Het bouwen van een eigen vacuüm installatie met automatische afslag

De 1 k potmeter is voor het instellen van het vacuüm (-0,1 .... -0,9 bar).
De 100 k potmeter is voor de hysterese (verschildruk tussen af- en aanslaan).

Staat trouwens wel op het schema vermeld, en dit keer niet eens in mijn geliefde Français ... :rolleyes:

;) Dirk.
 
De 1 k potmeter is voor het instellen van het vacuüm (-0,1 .... -0,9 bar).
De 100 k potmeter is voor de hysterese (verschildruk tussen af- en aanslaan).

Staat trouwens wel op het schema vermeld, en dit keer niet eens in mijn geliefde Français ... :rolleyes:

;) Dirk.

Dirk, je viens de lire ce message. :rolleyes:
 
compressor slaat soms niet goed aan

Vandaag zijn alle spullen van Carbonwinkel binnengekomen en heb ik de vacuüm meter en alle slangen aangesloten.

Met de grote potmeter laat ik de druk oplopen tot -0,7 BAR. Vervolgens slaat de pomp netje af. Nu wil de sensor de pomp echter bijna direct weer inschakelen. Het groene lampje van de sensor gaat ook weer branden (pomp aan). Nu merk ik niet direct verschil bij het draaien aan de hysterese potmeter.

Een tweede punt is dat ik de pomp vervolgens wel hoor brommen, maar dat deze niet aanslaat. Vervolgens is er soms ook een klik hoorbaar en is de pomp helemaal stil. Na een onbepaalde tijd hoor ik dan opnieuw klik en slaat hij weer aan.

Nu is er wellicht nog sprake van een fout in de aansluiting op de pomp.

1. Er is sprake van een continue spanning.

2. Een tweede aansluiting via een relais die ik nu tevens via het relais van de sensor heb lopen. (Als je dit relais niet van spanning voorziet slaat de pomp sowieso niet aan).

3. Je leest ook veel op internet over de aansluiting van de thermostaat. De vraag is even of dit laatste, wat bij mijn pomp niet meer is aangesloten, dit 'probleem' kan veroorzaken?

Of is het relais gewoon versleten?

Een hoop vragen weer ;)
 
Zit net te bedenken. Moet ik via het relais de gehele spanning van de pomp schakelen? Of alleen het relais van de pomp?

Op dit moment schakel of onderbreek ik alleen de spanning naar het relais van de pomp, via het relais van de sensor, en blijft er in principe dus wel spanning op de pomp zelf staan.

Het is een idee.
 
Het relais hoeft slechts één van de twee 220V draden naar de pomp toe te onderbreken. Dat doe je ook met een lichtschakelaar naar je verlichting thuis.

Wat je moet meten bij de hysterese potmeter weet ik niet. Ik zal de bedenker van dit schema nog eens inseinen. Ik spreek hem vanavond toch nog.

Dirk.
 
Het relais hoeft slechts één van de twee 220V draden naar de pomp toe te onderbreken. Dat doe je ook met een lichtschakelaar naar je verlichting thuis.

Wat je moet meten bij de hysterese potmeter weet ik niet. Ik zal de bedenker van dit schema nog eens inseinen. Ik spreek hem vanavond toch nog.

Dirk.

Ok, dus beter de gehele spanning schakelen dan alleen het relais van de pomp.
 
Dirk, heb jij ook een ontluchtingsventiel bij de pomp om bij afslag de druk in de pomp zelf af te laten vloeien? Zou het kunnen dat de pomp de zuiger niet door het vacuüm heen kan starten door de weerstand?
 
Ok, dus beter de gehele spanning schakelen dan alleen het relais van de pomp.

Dirk, heb jij ook een ontluchtingsventiel bij de pomp om bij afslag de druk in de pomp zelf af te laten vloeien? Zou het kunnen dat de pomp de zuiger niet door het vacuüm heen kan starten door de weerstand?
???? Ik snap beide vragen niet goed.

Stroom om een lamp te branden of een motor te laten draaien loopt alleen als er zowel een aanvoerende als afvoerende draad is die (ononderbroken) verbinding met het 'ding' hebben. Zodra je met een schakelaar/stekker/relais die keten ergens onderbreekt, werkt het zaakje niet meer.
Een relais is een gewone schakelaar, alleen kan die schakelaar door elektronica bediend worden.

