Het bouwen van een eigen vacuüm installatie met automatische afslag

Geen idee.
Zou zomaar kunnen denk ik.
Wat ik niet weet is de hysterese. Bij welke druk gaat de pomp aan, en bij welke druk gaat hij uit. Dat is in de elektronische versie instelbaar.
Als het verschil erg groot is heb je geen goed vacuüm. Dat moet niet te veel fluctueren.

Geen idee.
Zou zomaar kunnen denk ik.
Wat ik niet weet is de hysterese. Bij welke druk gaat de pomp aan, en bij welke druk gaat hij uit. Dat is in de elektronische versie instelbaar.
Als het verschil erg groot is heb je geen goed vacuüm. Dat moet niet te veel fluctueren.

Ok, aangezien de bestelling al loopt en ik al een 5 V voeding heb gemaakt zal ik deze ook verder afbouwen.

Als alles straks klaar is en werkt, wat is dan een optimale druk voor starten en stoppen van de pomp? Las iets over -0,4 voor de start en -0,7 voor de afslag als voorbeeld van Sinan.

Optimale druk heb ik niet naar gekeken vwb. de hysterese. Ik heb de hysterese zo afgesteld dat hij niet elke seconde voor 1/10 sec aanspringt. Maar wat langer wacht en dan wat langer pompt. De drukdaling en stijging die daarbij hoort zijn met het blote oog niet op de manometer af te lezen.

Vacuüm houd ik op -0,1 tot -0,15 voor licht wit piep (Gamma-spul) en -0,7 tot -0,8 voor dat gele XPS (34 kg/m3).
Mijn pomp bereikt uiteindelijk -0.93 als ik hem constant laat doorpompen en de zak is echt goed dicht.

Dirk.

Vacuüm houd ik op -0,1 tot -0,15 voor licht wit piep (Gamma-spul) en -0,7 tot -0,8 voor dat gele XPS (34 kg/m3).
Mijn pomp bereikt uiteindelijk -0.93 als ik hem constant laat doorpompen en de zak is echt goed dicht.

En die negatieve druk van bijna totaal vacuüm, is dat geen probleem voor de PVC doppen waarmee de zijkant van een 125mm PVC buis wordt afgedicht? De ronde buis vertrouw ik het vacuüm wel toe, maar de doppen zijn denk ik de eersten die scheuren lijkt me.

Heb nu zelf een PVC buis van 125 mm, een lengte van 1m en twee passende grijze PVC afdichtingsdoppen. Nu nog een gaskraan, meter en slang nippels.

Laatst bewerkt:
En die negatieve druk van bijna totaal vacuüm, is dat geen probleem voor de PVC doppen waarmee de zijkant van een 125mm PVC buis wordt afgedicht? De ronde buis vertrouw ik het vacuüm wel toe, maar de doppen zijn denk ik de eersten die scheuren lijkt me.
Tja, ook ik heb de eerste 10x met argus-ogen naar die doppen en buis staan kijken. Maar ze geven geen krimp bij mij. Ook onder vacuüm geen essentiële vervorming zichtbaar.

Dirk.

En de vacuüm connectors? Waarmee je de slang op de zak aansluit? Is daar nog iets moois voor te verzinnen? Ding kost €22,- :confused: Iets te veel van het goede.

Verder de vraag of er ook nog goedkopere alternatieven zijn voor de folie en de mylars. Als het niet anders kan, dan bestel ik het hoor, maar besparing is toch wel een onderdeel van dit project. Het is al prijzig genoeg als je alles gaat optellen tot de epoxy aan toe...

Supra - The trial & error way of doing it!

Voor allerhande aansluitgedoe ga ik naar de firma Wildkamp. Voor de aansluiting op de zak ben ik hier op het forum ook al heel wat doe het zelf oplossingen tegen gekomen! Zal het binnenkort even proberen terug te vinden.

En de vacuüm connectors? Waarmee je de slang op de zak aansluit? Is daar nog iets moois voor te verzinnen? Ding kost €22,- :confused: Iets te veel van het goede.

