BEARCAT f8f ESM

vandaag kwam de wind eindelijk uit de juiste richting, en een klein briesje...en dus over de lengte van het veld....maiden day dus....
Met knikkende knieen de eerste vlucht gemaakt....
De bear vliegt ondanks zijn gewicht erg netjes, een klein beetje moeten trimmen aan de rechtse rolroer en hoogte.
voor de rest een prima gedrag..
Wel wat wennen toch, want het is voor mij weer een trapje hoger,groter,zwaarder en sneller
Dan de eerste landing ingezet, klein briesje en met volle flaps en liep heel goed.
Ik had zelfs genoeg met een kleine 25 meter piste....oef geen schade, een gelukkig man.
Dan de tweede vlucht gestart.....ik moet wat minder hoogte roer geven, want ik haalde wat weinig snelheid , maar kwam toch los van de baan en hup de vlucht begonnen.een taildragger is nog even wennen voor mij, want dit is mijn eerste...dus de hoogte roer effe lossen de volgende maal.
Kort vluchtje gemaakt en opnieuw de landing ingezet, kwam uitsteken aangevlogen en lande, maar op het einde ging het net iets mis, en kipte de bear over de neus.De bear is hier heel gevoelig voor,ets wat algemeen geweten is, de prop gebroken, verder geen schade.
Buiten de kleine propbreuk ben ik dus ontzettend blij dat de maiden geslaagd mag genoemd worden.
Filmpje heb ik niet, maar er zullen er wel ongetwijfeld nog volgen......
 
Mijn 19/8 prop heb ik dus gebroken, hebben jullie ook al met een 18/8 gevlogen? Want ik heb nog zo een liggen anders moet ik me naar de winkel reppen ....
 
Hey juweeltje ,

Met de DLE 35 vlieg ook met 19/8 ,
Op de DLE 30 met 18/8 van mijn bearcat .

Als ik terug van vakantie ben ga ik een 18/10 op de bearcat proberen .

Ik zou toch voor 19/8 terug gaan met 18/8 teveel toeren en terug afstellen , zou anders eens meten dat je niet te hoge toeren maakt met deze prop .

Grt johnnyb
 
Johnny,
ik maak me niet direct druk om de toeren, want met de homemade muffler heb ik er toch al aardig wat kwijt denk ik.Alleen vraag ik me af of de 18 inch voldoende zou zijn.....of misschien is die zelfs wel beter.... zal eens testen op het veld...
In de USA vliegen ze met de bear 18/10 en 18/12 en ze zijn daar best tevreden over.
De 19/8 is momenteel niet op voorraad, ik heb dus wel nog een ongebruikte 18/8 liggen....
 
bearcat

hallo, zelf heb ik ook met vele esm's gevlogen en ik kan alleen maar aanraden om met een grote spoed te vliegen, 10 of liever nog 12 op die mannier kan je toch langzaam binnen komen en voldoende draagkracht houden dit maakt een groot verschil tegen een 18 of 19/8, heel mooi is een 17/12 3 blad of 18/12 2 blads
groeten
dirk
 
inderdaat de grote van de neuskap en het type model maakt een groot verschil
een mustang vraacht bv een heel andere propelor dan een bearcat
het is vaak een kwestie van uitzoeken
fabrikanten geven vaak een standaart prop maat voor de motor

maar dat is meer een richtlijn
een model met een groot neusopervlak heefd bv een groter blad met een kleinere spoed nodig
terwijl een heel slank en gestroomlijnd model juist weer een kleiner blad met een grotere spoed nodig heefd

de beste propelor voor je model is degeen die het beste rendement levert op je model

het model dient over het voledige gas berijk te versnellen

BV als je het iedee hebd dat vliegen op 70% gas of 100% gas geen verschil maakt in snelhijd
dan is het blad te klijn en de spoed te hoog

heb je juist het gevoel dat je model bij licht anduiken veel harder wil gaan vliegen
en neemt het toerental van je motor toe dan moet je naar een blad met een grotere spoed
Ook zit er verschil in carbon of hout of kunstof

het beste rendement word gehaald uit carbon en houten bladen
carbon heefd echter als nadeel dat je motor minder snel reageert
en ze zijn 3 keer zo duur
en ze breken evengoed als je de grond raakt

en let op denk niet ik heb dat getest met 2 blads dus neem ik die 3 blads
je kunt dan gewoon weer van voor af aan beginnen met testen

dus test met goedkope china bladen
dan weet je daarna werk duurder merk je kopen kunt uit dezelfde fabriek in china
 
@ juweeltje,

Ik ben van plan om voor mijn ESM FW-190 een eigen canopy te maken om hier een sliding cockpit van te maken.
Nu zag ik dat jij dit ook zelf maakt.

Mag ik vragen hoe je die mal gemaakt hebt ? Is dit gewoon simpel gips in de originele canopy gieten ? Of moet de originele canopy eerst voorbehandeld worden ?
 