Nee ik heb geen ventiel om de druk weg te laten. Overigens is er geen druk, maar onderdruk. Dat lijkt me niet genoeg om die motor tegen te houden. Ik denk dat het iets elektrisch met die pomp is. Probeer het eens gewoon met een handschakelaar? AAnzetten en tot pakweg -0,7 atm laten gaan, uitzetten, wachten tot de druk een beetje is gestegen, weer aanzetten.
Weigert hij dan ook? Weigert hij als er korte tijd tussen uit- en aanzetten zit, en weigert hij niet als er lnager tussen zit?

Dirk.
 
Maar houdt jouw pomp de druk vast dan?? Ik heb er een terugslagventiel tussen moeten zetten. De pomp laat bij het uitzetten van de pomp gelijk het vacuum weer weglekken. Het terugslagventiel voorkomt dat.
 
@Dirk, ik snap het systeem van een schakeling en het ontbreken van een stroomkring.

Ik bedoel dat de aansturing van de pomp op twee manieren plaats vindt. Enerzijds is er een continue plus. Anderzijds is er een relais die waarschijnlijk eerder op de thermostaat van de koelkast was aangesloten. Beide stroomkringen moeten worden gesloten om de pomp te laten draaien.


Ik heb op dit moment het relais, die normaal dus wordt aangestuurd door de thermostaat, via het relais van de sensor lopen.Zodoende wordt alleen die stroomkring onderbroken en gaat de pomp theoreties aan of uit, maar blijft er wel een continue spanning op het systeem van de koelkastpomp staan. Zo, duidelijker? :)


@Japie, ik heb nog geen terugslagklep. Deze komt ergens deze week. Nu zakt het vacuüm relatief snel terug inderdaad.
 
@Dirk, ik snap het systeem van een schakeling en het ontbreken van een stroomkring.

Ik bedoel dat de aansturing van de pomp op twee manieren plaats vindt. Enerzijds is er een continue plus. Anderzijds is er een relais die waarschijnlijk eerder op de thermostaat van de koelkast was aangesloten. Beide stroomkringen moeten worden gesloten om de pomp te laten draaien.


Ik heb op dit moment het relais, die normaal dus wordt aangestuurd door de thermostaat, via het relais van de sensor lopen.Zodoende wordt alleen die stroomkring onderbroken en gaat de pomp theoreties aan of uit, maar blijft er wel een continue spanning op het systeem van de koelkastpomp staan. Zo, duidelijker? :)


@Japie, ik heb nog geen terugslagklep. Deze komt ergens deze week. Nu zakt het vacuüm relatief snel terug inderdaad.
Volgens mij heb je dus 2 relais.
Dan zou ik de oude slopen.
Maar je moet wel goed opletten dat je dan nog wel weet op welke draden je die koelkastpomp moet/kunt aansluiten, en of dat zo ook werkt.
Kortom goed documenteren voor je het sloopt.

Over dat snel zakkend vacuüm: jij gebruikt toch ook van die 'snelkoppelingen'?
Gebruik eens een beetje vaseline op de slang. Dat deed bij mijn vacuüm wonderen.
 
Aanzetten en tot pakweg -0,7 atm laten gaan, uitzetten, wachten tot de druk een beetje is gestegen, weer aanzetten.
Weigert hij dan ook? Weigert hij als er korte tijd tussen uit- en aanzetten zit, en weigert hij niet als er lager tussen zit?

Het lijkt inderdaad vooral een situatie te zijn waarbij hij in korte tijd achtereen niet opnieuw aan wil springen NADAT hij op ONDERDRUK is gezet! Als ik de stekker daarna uit het stopcontact haal en na een minuut of twee er weer in stop, dan werkt hij weer wel. Anders dus niet.

Als ik echter de pomp met de potmeter al draaiend aan en uit zet ZONDER tegelijk ONDERDRUK op te bouwen, dan is het wel mogelijk hem achtereen aan en uit te zetten.

Dus de onderdruk heeft in die zin wel invloed op een of andere manier. Wellicht dat het terugslagventiel dit probleem verhelpt. Anders is er mogelijk iets met het relais van de pomp niet in orde en zal ik hem even langs een koelkastreparateur moeten brengen om dit na te gaan.

