De definitie van een stock klasse ?

Vandaag op de baan werd er aan de stamtafel veel gelachen over de ETS,
het schijnt dat er onder vele rijders totale paniek was met de nieuwe motor regel, en dat als je het gevoel had een mindere motor te hebben, deze kon omruilen tegen een betere.
Sommige rijders hebben meer dan 5x hun motor omgeruild..;) Echt stock racen is soms zwaar.
 
Van paniek niks gemerkt...je had zoveel tijd tussen de heats dat iedereen volstrekt relaxed was...sterker nog: je viel bijna in slaap. Enig kritiekpuntje op het afgelopen weekend: in drie dagen tijd in totaal maar liefst 38 minuten rijtijd (2 x practice, 3 x kwali en 3 x finale). Verder best gezellig...maar of ik het nog eens ga doen is zeer de vraag. Aantal euri per minuut racetijd is wel erg hoog ;-) Alleen al het inschrijfgeld is bijna 1 euro per minuut.

Mijn omgeving verklaarde me dit weekend voor gek...

Marcel
 
Vandaag op de baan werd er aan de stamtafel veel gelachen over de ETS,
het schijnt dat er onder vele rijders totale paniek was met de nieuwe motor regel, en dat als je het gevoel had een mindere motor te hebben, deze kon omruilen tegen een betere.
Sommige rijders hebben meer dan 5x hun motor omgeruild..;) Echt stock racen is soms zwaar.

Waren bij dat lachen ook deelnemers? Gaan die de volgende keer weer dan?

Mvg
Marcel
 
Waren bij dat lachen ook deelnemers? Gaan die de volgende keer weer dan?

Mvg
Marcel

Van A- tot M finalisten..;) Onze facilitair medewerker (m-finalist) wist te vertellen dat Uwe R tegen hem had gezegd dat hij helemaal klaar was met de klagende Nederlander en het liefst de ETS niet meer in NL wil houden.
Maar ja, mijn idee is gewoon even volhouden die controle en dan komt alles goed, hij opperde dat Speed Passion eruit gaat en er een nieuw merk komt volgend jaar, iets met Xenon en een andere regelaar motor.
 
Van paniek niks gemerkt...je had zoveel tijd tussen de heats dat iedereen volstrekt relaxed was...sterker nog: je viel bijna in slaap. Enig kritiekpuntje op het afgelopen weekend: in drie dagen tijd in totaal maar liefst 38 minuten rijtijd (2 x practice, 3 x kwali en 3 x finale). Verder best gezellig...maar of ik het nog eens ga doen is zeer de vraag. Aantal euri per minuut racetijd is wel erg hoog ;-) Alleen al het inschrijfgeld is bijna 1 euro per minuut.

Mijn omgeving verklaarde me dit weekend voor gek...

Marcel

Er stonden 5 x practice, 5 x kwali en 3 x finale ingepland.......helaas deed het weer niet echt mee.... maar voor racetijd moet je het echt op clubraces houden....
 
Vandaag op de baan werd er aan de stamtafel veel gelachen over de ETS,
het schijnt dat er onder vele rijders totale paniek was met de nieuwe motor regel, en dat als je het gevoel had een mindere motor te hebben, deze kon omruilen tegen een betere.
Sommige rijders hebben meer dan 5x hun motor omgeruild..;) Echt stock racen is soms zwaar.

Het klopte ook wel dat ze een mindere motor hadden, de zwarte was echt een bom en trok gewoon gaten van een dikke halve seconde per ronde. Als je dan een gewone motor krijgt dan ben je al snel bezorgd....

Wat mij betreft was dit zeker voor herhaling vatbaar.....het ETS-veld is nog nooit zo close geweest en ik kan het weten met 24 ETS-races achter mijn naam.....haha
 
After the second leg race director Scotty Ernst had all the cars thoroughly inspected with ratios checked, motor stripped and even the speedo disassembled to check for any tampering with the circuit boards. We are glad to report that all cars passed the scrutiny muting rumors that cheating was going on in this hugely successful class.

Op RedRC laten ze een heel verhaal achterwege en is het blijkbaar een erg "gekleurde" verslaglegging van wat er daadwerkelijk aan de hand was. Dat ze de motoren van te voren controleerde en de rotte appels eruit haalde en je dan zoveel keer je motor kon omruilen om de beste eruit te kiezen (zoals ik hier ibovenstaande reacties lees) staat er niet bij. Dat je daarna voor een 2de keer gaat controleren en alles dan in orde is lijkt me logisch. Valt me erg tegen van de journalistieke kwaliteiten van red rc en lijkt erop dat je niks kunt vertrouwen wat er geschreven wordt.

Vindt het verder wel goed dat de organisatie dit gedaan heeft. De "stock" begon in mijn ogen een farce te worden. Hoe je dit op nationaal niveau moet regelen is me nog een vraag. Wie kan er even 5 motoren omwisselen?
 
Er zijn volgens mij alleen maar motoren omgewisseld omdat mensen "voelden en dachten" dat ze een verkeerde motor hadden. Veel van deze mensen hebben namelijk de vorige ETS-races met meer vermogen en/of koppel kunnen rijden OMDAT ze een "verkeerde" motor hadden. De rondetijden spreken voor zich!!

Persoonlijk had ik namelijk gewoon twee races een prima rode motor (twee verschillende huurmotoren) en zit daar geen groot verschil in. In de F1 had collega Joop wel een motor die 15A trok op de motortester en die gewoon een vastlopende rotor had waardoor hij amper kon draaien. Eén keer naar Uwe en hij had gewoon een goede motor, fabricagefoutje.....bedankt!

En over RedRC......zijn zijn de officiële spreekbuis van het ETS en zullen nooit melden dat er zwaar geklooid is de afgelopen races/jaren. Vergeet niet dat de ETS is opgezet als fun-serie waar kameraadschap en leuk overal in Europa tegen elkaar racen de steekwoorden waren. Helaas zijn Uwe en Scotty iets te goed van vertrouwen geweest en hebben geen rekening gehouden met de steeds groter wordende belangen van (al dan niet gesponsorde) rijders. Dus ja, RedRC schrijft wat de ETS-organisatie naar buiten wil hebben....."Wie betaald, bepaalt"
 
Enig kritiekpuntje op het afgelopen weekend: in drie dagen tijd in totaal maar liefst 38 minuten rijtijd (2 x practice, 3 x kwali en 3 x finale). Verder best gezellig...maar of ik het nog eens ga doen is zeer de vraag. Aantal euri per minuut racetijd is wel erg hoog ;-) Alleen al het inschrijfgeld is bijna 1 euro per minuut.

Mijn omgeving verklaarde me dit weekend voor gek...

Marcel

Voor iedereen die hetzelfde vind. Schrijf je in voor de Benelux race op rucphen 6-7 juli. Model Auto Club " de Baanbrekers"

5x open practice, 5x kwalies en 3 finales.

40 euro voor de toerwagen klasse incl. 1 set banden
15 euro voor de pancar klassen. (eigen banden meebrengen ;))

Rijtijd vs de kosten is hoger en is een zeer leuke race op het mooie circuit van De Baanbrekers. EN de Winnaar is BENELUX kampioen!

(even reclame maken voor een leuke race die opgezet wordt door een club met vrijwilligers zonder commercieel winstbelang, puur om een leuke tijd te verzorgen voor hun collega rijders :thumbsup:)
 
Laatst bewerkt:
Er zijn volgens mij alleen maar motoren omgewisseld omdat mensen "voelden en dachten" dat ze een verkeerde motor hadden. Veel van deze mensen hebben namelijk de vorige ETS-races met meer vermogen en/of koppel kunnen rijden OMDAT ze een "verkeerde" motor hadden. De rondetijden spreken voor zich!!

Persoonlijk had ik namelijk gewoon twee races een prima rode motor (twee verschillende huurmotoren) en zit daar geen groot verschil in. In de F1 had collega Joop wel een motor die 15A trok op de motortester en die gewoon een vastlopende rotor had waardoor hij amper kon draaien. Eén keer naar Uwe en hij had gewoon een goede motor, fabricagefoutje.....bedankt!

En over RedRC......zijn zijn de officiële spreekbuis van het ETS en zullen nooit melden dat er zwaar geklooid is de afgelopen races/jaren. Vergeet niet dat de ETS is opgezet als fun-serie waar kameraadschap en leuk overal in Europa tegen elkaar racen de steekwoorden waren. Helaas zijn Uwe en Scotty iets te goed van vertrouwen geweest en hebben geen rekening gehouden met de steeds groter wordende belangen van (al dan niet gesponsorde) rijders. Dus ja, RedRC schrijft wat de ETS-organisatie naar buiten wil hebben....."Wie betaald, bepaalt"

Als de motoren gelijk zijn en de organisatie staat erachter dan hadden ze van de organisatie gewoon kunnen aangeven dat het bij die ene motor bleef, ze hadden alles toch via een dyno gelijk getrokken? Waarom dan zoveel motoren om laten wisselen? (is meer een retorische vraag) Maar goed, ik denk dat we hetzelfde denken maar net wat andere woorden gebruiken waardoor de interpretatie wat anders kan zijn :D.

Goed dat de organisatie het gedaan heeft.
 
Nog mooier zou het zijn dat ook de ETS een lijst aan controlepunten zou delen met de rest van de wereld.
 
Ach, laten we maar zo zeggen dat mensen hier in NL gewoon in één keer een goede motor kopen om het NK te rijden en dat er tijdens een ETS erg veel slechte motoren zijn.....

Of ben ik nu sarcastisch??

Feit blijft dat de snelste rijders toch vooraan rijden alleen zijn -als er weinig geoptimaliseerd kan worden- de verschillen met de nono's (waar ik mijzelf onder reken) gewoon kleiner.....

Volgend jaar toch maar handout-motoren doen tijdens NK's?? Wie stelt het voor??
 
