Ik heb nog wat voor je gevonden uit het bouwverslag van Das bunthe Huhn. Omdat dit een nogal aparte vleugel is, moest ik de vleugel eerst helemaal bouwen, en daarna de rolroeren eruit zagen:
Nu zijn de rolroeren aan de beurt. Ik ga dat volgens onderstaand pricipe schets doen:
De folie wordt aan de bovenzijde van de vleugel dus doorgetrokken, wat het scharnierpunt van het roer zorgt.
Ik ben begonnen met het uitzagen van het roer:
Hierbij zijn de ribben doorgezaagd. Ik bouw volgens tekening, dat wil zeggen: zowel de kopse kant van de vleugel als de kopse kant van het roer wordt afgedekt met 5mm multiplex. Op de vleugel kan dit vlak worden aangebracht, maar het roer moet op zo'n 30 graden worden afgeschuind, anders is er geen ruimte om het roer te kantelen. De 2x 5 mm wil dus zeggen dat het roer straks 10 mm achter de vleugel uitsteekt.
De 5 mm strips heb ik vervangen voor 3 mm strips. Lijkt me goed genoeg. Ook heb ik bij het schuin zagen van het rolroer nog 2 mm extra weggezaagd, zodat het roer niet zo erg ver achter de vleugel steekt. Mocht iemand mij overtuigen dat die twee x drie mm niet voldoende dik is, kan ik er alsnog aan beide zijden 1,5 of 2 mm balsa oplijmen, maar mij lijkt het niet nodig. Zoals te zien op de foto hieronder heb ik de stroken iets breder gehouden, zodat ik na het drogen het geheel mooi vlak kan schuren. Het rolroervlak is overigens 75 cm breed en 5 cm diep.
Reactie van Arjan:
Lekker bezig

Die 3mm is zeker genoeg. Bij mijn Cirrus (en Salto) is het 2,5mm balsa. Jij hebt triplex gebruikt - dat is al een heel stuk sterker én wat dikker. Daar gebeurt echt niks mee.
Als je scharniertjes in wilt bouwen heb je die 5mm wel nodig anders heb je weinig vlees om de scharniertjes in te lijmen. Jij gaat een foliescharnier maken dus dan heb je die dikte ook niet nodig.
Succes!
Zo, een vleugel gereed, nu de andere...

(het roer ligt hier op de kop, ik weet het...

)
Dit staat allemaal te lezen vanaf pagina 16: klik op de link hieronder in de handtekening: