wortel en tip voor de vleugels.
Ik heb net zo lang met steeds fijner schuurpapier geschuurd totdat de snijdraad zonder springen of halen over de mallen glijdt.

Ander/harder materiaal is wellicht beter maar ik heb hiervoor gekozen omdat ik het makkelijk met de hand kan zagen en het erg goed na te bewerken is met schuurpapier. Ook had ik er een grote plaat van staan en zo lang het nog een probeersel is vind ik het prettig als ik er geen grote investeringen voor hoef te doen.
Het schuim dat ik ga gebruiken is een plaat 6cm dik polystyreen (ook weer) van de Gamma. Hier heb ik met een breekmes een blok uitgesneden dat de breedte van de vleugel heeft en daar heb ik met tape de onderprofielen op geplakt.


De daadwerkelijke snijopstelling heb ik in mijn jeugdig enhousiasme geen foto's van gemaakt
Ik had al de tip gekregen eerst de onderkant te snijden, ik citeer: "Als je het andersom doet, snij je nl. met de onderkant teveel weg. Als je eerst de onderkant snijdt, zakt de bovenste helft naar beneden en snij je aan de bovenkant alleen het teveel weg van het overblijvende bovenschuimdeel."
Mijn snijbeugel heb ik getest op het polystyreen door hem er recht op te zetten, voltage te verhogen tot de draad er doorheen zakt en dit te meten. De draad heeft een weerstand van 8Ohm en bij 9V zakte de draad er al doorheen. Dat is dus net iets meer dan 1A. Deze stand heb ik op de servotester aangegeven zodat ik weet waar ik ongeveer moet beginnen.
Vervolgens heb ik het blok met de profielen op tafel gelegd, verzwaard met een boek en god zegen de greep de beugel erop gezet, stroom erop en kijken wat er gebeurd.
Het goede nieuws is dat het systeem werkt! De snijdraad bleef niet op de profielen haken en zonder al te veel moeite kon ik hem door het blok schuim trekken. Alleen heb ik tijdens het snijden, naast het volgen van het profiel, ook heel erg gelet op het algehele gevoel. Hoe hard moet ik trekken? Hoe moet ik de beugel vasthouden? Is de spanning op de draad nog wel goed?
Dit ging ten koste van het volgen van het profiel dus was dit het resultaat van mijn allereerste snijpoging:


Ik ben niet helemaal ontevreden!
Tijd voor een 2de poging. Na de draad opnieuw te hebben gespannen herinnerde ik mij nog een tip van een forum lid (bedankt voor die tips Dirk!) en dat was zagend de draad doorhalen zodat hij nog minder makkelijk ergens blijft hangen.
Ook nu ging de draad weer goed door het blok maar ik was weer teveel met de zaagbeweging bezig en het algemeen ervaren hoe het aanvoelt ( heb ook iets meer stroom “gegeven” dan de vorige poging) dat ik helemaal het profiel niet in gaten heb gehouden.
Weer een maanlandschap dus:

Maar het voelde goed aan en ik weet inmiddels zeker dat ik dit wel kan dus nog een blokje gesneden, weer de draad opnieuw spannen want die is inmiddels weer een flink stuk langer geworden, en nog een keer.
Nu heb ik echt scherp gelet op het volgen van het profiel, dat ging uitstekend, en geprobeerd met de hand de draad op spanning te houden want het touw-systeem is dus helemaal kak!
Ik was halverwege het profiel toen ik teveel spanning in de beugel trok en de snijdraad kapot ging.
Maar........nu wel met resultaat! Het stuk dat ik nu gesneden heb is heel mooi van vorm. Je ziet wel ribbels als je er op kijkt maar van de zijkant ziet het er heel mooi van vorm uit en met je vingertoppen voel je echt geen ribbels. Als ik een kern kan trekken die er helemaal zo uit ziet ben ik al flink tevreden!


Leermoment van deze eerste snij sessie
- Met de accu op de beugel is die vrij zwaar geworden en heb ik weinig gevoel van wat ik met de snijdraad doe. Deze gaat dus met een verlengsnoer naast het blok op tafel
- Het houtje-touwtje systeem om de draad op spanning te houden is niet goed. Ik ga zorgen voor een grotere slag van de losse kant en hem met een elastiek opspannen.
- Tijdens het snijden houd ik de beugel onder een hoekje en heb ik de neiging om de beugel naar achter en omhoog te trekken. Grote moeite om het profiel te volgen dus ik ga iets verzinnen om met 1 hand de beugel te trekken en met de andere hand hem goed op het profiel te kunnen houden.
- het blok schuim moet beter vast gezet worden op tafel want nu zat er nog een beetje beweging in het blok wat ten koste gaat van de snijbeweging.
- Ik wil kijken of ik op een hele goedkope manier een Ampere meter in het systeem kan opnemen want ik wil weten wat ik door die draad heen jaag en of de regelaar/accu combi lange genoeg een constante voeding geeft of dat ik toch op die zware voeding over moet.
- Er komt wel heel erg veel rek op de draad. Misschien de verkeerde draad voor dit werk maar gelukkig heb ik nog 2 andere soorten gekocht, eentje met meer(dunner) en eentje met minder(dikker) weerstand, dus daar kan ik ook nog mee experimenteren.
Dit was het voor nu. Ik ga eerste weer eens een weekje werken en ga volgende week weer verder. Voor vragen , tips, trucs en opmerkingen….schroom niet deze hier te plaatsen want alles zal mij helpen om dit onder de knie te krijgen en leuke kistjes te kunnen bouwen!
Justus
Laatst bewerkt: