Thunder Tiger Raptor G4

Just curious...waarom in een tijdperk waar nitro uitgebannen wordt van clubs e.d. toch nog een nieuwe bouwen? Vliegtijden zijn natuurlijk wel een stuk beter!

De club hier in Diest bevind zich op een militair domein en er mag bij ons met alles gevlogen worden. Op de club vliegen ze met turbines,benzine,nitro & electro. Er vliegen zelfs planken rond met een paar 100cc's. Ik doe het vooral om te "leren" heli vliegen en langer te kunnen vliegen ;).

Verder staat alles klaar om nog eens te proberen.
De koppeling staat vast dankzij de tip van Laurens :thumbsup:.
Het motortje heb ik terug nagelopen en alles lijkt ok.

Student: Ivbm de tip om de cooling fan vast te houden en zo de moer op de motor as vast te draaien. Dat lukte me niet, de fan schroeft op de motor as en als ik dan de bout wil aandraaien draai ik de fan los.:mad:

Het tanken doe ik door het slangetje van de header naar de carb los te maken en ik tank dan rechtstreeks in de header. Om de motor te laten drooglopen ontkoppel ik het slangetje van de header.

Nu hopen op beter weer ;).
 
Just curious...waarom in een tijdperk waar nitro uitgebannen wordt van clubs e.d. toch nog een nieuwe bouwen? Vliegtijden zijn natuurlijk wel een stuk beter!

Omdat het kan...

Brandstof is niet perse moeilijk, maar het vereist wel een specifiek type mens om er mee om te gaan :mrgreen:

Zoals jij waarschijnlijk niets met brandstof hebt (anders maak je zo'n opmerking niet), heb ik echt niets met electro
Ja het is stil, en kan meer vermogen hebben.
Maar ik vind de omgang met die grote ###accu's gewoon absoluut niet prettig.

Brandstof spul kun je aan horen wanneer er iets niet goed gaat. Al die stomme computerzooi kun je dit dus niet.

Ieder zn ding ;-)
 
Bert,

Nou dan heb ik vanaf mijn 13de al mijn auto vliegwielletjes, props en koelfans en wat nog meer op de slechtste manier vastgezet, maar blijkbaar was het aluminium sterk genoeg.
Waarschijlijk heeft het houtje de krachten over een groter oppervlakte verdeelt, in iedergeval heb hier nooit problemen mee gehad.

En wel eerst je handen wassen he, voor je gaat eten.

Groet,
Frans
 
Bert,

Nou dan heb ik vanaf mijn 13de al mijn auto vliegwielletjes, props en koelfans en wat nog meer op de slechtste manier vastgezet, maar blijkbaar was het aluminium sterk genoeg.
Waarschijlijk heeft het houtje de krachten over een groter oppervlakte verdeelt, in iedergeval heb hier nooit problemen mee gehad.

En wel eerst je handen wassen he, voor je gaat eten.

Groet,
Frans

Tsja.... er zijn ook mensen die al 30 jaar geen gordel in de auto dragen....

Ik had er bij de allereerste keer dat ik dat deed (14 jaar oud, en het vliegwieltje van mijn Yu'Can stockcar bleef steeds maar loslopen tijdens het starten) minder geluk mee, en kon mijn prachtige OS motor weggooien. Dus maar overgestapt op HB en Veco (uitwisselbare onderdelen)

Daarna overgestapt op die zuigerstopper-methode, en bij mijn eerste heli (Bell 47 met HB-motor) ging dat op gegeven moment ook fout, al had ik toen nog gelukkig een zuigertje liggen uit een aan poeier gedraaide automotor).

Daarna overgestapt op de hydrolock methode, en tot nog toe blijft alles heel....

Groet, Bert
 
Hoi Bert,
Las net topic en goede tip want ik zat even te klooien met de nieuwe OS gasser omdat de gangbare os teflon tool niet op de nieuwe os gasser past.
Heb hem nu met wat hangen en wringen vast kunnen zetten maar de hydrolock methode had ook gewerkt bij de os gasser lijkt mij.
En de kleine moeite om daarna even de bougie er uit te halen doe ik liever dan de krukas van onderen te forceren. Het is al teer spul natuurlijk.
Gr.Rob
 
:celebrate:

De raptor heeft haar eerste hoover achter de rug.

:celebrate:

Het eerste halve bakje heeft de motor heel rijk gedraaid. Veel te rijk om te vliegen. De nitro sputterde uit de uitlaat.
Dan het 2de halve bakje stillaan de high speed needle wat dicht beginnen draaien tot er geen nitro meer uit de pijp kwam. De motor staat nog steeds veel te rijk maar de heli komt wel al van de grond :thumbsup:. De backplate blijft koud aanvoelen en de heli rookt mooi ook blijft de rotor nu stil staan bij stationair draaien.

