algemeen teamC topic

Behalve de kleur zijn dat dezelfde als op de Minion zitten. Misschien zijn ze dan gewoon beroerd gelijmd af en toe, dat kan ook.
 
Dan zal het wel met het lijmen te maken hebben. Ik ga anders of de banden eraf halen en opnieuw lijmen, of proberen ze beter te balanceren, kijken of dat helpt. Het rijdt wel, maar je hebt snel extra speling, en een minder strak rijdende auto als je wielen gaan schudden op hogere toeren. En het kan wel, Kyosho dish velgen zoals bij de Lazer ZX-5, super strak draaien, en zelfs een aantal 4 complete wielen voor een tientje van Conrad, ook misschien een mm afwijking.

Heeft iemand trouwens ervaring met de brushless regelaar die Absima in de RTR brushless Minion inbouwt? Er zit maar een minimale handleiding bij, en niets over bijvoorbeeld instellen op bepaalde accu-types. Terwijl de brushed regelaar wel diverse instelopties heeft, waaronder cut-off op lipo, auto, of NiMh instelbaar. Ik heb even los proef gedraaid met de standaard 10T brushless motor, en het valt me op dat de toeren veel lager lijken dan van zelfs de 21T brushed motor, en dat de motor bij het testen al best warm werd. Nu kan het zijn dat het toerental onder belasting minder inzakt dan bij een brushed motor, en er dus genoeg over zal blijven, maar toch.
 
Ik heb de bandjes vandaag binnen gehad. Ik vraag me wel af welke (smalle) velgen de gevestigde orde die al met Team C 2wd's rijden gebruiken. Volgens mij heeft Team C zelf namelijk geen "slim" velgen waar bijv. de Cut-Staggered's en de Dboots voorbandjes op passen.

Ik ga inline stuurblokken en assen van Associated gebruiken en dan velgen van Schumacher, die levert wel "slim" velgen. Zodoende hoef ik niks van de binnenste rand af te halen wat ik voorheen wel deed bij bredere velgen om deze banden te gebruiken.

Iemand andere ideetjes hierover?
 
Ik heb op een Twister de staggered rib wel eens gelijmd gezien zodat maar 2/3 van de breedte van de velg werd gebruikt. Ziet er niet uit, maar het rijdt wel goed.
 
Ja klopt en als je dat netjes wil afwerken dan haal je de binneste rand eraf... Deed ik altijd wel, staat een stuk netter...
 
Ook weer duidelijk, bedankt voor de toelichting.


Ik zit als alternatieve velg voor de Minion te kijken naar de Kyosho W5201 velgen. Die lijken ook een andere offset te hebben, misschien vergelijkbaar met de "appelkoek" velgen, wat betreft voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik snap eigenlijk het hele probleem niet van die vegjes.
De wedstrijdrijders die met deze velgen rijden en de EK en EOS meerijden hebben geen problemen ermee en de parkeerplaats racer blijft erover aan het jammeren of hij er Wereldkampioen mee moet worden.
Marcel Pinkster weet echt wel of het werkt al dan niet. Als je dan toch niet geloofd wat er geantwoord wordt op je vragen, waarom stel je ze dan?
Als ik elke velg met een slingertje eraf moet gooien blijf ik aan de gang gaan tijdens races.
Maar misschien een ideetje...minder kritisch zijn en gewoon lol gaan hebben met je Minion. Daar zijn ze voor gemaakt. Bevalt ie niet? De deur uitdoen en ander merk kopen.
Als je alle tijd die je nu in je ontwikkeling van je Minion had gebruikt om te gaan rijden, had je 'm nu al versleten :):):)
 
Ik heb de bandjes vandaag binnen gehad. Ik vraag me wel af welke (smalle) velgen de gevestigde orde die al met Team C 2wd's rijden gebruiken. Volgens mij heeft Team C zelf namelijk geen "slim" velgen waar bijv. de Cut-Staggered's en de Dboots voorbandjes op passen.

Ik ga inline stuurblokken en assen van Associated gebruiken en dan velgen van Schumacher, die levert wel "slim" velgen. Zodoende hoef ik niks van de binnenste rand af te halen wat ik voorheen wel deed bij bredere velgen om deze banden te gebruiken.

Iemand andere ideetjes hierover?

