wat zit je toch te mieren man... wat een gedoe zeg aangezien je niks met die wagens doet behalve op een carpool plek heen en weer rijden
Ik snap dat het zo over kan komen, maar feit blijft dat ik dit soort speling/rare trillingen op het stuur bij geen enkele auto tot nu toe ben tegengekomen, of het er nu eentje is van 20 jaar geleden, of een vergelijkbare RTR als de Blast. Terwijl ik toch de indruk krijg dat Team C over het algemeen hoger wordt ingeschat dan LRP en de Team C naar verhouding ook iets duurder is (even niet gekeken naar de onderdelen, daar is het andersom), omdat je er geen accu en lader bij krijgt, voor ongeveer dezelfde prijs RTR.
Bovendien, juist als je op een vlakke ondergrond rijdt, merk je meer van speling op het stuur. Mijn oudste ZX Sport heeft ook veel speling, vooral door de servo saver, en op een recht stuk gaat de auto de ene keer met een boog naar links, de andere keer op hetzelfde rechte stuk met een boog naar rechts, als je niet wat corrigeert. Vergelijk ik dat dan met de brushless Lazer ZX-5, dan kan ik op het rechte stuk het stuur gewoon loslaten, ding blijft strak in het spoor.
Ik rij tegenwoordig trouwens ook op meer plekken dan verharde ondergrond van een parkeerterrein. En met de Minion is dat ook zeker de bedoeling. Een tijdje terug deed ik dat niet, dat klopt, maar dat was deels omdat ik snelheden aan het meten was om motoren te vergelijken, en dan moet je een vlakke ondergrond hebben. Ook omdat ik nog geen goede plekken kende om meer offroad te rijden. En de laatste reden was dat de auto's die ik op dat moment had, geen goed afgedichte transmissie hadden. En dan was het om de paar keer heen en weer rijden weer een steentje tussen spur en pinion uit halen, nou dan is de fun van offroad er snel af.
Nu is de transmissie van de Blast wel goed dicht, met dat "dust cover" kapje, de Twister heeft standaard al een prima afgedichte transmissie, en ik had begrepen dat de Minion ook een prima beschermde aandrijving heeft, dus het is de bedoeling dat ook die voortaan regelmatig offroad zal gaan. Uiteraard zal ik, als ik de vervangende onderdelen binnen heb, eerst zo gaan rijden, en kijken hoe dat gaat. Maar ik kan me niet voorstellen dat je die speling niet zal merken tijdens het rijden. Als je bedenkt dat er zelfs personen zijn die het verschil in reactietijd voelen tussen de ene zender en de andere, en dan praten we over een fractie van een seconde, dergelijke speling heeft volgens mij veel meer effect op de reactietijd en precisie van de besturing dan het verschil tussen de beste en slechtste zender.
Maar we gaan het meemaken, misschien is die extra speling bij een bepaalde stuuruitslag juist een voordeel, wie weet...
@Roelof: Het probleem is niet doordat het stuur te ver uitslaat waardoor de aandrijfas een te scherpe knik maakt. Als je de stuurarm met de hand licht vast houdt, zodat hij niet kan doorklappen, gebeurt er niet. De hoek waarbij het fenomeen optreedt is niet echt groot. Ik heb auto's met slechts dogbones voor, ipv een CVD, zoals bij deze, en daarbij kunnen de wielen veel verder uitslaan in graden, zonder dat er iets gaat trillen en afremmen. Het probleem komt doordat bij een bepaalde uitslag de stuurarm van het stuurblok geen hoek meer maakt met de stuurstang die vanaf de servo saver komt. Doordat beide in lijn staan, krijg je hetzelfde als een gestrekte elleboog, die kan dan beide kanten op, dus ook overstrekken. En wat er dan gebeurt is dat de hoek van het wiel gaat schudden tussen de overstrekte stand, en de gewone stand. Daardoor zie je dit ook maar aan 1 kant gebeuren, alleen bij het wiel in de binnenbocht. Een "hakkelende" aandrijfas gebeurt aan beide kanten, omdat de hoek tussen wielas en dogbone/CVD te groot wordt. Wel ontstaat, doordat het wiel gaat schudden, extra wrijving in de aandrijfas, en dat remt de motor af. Maar die wrijving is dan het gevolg van het schudden, bij een te grote hoek tussen CVD en wielas is juist het schudden het gevolg, dus net omgekeerd.
Het uiteindelijke symptoom is hetzelfde, schuddende voorwielen (hoewel bij de Minion maar aan 1 kant) maar de oplossing verschilt.
Had de Minion dergelijke stuurblokken gehad, dan zou dit niet kunnen gebeuren:
Maar die van de Minion maken een andere hoek met de lijn die evenwijdig aan de wielas loopt, sterker nog, dat gedeelte loopt bijna evenwijdig aan die lijn: