Bouw van "De kameleon" schaal 1:6

Ik heb toevallig dezelfde tandriemschijf en ('defecte') tandriem in mijn 1/6 model zitten.
Prachtig gemaakt model :thumbsup: Nu nog een filmpje :-)
 
Het heeft even geduurd maar vandaag was de eerste vaart

Helaas zijn de overalletjes nog niet af maar Oscar wilde niet meer wachten. Vandaag hebben we dus de eerste vaart gemaakt.

Het ging op zich allemaal prima. We hebben 55 minuten gevaren. De accu was nog altijd niet op zijn minimale spanning aangekomen. De accu ligt nu aan de lader dus kan ik straks bepalen hoeveel capaciteit verbruikt is in deze 55 minuten en de theoretisch maximale vaartijd bepalen.

Als we op 100% varen, komt de boeg erg ver uit het water dus varen we op max. 60%. Op zich prima want dat verlengt natuurlijk de vaartijd.

Hier zijn de fotos en filmpjes.



Nu op 100% met te hoge boeg


full


full


full


full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Prachtig resultaat!

Misschien als u Hielke van voren zet, dat de Boeg wat naar beneden komt? want het schroefwater bij vol gas is daarom wel mooi!


Groeten,
Paul
 
Hoe stom het ook moge klinken. Eigenlijk kom je net te kort om in plané te komen. Daarom staat de boeg zo hoog ook. Hij komt er niet net overheen. Maar voor de rest heel erg leuk zo.
 
Ik ga het inderdaad eens proberen met iets meer gewicht voorin. Anderzijds heeft het ook wel iets met de vorm van de romp te maken. Volgens de boeken is de Kameleon "een lompe bak" en dat lijkt aardig te kloppen wat het vaarbeeld betreft.
 
De boeg komt in de boeken ook altijd ver omhoog toch?
Maar ietsje minder zou inderdaad beter zijn.
 
Ziet er schitterend uit Thor.
Misschien een beetje ballast voor in, maar echt niet te veel.
Je hebt dan echt kans dat hij gaat planeren.

Maar voor de rest, echt schitterend.
 
Lijkt mij niet.
Want als Hielke voorin zit, zit Sietse achterin en is het gewicht/balans weer gelijk..
 
Dat die boeg zo omhoog komt, wordt niet door balans of gebrek aan ballast veroorzaakt, maar door de schroeftunnel. Die trekt de kont in het water.

Als je daar aan de achterkant een halve", ietwat taps toelopende "straalbuis" achter zet die het schroefwater naar beneden richt, moet het beter worden.

Bootje vaart op matige snelheid verder prachtig, en die dieselgenerator.... geniaal!

Wel heel jammer dat je de electrische aandrijving nog zo duidelijk hoort, maar daar zal wel niet veel aan te doen zijn vrees ik.

Al met al een schitterend resultaat.

Groet, Bert
 
Bootje vaart op matige snelheid verder prachtig, en die dieselgenerator.... geniaal!

Over het geluid, in de kameleon staat toch een viercilinder automotor?
Volgens de film uit een citroen ds, volgens het boek weet ik even niet meer. (In ieder geval uit de auto van de dokter.)
 
Prachtig vaarbeeld, vooral 1e en 2e filmpje. Maar best kans dat met de bestuurders erop, de boeg wat minder extreem omhoog zal komen. In ieder geval een Kameleon om trots op te zijn. :)


@NielsdB: Je hebt gelijk, is eerder ter sprake gekomen. Maar al is het wellicht niet helemaal correct, het is wel een prachtig dieselgeluid.
 
Back
Top