Simpelste is toch óf om de velgen breed te laten en slim te plakken óf om de randjes eraf te dremelen. Velgjes kun je ook meerdere keren gebruiken daar er voor de staggerbandjes maar op een paar kleine puntjes gelijmd hoeft te worden. Trouwens lijmen die staggers ZONDER inserts!
Associated en schumacher zijn vreemde merken op een TeamC terwijl dit niet nodig is. Ook die parts moet je dan weer monteren cq aanschaffen en voegen weinig tot niks toe. Mooi afsnijden/dremelen en je bent klaar. Breed laten kan ook maar is, zoals men schrijft minder estetisch, echter met rijden maakt het geen merkbaar verschil!
 
Heey GK ;)

Klopt, dat is de simpelste oplossing inderdaad en mensen die een bandendraaaier hebben voor foam bandjes en een adapter voor 1/10 hex kunnen die velgen zo op de draaier smaller maken.

Welke shims kan ik gebruiken om de Team C voorassen spelingsvrij te maken? Kan ze zo 123 even niet vinden...
 
Ik snap eigenlijk het hele probleem niet van die vegjes.
De wedstrijdrijders die met deze velgen rijden en de EK en EOS meerijden hebben geen problemen ermee en de parkeerplaats racer blijft erover aan het jammeren of hij er Wereldkampioen mee moet worden.
Marcel Pinkster weet echt wel of het werkt al dan niet. Als je dan toch niet geloofd wat er geantwoord wordt op je vragen, waarom stel je ze dan?
Als ik elke velg met een slingertje eraf moet gooien blijf ik aan de gang gaan tijdens races.
Maar misschien een ideetje...minder kritisch zijn en gewoon lol gaan hebben met je Minion. Daar zijn ze voor gemaakt. Bevalt ie niet? De deur uitdoen en ander merk kopen.
Als je alle tijd die je nu in je ontwikkeling van je Minion had gebruikt om te gaan rijden, had je 'm nu al versleten :):):)


Kun je het iets minder op de persoon spelen alsjeblieft? Opmerkingen als "de parkeerplaats racer" en "jammeren" vind ik toch wel spottend overkomen en daarmee dan niet bepaald van respect voor een mede-hobbyist getuigen. Ben ik als niet-wedstrijdrijder minder dan een competierijder? Ik wist niet dat we met rangen en standen werkten in deze hobby... :rolleyes:

Als ik gas geef wil ik niet dat alle draagarmen gaan slingeren. En dat hoeft ook helemaal niet, bij goed zuiver lopende wielen heb je dat niet, dan blijft alles mooi rustig, ook bij hoge toeren. Als ik de Minion wielen op mijn snelste auto zou zetten, dan zou ik niet raar opkijken als op het rechte stuk, met meer dan 80 km/u, ineens een draagarm voorbij komt vliegen...

Heeft niets met de verdere kwaliteit van de auto te maken, ik rij verder met plezier met de Minion, nu ik er even andere wielen op heb zitten. Verder vind ik de Minion een mooi opgebouwde en degelijke auto tot nu toe. Staat ook te lezen in de review die ik op dit forum heb geplaatst. Had ik de auto tot op de grond willen afbranden, dan hadden daar wel andere bewoordingen gestaan. Het enige probleem wat niet zo op te lossen was met vervangende onderdelen, zijn de wielen die bij de RTR zitten. Ik heb een set vervangende wielen gehad, die slingeren voor het grootste deel nog meer dan die op de auto zaten. Als ik dan kijk naar spotgoedkope "4 complete gelijmde wielen voor 10 euro" zoals van de Conrad, die kunnen wel slingervrij lopen op hogere toerentallen, zonder dat de hele auto gaat schudden als je met de wielen van de grond gas geeft. Dan vind ik het raar dat dit blijkbaar niet mogelijk is bij de standaard Minion wielen, en ga je toch al snel denken aan een wat mindere kwaliteitscontrole bij de assemblage van de RTR auto's, of in ieder geval de Minion.

