algemeen teamC topic

Dat zuigt grote tijd zeg. Ik heb voor 1 clip en achter 2 inderdaad. Aan de andere kant. Je rijd niet heel hard achteruit dus het moet wel zo kunnen. Ben benieuwd naar het idee erachter. Dat doen ze toch niet voor niets zo. Zal vast over nagedacht zijn.

**Edit**

Ik zou het inderdaad gewoon zo laten. Lijm ertussen wat je weg kunt halen en klittenband vervangen wanneer nodig.
 
Iemand nog tips voor het vastzetten van de kap? Het klittenband op het chassis liet direct al los, en ca lijm hecht niet op het kunststof van het chassis. Ik kreeg van de verkoper de tip om het klittenband met Bison kit vast te lijmen, dat werd vaker gedaan. Is nu gebeurd, maar mocht dit niet lang stand houden, is een "plan B" zeker welkom.

Ik zat zelf te denken om op de achterste shock tower eem body-post te zetten, en een gat in de kap te bo
full
ren.

met polymax blijft goed zitten .Je
full
kan er ook gaten voor de koeling in maken ,dan horregaas en met polymax vastzetten
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat zuigt grote tijd zeg. Ik heb voor 1 clip en achter 2 inderdaad. Aan de andere kant. Je rijd niet heel hard achteruit dus het moet wel zo kunnen. Ben benieuwd naar het idee erachter. Dat doen ze toch niet voor niets zo. Zal vast over nagedacht zijn.

**Edit**

Ik zou het inderdaad gewoon zo laten. Lijm ertussen wat je weg kunt halen en klittenband vervangen wanneer nodig.


Klittenband zou een betere afdichting tussen kap en chassis geven. Maar doordat de hechting op het kunststof van het chassis zo slecht is, werkt het in de praktijk niet zo goed als bedacht.

Momenteel zit het klittenband zo te zien goed vast met de Bison Kit, maar dat Polymax houd ik ook in gedachten. En anders op de achterste shock tower een body post zetten. Net als bij de Blast, die werkt met 1 body clip voor en eentje achter, en dat voldoet prima. Body is er dan heel snel af te halen en op te zetten. Alleen heb ik zo geen body posts liggen, zal ik dat eerst wat moeten bestellen.


Ik heb ook nog een paar video's gemaakt van de speling op het stuur. Op de eerste video beweeg ik de wielen met de hand, op de 2e kun je zien dat de wielen gaan schudden bij iets meer stuuruitslag.




 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mmmm, ja dat is een groot verschil met hoe dat is bij mijn Jekkyl. Maar ik laat het aan ervaren auto mensen over er een verder oordeel over te vellen. Ik durf hier zelf niks over te zeggen.

**Edit**

Sowieso kan er er weinig over zeggen omdat ik 2WD heb en jij 4WD wat totaal anders werkt aan de voorkant.
 
wat zit je toch te mieren man... wat een gedoe zeg aangezien je niks met die wagens doet behalve op een carpool plek heen en weer rijden
 
In principe is het enige verschil tussen 4WD en 2WD wat betreft de voorkant, dat er een aandrijfas naar de voorwielen loopt. Daardoor gaan de wielen schudden door de extra speling die bij een bepaalde stand van de voorwielen ontstaat. Maar zou je dit bij een 2WD hebben, dan zouden de wielen waarschijnlijk alleen gaan schudden als je een snelle bocht wil maken, en de ondergrond de wielen rechtuit wil duwen.
 
wat zit je toch te mieren man... wat een gedoe zeg aangezien je niks met die wagens doet behalve op een carpool plek heen en weer rijden

Goeie aanvulling man. Daar heeft iedereen wat aan.

Ik heb mijn kap met zelfklevend klittenband van de action vastgeplakt. En dat werkt tot nu toe prima
 
[mod]Het mag iets vriendelijker!
Ook al rij je parkeerplaatst is dit niet gezond voor de auto[/mod]

Dit is een probleem wat vaker voor komt. Om het op te lossen is er een MIP shaft ontwikkelt, deze heeft een dubbele kruiskoppeling zodat de hoek per kruiskoppeling minder is en daardoor dit fenomeen bij een maximaal stuuruitslag voorkomt.

