Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Hmm, ok ik ben overtuigd. Het wordt volgens 158. Ik ben net bij quartel geweest en heb weer een doos balsa gekocht, dus we kunnen weer even verder.

Toch vond ik het veertje een mooie oplossing.
 
He Frank, ik kan op mijn werk wel even kijken of ik niet wat veertjes heb die hierin zouden kunnen werken. Tenzij je definitief voor 158 gaat.

Binnenkort, bij het volgende vintage treffen:

Piloot1: " wat voor remkleppen heb jij ?"
Antw. van piloot 2: "158"
Piloot 1: "ahhh ok"

Lol
 
Ha ha ha, dat is leuk........"Goojundaag....158-jes....amai, die zijn goe nie ?, cest ca, wie bremsscheiben :-)" ?

Ik ben net een vleugel begonnen met de D box. kijken hoe stiff het allemaal wordt. (en ik houd van limburg)
 
Laatst bewerkt:
"Nou....die oude 93-ers doen het ook prima hoor!"

Ig12112.jpg
 
lol. ik ga voor de 158 uitvoering, maar dan wel met magneetlock :-) . Ben er al aan begonnen, zal vandaag wat foto's plaatsen. Vandaag wel ff gaan vliegen lijkt me ? IK heb nog een schuimpje met ski's wat uitgelaten wil worden.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag niet gevlogen, toch net ff iets te veel wind voor het schuimpje. Ik kwam er ook achter dat de alu buisjes een binnendiameter hebben van 5,98mm...nou lekker, daar past 6mm verstaal niet in. Dus bij gebrek aan een boorkolom of bankschroef maar het gevecht gehouden met de wurgtang en de buisjes, en met de accuboormachine de buisjes opgeboord met 6mm +. Daarna met de centrepoint een dent in een stukje verenstaal gemept en daarmee het buisje verder geruimd naar ongeveer 6,02mm. (anders krijg jet staal er nog niet in) Nu past het perfect, geen speling en een tight fit. (wel een brandblaar erbij, de buisjes zijn niet blij met deze opbooractie, en worden loei en loeiheet :-/

_MG_6746.jpg


Ook magneetje geplakt in het jan hein klepje...de epoxy moet nog ff uitharden en ik moet de boel nog schuren, maar nu al kan je voelen dat het klepje "tik" prima sluit. (en echt niet openwaait)

_MG_6748.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de achterlijst vastgelijmd. Jammer dat m'n netvliezen niet helemaal goed meer zijn, de achterlijsten van Quartel zijn behoorlijk krom en ik zie het gewoon niet meer. :-/ mgoed, met wat geduld, U profiel en wat spelden is het wel recht te krijgen.

Ik heb voort gevoel gekozen op een aileronlengte van 50cm

_MG_6749.jpg


Met dit soort spanweidtes ben je zo door je servoverlengsnoer heen, dus opnieuw maar weer bestellen bij conrad.

_MG_6751.jpg
 
Laatst bewerkt:
Brievenbus remkleppen laten zich perfect sluiten en gesloten houden met kleine magneten en een dun stukje staal. Een magneetje uit een speelgoed knikker en op de remklep een stukje staal van een half Davidschaafmesje en je heb een perfect sluitsysteem.
 
Da's idd een goeie, maar soms heb jee geen te slopen buitenlopert liggen......

Perfecte kleine doch zeer sterke magneetjes zitten ook in "magnetix", een kinderspeelgoed a-la mecano.......maar dan anders :o
 
Ik heb nog een doos magneetjes liggen, van de tijd dat zelf buitenlopers maken nog de moeite was :-) Het klepje heeft echt maar een 1*2mm magneetje nodig om het goed dicht te laten klikken. IK heb nog 2 innieminie 5 grams servotjes liggen, die ga ik straks maar eens inbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dit toch ook wel errrrruuuuug vintage mannen :-) .19 ENYA [media=youtube]VMPPO9gnpWQ[/media]
, staat volgens mij in dezelfde robbe catalogus !! Nog met een lief kamzuigertje. Met deze motor heb ik nog met lijntjes gevlogen met een cessna van 1meter , ook van robbe. Wie heeft daar nog een plaatje van ?[edit was een piper comache, http://ronald-valentine-engines.com/Robbe_Piper_Commanche.html ]

_MG_6758.jpg



Ik heb overigens bij conrad een cheapo klapschroef besteld 11*8, en 100 meter installatiedraad voor servo's inclusief 23 servostekkers... was toch maar 30 euro bij elkaar :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat een p*kke werk zeg... ik krijg visioenen van mijnwerkers in limburg...stoflongen. Ik ga tot hier, eerst maar eens de prop afwachten.

_MG_6760.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik herken dit probleem. Je hebt dan ook de behoefte om een as verlenger voor je buitenloper aan te schaffen. Ik heb ze nog niet kunnen vinden misschien dat iemand ze wel al heeft kunnen vinden???
Een optie is om van een stuk verenstaal (4 of 5 mm) zelf een langere as te maken, ik heb hier nog geen ervaring mee maar het is wel de moeite waard om een keer uit te broberen.
 
Als je een langere as zou hebben hoef je de neus niet af te zagen.....
Een voorbeeld is te zien in het draadje van de Ka8 b.
Die spinner heb ik inmiddels in huis in afwachting voor een toepassing.
Een voorwaarde is wel een langere as zoals de motor die in de Ka8 b toegepast wordt.
Ik vraag me nu af hoe Fotor dit heeft opgelost met zijn Ka6

Voor de inbouw van een buitenloper tot 35 mm uitwendig heb ik een alternatieve toepassing. Daar moet ik wel foto's voor maken om ze toe te lichten.
Tip van de sluier.......
Je boort een gat van 40 mm in de neus. liefst een massieve neus
Je neemt een grijze PVC koppelstuk(water afvoer), dikwandig, van de doehetzelfzaak.
Omdat dit koppelstuk dikwandig is kun je het aluminium motorkruis met 4 schroejes vastzetten. Als je het motorkruis op het koppelstuk op 4 plekken aftekend, kun je het PVC weg vijlen waardoor de zijwaardse krachten niet op de schroefjes komen maar op het koppelstuk. Schuif de motor in het koppelstuk en monteer de 4 schroefjes.
Dit geheel kan dan in z'n geheel in de neus geschoven worden en worden vast gelijmd.
Een heel verhaal maar de uitvoering is relatief eenvoudig.
Dit kan ook bij schuimpies toegepast worden.
40 mm is een gangbare maat voor spinners.
De juiste diepte en dompig is ook zeer eenvoudig vast te stellen.
Desgewenst kan ik eventueel foto's posten.
 
Back
Top