(SORRY VOOR DE HOOFDLETTERS, MAAR IK KAN ONDERSTREPEN NIET VINDEN :) )

Is het verder geen plaatje ;)

 
Les in tekstopmaak

LesInTekstOpmaak.JPG
 
Het teruglopen van het vacuum verbaast mij wat.
Mijn koelkastpomp houdt het vacuum bijna volledig vast.
Ook als ik mijn buffertank dichtdraai duurt het zeker een kwartier voordat het vacuum zichtbaar begint terug te lopen. Met die tank is er niets zichtbaar na een uur.
Wat Dirk zegt: op alle aansluitingen vaseline? Werkt mij mij perfect.

Die koelkastpompen vinden het om een of andere reden niet fijn om snel aan en uit geschakeld te worden. Als ik mijn pomp uit en direct weer aanschakel bromt hij alleen wat. Als ik echter 2 minuten of meer wacht begint hij weer vrolijk te blazen. Onder de -0,8 bar heeft ie soms ook moeite om op te starten. Ook dan bromt ie alleen. Als ie eenmaal loopt gaat het door tot bijna 0,9
 
Maar hoeft niet persé de oorzaak te zijn. Heel lang geleden had ik een andere koelkastmotor en die hield het vacuüm voor geen meter vast. Toen ik een nieuwe had (de huidige) heb ik die oude eens open gezaagd. Was benieuwd wat en in die zwarte bol zat ...

Het is een elektromotor met een krukas en zuiger-cylinder. het geheel hangt in een olie-bad, de motor-as en kruk-as zijn hol, en door centrifugaalkrachten wordt de olie opgezogen en rondgepompt.

Op/in de cylinderkop zit een membraam-klep. Een plaatje dat bij uitgeperste druk open wordt geblazen, en door terugstromende lucht dicht wordt gedrukt. Niks geen rubber afdichting, gewoon meteel op metaal. En die lekke pomp had allemaal zwarte harde aanslag op die klep en de klep-aanslag (waarschijnlijk verbrande olie).
Dat lekt als een gek.

Mijn huidige pomp lekt niet. Die klep & aanslag is dus nog goed.
 
Altijd goed om een reservepomp te hebben.
Soms gaat er maanden werk de zak in.
Ik ben altijd bang dat de pomp het op dat moment begeeft en al het werk geruïneerd is...
 
Idd, maar ik ben er nu al wel achter dat ook de tweede pomp precies hetzelfde 'probleem' heeft. Eigenlijk denk ik dat het niet aan de pomp ligt, maar aan het feit dat deze na afslag direct weer aan wil slaan. De Hysterese van de sensor lijkt nog niet goed te functioneren. Ook kan het liggen aan het feit dat ik nog geen terugslagklep heb gemonteerd. Dit komt vanavond als het goed is.

Alles lijkt echter precies volgens schema aangesloten t.a.v. de sensor. Alleen hoe ik de hysterese potmeter ook instel, hij slaat gewoon bijna direct weer aan na afslag!? Even puzzelen nog dus. Dirk, nog iedeeen?


Ik heb dus verder uit kunnen sluiten dat het aan de pomp zelf ligt en heb nu dus twee goede pompen liggen. Heb alleen weinig opslag ruimte en moet hier al behoorlijk wat voor slijmen bij mijn vriendin ;) voor de huidige 'troep' in ons kleine appartement. Mocht er dus iemand interesse hebben, dan kan deze hem voor een mooi prijsje overnemen.
 
Laatst bewerkt:
Dirk, nog iedeeen?
Niet direct om het op te lossen, maar wel om te testen.
Wat gebeurt er als je niet de hystrese instelling het werk laat doen, maar de vacuüm-sterkte-knop?
Kortom:
- (je werkt met een buffervat) slang die naar de zak toe gaat afsluiten (goed!, kit erin, dichtknbijpen)
- pomp aan
- druk-potmeter naar lage druk draaien
- wachten tot je pakweg -0,5 bar vauüm hebt
- druk-potmeter naar hoog draaien laag vacuüm
ZODRA de pomp stopt durk-potmeter weer naar hoog vacuüm (zo snel als je handjes kunnen.

Volgt de pomp dan wel altijd?

dirk.
 
Ik heb dus verder uit kunnen sluiten dat het aan de pomp zelf ligt en heb nu dus twee goede pompen liggen. Heb alleen weinig opslag ruimte en moet hier al behoorlijk wat voor slijmen bij mijn vriendin ;) voor de huidige 'troep' in ons kleine appartement. Mocht er dus iemand interesse hebben, dan kan deze hem voor een mooi prijsje overnemen.

U heeft PB :D



Sent from my iPad using Tapatal
 
Back
Top