Verder de vraag of er ook nog goedkopere alternatieven zijn voor de folie en de mylars. Als het niet anders kan, dan bestel ik het hoor, maar besparing is toch wel een onderdeel van dit project. Het is al prijzig genoeg als je alles gaat optellen tot de epoxy aan toe...
Je mag de mijne hebben voor 10,-
Ik gebruik hem niet (meer). Altijd lek!
Ik leg de slang gewoon in de zak.
Zak dicht met kit (goedkoopste vd Gamma (0,99 per flacon).
Beetje kit onder en over de slang, en de zak sluiten.
Klaar en echt potdicht.

Mot je hem nog voor een tientje? ;-) :rolling:

Ipv. Mylar kun je ook ruitenplastic voor tenten gebruiken. Zelflossend, dus geen wax oid. nodig. Maar er zit een kleine 'maar' aan: kleine restjes epoxyblijven aanwezig na lossen. M.n. daar waar zeer dunne epoxy is uitgevloeid (dus naast de vleugelkern) vlekken van epoxy-vingers .... Dat is maar moeizaam schoon te maken. Maar bij eenmalig gebruik niet erg, je gebruikt elke kant immers maar 1x.
Er zit ook een voordeel aan dat spul boven Mylar. Het is een beetje elastisch, dus kun je er in een keer een vleugel met een V-stellings-knik mee doen. Met mylar moet je dan een stuk inknippen van de bovenlaag.

Dirk

N.B.
Voor de vacuümzak heb ik bij een 'Boerenbond' achtige zaak een rol van 100m dun doorzichtig!!! plastic gekocht. 2m breed, dubbelgevouwen op de rol. Kostte maar €15,-. Genoeg voor de rest van mijn leven ...

Uhm, 10 euro? Lek? Nee laat maar :P

Sprak vandaag een ander forumlid en hij gaf ook aan dat hij kit van de Gamma gebruikt. Ga ik voorlopig dus ook proberen.

Mijn eerste project gaat een schuimkern met glas en abbachi vleugel worden, dus de mylar is nog niet nodig.

En omdat ik toch bij Carbonwinkel een vacuummeter en wat koppelingen wil bestellen, doe ik er ook direct 5 meter zak bij.

@Discus2ct, Hoi,

Hier nog een foto van de vacuümslang aansluiting bij de kraan. Zo te zien heb ik een afsluitschijfje gebruikt. de slang met wat geweld in een krap geboord gaatje geperst.

full

Als ik het zo zie verbaast het me dat het echt luchtdicht is... daar komt nog een kloddertje kit op.

full

Succes met de bouw, Sinan

Laatst bewerkt door een moderator:
Sinan, bedankt voor de foto's. Heb nu zelf de onderstaande kraan op de kop getikt. Lijkt van dezelfde firma afkomstig.

Tevens heb ik nu twee knelstukjes van flexibele waterleiding. Deze moet met een sluitring als het goed is ook gaan passen. Even afwachten.

Verder onderstaand de componenten die ik binnen hebt van Conrad. Heb alles even uitgelegd zoals het schema ongeveer is getekend en wat lijnen getrokken. Helaas kom ik er nog niet helemaal uit. Het gaat om de volgende punten:

De MPX5100DP Sensor heef 6 aansluitingen (zie foto). Het is echter niet de V versie van Dirk. Dus de punten zijn mogelijk iets anders. Maar wellicht is met de onderstaande gegevens wel de juiste verbindingen te trekken naar de IC (met 8 aansluitingen).

Verder weet ik niet zeker of de transistor en beide potmeters correct zijn verbonden in mijn schema. Ook de plussen en minnen zijn wellicht nog niet overal helemaal helder. Moet bekennen dat ik toch vrij weinig weet van elektronica.

Is er op basis van mijn tekening nog wat hulp mogelijk om mijn schema tussen de componenten sluitend en correct te krijgen? Dan kan ik hem daarna aan en kaar gaan knopen op een printplaatje :)

Laatst bewerkt:
Heb het volgende gevonden over de beide druksensoren:

http://www.freescale.com/files/sensors/doc/data_sheet/MPX5100.pdf

Als je nu de pin indeling ziet van de MPXV5100DP (Die van het schema van Dirk):

1. (start rechts boven) N/C
2. Vs <--- + 5V
3. Gnd <----- - aarde
4.Vout <--- naar IC pin 2

5. n/c
6. n/c
7. n/c
8. (eindigt rechts onder) n/c

En die vergelijkt van de MPX5100DP van Conrad:

1. (pin met hapje) Vout <---- naar IC pin 2
2. Gnd <----- - aarde
3. Vcc <---- gelijk aan Vs en dus + 5V ???????????
4. V1
5. V2
6. Vex

Vervolens is de vraag of de Vcc dan gelijk is aan Vs (daar waar de + 5V op moet) of dat de ergens anders op moet?

