Toni Clark PA-18 Super Cub

Hallo allemaal,

Dit wordt een verslag met een heleboel 'firsts': eerste verslag, eerste zelfbouw kit, eerste brandstofmotor, eerste keer alles eigenlijk ... ;) Maar ervaring krijg je niet door langs de kant te blijven zitten kijken, dus meteen maar in het diepe gesprongen ...

Eerst maar de bijna verplichte doos plaat dan (in het enthousiasme helaas alleen met de telefoon geschoten):

main.php


Verpakkingsmateriaal is er hier al allemaal uit, alles zit netjes gebundeld of in plastic zakken per houtsoort bij elkaar.

In totaal zo'n twaalf meter tekening en een textuele bouwbeschrijving, dat wordt nog een leuke uitdaging!

Ik had vooraf al twee bouwverslagen van deze kit gevonden op andere sites, dus het begin was niet helemaal cold-turkey:

Modellflugclub Hochwaldschwalbe Wadern e.V., Modellflug, Modellflugverein, Oberlstern
http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_posts.asp?TID=7722
 
Laatst bewerkt:
Had idd al ergens op het forum gelezen dat deze bij jou ook op de plank lag ...

De bouwbeschrijving begint met de rompzijkanten, maar voordat het zover is moeten eerst de longerons worden ge-epoxied. Dat is gelukt zonder mezelf aan mijn bouwplank te lijmen:

main.php


En na verloop van tijd ontstaat er dan best een aardig geheel (bovenin de tweede set longerons voor de linkerkant van de romp):

main.php


En het begin van de linkerkant van de romp bovenop de rechter:

main.php


Omdat ik nog niet weet welke servo's ik ga gebruiken (tips welkom!) en dus ook de afmetingen niet weet laat ik achterin wat zaken (nog) even achterwege.
 
Na beide rompzijkanten aan de binnenkant voorzien te hebben van 0.8mm triplex, was het tijd voor de formers:

main.php


main.php


Eerste former op de romp:

main.php


En nummer 2 en 3:

main.php


main.php


Klotsende oksels, de twee rompdelen samengevoegd:

main.php


Eenmaal verlost van alle klemmen en gewichten:

main.php


Moet zeggen dat dat wel een erg goed gevoel geeft dat dat allemaal is gelukt! En just to make sure: het heeft echt wel langer geduurt dan het hier lijkt ;)

Groeten,
Ronald
 
Hitec 645 voor hoogte en sleepkoppeling en gas en een 945 voor zijroer.

Mvg Johan

Hoi Johan,

Maar hoe kom je tot die keuze ? En dan bedoel ik niet qua merk, maar vooral qua sterkte ...

Voor hoogte biedt TC dan ook nog de keuze om twee servo's te gebruiken ipv 1. Wat is daar weer wijsheid in (ik kan nu nog kiezen) ... Scheelt weer 1 kanaal of een Y-kabeltje en misschien is 1 gemakkelijker bij het afstellen ?

Waar lijm je de belangrijke delen mee ?

Bison 24-uurs epoxy

Groeten,
Ronald
 
Servo,s gebruik ik al tig jaar op modellen van deze grote .
Pipers al meerdere gehat/gebouwd .

en 2 stuks op hoogte zetten bij deze modelgrote (1 servo is nog uit vroegere tijden)

Lijm de belangrijke dingen zoals in de beschrijving met UHU Endfest 300 .

Is tig keer zo sterk als dat bison spul.
Ik heb het ook ooit gekocht en het is later in de kliko gegaan.

De delen 11 / 12 moeten 100% vast zitten en ook de delen die daar weer aankomen.

Hier trekt namelijk de vleugel aan bij de landing of als je een looping maakt.
Er zit geen buis verder in het model die iets op kan vangen.

Ook in de vleugel komen verschillende dingen die 100% verlijmt moeten zijn .

Mvg Johan
 
ik moest laatst een spantje lostrekken, het hout eromheen scheurde weg, maar de lijm zat nog vrolijk intact op zijn plekje ;-)
Goed spul..

Nog een tipje voor het probleem met jezelf aan de plank vastlijmen: veel lijm hecht niet aan bakpapier
zeker met secondelijm, wat overal dwars doorheen loopt , scheelt het erg veel lossnijden..
 
Het gaat om de hardhouten delen van de kit , T.C. schrijft UHU Endfest 300 te gebruiken voor deze delen .
En dat schrijven ze niet zonder reden.

Voor 2 jaren viel mijn gebruikt gekochte Piper bij de landing ook uit elkaar .
Die hadden ook gedacht maar wat anders te gebruiken en de bouw was ook niet volgens tekening gebouwd.
Zoiets merk je altijd eerst als er iets gebeurt is.
Ik koop in iedergeval geen gebruikte piper meer. :)


Bouw nu zelf weer een nieuwe , de oude defekte heb ik weggegeven aan TC01

En CA heeft op een model van deze grote met een benziner niks te zoeken. ;)

Mvg Johan
 
Het gaat om de hardhouten delen van de kit , T.C. schrijft UHU Endfest 300 te gebruiken voor deze delen .
En dat schrijven ze niet zonder reden.

