Multiknikspant Eurokotter

Aii, altijd vervelend om in een al afgebouwde boot weer een keer met electronica te gaan stoeien.

Maar al jouw verslagen gelezen, wordt dat wel weer prima opgelost xd Succes!!

Marco
 
ziet er vervelend uit...

schroefaskoker lijkt me ook wat aan de korte kant om al deze krachten op te vangen... langere as met meer lagers lijkt me indeed beste oplossing hier.
 
Zie ik maar 1 lagerpunt?
Tandwiel zou eigenlijk aan beide zijden kogelgelagerd 'moeten' zijn. Het lijkt zelfs alsof het aan 1 kant is gelagerd? Of is het tandwiel reeds los en weggeschoven, en zie ik de borgstift van het tandwiel?
De as eenvoudig te vervangen. Hectoperm zo weer te fixen, met kogellagers 4x8x3. Ook als rillager, met opstaand randje. Ook hier met grote regelmaat een drupske olie... helpt.

Verder vat me op dat je een dubbele vertraging gebruikt. Die van de Hectoperm en die van de getande riem?
 
Multiknikspant Eurokotter.

Ja Bas, dat zie je helemaal goed.
Maar er zijn er echt 2. In de tandwielkast zit ook nog een lager.
Wat we nu gaan doen is de hoofd as vervangen en verlengen, de 2 gesinterde lagers vervangen, en op het einde van de as komt een nieuw kogellager die straks de meeste trek kracht gaat op nemen.

Met gevolg, we moeten een nieuwe onder plaat maken voor de motors waar straks de kogellagers op kunnen.


Maar zoals je zult verwachten, er is alweer over nagedacht.

Sterker nog, ik heb de hele rommel vanmorgen al besteld.

Dus, blijf het volgen.

Verstuurd van uit de voortuin.


S
 
Je gaat als ik het goed begrijp een apart dubbel gelagerd 'bokje' maken voor de tandriempoelie waar je straks met een koppeling de gerepareerde Hectopietermannen weer aan verbind? Mooie klus!
Bij Coltec in Groningen kan je laten lasersnijden (als ze de tijd hebben).
Ik wacht nog uit mijn plaatjes uit perspex...halszaak is het niet.
 
Multiknikspant Eurokotter.

Ja Bas, helemaal goed. Er komt achter de verlengde aandrijfas nog een blokje waar het lager in komt.

Maar wat moet ik met Coltec, en laser snijden.

Hier maken we alles met de hand. Goed meten en passen.
 
Multiknikspanr Eurokotter.

Heren, Bas, ondanks mijn vrije zondag waar mijn Mieke wel weer een klusje weet te bedenken,( wasdroger gerepareerd) toch nog iets in elkaar gefröbeld.

Die nieuwe fundatie plaat voor de motoren gemaakt. Op het einde de 2 opstanden waar straks het extra lager in komt.
Deze komen straks met 2 M3 vast en slobgaten zodat we de juiste hoogte krijgen.


Uploaded with ImageShack.us

En zo moet het er straks uit gaan zien. De motors staan nu nog op de oude fundatie.


Uploaded with ImageShack.us

Helaas heb ik op de 2 nieuwe lagers een levertijd, dus wordt komende winter weer een klusje.

Onder langs komt straks nog een T profiel voor extra stevigheid.
Deze komen er pas onder zodra we de juiste plaats weten. De 2 tandriemen lopen schuin naar beneden naar de schroef as.

Tot zover.
 
Ja hoor Harm, maar C heeft niet alles op voorraad. Heb de kasten ook niet vol liggen met van alles. En dit heeft geen haast (haastige spoed is zelden goed) toch.
 
Piet misschien nu wel sambal erbij :p Maar hij wacht maar even geduldig af. We hebben nog nooit problemen met C gehad, dus ik vertrouw er volkomen op. p.s. groetjes aan Annie.
 
Piet misschien nu wel sambal erbij :p Maar hij wacht maar even geduldig af. We hebben nog nooit problemen met C gehad, dus ik vertrouw er volkomen op. p.s. groetjes aan Annie.

Ik heb toevallig in April lagertjes besteld bij Conrad, op de site stond dat ze ze op voorraad hadden, ik kreeg ze uiteindelijk met 8 dagen in huis uit zuid Duitsland vandaan verstuurd , dus achteraf nog snel in huis! (zonder sambal)

Groeten terug ook van Annie :)
 
C = broeder Koenraad?
Die heeft nooit haast. Soms tergend langzaam :rolleyes:


Ja inderdaad Bas.

Ik ga alle 4 bronzen lagers in de hectoperms vervangen. En op het eind komt dan een kogel lager bi 4/ bui 9 met flens.

Maar heb verder geen haast hoor. Als ik zie wat de slijtage van 3 jaar varen is, houden ze het nog wel even vol tot einde jaar.

Alles zit er weer in. Zit alleen te wachten op de nieuwe applicatie van de boegschroef zodat we weer kunnen varen.

Dus weer even tijd voor Polleke.
 
Wat betekent dat?


Dat betekent dat er straks een huls om het rondsel komt te zitten voorzien van een inbus M2 die dan op de vlakke kant van de motor as komt. Foto volgt nog wel.

Inderdaad Ad, had ook gekund. Wist niet eens dat ze bestonden.

Heb een soort gelijk blok onder in zitten als extra lager op de schroef as. Deze is zelfs deelbaar i.v.m de tandriemen.
 
Back
Top