Hulp gezocht bij mijn eerste Hexacopter

Ik zou het eerder met een kolomboormachine doen, dan met een propruimer. Gewoon steeds met stapjes van 0.5mm groter gaan....
 
Propruimer is nauwkeuriger.
Met de rechterhand de propruimer draaien en met de linker de prop elke keer een stukje draaien.
Daarmee voorkom je helemaal dat het gat scheef opgeruimd wordt.
Wanneer je links bent mijn tekst even aanpassen. :p
Met een boorstandaard heb je sneller kans om er teveel af te halen.

Aangezien we modelbouwers zijn heeft iedereen zijn eigen werkwijze.
Nog een voordeel is dat je het zelfs op het veld kan doen.
Dan hoef je de reserve props nog niet op te ruimen en zijn ze te gebruiken voor kleinere assen wanneer je ze achteraf toch niet nodig hebt.
 
Propruimer is nauwkeuriger.
Met de rechterhand de propruimer draaien en met de linker de prop elke keer een stukje draaien.
Daarmee voorkom je helemaal dat het gat scheef opgeruimd wordt.
Wanneer je links bent mijn tekst even aanpassen. :p
Met een boorstandaard heb je sneller kans om er teveel af te halen.

Je moet wel bijzonder nauwkeurige handen hebben, om het uit de hand met een propruimer beter te doen dan met een kolomboormachine:o
 
Een propruimer heb ik nog niet en eigenlijk heb ik ook niet zo veel zin nóg meer dingen te hoeven kopen. Ik woon vlak bij de TU, dus kolomboormachines zijn daar genoeg. De motorsteunen opboren ging me wel goed af, dus ik denk dat ik er maar op ga vertrouwen dat het met de propellers ook wel goed komt.
 
Ik heb vandaag mijn propellers uitgeboord, die kunnen gemonteerd worden. Ik heb wederom geprobeerd mijn motoren te testen, maar er gebeuren allemaal vreemde dingen.

Ik heb de ontvanger helemaal losgekoppeld en alleen de throttle aan de esc gehangen. De esc rechtstreeks op de 4S en de motor aan de esc. Nu wordt de ontvanger echter niet gepowered. Het lampje van de ontvanger gaat heel even voor een milliseconde aan als ik de batterij aansluit op de esc. Daarna blijft ie uit. Volgens verschillende zoekresultaten kan de AR8000 gewoon gevoed worden door een esc. Wat gaat hier mis?

Edit: vanavond ook ontdekt dat één van mijn batterijen, waar ik niet zulke hele gekke dingen mee gedaan heb, opgezwollen was aan een zijkant. Ik ben bang dat het een cel is die kapot is gegaan. Ik heb er een klein gaatje in geprikt met een schaar om te kijken of het slechts lucht is. Dat is wel het geval, maar er komt wel een chemische lucht uit. Dat lijkt me niet normaal.

Iemand tips voor hoe ik m'n parts moet gaan testen?
 
youtube staat vol met fimpjes van mensen die gaatjes in hun LiPo prikken, zoals deze.



Heb je een multimeter? controleer dan of er 5 volt op de servokabel van de ESC komt te staan zodra je deze op de LiPo hebt aangesloten. Verder vraag ik mij of of het niet een kwestie is van dat je de ontvanger nog moet 'binden' aan je zender?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar goed dat ik de cell niet geraakt heb dan! :p

De ontvanger is nu goed gekoppeld heb ik ontdekt, want ik heb al m'n eerste resultaat. M'n esc ging in program modus. Zo heb ik met de throttle vol open de esc aangesloten, dan gaat ie twee keer piepen, vervolgens de throttle omlaag en dan piepte ie weer twee keer. Dan zou ie goed moeten zijn, maar als ik nu gas geef gaat ie heen en weer trillen. Hoe hoger de throttle, hoe sneller ie gaat trillen. Wat gaat er fout?
 
Wanneer je een chemisch luchtje ruikt heb je een cel wel geraakt.
Hij is alleen niet in brand gevlogen.
Wat die overigens nog steeds kan doen.
Snel weg met die lipo. :|
 
Ik denk dat die cel zelf geknapt is en op een of andere manier lucht heeft losgelaten. Ik heb alleen de buitenste "wrap" doorgeprikt.

Hoe dan ook: ik ben er eindelijk achter hoe het kwam dat mijn motoren niet wilden werken en dat had vrijwel alles met de volgorde van aansluiten etc. te maken. Daarnaast stonden de esc's niet goed geprogrammeerd. Inmiddels heb ik een esc goed geprogrammeerd en meteen deed de motor het. Ze lopen erg lekker moet ik zeggen!

Ik kijk uit naar mijn laatste bestelling. Dan kan ik alles eindelijk volledig in elkaar zetten. Dan hoef ik alleen nog het gevecht aan te gaan met de Naza. Dat zal ook nog wel even wat gekloot gaan geven verwacht ik. Mijn 64-bit pc doet moeilijk met het herkennen van de Naza. Als ik 'm dan probeer te updaten valt de boel uit na het downloaden en is de versie van de Naza firmware nog steeds wat het was. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
ik had ergens gelezen dat niet alle esc met die naza willen werken...

dit al getest : [URL="
[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat is er dan zo slecht aan?

