Leren Zweefvliegen

beweer jij van niet ?

ik beweer niets, maar ik hou de mogelijkheid open dat het wel zou kunnen (mits het geen 4bft waait, maar bv 1bft)

ik denk dat moesten we het kunnen zien , dat we van wel meer dingen kunnen verschieten omdat we er nooit eerder bij stil stonden.

ps, ik heb al regelmatig het gevoel gehad dat ik tijdens het draaien van een bel ineens naar de windrichting toe dreef ipv wind mee... kan aan mij liggen, maar daarom net stel ik er me de vraag bij.
 
Bellen drijven altijd met de wind mee (hoe zouden ze ooit iets anders kunnen doen....?) maar de wind die je op de grond voelt kan best anders staan dan op 50 of 100 meter hoogte. En de wind draait als er veel thermiek loskomt, doordat de opstijgende lucht vanaf de zijkanten wordt aangevuld. Vandaar dat bellen - zeker als er in een klein gebied meerdere tegelijk loskomen - zeer grillig kunnen bewegen. Soms zelfs tegen de voor jouw gevoel heersende windrichting in.

De kunst van het thermieken is om je rondjes te blijven draaien en niet te corrigeren voor de wind die je voelt, je moet net als de bellen zelf "meedrijven". Maar dat is knap lastig. Je moet steeds opletten of je tijdens je rondje overal stijgen hebt. Is dat niet het geval dan moet je je rondje iets verleggen naar de kant waar het meeste stijgen zit.

Daar gaat volgens mij het meeste "leren" in zitten; kunnen lezen wat je vliegtuig doet en de thermiek daardoor "zien". In het begin is het alsof je geblindoekt rondloopt en per ongeluk het stijgen vindt, en loop je er ook zo weer uit. Als de blinddoek begint af te zakken en je "ziet" wat er in de lucht gebeurt...dan komt het.
 
De kunst van het thermieken is om je rondjes te blijven draaien en niet te corrigeren voor de wind die je voelt, je moet net als de bellen zelf "meedrijven". Maar dat is knap lastig. Je moet steeds opletten of je tijdens je rondje overal stijgen hebt. Is dat niet het geval dan moet je je rondje iets verleggen naar de kant waar het meeste stijgen zit.

Daar gaat volgens mij het meeste "leren" in zitten; kunnen lezen wat je vliegtuig doet en de thermiek daardoor "zien". In het begin is het alsof je geblindoekt rondloopt en per ongeluk het stijgen vindt, en loop je er ook zo weer uit. Als de blinddoek begint af te zakken en je "ziet" wat er in de lucht gebeurt...dan komt het.

zo ist wel een beetje ja :D
 
En wat onze (Ik Mees Huey Slijm) ervaring is, meekijken op meetings zoals bijvoorbeeld in Bergeijk. Ik heb op bergeijk naast fireforx (op dit forum) gestaan en heb werkelijk waar m'n ogen uitgekeken. Wat hij doet met zijn high tech (non) kliko zwevert. Rondjes draaien van koud 4 meter in een bel, amper hoogte verliezen, en gewoon whoep.... naar 300 meter knallen.

Dan heb je blauwe duimen van het drukken, zoals Huey dat zo mooi zegt :D

tof!
 
Laatst bewerkt:
argh... zaterdag das hier sportdag / hockey dag veur de kids...sonde!. (maar ik houd dat F5J wel in de gaten , want Mees heeft al aangegeven dat ie graag wedstrijden wil vliegen,..... Misschien kunnen we een poging wagen met de electro uhu zonder electro ?

..11 jaar en 3 elastiekstarts ervaring..."pap...hoe zit het nu met die zweef wedstrijden....?"
 
Laatst bewerkt:
10.30 aanvang wedstrijden en er is een kantine met lekkere hapjes. Ik denk dat je hem wel mee krijgt :-) Zou erg leuk zijn.
 
zoals ik al zei franck, die belletjes zoals in bergeijk, die draai ik wel vaker... wel altijd met de nodige angst en lef.

maar een beetje zweefpiloot kan op 4meter hoogte wegraken in een belletje (met een goede kist)

ik heb deze lef ontwikkeld door wedstrijdvliegen...
(dlg wedstrijd,na 1min vliegen in de landing met flaps op in de remfase thermiek voelen en beginnen draaien en 5min vol vliegen...) toen van op 1.5m nog vertrokken met mijn highlight... een rommelkist :p

gewoon lef hebben zorgt vaak voor de spannenste belletjes, maar je moet de gevolgen kunnen inschatten.