Even kijken of die ook voor deze auto bestaat.
 
wat zit je toch te mieren man... wat een gedoe zeg aangezien je niks met die wagens doet behalve op een carpool plek heen en weer rijden

Ik snap dat het zo over kan komen, maar feit blijft dat ik dit soort speling/rare trillingen op het stuur bij geen enkele auto tot nu toe ben tegengekomen, of het er nu eentje is van 20 jaar geleden, of een vergelijkbare RTR als de Blast. Terwijl ik toch de indruk krijg dat Team C over het algemeen hoger wordt ingeschat dan LRP en de Team C naar verhouding ook iets duurder is (even niet gekeken naar de onderdelen, daar is het andersom), omdat je er geen accu en lader bij krijgt, voor ongeveer dezelfde prijs RTR.

Bovendien, juist als je op een vlakke ondergrond rijdt, merk je meer van speling op het stuur. Mijn oudste ZX Sport heeft ook veel speling, vooral door de servo saver, en op een recht stuk gaat de auto de ene keer met een boog naar links, de andere keer op hetzelfde rechte stuk met een boog naar rechts, als je niet wat corrigeert. Vergelijk ik dat dan met de brushless Lazer ZX-5, dan kan ik op het rechte stuk het stuur gewoon loslaten, ding blijft strak in het spoor.

Ik rij tegenwoordig trouwens ook op meer plekken dan verharde ondergrond van een parkeerterrein. En met de Minion is dat ook zeker de bedoeling. Een tijdje terug deed ik dat niet, dat klopt, maar dat was deels omdat ik snelheden aan het meten was om motoren te vergelijken, en dan moet je een vlakke ondergrond hebben. Ook omdat ik nog geen goede plekken kende om meer offroad te rijden. En de laatste reden was dat de auto's die ik op dat moment had, geen goed afgedichte transmissie hadden. En dan was het om de paar keer heen en weer rijden weer een steentje tussen spur en pinion uit halen, nou dan is de fun van offroad er snel af.

Nu is de transmissie van de Blast wel goed dicht, met dat "dust cover" kapje, de Twister heeft standaard al een prima afgedichte transmissie, en ik had begrepen dat de Minion ook een prima beschermde aandrijving heeft, dus het is de bedoeling dat ook die voortaan regelmatig offroad zal gaan. Uiteraard zal ik, als ik de vervangende onderdelen binnen heb, eerst zo gaan rijden, en kijken hoe dat gaat. Maar ik kan me niet voorstellen dat je die speling niet zal merken tijdens het rijden. Als je bedenkt dat er zelfs personen zijn die het verschil in reactietijd voelen tussen de ene zender en de andere, en dan praten we over een fractie van een seconde, dergelijke speling heeft volgens mij veel meer effect op de reactietijd en precisie van de besturing dan het verschil tussen de beste en slechtste zender.

Maar we gaan het meemaken, misschien is die extra speling bij een bepaalde stuuruitslag juist een voordeel, wie weet...


