Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Ik ben ook niet vies van een beetje zelf prutsen maar meestal met een doel. Wat hoop je eigenlijk te bereiken met je veranderingen?

Hmm, ja das wel een goeie vraag. Hoogover ? Het doel is de Edelweiss bouwen (verleden herbeleven, bauplan volgen , tekening lezen en daar waar nodig aanpassingen maken etc etc.. maar dan nu als 12+33 jarige ?

Voor de rest.....Ik heb geen idee. Ik houd wel van proberen en ik ben niet roekeloos en geheel onwetend (ook niet alwetend overigens). Over aanpassingen die ik doe wordt wel nagedacht, ik ben niet roekeloos zoals gezegd. En ik denk werkelijk dat dit een goed vliegende kist wordt....voor mijn begrippen that is..

maarja....eerst vliegen, dan zien ? :-)

Laatst bewerkt:
Het was niet rot bedoeld hoor.
Je hebt er duidelijk schik in, daar gaat het om. Veel mensen die je draadje volgen maken veranderingen aan een bestaand ontwerp met het idee een beter vliegende kist te krijgen - daar gaan de opmerkingen ook vaak over. Maar als dat niet je doel is kun je die gevoeglijk negeren :D

Zo denk ik al een hele poos over het bouwen van andere vleugels voor mijn kleine Salto. Enige doel zou zijn dat langere, smallere vleugels er mooier uit zien. Ik heb er ook al eens een EDF op gebouwd, puur en alleen om er eens een EDF op te bouwen :-) Dat was leuk.

Ben je gek, no offense taken. Maar dat is misschien wel het belangrijkste, er schik in hebben. Na het PT20 project van Mees ben ik weer helemaal "in love" met houtbouw..en let ..ook in het PT20 project heb ik van alles anders gebouwd dan volgens plan... ik wil niet arrogant zijn, maar soms denk ik echt anders over dingen als instelhoek en zaken als tipverdraaiing of power to weight ratio zoals ze op de bauplan staan. En dan maak ik dingen dus ook anders.... en uiteindelijk en meestal levert dat toch een goed vliegende kist op. Zo ook met de PT 20, die vliegt met aanpassingen als een eitje!

Dus schik heb ik er zeker in. Vliegt de Edelweiss XL beter ?...Geen idee, al denk ik zelf van wel. Maar ja...dat is volgens mijn criteria denk ik dan maar...er zijn niet zoveel ervaren Edelweiss vliegers die mijn aanpassingen kritisch kunnen evalueren aan de hand van het orgineel :-) ...anders dan ikzelf en het filmpje op Youtube. Ha ha ha...swry.

Ik neem de feedback van allen als prettig en gewenst, het zet mn denkmachine aan de praat.

Enneuh, ik doe by nature gewoon dingen anders.....dat leer ik mee leven als non-conformist ;-) ;-) ;-)

Laatst bewerkt:
Zo, een vleugelhelft is in ruwbouw klaar, vanaf dit punt werk ik zonder de tekening onder de vleugel...die zit alleen maar in de weg. Morgen maar een iets grotere bouwplank halen, twee helften tegelijk opbouwen werkt toch beter. Ik ga nu met de tweede vleugelhelft beginnen. De vleugel lijkt overigens groter dan ie is, perspectief. (1,46 meter is de uiteindelijke lengte geworden.

_MG_6729.jpg

Eerst maar weer eens de hobbykamer opruimen.....

Laatst bewerkt:
Machines en nauwkeuriger werken ?

Misschien kunnen jullie me adviseren. Ik heb jaaaren geleden al mijn apparaten voor modelbouw verkocht (figuurzaag / schuurmachine boorkolom etc etc ) Wel jammer nu, want ik moet weer alles met de hand doen. Op zich niet erg, ik merk dat 60 ribben aanpassen met de hand, en de combinatie verstoord beeld door oogafwijking de reproduceerbaarheid niet echt in de hand werkt.

Nu zit ik te puzzelen welke apparaten minimaal toch wel handig zijn voor zelf van tekening freubelen / scratch. Volgens mij is de belangrijkste een schuurmachine (met ronde schijf) en een boorkolommetje.

Any tips of suggesties ?

Laatst bewerkt:
Met dezelfde methode als Piet met zijn inspira bouw gebruikt heb ik uitgetekend waar de gaten van de wing joiners moeten komen. mbv van een malletje heb ik op 4 ribben op 3cm afstand van de ligger gaatjes geprikt en opgeboord naar 8mm. Past precies.

_MG_6734.jpg

Laatst bewerkt:
Hmm, kweet niet, ik heb nu 6mm carbon gebruikt voor het uitrichten. Ik heb geen idee of deze 2 carbon staafjes genoeg zijn...ze zijn overigens 5,95 mm oh oh. . Het voelt wel sterk genoeg maar de carbonstaafjes zijn wel hol (er past een 4mm verenstaal in) . Misschien de kenners meer info ?

