Big Lift I

Met een beetje mazzel heeft de modelbouwzaak om de hoek morgen 2,5mm triplex binnen.
Ik vind die gammaply wel erg buigen.

Ik lees op RCnetwork dat de D7550MG die ik ga gebruiken dol zijn op stroom, misschien toch maar geen turnigy HV-BEC en binnenkort toch een echte BEC van multiplex er in zetten, die is 6A of 12A.

Vandaag de sleephaak van Graupner ook nog in de romp geklust, jeez wat een snert ding is dat.
De pen die erbij zit is te kort en door de slag van de hevel loopt 'ie telkens vast (wat dus absoluut niet mag).

Tips iemand (2mm pen gebruiken ipv 2.5mm een optie?)
 
Laatst bewerkt:
Met een beetje mazzel heeft de modelbouwzaak om de hoek morgen 2,5mm triplex binnen.
Ik vind die gammaply wel erg buigen.
Mooi. Ik wilde het eigenlijk niet zeggen maar als je zo'n kist bouwt vind ik het persoonlijk verkeerde zuinigheid om voor de belangrijke onderdelen te besparen op 12 euro voor een plankje waar je wel 25 servoplankjes van kan maken. Daarbij, 2,5mm triplex kun je echt nog wel eens gebruiken.
Ik gebruik goedkoop waar het kan, goed (en misschien duurder) waar het nodig is.

Ik lees op RCnetwork dat de D7550MG die ik ga gebruiken dol zijn op stroom, misschien toch maar geen turnigy HV-BEC en binnenkort toch een echte BEC van multiplex er in zetten, die is 6A of 12A.
Ik beloof dat ik er hierna over op hou :-)
In mijn Big Lift zitten 6 gewone, goede standaardservo's. Mijn totale stroomverbruik (inclusief de stroom voor de ontsteking) komt nooit boven de 0,8A. Ik log dat met een general air module.
Als je 6 of 12A denkt te gaan gebruiken mag je ook wel heel goed naar de stroombron gaan kijken. Ik doe namelijk met een 2s 1700mAh lipo en een Himodel 5A U-BEC een hele dag maar als je zulke hoge stromen gaat trekken zou ik maar niet voor een losse ontvangeraccu gaan.....

Maar eigenlijk...snap ik niet goed waarom je niet gewoon een paar normale standaardservo's neemt. Die voldoen prima en ben je gelijk van het hele gedoe af.

Vandaag de sleephaak van Graupner ook nog in de romp geklust, jeez wat een snert ding is dat.
.....
Tips iemand (2mm pen gebruiken ipv 2.5mm een optie?)
Wat voor koppeling heb je dan?
 
Arjan,

Uiteraard heb je gelijk over het hout en dat is voor mij duidelijk.

Die UBEC die ik nu heb levert 4A (max. 5A) dat zal wel genoeg zijn als ik jouw verhaal zo lees, dat verbruik kan ik helaas niet meten. Ik ben van mening dat je beter teveel dan te weinig kan hebben, vandaar ook die servo's (kosten 12~18 euro, dus valt best mee).

Ik heb deze tow release nu door het dak zitten, eigenlijk gewoon is het gewoon een bout met een sleuf erin.
Eerst lekkere restjes 3mm multiplex aan elkaar geplakt en toen onder het dakje en het spant gelijmd met bruislijm, dat gaat nergens meer heen.
full


Alleen die pen die wil niet opzij, maar je hevel veroorzaakt een zijwaardse beweging, hoe los je dat op dan?

(Sorry als dit een domme vraag is)
:puppydogeyes:

Owja, ik heb in de vleugels al de verkasting zitten, morgen nog wat beplanking erbij en klaar.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die UBEC die ik nu heb levert 4A (max. 5A) dat zal wel genoeg zijn als ik jouw verhaal zo lees, dat verbruik kan ik helaas niet meten.
Analoge servo's trekken pas veel stroom als ze zwaar belast worden (digitale werken anders, die vragen altijd hoge piekstromen). Aangezien jouw servo's hun werk met 2 vingers in de neus kunnen doen zullen ze ook weinig stroom gaan trekken, en zeker niet alle vijf tegelijk hun max vragen. Met een 5A BEC moet je bij gebruik van 5 analoge servo's normaal gesproken echt volkomen veilig kunnen werken.
Ik las ergens anders dat je overweegt om een losse ontvangeraccu te gebruiken. Dat kan maar die moet je dan altijd bewaken. als je je aandrijfaccu als stroomvoorziening gebruikt weet je zeker dat je altijd voldoende spanning hebt (je wisselt die accu immers steeds na een paar sleepjes). Dat is naar mijn idee dan ook de veiligste en simpelste oplossing.

Alleen die pen die wil niet opzij, maar je hevel veroorzaakt een zijwaardse beweging, hoe los je dat op dan?
Je moet sowieso de kwiklink op het allereerste gaatje van de servo-arm zetten, dus de arm zo kort mogelijk houden want je hebt echt maar een paar mm slag nodig. Soms, als het erg grote servo-armen zijn, kun je zelfs nog een gaatje dichter bij de as maken.
Als je dat doet en het netjes uitricht hou je maar heel weinig zijdelingse beweging over. Hoe verder je de kwiklink naar buiten zet, hoe groter de zijdelingse verplaatsing wordt.
Ik denk dan ook dat daar het probleem zit want wat je hebt is gewoon een goede koppeling.
 
sleephaak

full


Ik heb mijn sleep haak nu zo zitten, ik zie op diverse foto's (oa. die van Arjan) dat de sleephaak in het zwaartepunt zit.
maar Hier staat bijvoorbeeld ook weer dat je deze ook rustig achter het zwaartepunt kan plaatsen.
Ik heb power zat (1640W op 37V, ik zit hiermee rond 2.4 PK bij een volle accu)

Nu zit het er al in, eigenlijk had ik dat eerst moeten checken.
Maar ik heb vandaag mijn dag niet en dus ben ik dat gewoon vergeten.

