Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

laat de vrouw het doen... die zal er met plezier de zaag inzetten! wel ff duidelijk aftekenen waar ze moet zagen! voor je het weet heb je een vleugende vleugel zonder staartdelen :)

Netjes zagen, neusje bewaren....in het ergste geval en je wilt echt de neus er weer aan......
081002Cirrus2.jpg

Het gewicht voorin heb je tóch nodig.

lol. Hmmm. idd de neus wel bewaren. Tis misschien handiger dat ik eerst een klapprop haal met spinner haal zodat ik weet hoe de neus gaat worden. Ander past het straks weer zo knullig.

Laatst bewerkt:
En waar het motorschot moet komen is weer afhankelijk van welke meenemer/spinnercombinatie je gaat gebruiken.
Als je het motorschot helemaal voorin lijmt, zit er straks tussen de neus en de spinner een spleet van 8 mm hetgeen ook geen gezicht is.
Zoals in de foto van Arjan is het motorschot 5 tot 8 mm in de neus geplaatst.

Succes.

Hmm kan niet slapen. Vraagje welk kleurenschema zal ik doen ? De witte uitvoering (die had ik vroegah) of de gele uitvoering ? (de electroversie uit de catalogus.) Ik vind zelf de gele uitvoering ook heel mooi.

attachment.php

Robbe_Edelweiss02.jpg

En zijn die stickers nog ergens te krijgen, of wordt het knippen plakken en spuiten.?

Rood wit smoelt het lekkerst op een vintage model, maar dat gele is ook heel mooi (helpt niet echt he)
Vraag PH_AJH even waar hij zijn stickers laat maken, hij heeft er een mooi adresje voor.

Je gaat lekker!

Sorry is niet sarcasties bedoelt.....
Ik verwijs naar het plaatje hierboven, die is geelwitrood, die zou ik kiezen. Hoe gaat het met de canopy eigenlijk ?

Mss. is een geel-wit-rode combinatie wel leuk ?

Nou, dat helpt inderdaad enorm :P :-) Mgoed, het wordt de geel / rood / witte versie. Canopy...ik moet nog een houten en steviger plug maken...misschien maar van't weekend doen.

Anyway. Vanochtend met de remschijven bezig geweest, volgens Jan Hein model (ook al is het niet door Jan Hein bedacht , mgoed)

SIGRC52P62.jpg

afmeting per schijf is 30*3cm. Wel weer een nieuwe uitdaging.....de vleugel is niet erg dik, dus hoe ik er een miniservo in krijg gaat ook weer wat denkvermogen vragen.

Open

_MG_6744.jpg

simpel ontwerp, prima zo in te bouwen.

Dicht

_MG_6743.jpg

Laatst bewerkt:
servo in de romp steken, en op de oude manier aansturen zoals men vroeger de rolroeren aanstuurde....

stuurkabeltje in een bochtje leggen door de vleugel...

al krijg ik in mijn amigo wel een redelijke servo in de vleugel geduwd.

Dank voor je suggestie, zelf dacht ik meer aan deze oplossing :

[
remschijf.jpg

en dan mbv een touwtje oid en de servo in de wortel van de vleugel plaatsen. (want daar is de vleugel wel dik genoeg voor servo + hevel)

Maar ja waar vind je zo'n veertje.......elastiek is met een jaar weggerot. Was ik maar japanner, die verzinnen voor alles een oplossing.

er zijn toch zat servo's die passen....? Een 9-grams servo is vaak 10 of 11mm dik. Lijkt me dat je die er wel in krijgt. En hoe directer de aansturing, hoe nauwkeuriger het werkt.
Bij deze kleppen is het van belang dat ze echt dicht gaan (anders heb je erg veel liftverlies) maar de servo niet belasten in gesloten toestand. Want dan trekken ze erg veel stroom.

Hmm, sja tgaat niet eens over de servo, t gaat om het armpje...maar misschien moet ik nog ff verder zoeken in de servoverzameldoosmet200servosen300armpjeswaarvankennelijkgeenenkelevande300armpjesopeenvande200servospast.

ARGH!

Laatst bewerkt:
Franck,

Ik gebruik ook dit soort kleppen, maar daar komt geen veertje aan te pas, want zoals Arjan schrijft moet de servo steeds harder trekken om de klep open te houden.
Daarom heb ik een paar kleine stukjes magneet aan de onderkant van de klep geplakt om deze tijdens het vliegen dicht te houden.
De servo moet even kracht zetten om de magneet los te maken. Daarna gaat alles vanzelf.

Succes, JH

Ja precies. Die constructie met de touwtjes stamt uit de tijd dat servo's te groot waren om in de vleugels onder te brengen.
Ik ben trouwens ook niet zo weg van de constructie met een veertje die de klep gesloten houdt. als je iets sneller gaat vliegen worden de kleppen namelijk omhoog gezogen. Tenzij je hele sterke veertjes gebruikt en dan kost het weer heel veel kracht om ze open te houden.

Back