Bouwverslag , Short S.23 ''C'' class empire vliegboot

Vandaag weer wat kunnen doen aan de empire. Heb de kabels voor de motoren op mat gemaakt en de goudstekkertjes erop gesoldeerd. Ook heb ik de ledjes voor de naviagatie verlichting en landings lichten geplaatst.

a5467904-196-S23%20%28208%29.jpg


a5467905-181-S23%20%28209%29.jpg


a5467906-93-S23%20%28205%29.jpg


a5467907-6-S23%20%28210%29.jpg


a5467908-40-S23%20%28206%29.jpg


a5467909-0-S23%20%28207%29.jpg




De aileron servo's worden via een Y-kabel via 1 kanaal aangestuurd. De regelaars per 2 op een kanaal zodat ik met de de motoren kan sturen op het water.

Ik vroeg mij af : vanuit de ontvanger gaan er 3 draden naar de servo of esc. Nu gebruik ik de BEC van mijn esc's niet dus naar mijn esc's gaan er maar 2. Ik heb nu dus totaal 7 draden tussen de vleugel en de romp. Ik vroeg mij af of ik de zwarte draden in de vleugel al kan verbinden aangezien dit de - is.

a5468297-141-Sceme.jpg



Mvg,

Bart
 
Al beantwoord op RcGroups :

Bart - when you are talking about servo/ESC control wires (meaning, the three black/red/white wires that plug into the receiver, not the wires that plug into the battery), yes, you can always combine all the red and all the black wires. They are all electrically connected in the receiver anyway. The red is +5v and the black is Ground. You could run a single +5v and a single Ground into the wing and then branch from there and your servo and ESCs wouldn't know the difference.

The only wires that can't be combined are the white signal wires, since those are unique to each device.

You are correct in your case that you could control everything with a 6-connector plug. 4 connectors for the four signal wires, and the remaining two for +5v and Ground.


Luke

Mvg,

Bart
 
Ik tel maar 5 draden, +, -, en 3x signaal (ailerons, ESC's-links en ESC's-rechts)
 
Klopt Max ;)

Zo eindelijk even uitgesoldeerd :Fade-color

Dat is wel een nadeel van 4 brushless motoren , al die draden.

a5470660-64-S23%20%28211%29.jpg


a5470661-145-S23%20%28212%29.jpg


a5470662-226-S23%20%28213%29.jpg


a5470663-157-S23%20%28214%29.jpg
 
Regelaars van HK?

Best betrouwbaar, gebruik er een in de FW 190, fikt tenminste niet af zoals de meegeleverde originele na 3 vluchten.
Tja draden he, toch minder dan op een treinbaan hoor.

Johan.
 
Mooi mooi mooi! :thumbsup:

Je hebt er een flink project van gemaakt, knap hoe je `t van idee via 3D tekening helemaal uitwerkt naar een kit. Je werkt netjes en strak en het resultaat is erg mooi dus je foto`s zijn prima bruikbaar voor een mooie uitgebreide handleiding bij de kit straks!

Blijf `t volgen, ben benieuwd hoe mooi langzaam dit vliegt! Filmpjes van andere vergelijkbare modellen zijn veelbelovend, kisten vliegen erg mooi langzaam op schaalsnelheid.

Groeten, Ramses
 
Hoi Ramses ,

Bedant voor de complimenten. Ik hoop dat het eindresultaat een mooivliegbeeld opleverd.
Vandaag een mooi boekje besteld.

a5473359-22-RGBhr_H5158.jpg


kan niet wachten tot de postbode arriveerd.


Mvg,

Bart
 
Hey Bart, is de postbode al geweest ?

Helaas , 3 tot 5 werkdagen levertijd. Nog even geduld.


ook een mooie vliegboot is de martin mars en de spruce goese


De Mars . . . .daar was wat mee. . . . . . . oja :idea:

GroteFoto-DGPOXF86.jpg

GroteFoto-ZKB8UZRO.jpg


De Mars . . . idd een prachtige vliegboot met een indrukwekkende loopbaan.

waterbombersintro.jpg


Nu weer naar de Empire :)

Vanavond weer eens wat gesoldeerd voor de verandering:

a5476351-200-S23%20%28222%29.jpg

a5476347-246-S23%20%28218%29.jpg

a5476348-198-S23%20%28219%29.jpg

a5476349-48-S23%20%28220%29.jpg

a5476350-183-S23%20%28221%29.jpg


Mvg ,

Bart
 
Dat zou zeker een hele grote uitdaging zijn. En historisch intresant. De maya is overgens een S.21.