Geweldig, mijn eerste grote heli op nitro en ze vliegt :p.

Op naar beter weer en maar van dit :grin:.

De heli heeft op en al max 5min gehooverd en ik moet zeggen dat ze tegen over mijn trex 700E V2 enorm licht aanvoelt. De heli trilt wel hard, net niet te hard maar toch te hard naar mijn zin. Dit zou er nog moeten afgaan als de motor wat armer staat en ingelopen is. Maar eerst rodage.

Mijn avond kan al niet meer stuk :thumbsup:.
 
Gefeliciteerd met de maiden!

Als het trillen uit de motor komt, is er goed kans dat hij inderdaad nog een pak soepeler gaat draaien eens hij ingelopen is.

Groet, Bert
 
Na een tankje of wat een beetje krapper gaan zetten
En af gaan stellen zoals het hoort, al moet je hem natuurlijk wel een tikkie rijk houden

Je zal zien dat hij nog een stuk netter gaat lopen

Gefelepiciteerd met je eerste echte heli :mrgreen:
 
Ik was zo euforisch dat ik meteen 5L nitro ben gaan bijhalen :D.
En een setje TT 710 bladen. Ze lagen daar met puppy oogjes naar me te kijken, "neem mij mee" riepen ze nog ;).
Als het beestje ingelopen is ga ik wat experimenteren met verschillende merken bladen. De TT bladen zijn niet zo duur (moest ik iets voorkrijgen:rolleyes:).

Ik duim voor droog weer dit weekend :thumbsup:.
 
Qua bladen, vaak zijn deze hun geld redelijk waard.
Oftewel, van cheap ass zooi gaat hij ook bagger vliegen. Zou zonde zijn om een goeie heli op die manier te verzieken

Gewoon, tipje;-)
 
Dank u voor de tip student;).
Ze waren goedkoper, maar het was nu ook niet gratis :D.
Op mijn kleinere heli's heb ik de thunder tiger bladen gevlogen en ik was er tevreden over. Hopelijk stelt het maatje meer me niet teleur.

Mvg,
Niki
 
De raptor heeft gisteren tussen de buien door een kleine 2L verbruikt.
Hooveren en rustig grote trage achtjes gevlogen.
Er stond een hevige (5bft) wind maar de heli vloog deftig.

De heli is spijtig genoeg aan reparatie toe.
Wat er exact gebeurt is weet ik niet.
Tijdens een rechtse bocht op een hoogte van 3m en een afstand van ruim geschat 30m begon de staart door te draaien. Eerst traag maar de piro versnelde. Throttle hold erop en proberen de heli neer te zetten. Rond ons pleintje staat gelukkig hoog gras en daar is de heli in terecht gekomen. De schade valt redelijk goed mee. De plastic bouten van het landingsgestel zijn afgebroken, een klein scheurtje in de linker behuizing van de cooling fan, de spindel heeft een tikje gekregen, één plastic link is gescheurd, de hoofdbladen zijn aan vervanging toe, de rudder servo is vermoedelijk gestript en de staart buis en tt zijn gebogen.

Ik kan maar 2 oorzaken bedenken voor deze crash:
-het falen van de rudder servo
-storing in de gt 5 door trillingen

Spijtig genoeg heb ik de batterij meteen ontkoppeld zonder naar de balkjes op de gt 5 te kijken. De rudder servo is stuk, ik vermoed gestripte tandwielen.

De heli is deze nacht volledig gedemonteerd om te kunnen kijken wat er allemaal van schade is. Aan de bediening van de staart is niets te merken, deze loopt zonder moeite door het frame en door de bevestigingen aan de staart. De besturing van de staart loopt soepel en heeft geen schade.

Het was wel even schrikken. De gt 5 gaat alvast met andere tape bevestigd worden en de motor ga ik zo snel mogelijk wat armer zetten. De motor was na vluchten van ongeveer 7min amper warm aan de backplate. Het enige dat nogal fel trilt is de uitlaat en dan vooral bij het optoeren. Verder trilt de heli niet echt.

Naar het schijnt moet je een goede mecanieker zijn om met een harley te rijden, ik begin stilaan te vermoeden dat dit ook geldt voor nitro/heli piloten :D.