in bergeijk draaide ik iets korter de bocht om als ik richting bomen draaide, en iets verder door weg ervan, zodat ik zeker niet in de bomen zit. (de wind beslist veel)

leren zweefvliegen is de titel...
eigenlijk is het vooral leren herkennen van de signalen die je toestel uitzend.
wanneer raak je een bel, of wanneer is het enkel turbulentie... het verschil moet je in 1 seconde zien soms, zeker laag aan de grond.

veel vliegen zeg ik altijd....
zelf vloog ik in mijn beginjaar 3x per week, enkel zwevers... nu vlieg ik ietsje minder, maar in zomerdagen ben ik ook 3x per week aant vliegen, wel 5u per dag.

ik heb de tijd ervoor!
 
Zo!

Gister was het dan zover, 13:00 verzamelen in Gorredijk om te gaan vliegen met Rick en Jacob! Eerst even verzameld bij Jacob thuis en na wat geknutsel aan Rick zijn mimi zijn we naar het veld gereden!
Mooi breed veld en super heerlijk weer!
na wat kleine testjes heeft Jacob toen voor het eerst mijn balsahout zwever ingevlogen, ik heb hem met een flinke worp de lucht ingesmeten en daar ging die! geweldig om te zien dat zweefvliegen, heel wat anders dan zo'n swiftje!

Na een mooie vlucht, de batterij opgeladden, (wat een k*t dingen die NI-CD) nu ging Jacob het echte werk even voordoen en ging zijn grote zwever van 4 meter de lucht in! wat een beest en wat vliegt die mooi!

De batterijen vol, mijn beurt.... Jacob deed de handstart en ik vliegen! wat een heerlijk gevoel om zo'n zwever de lucht in te sturen! het ging naar mijn idee prima voor een eerste keer en ook de landing die later volgde was redelijk!(mooi over de sloot heen gestuurd)

Verders hebben we(teminste ik) een fantastische middag gehad en genoten van al het vlieggeweld van de beide heren!

Nu thuis lekker bezig en kijken of ik het thermieken wat onder de knie kan krijgen, de meester(Jacob bos heeft het gister goed voorgedaan om gelijk naar 600 te thermieken! met zijn eigen kist)

Mannen, via deze manier ook nogmaals bedankt voor de leuke en leerzame middag!
 
Yes!

Vandaag gaat de zwever ook als een gek door het luchtruim! vandaag eerst nog een keer gevlogen door middel van een handstart van mijn broer.. Gelijk een flinke bel te pakken volgens mij want ik bleef zomaar een kwartier lekker rondzweven zonder motor! de bel verlaten en een paar proef landing gemaakt, net de grond niet raken en weer up met de motor!

daarna geland en een eigen handstart gemaakt, pwieew best eng maar toch ging het best goed (met rechts gegooid Jacob!) haha!

Nu spulletjes weer aan de oplader en straks maar even proberen een 7.4 cell lipotje er aan te hangen!

Fantastisch dit!
 
@ franck , over u zullen we maar zwijgen zeker? :cool:

@ doede... met die lipo accu's zal je ook meer starts kunnen doen zonder laden vermoed ik.
wel leuk dat je ineens 15min boven kon blijven.
ik keek vanmiddag naar boven terwijl we bezoek hadden en ik zag de wolken opbouwen van de thermiek en dacht " verdikke dat moet nogal zuigen" (lees thermiek draaien)
 
het is een beetje als een erge ziekte... je kan er niet normaal meer door functioneren... ons sociaal leven lijd er onder... zit je met vrienden op een terras, dan kijk je naar boven om te zien hoe de meeuwen cirkelen in een belletje.

rijd je naar de bergen, dan speur je naar de grote roofvogels, of parapantes die aan de helling hangen.

zit je aan de zee dan kijk je naar de vogels, om te zien wat voor fantastische glijhoek ze hebben.

ik spreek nu voor mezelf... maar ook voor alle andere zweefpiloten denk ik :p

om on-topic te blijven.
iedere collega piloot die ik omgepraat heb om een keer een zwever te besturen, is verkocht aan het mooie gebeuren... sinds die dag zweven ze en staan de motorkisten aan de grond!

ze zeggen allemaal dat je veel meer bewust en één wordt met de natuur!
ik geef ze gelijk :cool:
 
Back
Top