Vanavond ga ik een poging wagen om alle motoren en esc's op het frame te monteren. Kijken of ik ze allemaal tegelijk kan kalibreren en programmeren.
 
Alles zit in elkaar!

Ik heb geprobeerd de Naza aan te sluiten op de computer en heb de driver en assistant software geïnstalleerd. Doet helaas helemaal niks. De computer maakt om de zoveel seconden een usb-connected geluidje, na 1 seconde gevolgd door een usb-disconnected geluidje, en dat is het. De driver is correct geinstalleerd met de V-Sen gepowered en verder heb ik alles geprobeerd wat op internet staat. Er zou bij device manager een onbekend apparaat moeten staan, die heb ik ook niet gevonden.

Heeft iemand hier ervaring mee?
 
Nou, hij werkt. Soort van...

Ik heb vandaag m'n eerste sessie buiten gehad. Met twee vrienden de drone met stokken aan het landingsgestel geblokkeerd en vervolgens geprobeerd of ie de lucht in wilde.

1. Wat me het eerste opviel waren de controls: dat slaat helemaal nergens op. Als de throttle onder de 10% komt gaan de motoren uit. Wat nou als je dat per ongeluk in de lucht doet??? Ook doet ie boven de 10% niet veel, pas als ik bij de 50% kom geeft ie ineens een flinke stoot gas. Harder dan 50 à 60% heb ik 'm ook nog niet gehad, omdat ik 'm niet vertrouw.

2. Hij is zwaar overpowered heb ik het idee. Zo hard als dat ding weg wil trekken alleen al bij 50% gas maakt me zelfs een beetje bang xD. Dan komen we gelijk bij een probleem die ik nu heb, namelijk m'n eerste schadegevalletje:
http://www.vanquishdesign.nl/forum/gallery/image.php?album_id=24&image_id=3264
http://www.vanquishdesign.nl/forum/gallery/image.php?album_id=24&image_id=3263
Zoals ik zei ben ik niet veel verder gegaan dan 50% throttle, maar het was wel genoeg om mijn motorsteun van aluminium te breken. Heel bizar. Ik moet dus een heel nieuw iets bedenken om dit geweld te gaan vastmaken en daar ben ik niet bepaald blij mee...

3. Hij trekt naar een bepaalde kant. We hebben 'm met de stokken aan het landingsgestel de lucht in begeleid. Toen bleek dat ie overhelde naar een bepaalde kant. Ik heb vooraf de Naza dans gedaan en 'm een advanced calibration gegeven. Waar kan het nu nog aan liggen?

En Alex, jij hebt redelijk dezelfde setup. Vind jij die motoren niet veel te sterk? Wat voor motorsteunen gebruik jij?
 
Laatst bewerkt:
En Alex, jij hebt redelijk dezelfde setup. Vind jij die motoren niet veel te sterk? Wat voor motorsteunen gebruik jij?

Bij mij braken de motorsteunen van de H.A.L. zelfs en ik ben zelf aan de knutsel gegaan, nu zit het zo;

[post9]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oeh, laten mijn buisjes nou net ook 14mm zijn! Waar kan ik die dingen kopen? Ik denk dat dat voor mij ook de oplossing gaat worden!
 
Oeh, laten mijn buisjes nou net ook 14mm zijn! Waar kan ik die dingen kopen? Ik denk dat dat voor mij ook de oplossing gaat worden!

Zelf maken (bijv uit een snijplank) of de spareparts van een Turnigy H.A.L. hexacopter of quadcopter. De steunen van de H.A.L. zijn van aluminium met diverse schroefgaten om verdraaiien tegen te gaan, dus die zijn wel beter dan de meeste anderen....
 
De originele motorsteunen van mijn frame zijn volgens mij exact dezelfde als de H.A.L. steunen, die voldoen dus niet. Ik ben voor een oplossing gegaan zoals jij: twee "boomblocks" van 14mm per buis met daarop een carbonfiber motorsteun. Als dat kapot gaat weet ik het echt niet meer xD.

Heeft iemand nog enig idee hoe het kan dat m'n hexa naar een bepaalde kant trok bij het opstijgen? En klopt het dat de throttle zo vreemd werkt, of is wat ik beschreef niet oké?

3. Hij trekt naar een bepaalde kant. We hebben 'm met de stokken aan het landingsgestel de lucht in begeleid. Toen bleek dat ie overhelde naar een bepaalde kant. Ik heb vooraf de Naza dans gedaan en 'm een advanced calibration gegeven. Waar kan het nu nog aan liggen?

1. Wat me het eerste opviel waren de controls: dat slaat helemaal nergens op. Als de throttle onder de 10% komt gaan de motoren uit. Wat nou als je dat per ongeluk in de lucht doet??? Ook doet ie boven de 10% niet veel, pas als ik bij de 50% kom geeft ie ineens een flinke stoot gas. Harder dan 50 à 60% heb ik 'm ook nog niet gehad, omdat ik 'm niet vertrouw.
 
Ik heb net nieuwe motorsteunen binnen bestaande uit twee "boomblocks" met daarop een carbonfiber plaatje. Doordat ze wat verder naar binnen staan komen ook de propellers verder naar binnen. Ze staan nu nog maar 1cm van elkaar, is dat gevaarlijk of kan het?
 
Back
Top