De S.20 Mercury is later overgedragen aan het nederlandsche 320squadron.

Mvg,

Bart
 
Het summum van een vliegboot vind ik toch wel de indrukwekkende Spruce Goose. (die overigens voor het grootste deel van Berkenhout is gemaakt)
Spanwijdte groter als die van de A380.
Filmpje van [URL="
en enige testvlucht[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
er zijn mensen die claimen dat i niet hoger kwam
maar in de dokumantaire werd er gezecht dat i helemaal de lucht niet in mocht
maar dat i met een veel lagere dan berekende snelhijd al opsteeg waarna het gas er meteen af ging

zonde dat ze er nooit echt goed mee gevlogen hebben
 
Vandaag is de Postbode geweest :)
images


dus ik ben even uit het net . . . .

Even doorgebladerd , 1e indruk :

- Prachtig boek voor iedereen met intresse in luchtvaarthistorie. De ontwikkeling , bouw en operarationeel tijdperk worden uitvoerig behandeld en bijgestaan door veel mooie foto's en tekeningen (ook veel niet eerder gepubliceerd).
Erg leuk dat er ook een heel hoofdstuk is gewijd aan de berging van de Corsair.
Ook is een heel hoofdstuk gewijd aan het onderhoud van deze vliegboten.

Het boek is geschreven door Brian Cassidy die ook het boek 'flying empire's ' heeft geschreven.
Dit boek is gratis als pdf te downloaden.
Mr Cassidy heeft mij al meerdere malen zeer vriendelijk geholpen met diverse vragen die ik had tijdens het ontwerp van mijn Short S23.


Mvg,

Bart
 
Vandaag eindelijk weer eens wat kunnen doen aan de Empire.

Om verder te kunnen gaat met de vleugel wou ik graag eerst zeker weten dat alles goed functioneerd. Vandaag dus weer het een en ander gesoldeerd en het hele spul aangesloten.

Gelukkig functioneerd alles goed en kan van de week de vleugel worden beplankt.
Ik ben tevreden met het licht dat de ledjes geven , mooi warm wit licht voor de landings lichten.

De oplettende kijker zal doorhebben dat een landingslicht in elke vleugel niet schaal is
maar ik vind het mooier zo.

De bec van de regelaar 1 & 4 word gebruikt voor de led's in de vleugel , de bec van regelaar 2 & 3 word niet gebruikt. De ontvanger , servo's en led's in de romp worden gevoed via aan aparte ubec. Tussen de romp en de vleugel zijn 2 connectors , één voor de servo draden en één voor de batterij draden.

Hier een pdf van mijn aansluitschema:

Schema

a5485367-168-S23%20%281%29.jpg

a5485368-137-S23%20%283%29.jpg

a5485369-90-S23%20%284%29.jpg

a5485370-49-S23%20%286%29.jpg

a5485371-66-S23%20%287%29.jpg

a5485372-163-S23%20%289%29.jpg

a5485384-110-S23%20%2810%29.jpg

a5485385-189-S23%20%2811%29.png


Verder heb ik mijn zender ingeprogrameerd voor de differential throtle.

mix1 : CH.3 Master , CH.5 Slave
mix2 : CH.4 Master , CH.3 Slave
mix3 : CH.4 Master , CH.5 Slave

De mixers 2 en 3 worden geactiveerd door een veerbelaste schakelaar op de zender , zo heb ik dus geen kans dat de schakelaar tijdens het vliegen in een verkeerde stand staat.

Heb ook even een filmpje gemaakt van het funtioneren:


Mvg,

Bart
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ziet er proffesioneel uit!
toch 1 vraag (ik ben geen elektro man dus ik kan me vergissen)

4 regelaars bij elkaar in dat compartiment, gaat dat geen koelingsproblemen geven?
 
@ Femmo , onder de regelaars komt een luik met koelsleuven er in zodat de regelaars eigenlijk in de grote open romp zitten. Daarbij hebben de regelaars een overcapaciteit
dus ik hoop dat ze niet te heet worden.

Mvg,

Bart
 
Back
Top