Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Klei kan ook. Minder werk, wel langer wachten tot het droog is.
    Ik maak zo'n malletje van MDF, dat laat zich met een grove bandschuurmachine heel vlot bewerken. Balsa kan ook.
     
  2. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik maak van bestaande kapjes meestal gelijk een gipsmal om later reserve kapjes te maken
    Niet vergeten om in de gips een aantal saté stokjes te stoppen als bewapening. Als je de mal later in de fles stopt en verwarmt, blijft de mal teminste heel :)
     
  3. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    IK heb van dat groene schuim gekocht (voor kerststukjes enzo) daarover plamuur en wat epoxy if needed...kijken of dat ook werkt.
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2013
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Canopy


    [​IMG]

    Voorbeeld eenvoudige oplossing.
    Stuk schuim in vorm schuren, Matje met epoxy erover.
    Vervolgens uitplamuren, schuren en spuiten donkerblauw glossy.

    Mgv,
    Aurectar
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Ah kijk super, tnx! Want die spullen hebben we nog gewoon liggen ! Remember, this is a "no job, and we are on a budget" project.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    maar dan maak je daar het kapje zelf van neem ik aan, geen mal om een PET-fles overheen te krimpen? Want dat zal niet zo goed gaan denk ik. PET krimpt enorm als je het verhit, ik weet niet of een mal van dat schuim heel zou blijven
     
  7. korhorn

    korhorn

    Lid geworden:
    18 nov 2007
    Berichten:
    368
    Locatie:
    Zutphen
    nee het schuim blijft niet heel ,de petfles drukt het in elkaar ,en daar bij hecht het schuim door de hitte aan de fles .
    ach, je probeert wel eens wat ,he .:D

    gr paulus
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Lol, ooit je handen als schuurpapier / vijl gebruikt ? Nou met het groene spul werkt dat prima. Nu ff epoxy eroverheen, want als je niest door je neus ziten er twee deuken in. :)

    [​IMG]
     
  9. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Gents, ik heb wat inspiratie nodig ! Ik wil beginnen met het stabilo, heb alleen geen ribben hiervoor. (die zaten helaas niet in het setje van Arjen ) Ik heb wel de tekening dus ben niet helemaal los. Ik heb eens gekeken naar het profiel, en dat is een symmetrisch profiel, lijkt verdacht op naca 0009, en dat is ook een prima profiel voor dit staartje. IK heb met profili een setje ribben gemaakt, t wordt wel priegelwerk.

    Het liefst bouw ik het stabilo als geheel en zaag of snijd dan de roeren uit het stabilo. (ipv een los vol balsa roer zoals op de tekening)

    Waar ik ook mee zit is dat het stabilo wat steviger moet dan het orgineel, ipv open ribben dus iets ala D box met capstrips over de ribben. Met een beetje snelheid kan ik me herinneren dat het stabilo als een gek flutterde. Ik heb nog stapels 1mm balsa liggen. Ook zit ik ff te puzzelen hoe ik de V staart op de romp krijg, in de bouwdoos zat vroegah een voorgevormt dingetje van balsa zodat het staartje recht en onder de juiste instelhoek stond (dat heb ik nu dus niet en ik weet ook niet meer hoe het eruit zag :))

    Naja, misschien hebben jullie ideeen.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2013
  10. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Hallo Franck,

    Ik heb op mijn Orlice 3.40 mtr. sp.wijdte ook een v staart met open constructie, 2 mm ribbetjes gebruikt en 2 dunne vuren liggertjes. in combinatie met witte oracover fluttert dat bij mij niet, ook niet in een extreme omstandifgheid die ik deze zomer had:rolleyes:.

    de constructie is eigenlijk eenvoudig in mijn ogen

    twee staaldraadjes in v vorm achterin staart lamineren, en buisjes in de ribben.

    of buisjes in romp lijmen en draadjes in stabilo's

    Ik heb de Orlice zondag bij me kan je het even bekijken.


    groet


    Terence
     
  11. JungleMonkey

    JungleMonkey

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    297
    Ooit gedacht om hier een edf in te zetten? Dat is wel gaaf (nouwijks tot geen prop/ motor te zien) even buiten het "gejank" van die edf.. Maja omhoog en dan rustig zweven.
    Zou anders wel leuk project zijn.
    Is alleen niet zo "origineel" :wink: en bij nader inzien eigenlijk verschrikkelijk
    Maar je ziet het bijna niet lijkt me

    Wout
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    He das een goed idee idd. Hopen dat het zondag goed weer is!

    En ja een edf...niet eens aan gedacht......maar die hebben niet zo'n hoog rendement toch op lage snelheid ?

    Misschien moet ik het gewoon met open constructie proberen. Voor bevestiging op de staart dacht ik zelf aan zoiets. 2 van deze voor de hoofdligger, en 1 tje voor de TE van het stabilo. en 1tje voor de Le.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 10 jan 2013
  13. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Overigens, uiteindelijk moet deze edelweiss FPV worden. (met barbiebeentjes natuurlijk)

    Een beetje zoals dit :
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Zo, een beginnetje gemaakt met het stabilo. En wat je zegt Terence, het voelt nu al stevig genoeg aan....dus we gaan zo door.

    [​IMG]
     
  15. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Ziet er net zo uit als de Orlice

    [​IMG]

    Als het niet torsiestijf genoeg is kan je nog shearwebjes op de liggers lijmen.

    tot zondag


    Terence
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Erg leuk om te lezen Frank !!! Ik heb er een abbootje op genomen.
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    He gozert Huey !

    @terence; we hebben elkaar gemist vandaag. no worry's 't was uiteindelijk een geslaagd bezoek. Ik ben, nu Mees naar bed is, maar even verder met de edelweiss gegaan.

    IK heb het hoogteroer met capstrips uitgevoerd, wel een monnikenwerk, en meer omdat dit zo uitkwam. Aan stevigheid geen gebrek nu.

    [​IMG]

    In de ribbenset die we van Arjan hebben gekregen zaten ook verenstaaltjes voor het hoogteroer. Die plakken we er in het kader van de nostalgie gewoon in.

    [​IMG]

    Met veel meten en kijken zie ik toch dat het rechterroer een behoorlijke tipverdraaiing heeft. Die moeten we dan maar wegfolien :-/
     
    Laatst bewerkt: 13 jan 2013
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Stabilo is glued-fixed. Dry fit ,nog niet fixed op de romp en nog niet helemaal recht. Beetje warp op een stabilo en of het helemaal op 0 graden staat....dat zullen we zien.

    Nu maar eens ff dromen hoe we de sleepkoppeling gaan maken. Aangezien we de kist met ailerons gaan uitvoeren kunnen we de rudderfunctie / servo laten vervallen.

    [​IMG]
     
  19. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss....[vintage !!]

    Je hebt toch een v staart? Hoe kun je dan je rudderservo weg laten? Of begrijp ik het verkeerd? Of wil je dan beide roervlakken aan 1 servoarm koppelen? Zou ik niet doen! met zo'n mooi zwevertje wil je toch een gecoördineerd bochtje kunnen draaien?En een sleepkoppeling met een staaldraadje in een buisje in de neus lijkt me niet zo lastig toch? Je kan die desnoods ook nog koppelen aan je rudderservo zodanig dat de koppeling opent op volle uitslag.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Door beide vlakken met één servo aan te sturen en alleen hoog/laag te gebruiken. Dit zou niet mijn voorkeur hebben trouwens, zeker niet als je wilt gaan slepen/gesleept worden want juist dan gebruik je heel veel rudder.....
     

Deel Deze Pagina