Bouw en vliegverslag Robbe Edelweiss XL....vintage

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door Kcnalp Kcnarf, 30 dec 2012.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Volledig off-topic natuurlijk....
    Het is een schaalmodel van de ASW20 PH-1316. Die heeft vroeger in België gevlogen met de registratie OO-YYY. Callsign was "Triple Yankee" (YYY in NATO-spelalfabet: triple Yankee). En dat is weer verbasterd tot Y3. In Nederland heeft de eigenaar het callsign aangehouden. YYY op zijn engels is ook nog eens "why why why", een uitroep die zweefvliegers (en modelvliegers) waarschijnlijk regelmatig te horen krijgen van hun partners als er wéér een nieuwe aankoop is gedaan :)
     
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    WHAHAHAHA!......heeeeeel herkenbaar!!
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ook treffend is deze....
    [​IMG]

    (why why why toch doorgevlogen als er van tevoren duidelijk iets "knak" zei?)
     
  4. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Duidelijk, enneuh, ik zou toch echt niet doorvliegen met een geknakte romp als op de foto :) :) Ai Ai Ai (a3)
     
  5. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.090
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Ik was ooggetuige, doet me nog steeds zeer.. Maar het goede nieuws is, Why Why Why vliegt weer.

    Groet,

    Jacob Bos
     
  6. Huey

    Huey

    Lid geworden:
    15 dec 2011
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Maarssen
    Deze dan:

    Why why why.........ging die paal niet aan de kant ?

    Met als gevolg een wolk van piepschuim. Story of my life ? P47.....(piep piep piep piep . . . .)
     
  7. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    gras

    Niet de juiste wijze om het gras af te rijden.
     
  8. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Vandaag een doos met servo's binnen, yyyummie !

    [​IMG]

    snoertje vervangen, scheelt weer een verbinding.

    [​IMG]

    Past NET !

    [​IMG]

    Werkt perfect. Remschijf staat met tegenwind precies op 90 graden.
     
  9. fireforx309

    fireforx309 Guest

    45° geeft al een hele hoop remming ;)
    ikzelf moet in de praktijk zelden of nooit 90° gebruiken (heb de mijne op de gas staan, dus kan de hoek zelf bepalen)

    lijkt een simpel systeempje!
     
  10. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    En dat is het ook !

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  11. Willem P

    Willem P

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    1.975
    Locatie:
    Hoeven/ Oudenbosch
    Ik spreek uit ervaring dat 45° meer dan genoeg is om de LIFT uit het vliegtuig te halen.
    Als je meer °-den neemt gaat OOK de snelheid eruit en krijg je een geweldige tipstall.

    Slimme mensen leren van andermans fouten :) :D
     
  12. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Top, tnx. Ik kan de hoek instellen dus np. !

    Btw: een tipstall doordat de snelheid eruit gaat OF omdat de kleppen dit veroorzaken ? Ik denk zelf het eerste, lijkt me logisch.
     
  13. fireforx309

    fireforx309 Guest

    snelheid gaat er inderdaad uit...
    vaak is het voldoende om de klepjes op een schakelaar te zetten (3standen) en dan heb je bv 45° en 90° (of 30-60°)
    dan kan je bv wat elevator meemixen bij die 90° zodat ie de neus naar beneden blijft wijzen.

    mijn toestel komt gelukkig niet in een stall...
    ik denk dat het er ook wel van af hangt hoe groot je remmen zijn...
    neem nu die rode van graupner, deze zijn klein ,maar doen hun werk meer dan voldoende.
    veel groter moet het dus niet zijn.
     