Als ik zie dat er er tijdens een NK op AMCA een motordyno op tafel staat en gebruikt worden dan kun je inderdaad bepaalde dingen afvragen. Die staat er niet voor niets. Ik zou hetzelfde doen als ik die klasse zou rijden. ;)
 
Goed gedaan daar op de ETS, wat vonden de toprijders van deze nieuwe methode, misschien kunnen ze hier wat over schrijven.

Aangezien ik met een TOP Photon EX rijdt, maakt mij dat een TOP rijder ;-)

Aan het begin werden er zwarte en rode motoren uitgedeeld, en hier zit een verschil in. Dat de organisatie er voor heeft gekozen iedereen een rode motor te geven en de zwarte motoren weer in te nemen (één uit velen, dus zonder zelf te kiezen of iets) en hem te verzegelen vind ik helemaal prima!

Maar dat er dan niet consequent omgegaan wordt met motoren en er dus toch een rijder met zijn eigen zwarte met vertimebare achterplat NK Motor reed (deze was verzegeld door de ETS) vind ik dan weer niet kunnen. Deze motor is op de testbank gelegd en zou 'net zo hard' gaan, waar ik sterk mijn twijfels over heb, goed allicht in de haast of hektiek van allerlei andere zaken is dit 'even snel goedgekeurd'.

Was er snelheidsverschil? In mijn ogen gewoon niet. Ik zat in de finale met o.a. Alexander Stocker en Oliver Franke, toch niet de langzaamste en meer topsnelheid hadden ze gewoonweg niet, dat sneller (lees beter)reden is iets anders ;-). Ook heb ik andere finales bekeken en heb ik niet tot nauwelijks snelheidsverschil gezien. Het snelheidsverschil wat je zag waren vaak de wat ‘mindere’ rijders die hun auto slingerend over het rechte stuk lieten gaan en moeite hadden om uit het groene te blijven…

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:
Als ik zie dat er er tijdens een NK op AMCA een motordyno op tafel staat en gebruikt worden dan kun je inderdaad bepaalde dingen afvragen. Die staat er niet voor niets. Ik zou hetzelfde doen als ik die klasse zou rijden. ;)

Op de ETS werden motoren ook getest door de rijders, hier was ik zelf ook schuldig aan. Was best benieuwd, heb zo'n ding nog niet eerder gebruikt en wilde het wel eens meemaken...

Groet Robert
 
Laatst bewerkt:
Op de ETS werden motoren ook constant getest door de rijders, hier was ik zelf ook schuldig aan. Was best benieuwd, heb zo'n ding nog niet eerder gebruikt...

Groet Robert
Dat gezeur over die motoren in Apeldoorn was dat nou ook op de andere wedstrijden aan de hand of was het meer een Nederlands klaag cultuurtje daar in Apeldoorn..

Zou mij niks verbazen als Uwe lekker weg blijft uit Nederland de volgende ETS...
 
Dat gezeur over die motoren in Apeldoorn was dat nou ook op de andere wedstrijden aan de hand of was het meer een Nederlands klaag cultuurtje daar in Apeldoorn..

Zou mij niks verbazen als Uwe lekker weg blijft uit Nederland de volgende ETS...

Vooral Nederlanders ;). Wat ik hoor speelt een dergelijke discussie amper in bijvoorbeeld onze buurlanden.
 
Ik ben bang dat we nu het paard achter de wagen gaan binden. De rijders die gingen klagen en ruilen waren vooral rijders die altijd top-motoren hebben, niet de gewone hobby-deelnemers. Ik denk namelijk ook niet dat er in het buitenland -uitzonderingen daar gelaten- veel gerommeld wordt, dit "optimaliseren" is echt een Nederlands dingetje.

Misschien moet iedereen zich realiseren dat de bedoeling van stock zo is als het afgelopen weekend ging, motortje ophalen, en rijden......niet alles proberen om meer power te krijgen, gewoon rijden......

Zou wel een verademing zijn als iedereen dit weer eens gaat doen.
 
Bij de LRP/HPI Challenge in Duitsland gebruiken ze de lrp motoren. Op een Duits forum heb ik gelezen dat er daar ook wel verschil in de motoren zat. Iemand beschreef dat de motoren met een dyno gemeten word en maximaal 20.000 rpm mag hebben (ik geloof een 17.5t). Hij kreeg te horen dat de motor te veel rpm had waarna er door de organisatie een nieuwe rotor geinstalleerd werd om de rpm omlaag te brengen naar 20.000rpm. Daarna liep de motor nog harder dan aanvankelijk het geval was.

Ik hoop dat ik het draadje nog kan vinden. Het enigste wat je daar aan kan doen is meer controleren zoals ze gedaan hebben tijdens de laatste ETS.

Het is echt wel bekend maar wellicht zijn we wat meer mondiger dan de rijders in anderen landen en zijn we niet bang om een organisatie aan te spreken op tekortkomingen van controles of andere zaken. (wat de organisatie "klagen" noemt)
 
Back
Top