Nog een vraag : ik ben aan het kijken waar de mini servos komen in de vleugel. Per vleugel gebruik ik 2 servos. 1 voor aileron en 1 voor remkleppen. Qua gewicht, kunnen deze servos nu beter voor de ligger geplaatst worden of achter ?

Nog een vraag. De afmetingen van de ailerons...adviezen worden op prijs gesteld !

Laatst bewerkt:
Dit begint echt behoorlijk apparaat te worden....tis een tijd geleden dat ik iets van deze grootte vanaf scratch heb gebouwd. IK heb de LE en TE van de rechtervleugel helemaal op maat geschuurd met de schuurplanken. Tedious werk van grof naar fijn....maar tis wel helemaal gelukt.

_MG_6737.jpg

Laatst bewerkt:
Hmm, kweet niet, ik heb nu 6mm carbon gebruikt voor het uitrichten. Ik heb geen idee of deze 2 carbon staafjes genoeg zijn...
Dat denk ik niet. Als je 2x 6mm verenstaal zou gebruiken lijkt me dat wel. Ga je over naar koolstof dan moet het allemaal wat dikker zijn voor dezelfde sterkte. Zeker geen holle koolstof gebruiken. In de vleugelbuisjes zal dat goed gaan, niet in het stukje tussen de beide vleugelhelften (ik spreek uit ervaring).
Grote voordeel van staal is dat het buigt bij overbelasting. Koolstof breekt zonder waarschuwing, dat is tamelijk vervelend.

Dat denk ik niet. Als je 2x 6mm verenstaal zou gebruiken lijkt me dat wel. Ga je over naar koolstof dan moet het allemaal wat dikker zijn voor dezelfde sterkte. Zeker geen holle koolstof gebruiken. In de vleugelbuisjes zal dat goed gaan, niet in het stukje tussen de beide vleugelhelften (ik spreek uit ervaring).
Grote voordeel van staal is dat het buigt bij overbelasting. Koolstof breekt zonder waarschuwing, dat is tamelijk vervelend.

helemaal mee eens, ook mijn ervaring.

Voor het gewicht moet je het niet laten. de span is toch al toegenomen.
Voor een beetje lekker vliegende kist heb je ook gewicht nodig. een naar verhouding te lichte kist vliegt ook niet lekker, vooral niet bij een beetje wind.
Het profiel zorgt voor de lift. en voor lift heb je weer snelheid nodig. alles moet dus met elkaar in balans zijn.

Het is daarom van belang om in je hangar verschillende types zwevers te hebben voor uiteenlopende vliegomstandigheden. Zelf heb ik ook veel te veel de zelfde type zwevers!!

Slimme mensen leren van andermans fouten.

Frederiek (5):" Pap, hoe oud wordt dit vliegtuig ?"
Ik: "wel 30 jaar denk ik, en dan stort het vast neer en dan gaat iemand anders het repareren"
Frederiek: "Oh, dan moet je er iets in schrijven..dan kunnen ze over 30 jaar zien wie het heeft gemaakt..en hoe ze het kunnen repareren" :rolling:...."En er moet nog een hartje bij pap".

Vandaar de namen en teksten aan de binnenkant van de vleugel. :-)

Net de joiners in de andere vleugelhelft gezet, past nog ook! 3 graden V stelling per vleugelhelft en de verbinding is helemaal recht.
_MG_6740.jpg

Wat je zegt gewicht; ik heb de afgelopen 10 jaar oid alleen maar met schuimpjes heb gevlogen. Na mn laatste houtbouwproject, de PT20 van Mees, heb ik me er eigenlijk een beetje over verbaasd dat dat ding zo "loodzwaar" is. Toch vliegt het toestel als een eitje en komt echt super easy binnendwarrelen. Ik ga niet op grammen letten, al houd ik het gewicht wel in de gaten.

Laatst bewerkt:
En nu vind ik met opruimen ook nog een HET motortje, een buitenloper......85 gram, max 300 watt en geschikt voor een 12" klappropje....moet ik nu verdikkie toch de neus gaan verzagen ???? ;-) HELP !!!

Laatst bewerkt:
Webbing

Vandaag webbing aangebracht, een hoop stukjes snijden!!!. Wat me werkelijk verbaasd is hoeveel sterker de vleugel/stijver ervan wordt..bijna bizar. En het zit nog pas aan 1 kant van de liggers!

_MG_6741.jpg

Mijn mening is dat je dan inderdaad een zaag in de neus van de Edelweiss gaat zetten.
Is toch veel mooier dan zo'n gondel ding bovenop je zwevert.............

uch ik heb gezegd

Eigenlijk wisten we dat al op 31 december :-)
Wat betreft motorisering, ik ga idd voor een inbouwmotor in de neus...m'n hang naar herbeleving en nostalgie is nu ook weer niet zooooo extreem, ha ha ha.

Maar nu heeft hij zelf de beslissing genomen hihi

Back