DFS Habicht 1:3,5 mijn nieuwe project

habicht229.jpg



Later komt nog een rubberen ring ca. in het midden van de staartslof. Deze ring moet de klappen tijdens de landing dempen zodat de totale constructie niet overbelast wordt.

habicht230.jpg


habicht231.jpg


Johannes

Mijn complimenten; dit is super de luxe mooi gemaakt. Op en top vakwerk !

Maar toch vraag ik mij twee dingen af :confused:
Wanneer ik zie hoe mooi (en stevig) die staartpartij geconstrueerd is, vraag ik mij af wat de zin was om 2 grammetjes te winnen met het lichter maken van de kielvlak achterlijst. Die staartpartij bekijkend (functioneel) is daar makkelijk zomaar een onsje of nog meer te winnen.

Opmerking 2. Jij schrijft dat er nog ergens in die staartslof een stuk rubber moet komen om de schokken te dempen ?? Dat zal vast en zeker schaal zijn maar wanneer er zulke belastingen op je (toch al stevige) staartslof gaan komen heb je een veel groter probleem ................ (ergens anders)

Maar los daarvan blijft het een prachtig stukje vakwerk ;)
 
Dit zijn terechte opmerkingen.

Vanwege het extra gewicht van deze constructie heb ik toch even getwijfeld of ik het zo moet uitvoeren.

Maar zoals ik al eerder heb geschreven is deze constructie puur een proef voor mijn volgende grote schaalproject een Musger MG-19a 1 : 3.

Een stuk rubber is inderdaad ook weer extra gewicht maar wel schaal.
Theoretisch helpt een rubber demper omdat hij veel energie kan opnemen.
Wel moet ik nog testen welke Shore hardheid het beste effect heeft.


Johannes
 
Wel moet ik nog testen welke Shore hardheid het beste effect heeft.
Johannes

:cool:LOL:cool:

wanneer je staartvlak begint te stuiteren en je, je zorgen moet gaan maken over de hardheid van het rubber, heb je volgens mij eerder, een ander en veel groter probleem :rolleyes::rolleyes::rolleyes:
 
Mijn zorg is niet het landen op een strak modelvliegveld maar het landen op een alpenweide.

Johannes
 
Er zit wel een enorm hardheid verschil tussen rubber Shore A 20 of A 90.
Een te zachte of te harde rubbersoort heeft inderdaad geen zin.

En optimale rubber hardheid zal het incasseringsvermogen van de constructie fors verhogen.
Daar gaat het mij om.

Johannes
 
haha, nice!

ik zie de staart van de habicht al in een pot water gedompeld worden om de borgstift voor het rudder er in te krijgen op deze manier...
 
De Habicht heeft geen landingsgestel maar een schaats.
Deze schaats biedt bescherming bij harde landingen.

Onderkant romp heeft een plaat gedeelte waarop de schaats gemonteerd wordt.

habicht232.jpg




Dit plat gedeelte wordt nog extra versterkt met een stuk triplex.

habicht233.jpg



De schaats is zoals de staartslof opgebouwd uit dunne lagen essen fineer (gelamineerd) en verlijmd met epoxy.

habicht235.jpg



Alle bevestigingsgaten zitten nu in de schaats, even passen of alles klopt.

habicht236.jpg



Deze wigvormige vulstukken zijn met de romp verlijmd.
De schaats wordt niet vastgelijmd maar geschroefd zodat hij demontabel blijft.

habicht237.jpg




Aan de voorkant schaats zijn nu de twee bevestigingsschroeven te zien.

habicht238.jpg




Acht stuks van deze bevestigingsbeugels zijn nodig voor de schaats en twee voor de staartslof.

habicht239.jpg




Hier zijn de beugels op de schaats gemonteerd.

habicht240.jpg




En zo worden uiteindelijk de demping rubbers gemonteerd.
Uiteraard worden de moeren later vervangen door borgmoeren.

habicht241.jpg



Johannes
 
Met een metalen beugel wordt de achterkant van de schaats op zijn plek gehouden.
Wel heeft de schaats nog voldoende bewegingsvrijheid in de beugel.
Dat is zeer belangrijk want tijdens een ruige landing vervormd de schaats vrij heftig.

habicht242.jpg



Alle bevestigingsbeugels voor de schaats zijn nu gemonteerd.
Ik ben tevreden!
Oh ja, de rubbers die op deze foto te zien zijn worden nog vervangen door andere rubbers die de juiste geometrie en hardheid hebben.

habicht243.jpg




Voordat ik begin met het indekken van de romp is één van de laatste klusjes het maken van de cockpitkap sluiting.

habicht244.jpg



Dit is de vergrendeling.
Uiteraard nog niet helemaal af maar dat komt later wel.

habicht245.jpg



Johannes
 
Haha,... het was al laat in de avond en mijn geduld raakte op.

De cockpit sluiting zit vast met een stukje glasweefsel en een beetje UHU Endfest 300.


Johannes
 
Hmmmmm, volgens mij is jouw geduld die avond volledig in vlammen opgegaan. De Habicht ook? Ik hoop van niet. ;)

Nee, nee! :shock:

De Habicht hangt nu tijdelijk in het wandrek. :mad:

Andere werkzaamheden hebben nu voorrang zoals een aantal zwevers vliegklaar maken voor de Gerlitzen. :D

Soms moet ik ook nog werken om mijn hobby te kunnen bekostigen. ;)

En thuis heeft mijn vrouw een enorm lange lijst liggen met allemaal klusjes voor om en in huis. :)

Ook komt er thuis een nieuwe keuken die ik zondig zelf wil plaatsen omdat ik bang ben dat de vakmensen deze klus even gauw afraffelen. :rolleyes:


Na het Gerlitzen uitstapje gaat het weer verder met de Habicht. :D

Johannes
 
Hoi Johannes.

Leuk om te zien dat er bij de closed loop aansturing in zwevers vaak gekozen word voor een extra hevel om de kracht van de voorspanning op te nemen en de servo hier met een stuurstang aan te koppelen.

bij kunstvlucht vliegtuigen wordt hier juist niet voor gekozen door mogelijke speling en extra gewicht van de onderdelen.
Zelf heb ik nog nooit een extra hevel gebruikt. Als je servo's met metalen tandwielen en goede kogellagers gebruikt heb ik nog nooit last van slijtage of toenemende speling gehad.

groeten Ruud
 
Back
Top