Project Thermiekplank: Plankie

Het is wel een heel mooi middenstukje.
Tip: stel de ESC in op langzaam optoeren. Dat scheelt mogelijk vervorming aan je alu profieltje.

Hoe zet je het T-profiel eigenlijk vast op de as?
 
Het is wel een heel mooi middenstukje.
Tip: stel de ESC in op langzaam optoeren. Dat scheelt mogelijk vervorming aan je alu profieltje.

Hoe zet je het T-profiel eigenlijk vast op de as?

Dank je. Ik ben ook heel tevreden met de simpelheid en opgeruimdheid van de constructie. Alleen heel gek dat het niet werkt met de motor.

Voordat ik achterkwam wat er aan de hand was, heb ik eerst alle permutaties van ESC instellingen zonder succes uitgeprobeerd. Later nogmaals verschillende instellingen getest met en zonder het middenstukje. Resultaat blijft hetzelfde, als het pootje van de T naar het motorhuisje wijst, werkt het niet. Anders werkt het als een zonnetje.

De pootje van de T grijpt nauwkeurig om het lagerhuisje. Daar steken de inbus boutjes van de motor iets uit waardoor ze als meenemers functioneren. Verder gebruik ik de meegeleverde propmeenemer (op de foto rechts boven) om ervoor te zorgen dat het niet van de as schuift.

Groet, Sinan
 
Zender (MX-12) instellingen

Bij gebrek aan materiaal ben ik 'Plankie' al vast in mijn MX-12 aan het zetten.

Daarbij heb ik de volgende vragen:
- Moeten de flaps net zo veel uitslaan als de rolroeren (bij gebruik als rolroer dus) of een percentage?
- Moeten de rolroeren differential hebben? En de flaps ook?
- De hoogteroer functie moet voor de flaps en de rolroeren hetzelfde zijn, toch?

Ik kan nu met gebruik van 2 Mixers Plankie in mijn MX-12 krijgen. De derde mixer heb ik nodig voor de butterfly functie.

Dan heb ik zelfs nog een mixer over :)
 
- Moeten de rolroeren differential hebben? En de flaps ook?

Als je op een DX6i de functie deltamixer kiest, kan je helemaal geen differential meer instellen. Daar heb ik Spektrum ooit over gemaild. De uitleg was: Voor een vliegende vleugel is een rolroer-uitslag met differentieel, hetzelfde als een gecombineerde rol/hoogte uitslag, daarom is differential op een vliegende vleugel niet functioneel.
 
Als je 4 roeren aanstuurt heb je helemaal geen deltamixer nodig, dan kan je 2 rolroeren maken en 2 hoogteroeren (1 meemixen met de ander), en dan evt wat mixer hoog-aileron en aileron-hoog maken.
Maar waarom 4 roeren maken als je alles met elkaar mee laat bewegen? Dan kan je net zo goed 2 roeren maken, scheelt servo's, gewicht en mixers. Oh nee, dan heb je geen butterfly....
 
De uitleg was: Voor een vliegende vleugel is een rolroer-uitslag met differentieel, hetzelfde als een gecombineerde rol/hoogte uitslag, daarom is differential op een vliegende vleugel niet functioneel.
Ik vermoed dat dat klopt.

Oh nee, dan heb je geen butterfly....
idd.

- Moeten de flaps net zo veel uitslaan als de rolroeren (bij gebruik als rolroer dus) of een percentage?
- Moeten de rolroeren differential hebben? En de flaps ook?
Uitslag welfkleppen en rolroeren in functie 'rol': laat de achterlijsten gelijk op lopen.
Rolroeren met differential? Waarschijnlijk niet. Bart heeft de verklaring al gegeven. Toch zou je het kunnen proberen. Als je Plankie echt gaat gebruiken waarvoor hij ontworpen is, gebruik je de rol-functie enkel voor het draaien van bochtjes. Dan zou je met iets meer uitslag naar boven meteen wat up geven. Anders doe je dat toch met de hand. Maar anderom: je kunt dan geen rol meer zonder up geven. Dat kan ook wel eens hinderlijk blijken. Vooral tijdens de landing.
Probeer het, en als het tegenvalt haal je het weer weg. Doe dat niet voordat je Plankie redelijk vliegend hebt, m.n. tevreden bent over de uitslagen op hoogte. Ik zou nl. van die uitslagen max. de helft als differential-verschil tussen rolroer naar boven/beneden programmeren.

Jouw laatste vraag:
- De hoogteroer functie moet voor de flaps en de rolroeren hetzelfde zijn, toch?
snap ik niet???

Dirk.
 
Jouw laatste vraag:

snap ik niet???
Jij zegt, bij de rolroerfunctie moeten de achterlijsten gelijk lopen. Bij de hoogteroer functie ook? Ik vermoed van wel.