Dat wordt ondersteund door feiten als 1 te lange dogbone, een verkeerd uitgefreesde cup van een as achter, en het monteren van de verkeerde motor. Ik heb een 2e Minion in handen gehad, zo uit de verzegelde doos. Het kapje over de pinion ontbrak gewoon, en in de motorsteun in het midden, aan de onderkant, zaten er maar 2 van de 6 schroeven in. Bovendien was ook bij die auto een verkeerde motor gemonteerd. Auto kwam bij een compleet andere verkoper vandaan, dus de kans dat het 1 bepaalde zending was, lijkt me klein. Conclusie, prima auto, maar wel goed nalopen, meer dan je gewoon bent bij RTR, dus mogelijk dat de kwaliteitscontrole blijkbaar hier en daar wel wat steken laat vallen bij de RTR.

Tot nu toe heb ik dit slingeren/schudden alleen meegemaakt met een goedkope 4WD auto van jaren terug, een Marui Ninja, daar moest ik de wielen ook balanceren met gewichtjes om ze strak te laten lopen. Maar dat was een hobby auto, zonder enige wedstrijdaspiraties, de wielen waren zelfs niet eens gelagerd met metalen bussen, maar met nylon, wat dus na een paar ritten al bijna ovaal was uitgesleten. Alle auto's die ik daarna heb gehad, Kyosho Optima Mid, Lazer ZX-5 RTR, Lazer ZX Sport, hadden zo goed als geen onbalans in de wielen. Ook na rijden op een baan, crashes, etc, liepen de wielen nog steeds loepzuiver. Dus het valt me op als een andere auto daar dan ineens problemen meer heeft, maar als ik daar niets van mag zeggen, dan vind ik dat raar.

Ik zeg ook niet dat Team C velgen niet goed zijn, ik geloof best dat M Pinkster en anderen goede ervaringen hebben met de losse velgen. Maar zou het niet kunnen dat de banden bij de RTR modellen gewoon erg wisselend gelijmd zijn, verschillend tussen goed, zuiver lopend, en flink slingerend? Wedstrijdrijders zullen hun eigen banden lijmen en doen dat vast beter dan aan de lopende band gebeurd bij de assemblage van de Minion. Dat verklaart waarom de wedstrijdrijders het probleem niet zien, en denken "waar heeft die gast het over?" Dus het kan best zijn dat de oplossing simpel is, de huidige banden verwijderen, en er zelf nieuwe op zetten. Of een setje nieuwe kopen, dat kan ook. Maar ik heb nu 3 complete sets liggen, voor- en achterbanden, dus ik denk dat het loshalen wordt.


Laat ik mijn vraag dan anders stellen, zodat ik niemand tegen het zere been schop. Zijn er dichte voorvelgen (dish type) met dezelfde offset als de standaard TR-04 velgen?


Update: Ik heb van de 3 sets RTR wielen die ik heb de 2 beste voorwielen uitgezocht en die op de Minion gezet. De achterwielen die er al op zaten bleken wel goed in balans. Verschil is duidelijk merkbaar, eerst ging het linker voorwiel een paar mm op en neer bij hogere toeren, nu blijft alles mooi rustig, zonder extra trillingen, net als met de Conrad wielen. 2 van de voorwielen die erg in onbalans zijn ga ik van de banden ontdoen, en eens kijken of de onbalans in het lijmen zit, of in de velg. Ik vermoed het lijmen, gezien dat tot nu toe er geen slechte ervaringen zijn met de velgen. Wordt vervolgd.


2e update: 1 van de erg in onbalans zijnde voorwielen van band ontdaan (kostte wat moeite, de lijm wilde maar langzaam oplossen) en de losse velg getest. Die is dus prima, spoort netjes met minimale slingering, en geen onbalans. Binnenkort eens een ander bandje erop zetten, en verder testen. Maar zoals het er nu uitziet zit de oorzaak van de onbalans bij sommige RTR wielen dus in de band, of het lijmen ervan. De velg is wel wat slap, hij haalt een deel van zijn sterkte uit de erop liggende band, maar is verder vrij zuiver, en treft dus geen blaam. Dat verklaart dus meteen waarom de competitierijders geen probleem hebben, omdat ze zelf hun banden lijmen, en de RTR "parkeerplaatsrijder" wel wat merkt. ;-)

Ik ga nu de andere 3 echt slecht sporende banden ook van de velg verwijderen, dan heb ik een complete set hopelijk allemaal goede velgen. Dan heb ik nog 1 setje waarvan de banden redelijk strak lopen, en eentje die bijna perfect is, en die zit nu op de auto.

