Multiknikspant Eurokotter

Paul,
mijn oog valt op het "dakkompas". (foto 4 dec)
Daar zitten W en O verwisseld.

Bovendien hoor je andere letters te gebruiken.
Op dit moment kan je je vergissen tussen N en de op zijn kant liggende Z.
Je kan ook denken dat de O van 0 graden is (noord).
Daarom kom je op kompassen altijd N E S en W tegen.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Inderdaad Herman, ik was het bijna vergeten.

Maar ik neem aan dat je dit bedoeld.



Uploaded with ImageShack.us

En om de boel kompleet te maken komt er ook nog een reddingslamp met lijn bij.


Uploaded with ImageShack.us


Kan dit meneer uit de Zuid een beetje bekoren??


Paul UK-104.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Dank maar weer trouwe lezers.

Deze keer, een klusje waar ik zolang ik aan modelbouw doe een gruwlijke pest hekel aan heb.

De stalen ladders en de trappen.

Als eerste de ladders.

Voor op het voordek naar de grote mast moest nog een lange stalen ladder gemaakt worden.
Geheel in messing. Het probleem in het verleden was altijd de juiste afstand tussen de treden en de maat vastheid tussen de bomen.
Deze keer zijn we gegaan voor afstands blokjes die we steeds lieten meeschuiven.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Als ondergrond gebruiken we een brand vrij plaatje Eternit van 6 mm. Hier kan je gemakkelijk de klemmen om zetten en kan mooi een stukje over de werkbank liggen.

We zijn begonnen met het knippen van de sporten op 22 mm, de afstand tussen de bomen. Het linker blokje heeft aan de onderkant 2 zaagsneden op een afstand van 22 mm en schuift steeds mee.
Het linker blokje heeft 2 zaagsneden aan de onderkant van 15 mm, de afstand tussen de sporten en schuift bij elke sport een stukje op.

Na een half uurtje hadden we de hele ladder klaar. Boven aan nog 3 veiligheidsbeugels er op, en dan weer even controle van de scheepskat.


Uploaded with ImageShack.us

Eenmaal goed gekeurd even passen.



Uploaded with ImageShack.us

Hierna direct door gegaan met de 2 ladders naar het voor dek.


Uploaded with ImageShack.us

En hier ook weer even passen.


Uploaded with ImageShack.us

Ja en als laatste de boel even in de verf zetten.


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us

Zo trouwe lezers, ik vind ze wel mooi zo.


Paul UK-104.
 
Ik snap niet waarom jij daar een hekel aan heb, ik vind ze ook mooi geworden.

Alleen dat je Eternit gebruikt niet , daar zit nog steeds "ASTBEST" in,
je kan beter een tegel nemen en dan bedoel ik niet een stoeptegel maar een wandtegel !
 
Multiknikspant eurokotter.

Ik weet het Piet.

Maar sinds 1983 wordt er door Eterniet geen asbest meer gebruikt.
Je kan het herkennen door het stempel met NT er in, is nieuwe techniek.
Je kan het vinden in die zwarte golfplaten.
En bij twijvel even de aansteker er onder door. Zie je gloeiende vezeltjes, zit er asbest in.

Het plaatje van mij is echt asbest vrij.

Paul UK-104
 
Ziet er weer gelikt uit Paul... :thumbsup:
Snap niet dat je er een hekel aan hebt, zou je eens moeten doen schaal 1:50 :-P.

Alleen dat je Eternit gebruikt niet , daar zit nog steeds "ASTBEST" in,

Dat klopt deels Piet, Maar vanaf 1997 is er geen asbest meer in verwerkt dus veilig voor gebruik,
Wat de nieuwe samenstelling is weet ik niet precies, dat zou ik even aan me broertje lief moeten vragen (die zit al wat jaartjes in de asbestsanering)

Ik weet zolang je het niet breekt/verspant is er weinig aan de hand,
Is ook een beetje erg opgeblazen zaak door de overheid ook, De griep varianten eisen meer levens..
 
Hoi Paul, dat is dan duidelijk , gelukkig maar.
ik schrik nog altijd bij de naam Eternit,
ze hadden dat beter onder een andere naam op de markt kunnen brengen naar mijn inziens.
 
Maar sinds 1983 wordt er door Eterniet geen asbest meer gebruikt.

Correctie Paul, vanaf 1997,(in belgie ging de productie gewoon door) er staat op het net nog een stuk over dat er in 1997 nog platen van de band rolde met een lichte asbest erin, het bedrijf heeft toen flink op zijn donder gehad en productie is toen gestaakt,

Maar wettelijk is vanaf 1993 pas verboden om asbest te verwerken in materialen,.
 
@Paul, bedankt voor de goede tips in je verslag over het solderen van de ladders. Sta op het punt hiermee te gaan beginnen en heb weinig ervaring met solderen.
 
Vandaag een vrije dag. Heb een paar jaar jaar terug de reddingsboot Cornelia Classina overgenomen van Arnold hier op het forum. Ben me een beetje aan het inlezen, hoe je het een en ander aan kunt pakken. Kom je uit op deze topic. Weg dag. :rolleyes:Heb het topic van begin tot eind gelezen. Wat een vakmanschap!!!! In een woord geweldig!!!! Hierbij vergeleken ben ik een prutser!! :D:D
 
Back
Top