Voor 2 jaren viel mijn gebruikt gekochte Piper bij de landing ook uit elkaar .
Die hadden ook gedacht maar wat anders te gebruiken en de bouw was ook niet volgens tekening gebouwd.
Zoiets merk je altijd eerst als er iets gebeurt is.
Ik koop in iedergeval geen gebruikte piper meer. :)


Bouw nu zelf weer een nieuwe , de oude defekte heb ik weggegeven aan TC01

En CA heeft op een model van deze grote met een benziner niks te zoeken. ;)

Mvg Johan

PU lijm beter?
Oftewel bruislijm.
 
ik moest laatst een spantje lostrekken, het hout eromheen scheurde weg, maar de lijm zat nog vrolijk intact op zijn plekje ;-)
Goed spul..

Nog een tipje voor het probleem met jezelf aan de plank vastlijmen: veel lijm hecht niet aan bakpapier
zeker met secondelijm, wat overal dwars doorheen loopt , scheelt het erg veel lossnijden..

I know, was ook maar een geintje ;) ... de bouwplank is bekleed met bloemenfolie, daar hecht ook niks aan.
 
Aangezien tussen de laatste klusjes iedere keer flink wat droogtijd zat, ook alvast begonnen met de staart.

Scharniertjes aftekenen:

main.php



Achterlijst lijmen:

main.php



Erg leuk om te doen en zeer snel resultaat

main.php



Hoogteroer klaar om te lamineren met de vleugelrand:

main.php



Zwemmende houtjes:

main.php



Beetje kliederen met water en houtlijm:

main.php



Zoek de fout voor de mensen die dit al eerder hebben gebouwd (is inmiddels ook weer hersteld!):

main.php



Lekker op weg:

main.php



En helemaal rond met nummer 2 ook zover gereed:

main.php



Staart ook gelamineert met de lijst:

main.php



Lekker laten drogen ...

Groeten,
Ronald
 
Servo,s gebruik ik al tig jaar op modellen van deze grote .
Pipers al meerdere gehat/gebouwd .

Had ik al begrepen idd (lees al een tijdje mee hier :eek:)

en 2 stuks op hoogte zetten bij deze modelgrote (1 servo is nog uit vroegere tijden)

Neigde zelf idd ook in de richting van twee ...

Lijm de belangrijke dingen zoals in de beschrijving met UHU Endfest 300 .
Is tig keer zo sterk als dat bison spul.
Ik heb het ook ooit gekocht en het is later in de kliko gegaan.

Dank Johan, ga ik even naar op zoek!

Groeten,
Ronald
 
Is de 'fout' dat je van het hoogteroer teveel het gelamineerd ? Als ik kijk naar de tekening moet het binnenste stuk niet gelamineerd worden.
 
Stabilo en hoogteroer volgen dezelfde contructie als staart/hoogteroer

main.php


main.php



Opgeschoond voor laminatie:

main.php



En weer een beetje buigen:

main.php


En alle staartdelen gereed:

main.php



Nu is het nog zaak de randen in een mooie ronde vorm te schuren. Hoe doe je dat netjes ? Zat zelf te denken aan een hol schuur-klosje met de juiste radius, maar daar zijn vast ook andere manieren voor ...

Groeten,
Ronald
 
Weer even terug naar de romp, waar het tijd is voor de bodem van de cockpit, waar later de vleugelstruts op afsteunen:

main.php



En op de romp met nog wat andere bodemdelen:

main.php



Vervolgens was het tijd voor de in een vorige stap gefabriceerde formers:

main.php



Nog 1 te gaan:

main.php



Vuren blokjes voor de inslagmoeren van het landingsgestel in de cockpitbodem gelijmd:

main.php



Motorschot ingelijmd op 2 graden rechts en voorkant opgeschoond ...

main.php



... en de verstevigings driehoekjes:

main.php


main.php



Staart "zadel" op zijn plaats:

main.php



Dat lezen van zo'n tekening is nog best een "black art" ;) ...

Ben bang dat er een foutje ingeslopen is op het punt waar de longerons naar binnen buigen. Dat had officieel pas gemoeten vanaf former nr. 13, maar omdat die pas gemonteerd wordt nadat de vleugelwortels zijn uitgelijnd en gelijmd (dat is pas later in de bouwbeschrijving) had ik daar even geen rekening mee gehouden ...

Denk dat het wel goed komt. Aangezien het toestel met folie wordt bekleed, kan ik met wat balsa stringers onder former 13 de vorm nog wel redelijk in orde krijgen denk ik ...

Groeten,
Ronald
 
Welke motor komt er op ?.
geen Zenoah met hydromount tip ik .

Denk er aan dat andere motoren vaak veel lichter zijn als de zenoah,s .

Je moet dan geen dikke servo,s achter in bouwen.

Mvg Johan
 
Back
Top