De transistor ben ik al wel uit:

Heb het volgende gevonden over de beide druksensoren:

http://www.freescale.com/files/sensors/doc/data_sheet/MPX5100.pdf

Als je nu de pin indeling ziet van de MPXV5100DP (Die van het schema van Dirk):

1. (start rechts boven) N/C
2. Vs <--- + 5V
3. Gnd <----- - aarde
4.Vout <--- naar IC pin 2

5. n/c
6. n/c
7. n/c
8. (eindigt rechts onder) n/c

En die vergelijkt van de MPX5100DP van Conrad:

1. (pin met hapje) Vout <---- naar IC pin 2
2. Gnd <----- - aarde
3. Vcc <---- gelijk aan Vs en dus + 5V ???????????
4. V1
5. V2
6. Vex

Ja Vs en Vcc is het zelfde.
In de datasheet bij fig 1 staat dat bij de 6 pin variant 4,5 en 6 niet aangesloten worden.

Succes,
Rick

Bedankt Rick. Heb het nu aangesloten. Alleen vraag ik mij af of in het schema van Dirk de 100k potmeter niet de ground mist!? Zie er maar twee draden naar toe gaan.

Verder was ik zelf nog de + 5V op pin 8 van de IC vergeten.

Heb alles even aangesloten met een rietje op de druksensor. En JA HOOR!!!! Hij doet het. :)

De grote potmeter is alleen rot. Lekker zo'n nieuwe die direct al kapot is :(. Moet het pennetje optillen om de potmeter te laten functioneren. Dinsdag even een nieuwe halen bij de elektronica winkel hier in de stad.

Zogezegd heb ik nu nog mijn twijfels over de tweede kleine potmeter ivm de ground. Ik wacht de reacties wel even af.

Laatst bewerkt:
Nee, de twee potmeters worden verschillend gebruikt.

De instelpotmeter wordt gebruikt als spanningsdeler. Er staat 5 volt over die 1kohm. Als je het sleepcontact van de potmeter helemaal aan de bovenkant zet, biedt je 5V aan op pin-3 van de OpAmp (LM358N), als de sleper helemaal onderaan staat biedt je 0 V aan, en ertussen een waarde tussen die 5 en 0 V afhankelijk van waar hij staat.

De hysterese potmeter wordt als veranderbare weerstand gebruikt. De stand van die weerstand koppelt het uitgangssignaal sneller of juist langzamer terug naar de ingang, en daarmee regel hoeveel de druk moet dalen voordat de pomp weer aan resp. uit gaat. Als hij heel gevoelig staat afgesteld, slaat de pomp elke seconde voor 1/10de seconde aan. het verschil tussen start en eind vacuüm is maar heel klein. Staat hij niet gevoelig, dan duurt het lang voordat de pomp weer aanslaat, maar dan pompt hij ook langer. Dan nog is het drukverschil hooguit een paar 100ste bar.

Dirk.

Ok, helemaal helder Dirk. Tips over de precieze afstelling bespreken we nog later nog wel. Eerst moeten nu de slangen en de meter nog binnenkomen.

Zal morgen (vandaag) nog even kijken en wat foto's plaatsen. Nu eerst even Zzzzzz

De sensor is nu helemaal af. Een nieuwe potmeter, de geleverde was kapot, en alles lijk nu te werken. Alleen de instelling is nog niet helemaal helder.

De slangen en vacuum meter zijn nog in bestelling, dus ik heb hem nog niet helemaal aangesloten.

Is de grote potmeter nu voor de instelling van de start van de pomp of de afslag? Of is de kleine 100k potmeter hiervoor? Heb tot nu toe nog geen effect bemerkt bij het draaien aan de kleine potmeter, maar dat zal wellicht pas functioneren als alles is aangesloten op de buffertank etc.

En met het kapje wat nu net gelijmd is.

Mooi werk! De kleine is als het gied is voor de hystereseinstelling. Dus daarmee bepaal je hoever het vacuüm mag zakken voordat de pimp weer zal aanslaan. De grote potmeter bepaald hoe sterk het vacuüm überhaupt zal zijn.

Back