Mvg,
Niki
 
Het heeft wat uitdagingen, maar is geen rakettechnologie :mrgreen:

Nu verwacht ik niet dat dit uit de estab komt eigenlijk
Normaal, wanneer een estab teveel trilling ziet, gaat hij zich raar gedragen. Dan gaat de staart tikken geven, kwispelen zonder dat gain het oplost, opeens 180 draaien, driften etc, dat soort dingen

Als hij opeens rustig aan de staart laat draaien, laat mij eerder denken aan een servo die opeens al zijn vermogen verliest
De aandrijving, wanneer deze breekt of begeeft, zal een opeens snel draaiende staart geven, dus niet rustig aan steeds sneller

Een raar aanlopende aansturing geeft ook andere vliegbeelden. En een gebroken aansturing geeft ook een opeens snel rondtollende heli


En over trilling, mijn vbar zit ook te zeiken dat er teveel trilling in het frame zit tijdens de vlucht. Hij vliegt er tot nu toe perfect mee.
Let wel, alles is gebalanceert tot de fan aan toe, dus ik weet zeker dat het alleen de motortrillingen zijn
En ik hoor ook iemand die dezelfde trillingsfout in zijn vbar krijgt op een e heli (zwaar 3d vlucht)
 
Naar het schijnt moet je een goede mecanieker zijn om met een harley te rijden, ik begin stilaan te vermoeden dat dit ook geldt voor nitro/heli piloten :D.

Valt wel mee hoor: je moet de bijzonderheden kennen, de verschillen tussen Nitro en electro.

Mijn heli's gaan tussen de vliegmiddagen door soms twee maanden achter elkaar na een korte visuele controle zo terug op de plank tot de volgende vliegmiddag.

Het is net als met bootje varen: motorboot en zeilboot is ongeveer even moeilijk, maar voor een zeilboot moet je ANDERE dingen weten/kennen dan voor een motorboot. Zo ook met Nitro en electro: je moet qua vliegen hetzelfde kunnen, maar technisch is het nét even anders....

Groet, Bert
 
Inderdaad ik vermoed ook dat het de servo is die om de één of andere reden de geest heeft gegeven.

Ik ben nog wat aan het rondkijken maar ik vermoed dat ik terug voor de ace ds 0606n ga gaan. Of indien mogelijk gewoon de tandwielen vervangen.

Volgende week de nieuwe stukken bestellen. Men lijstje ligt al klaar :D.

Mvg,
Niki
 
Als tandwielen de oorzaak zouden zijn, zijn ze tijdens een simpele rondvlucht gebroken...
Dan is het geen materiaal voor de toekomst..

Misschien de motor van de servo uitgefikt? Kan ook nog nl..
Te veel voltage, verkeerde aansturing 1520 ipv 760 of andersom, etc

Kijk eerst even goed naar de hardware, mischien is ergens een kunststof deel wel simpelweg gescheurd, wat alleen onder belasting zichzelf laat zien
 
Als tandwielen de oorzaak zouden zijn, zijn ze tijdens een simpele rondvlucht gebroken...
Dan is het geen materiaal voor de toekomst..

Misschien de motor van de servo uitgefikt? Kan ook nog nl..
Te veel voltage, verkeerde aansturing 1520 ipv 760 of andersom, etc

Kijk eerst even goed naar de hardware, mischien is ergens een kunststof deel wel simpelweg gescheurd, wat alleen onder belasting zichzelf laat zien

De servo zal zeker verder onderzocht worden ;). Gisteren merkte ik wel dat de servo blokkeerde op een bepaald punt en een raar geluid maakte. Eerder een zoemend geluid ipv het geratel van plastic tandwielen.
De instellingen moeten normaal kloppen maar het kan altijd dat ik iets verkeerd heb ingesteld. De voltage is op 6v ingesteld in de cc bec pro.

Maar nu eerst quality time met de dochter ;).

Mvg,
Niki
 
Hoi niki,
Balen dat dit gebeurd is zeg. Hopenlijk heb je hem snel weer hersteld.
Over je motor: Die mag gerust een beetje warm worden hoor. Als ie na 7 minuten vliegen nog niet lauw of normaal warm aanvoelt dan mag ie gerust armer.
Het is niet zo dat als de motor niet warm wordt dat dit beter is hoor. Hele discussies zie je wel eens voorbij komen en mensen zijn geneigd om met een veel te rijk ingestelde motor te vliegen want dat zou dan beter zijn.
Simpel gezegd, hij moet niet te rijk en niet te arm staan. Als de backplate na een seconde of 5 pas warm begint aan te voelen is dat goed.
Zo heb ik mijn redline afgesteld en denk dat de meesten zo ook hun nitromotortje afstellen. Net wat bert zegt, het is even weten waar je op moet letten en dan vliegen met die heli.:D

Gr.Rob
 
Spijtig genoeg heb ik de batterij meteen ontkoppeld zonder naar de balkjes op de gt 5 te kijken. De rudder servo is stuk, ik vermoed gestripte tandwielen.

Dit is niet heel accuraat, na je crash had de GT5 misschien nog willen sturen en zie je dat terug in het display.
 
Back
Top