Desondanks ben ik nog steeds benieuwd naar dish velgen die voor de voorkant dezelfde offset hebben als de "appelkoek" velgen. En een echte handleiding voor de brushless regelaar, ipv het simpele A4tje dat je erbij krijgt, en wat gelijk is aan de handleiding op de Absima site.
 
Laatst bewerkt:
3 van de 4 banden zijn nu los, velgen blijken inderdaad netjes te sporen. Wel zijn ze erg gul geweest met lijm, waardoor het oplossen van de lijm langer duurt dan ik tot nu toe gewend ben. Een setje niet kopem wordt steeds aantrekkelijker.


Zou iemand trouwens deze vragen kunnen beantwoorden? Alvast bedankt. :D

Desondanks ben ik nog steeds benieuwd naar dish velgen die voor de voorkant dezelfde offset hebben als de "appelkoek" velgen. En een echte handleiding voor de brushless regelaar, ipv het simpele A4tje dat je erbij krijgt, en wat gelijk is aan de handleiding op de Absima site.
 
Mag ik je vragen waarom je niet een kit koopt en een auto dan zelf opbouwt ipv aanschaf van RTR? Dan heb je veel meer controle en kun je de wagen naar smaak aanpassen.
 
Goede vraag, maar dan had ik nog steeds dezelfde vragen gehad, ook bij een tr-04 kit zitten geen dish velgen, voor zover ik weet. En de regelaar waar ik nu een betere handleiding voor zoek, had ik ook dan los gekocht, die zat niet bij mijn Minion RTR. Ook had ik dan een kap moeten spuiten, en daar is thuis geen plek voor, bovendien komt die er dan gegarandeerd minder mooi uit te zien dan de gemiddelde RTR kap. Op zich past een RTR dus prima bij me, hier en daar wat bijschaven, totdat het naar mijn zin is. Net als iedereen, bijna elke auto waar ik hier over lees wordt door de eigenaar wel ergens op aangepast, omdat ieder zijn eigen voorkeur heeft, of toch graag net iets anders wil dan de anderen, de redenen zijn divers.

En was de offset van de voorwielen bij de Minion gelijk aan andere 4WD buggies zoals de Blast, Lazer, Twister, etc, dan had ik er elk willekeurig wiel voorop kunnen zetten, zonder de spoorbreedte voor te veranderen. Maar dat is niet zo. Dan kan ik of de hele voortrein ombouwen, en daarmee misschien het fijne stuurgedrag aanpassen, of gewoon andere velgen zoeken. Laatste lijkt me eenvoudiger. ;)

Misschien dat deze een vergelijkbare offset hebben?

$%28KGrHqVHJCsE7BcvicGBBO6llwIOtw%7E%7E60_12.JPG


Enige nadeel, ik kan ze tot nu toe niet dichter bij huis vinden dan in de VS, dus even een setje bestellen om te testen wordt daarmee lastig...

Inmiddels een adres in Nederland gevonden, eens kijken of de verzendkosten niet hoger gaan uitvallen dan de wielen. ;-)
 
Gewoon niet moeilijk doen en de orginele velgen kopen bij je plaatselijke Team C winkel.
Laat het de dealer maar uitzoeken, als het dan niet de goeie offset blijkt te zijn kan je altijd nog terug gaan!
 
De originele voorvelgen hebben natuurlijk de juiste offset. Dat heeft de fabrikant wel zo uitgekiend. Maar dat zijn geen dish velgen, maar met open spaken. Ik heb begrepen dat er minder stof en vuil bij de lagers komt met dish velgen, dus vandaar dat ik die gewoon eens wil proberen. Ik heb de voorvelgen van de ZX-5 liggen, maar die hebben zeker niet de juiste offset. Bij de Minion zitten de meenemers veel verder naar buiten, tov de velg. Dus vandaar mijn vraag, zijn er dish velgen voor de voorkant die dezelfde offset hebben? Ik heb geen plaatselijke Team C dealer waar ik even langs kan wippen, hooguit een mailtje, maar gezien het aantal competitierijders dacht ik dat hier sneller een antwoord uit te praktijk te verwachten was.

Ik heb over de velgen en regelaar een mailtje gestuurd naar Absima, maar als iemand het antwoord mocht weten, hoor ik het ook graag.
 
Back
Top