@Roelof: Het probleem is niet doordat het stuur te ver uitslaat waardoor de aandrijfas een te scherpe knik maakt. Als je de stuurarm met de hand licht vast houdt, zodat hij niet kan doorklappen, gebeurt er niet. De hoek waarbij het fenomeen optreedt is niet echt groot. Ik heb auto's met slechts dogbones voor, ipv een CVD, zoals bij deze, en daarbij kunnen de wielen veel verder uitslaan in graden, zonder dat er iets gaat trillen en afremmen. Het probleem komt doordat bij een bepaalde uitslag de stuurarm van het stuurblok geen hoek meer maakt met de stuurstang die vanaf de servo saver komt. Doordat beide in lijn staan, krijg je hetzelfde als een gestrekte elleboog, die kan dan beide kanten op, dus ook overstrekken. En wat er dan gebeurt is dat de hoek van het wiel gaat schudden tussen de overstrekte stand, en de gewone stand. Daardoor zie je dit ook maar aan 1 kant gebeuren, alleen bij het wiel in de binnenbocht. Een "hakkelende" aandrijfas gebeurt aan beide kanten, omdat de hoek tussen wielas en dogbone/CVD te groot wordt. Wel ontstaat, doordat het wiel gaat schudden, extra wrijving in de aandrijfas, en dat remt de motor af. Maar die wrijving is dan het gevolg van het schudden, bij een te grote hoek tussen CVD en wielas is juist het schudden het gevolg, dus net omgekeerd.

Het uiteindelijke symptoom is hetzelfde, schuddende voorwielen (hoewel bij de Minion maar aan 1 kant) maar de oplossing verschilt.

Had de Minion dergelijke stuurblokken gehad, dan zou dit niet kunnen gebeuren:

124008.jpg


Maar die van de Minion maken een andere hoek met de lijn die evenwijdig aan de wielas loopt, sterker nog, dat gedeelte loopt bijna evenwijdig aan die lijn:

TR4006.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zorg er voor dat je as iigv niet.helemaal droog.is bij de stuurblokken zodat ie soepel draait om een hoek. En je moet je stuuruitslag links en rechts gewoon maximaal zetten.
Het binnenste wiel zal nooit op spaning worden getrokken door het ackerman systeem. Dus zal altijd klaperen om een hoek onbelast.
Als je dat niet mooi vind dan moet je je ackerman weg halen. Maar dan rijd je auto zeker niet zo goed.meer.
Die zijwaartse speling moet je je niet druk om maken.
Die auto gaat kaarsrecht rechtdoor mits goed uitgetrimt. ook op de weg.
Zoniet dan word t tijd om die rtr servo te.veruilen voor.een goede.kwaliteit servo.:)
Zal even een filmpje van mijn 4wd maken op de zelfde.manier.dit weekend.
 
Het heeft niet direct met Ackermann steering te maken. Je kan prima Ackermann hebben zonder dat de link van het binnenste wiel gaat overstrekken, zoals bij de Minion. De eerder genoemde ZX-5 heeft zelfs 2 posities op de stuurblokken, waarmee je de hoeveelheid Ackermann kan regelen, maar niet kan opheffen. Bij beide posities treedt de plotselinge extra speling niet op.

De extra speling die ontstaat bij die bepaalde stuuruitslag, zal je inderdaad niet merken bij rechtuit rijden, want dan zit er nog een duidelijke hoek tussen stuurstang en stuurarm van het wielblok. Zo lang die hoek er is, overstrekt er niets, en krijgt het wiel aan de binnenkant van de bocht geen extra bewegingsvrijheid.

Maar er is best kans dat je ook niet zal merken in het bochtenwerk. Immers, alleen het binnenste wiel krijgt ineens een dot meer speling bij die bepaalde stuuruitslag, het buitenste wiel houdt gewoon de normale speling die nu eenmaal in de besturing zit, maar geen plotselinge extra speling. En bij een bocht zit er meer druk op het buitenste wiel. Mogelijk komt dit ontwerp daardoor er toch goed mee weg.

Stuuruitslag maximaal zetten kan, dan loopt de stuurstang vast tegen de C-houder, waarmee je de speling drastisch vermindert bij die uitslag. Je lockt dan als het ware de besturing. Alleen zal de servo het op die manier vastklemmen van de besturing minder leuk vinden, denk ik.

Ik snap wel de keuze om de stuurblokken zo te maken, daardoor komt het draaipunt verder naar buiten te liggen, meer in het hart van de band. Dat kan een voordeel zijn.
 
