Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Zo. 't eerste beginnetje is gemaakt. In het kader van de kostenbesparing wordt de romp grotendeels uit timmerplaat / triplex van de gamma gemaakt. Licht en makkelijk te bewerken. Een romphelft is uitgesneden. Vandaag ook bij de hubo vuren latjes gezaagd van 4*4 mm. Kost bijna niets :-)

Wat betreft motorisering...hmm ik heb nog wat borstelloosjes liggen van 150 watt. Das minimaal aan vermogen voor een zwever die minimaal 1,5 kg gaat wegen. Maar is wel hetzelfde vermogen als een 1cc coxje / 1,5cc os-je. En daarmee komt/kwam de edelweiss ook omhoog...zij het wat minder snel. Dus de keuze is gemaakt voor minimale motorisering...en ik bouw stiekem toch de motor op een pylon ipv in de neus..

Nameten op de tekening leert dat deze vleugel (net als de PT20 van Mees) een "whopping" 3 graden instelhoek heeft.
Ik bouw deze nu naar 1,5 graad.

_MG_6671.jpg
 
Franck,
Je moet niet naar het opgegeven vermogen van een motortje kijken maar naar het gewicht en het kv.
Als je in mijn database kijkt zie je dat motortjes van 4,5% tot 9% van het totale vlieggewicht worden gebruikt. De lichtste gaan goed, de zwaarste gaan super. Het gewicht van een motortje is een rechtstreekse indicatie van het vermogen wat het kan leveren - dit in tegenstelling tot de vermogensopgaves van fabrikanten, die vaak kant nog wal raken.
Voor 1,5kg vlieggewicht zou je motortjes kunnen kiezen van 70 tot 140 gram. Dat gaat allemaal werken.

Het kv kun je afhankelijk van de vliegaccu kiezen. Op 3s lipo is een kv van 900 tot ongeveer 1100 mooi; op 2s is een kv van ongeveer 1400 mooi.

Wat voor motortjes heb je liggen? Wellicht kan ik je een prop- en accu advies geven....
 
He Arjan,

Correct, vuistregel is 10% motorgewicht. Ik heb oa. een mega 16/15/5 liggen (80 gram), waar ik al jaren niets mee doe. Dit motortje levert op 3S met een 7 X 4 ongeveer 14000 toeren en kan belast worden tot bijna 200Watt is mijn ervaring (ook al gaat het rendement dan omlaag). Qua specs praktisch gelijk aan het ouwe OS-je 1,5 FP welke ik ooit op deze zwever heb gebruikt, en waar de edelweiss vlot mee omhoog ging. (nee geen raket :-) )

Wel zaak om het gewicht onder de 1,5 kg te houden, maar dat gaat me wel lukken.
 
Dat motortje is qua gewicht wel goed maar draait veel te snel (heeft een kv van 1800). Met een motortje wat de helft van de toeren draait (kv 900 dus) kun je een veel grotere prop monteren wat véél efficiënter is. Het toerental komt dan rond de 7000. Beter niet vergelijken met een OS-je, elektro werkt fundamenteel anders.....

Overigens is die vuistregel van 10% in de praktijk wel erg behoudend hoor. Op een zwever gebruik je de motor steeds maar kort en kun je er veel meer stroom doorheen jagen zonder dat het kapot gaat.Met 5% kom je ook nog prima omhoog.
 
:confused:
Wat betreft motorisering, ik ga idd voor een inbouwmotor in de neus...m'n hang naar herbeleving en nostalgie is nu ook weer niet zooooo extreem, ha ha ha.
eeeemmm...dan hoef je toch geen pylon te maken? Die DT750 kan zó in de neus, is er geknipt voor.
Die Mega is inderdaad geschikter voor bovenop. Dan moet je de kleine prop en het angstaanjagende toerental maar voor lief nemen :-)
 
_MG_6674.jpg


weer een level hoger bereikt in figuurzagen...Enneuh Arjan.... ik denk er nog eens over na. :-) en ben niet bang om eerdere keuzes ter discussie te stellen :-)
 
Laatst bewerkt:
Rompje vordert gestaag.....jeugherinneringen ! --> waarom paste deze spant E-E 33 jaar geleden niet, en verdikkie ook nu ook weer niet ???? Geschiedenis herhaalt zich :-) :-)

_MG_6684.jpg
 
Laatst bewerkt:
DT750 in de neus. Je zult je anders blijven ergeren aan de herrie van een kleine duwprop, de extra weerstand van de pylon en het extra gewicht. Zou gewoon zonde zijn.....
 
LOL :-) Ik heb net met Mees overlegd.....hij vind een klapprop in de neus nix. Dus 't wordt toch een pylon motor...'t spijt me ;-) 't wordt overigens een trekker, geen duwer.

Helaas, dan maar zonde ! :-) (en hij die zonder zonde is werpe de eerste steen)
 
Een trekkende prop? Dus ook geen klapprop....? Hmmmmm. Dat zie je niet vaak op zwevers.
Vraag Mees eens wat meer opvalt: deze klapprop in de neus

080504005.jpg


....of een pylon met stilstaande starre prop bovenop :-)
 
Gezien de ruimte in de romp zou ik hem zeker voorin zetten :yes: Voor de kap is de "pet fles" methode erg geschikt. Zie dit stukje.
 
Bekend chinees gezegde....
Nieuwsgierigheid is het begin van alle kennis en alleen de slimste leren van andermans fouten.
 
Ik gooi het morgen nog eens in de (Mees) groep, dank jullie allen voor je feedback, dit maakt het bouwen van een kist op dit forum leuk, ik heb jullie feedback met Mees besproken :-)

Mareuh....maar stel, een 7*4 (of 8*3 gaat ook nog) klappropje op een pylon, pull...da's toch niet zo gek ?? Met 3000mAh gaat dat echt wel 3 of 4 keer omhoog (al is het niet zo snel / wie ein rakete)

Het frame voor het kapje is iig geboren.

_MG_6687.jpg
 
Franck, trek je d'r niks van aan hoor. Gewoon doen wat je zelf mooi/leuk vindt. Ik zit me hier gewoon te vervelen :cool:

Een trekkend klappropje op een pylon werkt vaak niet, of je moet het zo ontwerpen dat de motor de lengte van de bladen vóór de pylon uitsteekt. Anders vouwen de blaadjes om "de steel" van de pylon en dat gaat mis bij het starten van de motor (blokkeert). Bij een pylon zie je dus meestal duwpropjes
 
Vraagje, is de mal voor het kapje niet ook van iets anders te maken dan van hout? ...tlijkt me namelijk een berg werk zo'n malletje.
 
Back
Top