Mijn gevoel zegt wel dat dit ook prima is, ideeën/inzichten zijn natuurlijk altijd welkom.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, daar zit die van mij ook. En die van Hendrik. Origineel zit de sleephaak van een Big Lift precies op het zwaartepunt (in die hoge "vin" net boven de voorste vleugelpen). Zelf vind ik wat lager en verder naar achter (waar we hem nu dus allemaal hebben zitten) lekkerder slepen. Maar dat kan ook verbeelding zijn hoor :-)
 
Prima plek. Die plek werd mij door Arjan ook aangeraden.

Is jouw romp bespannen of gespoten?

Gespoten, lekker simpel (was al zo toen ik 'm kocht) :D

Ja, daar zit die van mij ook. En die van Hendrik. Origineel zit de sleephaak van een Big Lift precies op het zwaartepunt (in die hoge "vin" net boven de voorste vleugelpen). Zelf vind ik wat lager en verder naar achter (waar we hem nu dus allemaal hebben zitten) lekkerder slepen. Maar dat kan ook verbeelding zijn hoor :-)

Gelukkig, scheelt me weer een kleurspoeling :mrgreen:
 
elektro-big-lifts zitten zo wel in hun opmars zo te zien hé :p

die sleepkoppeling die jij hebt is gewoon de max hoor... kan niks misgaan met dat ding!
 
wat je ook kunt doen om de beweging op te vangen van je sleephaak koppeling/servohervel . is doodsimpel een busje onderaan je koppeling te maken ,daarin 2mm gevlochten staaldraadvan 3cm en daaraan een kwiklink .dit is stijf genoeg voor je opwaartste beweging van de koppeling en soepel genoeg voor je zijwaartse beweging .en wel zoals arjan aangaf de kwilink zo dicht mogelijk bij de servo.
Zo heb ik het ook in mijn pt17 zitten en dit werkt prima ik kan rustig een 9 kilo aan de haak hangen en hij gaat zo los alsof er niks aanhangt (12kg servo erop)
Ik ga die van mij zaterdag herinvliegen
 
Serge dank je, daar was ik niet op gekomen.
Gaan we zeker proberen want ook op het binnenste gaatje loop het met veel moeite.
Ik kan altijd nog wat van de bout afzagen, maar die stap bewaar ik als laatste.

Vandaag verder aan de vleugels, weet iemand of HK de pipercub yellow een beetje klopt?
(Ik had geel gekocht,maar dat is echt knal geel en oracover is me te duur)
 
Dat moet aardig in de buurt komen denk ik. Overigens kun je die HK folie ook bij RCtechnics kopen. Dat schijnt hetzelfde te zijn, en met een veel kortere levertijd. En inmiddels heeft HK de goedkopere verzendoptie voor folie niet meer beschikbaar, dus wordt het aardig prijzig. Ik heb nu bij RCtechnics besteld. Dat komt vandaag binnen als het goed is, dus ik zal rapporteren of het inderdaad dezelfde folie is, of dat het toch nog weer ander spul is.
 
Ik hoor het graag, maar die rollen zijn maar 2 meter.
Als het niet anders kan krijgt ie gewoon kanarie gele vleugels hoor ;)
 
nah, ik neem aan dat je per 2 meter koopt. Ik heb er 2 besteld, dus ook dat kan ik aan je bevestigen. Ben benieuwd of ik nu 4m krijg, of 2x 2m. Tis een gokje :)
 
Huidige stand van zaken:
uraqy9yn.jpg


ahezuduh.jpg


Servo's erin, bowdenkabels en bussen gesoldeerd, hevels moet ik nog even herzien, het is naar mijn smaak wel vrij zwak.
Plankie triplex was er nog niet dus de vleugels moeten nog even wachten.


GC klopt voor geen meter met dit landingsgestel, nu moet ik mijn accu achterin leggen waar dus geen plek is.
Massief alu (met 2 gaten in de bodemplaat)
Maten: breedte 16cm, hoogte ~14cm, spoorbreedte 48cm
Het kon ook niet naar achter want er is maar één stuk hardhout in de bodem verwerkt waar het landingsgestel past.

Ik heb van Arjan een link gehad naar DEZE, die kan ik bestellen, maar het geld loopt mijn zak uit.
Daarom ga ik denk ik eerst zelf proberen om van 5mm verenstaal wat te fabriceren.
Gewoon lekker hameren en de buren gek maken :hammer:

Groet'n,
Sander
 
Laatst bewerkt:
Eindelijk weer wat foto's in dit topic! Ik heb bij mijn bouw al rekening gehouden met het feit dat de accu's nog wel eens achter het CG zouden uitkomen :)

Overigens zou ik overwegen om het voorruitje te vervangen door gewoon een plastic exemplaar. De wijze waarom je dit nu hebt vind ik een beetje afbreuk doen aan de BigLift smoel. Maar das misschien ook een persoonlijke afwijking haha!

Zet m op! Misschien kunnen we samen maidenen ;) Hoewel ik denk dat jij eerder zover bent.
 
Hé Jaap,

Ik heb de BL niet gebouwd he :mrgreen:
dit zat al zo en aangezien mijn bouwkunsten niet zo goed zijn laat ik het lekker zitten.

Het smoelt niet maar het vliegt wel ;)

Ps. Hoe ga jij je hevels op hoogte/richting (vast)zetten?
 
Back
Top