Vervangende onderdelen waren gisteren binnen, dus ik kon mijn Minion eindelijk RTR maken. Wat bleek, niet alleen de cup waar de dogbone in valt, in de wiel-as, was te ondiep uitgefreesd, waardoor het wiel niet kon inveren, maar ook was 1 dogbone net iets langer dan de andere. Dat was me nog niet eerder opgevallen. Nu moest ik die dogbone toch al vervangen omdat hij ook krom was (niet zo raar als hij klem zit tussen outdrive en wiel-as) en had ik ook een paar dogbones als vervangende onderdelen ontvangen.

Het linker achterwiel was nog niet eraf geweest, dat moest nu natuurlijk wel, om de as te vervangen. Daarbij bleek dat de schroef waarmee de bovenste stang aan het wielblok vast zit, half los zat. Maar vaster draaien, of losser zetten wilde niet. De draad van de schroef slipte gewoon in het kunststof. Met behulp van een tang kon ik het schroefje er voorzichtig uit wrikken, en een nieuwe (zaten ook bij de vervangende onderdelen) erin draaien, en die pakte wel en ging goed het kunststof van het wielblok in.

Daarna even de beste positie gezocht voor het wiel, zodat er de minste slingering is, en de Minion is klaar voor actie. De met Bison Kit (ik heb de witte "special" versie gebruikt) vastgezette stukjes klittenband bleven goed zitten, en de kap blijft netjes op zijn plek. Ik denk dat ik zelfs de body clip voorop weg kan laten.

Nu alleen nog tijd vinden voor een proefrit, dit weekend is namelijk omgedoopt in "behangweekend" dus vrije tijd is schaars...
 
Half uurtje is toch wel te vinden? Ik ga later op de dag even rijden na alle gezinsverplichtingen. Mijn zoontje heeft inmiddels van z'n spaarcentjes zijn eigen auto binnen dus kunnen we samen rijden..

20130405163424.jpg
 
Ik ga het proberen, moet wel zo meteen wat behanglijm halen, dus kans op een tussentijdse proefrit. ;)

Die truggy is eentje van de Boost-serie, toch? Schijnt ook best een leuke auto te zijn. Misschien kun je er in een ander topic een mini review van doen?
 
Tís een EXC Circuit Truck. Ik kon hem scherp geprijsd vinden dus zoon blij. Misschien doe ik een kleine review. Zie wel.
 
Zijn er inmiddels al ervaringen met de Team C TM2 auto? Ik zit er al een tijdje naar te kijken op verschillende sites en ik vind het wel wat.

Marcel? Jij al ervaringen met deze auto?
 
Volgens mij is ie voor op tapijt, en zal ie het op kunstgras wat minder doen.
Maar daarvoor hebben ze wel weer een ander modelleke bij Team C!
 
Tís een EXC Circuit Truck. Ik kon hem scherp geprijsd vinden dus zoon blij. Misschien doe ik een kleine review. Zie wel.

ECX, dat was het. Review zou leuk zijn, zo vaak zie je die auto's niet voorbij komen hier.


Net even gereden met de Minion. Auto rijdt op zich soepel en vrij stil. Komt in de buurt van de Kysoho ZX-5 qua geluid van de transmissie. Wegligging lijkt niet verkeerd, maar was moeilijk te testen, omdat de brushed motor de auto bij lange na niet op de voorgespiegelde 45 km/u krijgt. Snelheid ligt meer op niveau van de Twister met NiMh en standaard motor, dus ca 30 km/u. Misschien moet er nog wat inlopen (motor was al ingelopen, dus dat is het niet) en anders stop ik er een lipo in. Is het dan nog niet snel genoeg, dan maar eens een ander motortje proberen. Ik heb ook nog de standaard Thrust 10 brushless set liggen, maar wilde eerst de brushed motor "oprijden" die er standaard in zit. Alleen dan moet het wel iets vlotter gaan...
 
De t2m is zeer leuke auto en komt richting de 4wd. Dat zijn de woorden van marcel tegen mij.
Marcel rijdt dus met deze auto. Als hij leest krijg je vast uitleg van hoe of wat.
 
Back
Top