Toch heb wel eens gelezen/gezien dat bij een meer-kleppen vleugel (de ASH-31 van Arno en/of de Fantasy van Raymond) dat de flaps maar een percentage van de uitslag hebben van de rolroeren. Bij de rolroerfunctie dan.
Dat geldt voor plankie dus niet?
 
Het is logisch om, voor de rolroerfunctie, de flaps minder "spoed" te geven dan de elevons. Vergelijk maar met de spoed van een propeller, die ook verloopt van binnen naar buiten.
Bij mijn Taborca (3.30 m. vliegende vleugel met 6 kleppen) hebben de middelste kleppen ook een wat kleinere rolroer uitslag (de binnenste kleppen zijn alleen flaps)

Correctie - vergelijkend met een propeller zouden de flaps dus eigenlijk méér spoed moeten hebben... tja...
 
Volgens mij moet je helemaal niet met een propeller vergelijken. Er gelden hele andere regels (die ik nog even niet weet...)

Ik heb de instellingen in mijn MX-12 gezet. Zie hier.
 
Nou, de overeenkomst is natuurlijk wél dat je een draaiïng wil initiëren, al zou je misschien eerder aan een windmolen dan aan een propeller moeten denken (de luchtstroming drijft de draaibeweging aan, niet omgekeerd).
De bewegingssnelheid bij de tip (elevon) is groter is dan bij de root (flap). Dat kan je met spoed vergelijken.
 
Er staat mij bij, uit al mijn lees acties op rc-network.de Nurflügel-forum, dat inderdaad voor planken liever de hele achterlijst als rolroer wordt gebruikt. Waarom weet ik me niet meer zo 123 te herinerren.
Zodra en sprake is van gepijlde nurflügels wordt het anders. Maar waarom .... ?

Dirk
 
(dit is een reactie op post #432)
Tja dat had ik zelf bij post #429 ook al bedacht. Ik weet het niet. Misschien zou je in dat geval de flaps dan kunnen overtrekken?
 
De uitslagen moeten sowieso veeeeel kleiner dan je op een staartzwever gewend bent.

De flaps kun je ook niet als flap (snelheidsgelaar/cl-verhoger) gebruiken. Het koplastig moment dat dan ontstaat moet je weer wegwerken met de rolroeren omhoog. waardoor je eenzelfde hoeveelheid Cl vermindert. Effect dus nul, je hebt enkel een vleugelverdraaiing geïntroduceert (wat op zich wel nuttig zou kunnen zijn).

De flaps schijn je wel als remhulp te kunnen gebruiken, maar niet in de zin van langzamer maken, maar enkel als glijhoek verslechteren. De afstelling luistert erg nauw (hoog proberen) en de uitslagen schijnen ook hier veel kleiner te zijn dan wat we gewend zijn van staartkisten.

Deze kennis heb ik niet uit eigen ervaring, maar komt van UweH van het Duitse forum (dé nurflügel-crack aldaar).

Dirk.
 
Het is logisch om, voor de rolroerfunctie, de flaps minder "spoed" te geven dan de elevons. Vergelijk maar met de spoed van een propeller, die ook verloopt van binnen naar buiten.
Bij mijn Taborca (3.30 m. vliegende vleugel met 6 kleppen) hebben de middelste kleppen ook een wat kleinere rolroer uitslag (de binnenste kleppen zijn alleen flaps)

Correctie - vergelijkend met een propeller zouden de flaps dus eigenlijk méér spoed moeten hebben... tja...

Nou, de overeenkomst is natuurlijk wél dat je een draaiïng wil initiëren, al zou je misschien eerder aan een windmolen dan aan een propeller moeten denken (de luchtstroming drijft de draaibeweging aan, niet omgekeerd).
De bewegingssnelheid bij de tip (elevon) is groter is dan bij de root (flap). Dat kan je met spoed vergelijken.
Nee. Je wilt geen draaiing bewerkstelligen met rolroeren. Althans geen gieren (richtingsdraai). Een rolroer moet rollen om de langs-as. De kist komt scheef te liggen, maar gaat (in eerste instantie) nog gewoon rechtdoor.

Ja, je wilt de bocht om: dat doe je met hoogte en evt. richting.

Dirk.
 
Vervangende motor?

Nadat ik eerst een veel te zware motor heb gekocht raadde PapaHotel mij deze motor aan: Turnigy 2205 34turn 1500kv 8A Outrunner

Alleen... deze staat al maanden in backorder bij HobbyKing :(

Weet iemand een vergelijkbare motor bij een andere webshop? (een die ze wel in voorraad heeft)

[EDIT] Aanvullende eisen:
- motor moet achter het motorschot gemonteerd worden
- voeding is een 2S LiPo
- prop is een 9" * 4" (voor een 3 mm as)

Alternatief 1: http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=23769
 
Laatst bewerkt:
Back
Top