  14. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Normaliter geeft een remklep altijd een verandering in het moment van een vliegtuig. Meestal nose-down, maar soms andersom, en heeeel zelden verandert het niet. Als de snelheid er echt uit gaat, is dat 99% zeker vanwege een nose-up moment. methode om dat tegen te gaan is om remklep ook naar het hoogteroer te mixen, en wel zoveel dat je kist netjes op dezelfde snelheid blijft, of (beter) net iets harder gaat vliegen. Het is nog beter af te schatten aan de rompstand/vliegbaan: hij moet zijn neus naar beneden nemen. Hoeveel? Duidelijk merkbaar, en een voor jou comfotabele hoeveelheid.

    Enne ... 45° is inderdaad meestal meer dan genoeg.
    Op een schakelaar zou ik nooit doen. De remkleppen gebruik ik zeer afwisselend (en ik zie het eigenlijk iedere ervaren vlieger doen). Open, dicht, open, dicht, beetje open, veel open, dicht, .... Dat lukt je niet met een schakelaar. Daarom: remklep op de 'gas'knuppel.

    Dirk.
     
  15. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik zweef, dus bij mij staan ze ook op de gasknuppel, maar als je elektro vliegt (en dat is bij dit toestel zo) is het net niet zo simpel, dan moet je kiezen...
    dan lijkt me een schakelaar geen slechte optie :)
     
  16. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Bij mij (en de meeste zweefpiloten die ik ken) staat die motor op een schakelaar (of schuif). Die gebruik ik niet genuanceerd. Omhoog is volgas omhoog, en na enige tijd weer uit.

    Op één kist heb ik de motor op een drie standen schakelaar staan. Vnl. omdat er eigenlijk een veel te zware motor in zit (maar ja, had ik liggen), en op half gas stijgt hij nog met een confortabele 45 graden ... Op een andere kist staat gas ook op een driestanden schakelaar, maar gebruik ik enkel volgas.

    Als ik op motor wel eens 'genuanceerd' gas geef, dan is het omdat een circuitje toch niet goed uitkomt. effe 3-5 sec gas erop, en een nieuwe poging. Maar dat is wel weer: volgas.

    Maar niemand houdt je tegen het anders te doen. Één aspect van veilig vliegen, is besturen op de manier die voor JOUW confortabel is! :grin:
     
  17. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hmm, ik kan de hoeken instellen op mn dx6i dus dat wordt een kwestie van proberen. Ik heb nu beide vleugels van servo's voorzien en morgen ga ik met bespannen van vleugels en stabilo aan de slag. Today's muziekje uit de tijd van toen is van 3 dog night, shambala (1973) ! In de serie "Lost" kwam ik dit nummer na jaren weer tegen......"....1:11...son of a bitch...." LOL



    En mn vader reed toen eenzelfde VW bus, met een stokje uit de vloer om te schakelen.


    [​IMG]


    Shamballa : http://nl.wikipedia.org/wiki/Shambhala
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    VRaagje : ik heb de vleugels nu bewust recht gebouwd, maw, geen tipverdraaing / washout. Die wil ik er in-folieen ongeveer 1,5 graad aan elke tip. Zijn er dingen waarmee ik rekening moet houden ? Ik zou bijvoorbeeld ook de ailerons een tikkie up kunnen geven in neutraalstand om daarmee hetzelfde effect te bereiken, dat heeft tot nu toe bij mn kisten altijd gewerkt.

    De vleugel heeft aan de wortel 1,5 graad pos instelling (tov van de romp hart-as) en daarmee komen de tips op 0 graden. (daarmee leveren de tips nog steeds lift) Naja, tzijn maar gedachten.
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2013
  19. fireforx309

    fireforx309 Guest

    ik zou het er gewoon instrijken, den behoud je zo goed als mogelijk je profiel... als de ailerons omhoog zouden staan, verander je het standaard profiel, en is het hele stuk waar de aileron in zit minder efficient :)
     
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, dat de verdraaiing er na verloop van tijd vanzelf weer uitgaat, omdat de folie niet bestand is tegen de maanden aanghoudende spanning. Hopelijk draait het er symmetrisch uit ...
     

Deel Deze Pagina