Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Franck, zo te zien heb je iets heel anders in je hoofd dan ik kan bedenken.... Is het niet de bedoeling om de neus en spinner vloeiend in elkaar over te laten lopen? Het lijkt net of je een paar centimeter teveel hebt afgezaagd?
 
Goed he..maar dan kan je dus niet veel bedenken? :-) Neej ik zit te grappen, ik maak de neus "getrapt", zoals de tekening aangeeft in post 182.

Het wordt dus een zwever met een 182 neus en 158 remklep :-)

neus.JPG
 
okay nee dat zou ik niet bedacht hebben. De zwever heeft een "normale" neus, de e-uitvoering een getrapte doordat de motoren in die tijd zo groot en zwaar waren. Niet mooi (nou ja....da's een kwestie van smaak natuurlijk :-) ) maar het kon niet anders. Met een lichte, relatief dunne buitenloper kun je de lijn van de zweverneus als je dat zou willen vrijwel intact houden. Ik ging er even vanuit dat dat ook de bedoeling was :-)
 
En very off topic, maar wel voor de herbeleving EN om in de stemming te blijven :


tis alweer 30 jaar geleden, maar dit stond thuis altijd aan....toen...

".....oeeeeeeehhhh beeejbe".... I love it :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nog even over spoilers en hun bediening....het kan altijd simpeler.
De servo tegen de onderkant van de spoiler plakker en op de bodem van de "spoilerbay" een blokje balsa lijmen. Het servo-armpje drukt op het balsa blokje en duwt de klep omhoog.
Je kunt er dan altijd makkelijk bij en afstellen is heel eenvoudig. Magneetje kan altijd nog om hem goed dicht te houden maar de servo werkt in dit geval ook al mee om hem naar beneden te houden....

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoiets, na behandeling met 80 grid schuurpapier

_MG_6767.jpg

Met deze neus zou ik wel kunnen leven, het betreft immers geen schaalmodel, hetgeen de bouwer meer vrijheden geeft.
Als je voorkeur voornamelijk naar schaalzwevers uitgaat ben je natuurlijk genoodzaakt om je zoveelmogelijk aan het origineel te houden, dat is opzich ook een kunst. Dit laatste stuit mij dan weer tegen de borst omdat mijn creativiteit weer geremd wordt. Ik heb daarom, realiseer ik nu zelf, geen enkele schaalzwever :D:) of je moet een Hype FOX schuimpie een schaalzwever durven noemen.
 
Ik heb daarom, realiseer ik nu zelf, geen enkele schaalzwever :grin::smile: of je moet een Hype FOX schuimpie een schaalzwever durven noemen.


Jij heb toch een Pilatus Willem:confused::confused:
 
Nog even over spoilers en hun bediening....het kan altijd simpeler.
De servo tegen de onderkant van de spoiler plakker en op de bodem van de "spoilerbay" een blokje balsa lijmen. Het servo-armpje drukt op het balsa blokje en duwt de klep omhoog.
Je kunt er dan altijd makkelijk bij en afstellen is heel eenvoudig. Magneetje kan altijd nog om hem goed dicht te houden maar de servo werkt in dit geval ook al mee om hem naar beneden te houden....


De kunst is idd om dingen zo simpel mogelijk te houden. Daarvoor moet je vaak out of the Box en bestaande gewoontes, principes loslaten.
Dit is hier een geweldig voorbeeld van.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb daarom, realiseer ik nu zelf, geen enkele schaalzwever :grin::smile: of je moet een Hype FOX schuimpie een schaalzwever durven noemen.


Jij heb toch een Pilatus Willem:confused::confused:

Je hebt deels gelijk
Klopt maar hoe schaal is deze?? Ik heb hem niet zelf gebouwd dus mijn creativiteit, als ik die al heb, daar niet voor gebruikt.
Voorbeeld, ik ben ook met de Bowlus Baby bezig. deze is officieel volledig houtbouw(zie draadje) maar ik ben hem zoveelmogelijk in schuim aan het maken, wel vlg de houtbouw tekening. Dit heb ik ook eerder met de Elefant gedaan, geen geweldig succes maar wel veel van geleerd.
Daarnaast heb ik rompen waarop ik meerdere verschillende vleugels kan bevestigen. Soms met succes soms ook niet. Zo wordt je ervaringsdeskundige
De ene bouwer is een purist, in detail, en verheft dit tot een kunst de ander benaderd het op zijn eigen wijze. We respecteren elkaar daar in.
Ik denk dat het succes van dit zweefvliegforum daar aan te danken is.
Daarom hoor je mij hier wel eens roepen
Nieusgierigheid is het begin van alle kennis
Alleen de slimsten leren van andermans fouten.
Dus ben niet bang om fouten te maken... daar kan een ander weer van leren. :) :D
 
De ene bouwer is een purist, in detail, en verheft dit tot een kunst de ander benaderd het op zijn eigen wijze. We respecteren elkaar daar in.
Ik denk dat het succes van dit zweefvliegforum daar aan te danken is.

De spreekwoordelijke spijker op z'n kop....
 
inderdaad, ik geniet even fel van een knap tot in detail uitgewerkt schaalmodel, als van een mega abstract vliegend indoorschaap ofzo :)
ze kunnen me beide een glimlach op het gezicht toveren!
 
Voordat er misverstanden over bestaan, het ging mij er niet om of het mooi is of niet. Maar het neusje was gewoon spits zoals bij de zweefversie, ik had niet begrepen dat de vorm van het oude elektromodel er in moest komen. Ik vind het allemaal prachtig hoor!
 
Voordat er misverstanden over bestaan, het ging mij er niet om of het mooi is of niet. Maar het neusje was gewoon spits zoals bij de zweefversie, ik had niet begrepen dat de vorm van het oude elektromodel er in moest komen. Ik vind het allemaal prachtig hoor!

Dat hadden we al begrepen, mooi of niet mooi is not the question. Volg je de tekening of maak je een andere keuze dat is de vraag. Frank heeft daarvoor gekozen. Ik denk dat jij wellicht gedacht zou hebben" ik plak een moderne motor in de zweefversie want die neus vind ik veel eleganter" Niets mis mee toch.
Zelf heb ik geen recht van spreken want ik sta hier op het forum bekend om mijn slechte smaak voor neuzen :) :D
 
Ik ben het met je eens hoor Willem, inderdaad het leuke van dit forum is alle verschillende ideeen bij mensen en bij dezelfde mensen tijdens de bouw van een toestel.

Ik heb een ASW 15 waar ik al diverse onderdelen van gebouwd en weer veranderd of in de kliko gedeponeerd heb.

Daarnaast zijn de gesprekken erover erg leuk en leerzaam

Terence
 
Tsja, wat Willem een beetje zegt. Het leuke van een bouwproject als dit is dat je van allerlei keuzes kan maken along the way. Je weet van te voren eigenlijk alleen zeker dat het een edelweiss wordt, in het geel/wit/rood kleurenschema!) :-) de rest zien we wel. De remschijven worden iig met servo op de schijf zoals in het filmpje van Arjan, wordt het weer iets simpeler.

Ik moest het in de tijd van de eerste Edelweiss doen met opgenomen LP's (van mn veel oudere buurjongen) op cassettebandjes:

Afspelen met deze boombox :-) (Die ook weer 4 weken klussen was)

483-3087-thickbox.jpg


Ha ha ha er staat er zelfs nog 1 op marktplaats te koop...ff mailtje sturen.



"Don't stand so close to me"....leuk om op het veld te zingen met je collega vliegers naast je :-)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top