@ juweeltje,

Ik ben van plan om voor mijn ESM FW-190 een eigen canopy te maken om hier een sliding cockpit van te maken.
Nu zag ik dat jij dit ook zelf maakt.

Mag ik vragen hoe je die mal gemaakt hebt ? Is dit gewoon simpel gips in de originele canopy gieten ? Of moet de originele canopy eerst voorbehandeld worden ?
inderdaad gewoon hele goeie fijne gips in de originele canopy gieten, en je hebt een perfect kopietje ;) de originele moet je niet doorbehandelen en kan je nog nadien hergebruiken
 
Bedankt, Ik ga het ook maar eens proberen :)

Ik ga het proberen in 2 delen te maken zodat ik later de (nieuwe) canopy niet meer hoef door te snijden.
 
Vandaag was het een prachtig dag, volle zon , een dikke 32 graden, en wind uit het Z tot ZW….
ideaal voor een 3de en 4de vlucht met de bear.

mijn conclusie :

de vlieger is goed uitgetrimd. Vliegt mooi recht maar….

1/ bij het opstijgen heb ik wel echt de max lengte van het veld nodig.Mocht ik dwars over het plein (70x55) starten, dan haal ik het niet eens.bij het opstijgen heeft hij veel moeite waardoor de neus veel hoger komt, en de staart precies wil blijven hangen….zie je het beeld voor je? Volgens mij vermogen te kort dus.

Eens in de lucht wilt de bear altijd klimmen en de staart hangt wat naar beneden,dit vliegbeeld wordt versterkt wanneer ik nog meer snelheid neem en denk daarbij dat er wat meer lood in de neus moet gestoken worden.Klopt mijn beredenering? Bij de 4de vlucht heb ik dat dan ook gedaan, maar ik het het gevoel dat het alleen maar erger was….

nu ziet er op de DLE35RA een huisgemaakte uitlaat om de 80db te halen.Met de prop die er nu op zit, een menz 19/8 haal ik 6850 toeren.


Gezien ik heeeel veel startbaan nodig heb, denk ik ook dat de prop verwisseld moet worden voor meer toeren en snelheid te halen….

Ik heb op de grond eens volgende metingen gedaan:

19/8 6850rpm
18/8 7350rpm
18/10 6900rpm

de meeste USA eigenaars vliegen trouwens met de 18/10 en de gewone luidruchtige uitlaat, hierdoor halen ze massa's meer toeren, boven de 7700.Maar met onze geluidsnormen gebruik ik liever de huisgemaakte uitlaat (maar hierdoor verlies ik fel wat toeren)


wie geeft me het juiste advies…..
 
je motor heeft downthrust nodig en je moet een betere demper maken ipv een uitlaat .
Je uitlaat smoort het vermogen . een demper koelt de uitlaatgassen waardoor de motor stiller wordt en zorgt voor een goede doorstroom .
 
Dat de uitlaat de motor het vermogen smoort ben ik volledig mee eens maar een demper is geen optie in deze bearcat....geen plaats....tenzei fel naar achter, maar dan komt er nog meer lood in de neus en wordt hij loeiend zwaar (nu al bijna 8 kg).ik ken geen enkele esm f8f met een demper.Anders toch zo'n bison pits muffler? Zijn die iets stiller dan.de originele?
Over motordomping had ik nog geen ervaring, Serge, je zou nog gelijk kunnen hebben...
O ga de motor wat meer naar beneden zetten en eens zien...

En dan toch misschien een 18/8 nemen zodat ik meer toeren haal....? Maar dan heb ik wel 1 inch minder....
Of Helpt 18/10 een kleinere prop met een grotere spoed ook bij het opstijgen?
 
Laatst bewerkt:
diameter is koppel . en spoed is snelheid . het beste is te meten met een veerurnster aan je toestel voor trekkracht .die het hardste trekt moet je hebben .boij zo een laag toerental is een hogere spoed wel raadzaam .

Is er geen plek in de romp voor een demper ?(achter het motorschot )
of boven je motor ?
dan is het met een bochtje omhoog , demper in en met pijpjes omlaag .volume van de demper moet minimaal 350cc zijn om goed te dempen .
 
Ik zal dan eens die trekkracht uitmeten, ! Nee achter de motorschot kan ik niet aan en daar komt de vleugel al in de romp hangen en de benzine tank niet te vergeten...

Hier wat foto's voor de duidelijkheid .... [post62]

Anders probeer ik wa kleine gaatjes bij te boren zodat de uitlaatgassen wat vlugger ontsnappen, de uitlaat zal iets luider worden maar dat is niet zo heel erg, is toch redelijk stil....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kijk, dit is de gemaakte uitlaat.
Dus om de uitlaatgassen wat sneller uit te laten zou ik met een heel klein boortje 1 of 2 gaatjes boren door het plaatje die oorspronkelijk dicht is.

Nu gaan de uitlaat gassen via de rode pijlen naar buiten .
Met die extra gaten gaan de uitlaatgassen sneller naar buiten, en zou ik toch wat rpm moeten winnen.Hoeveel zal afhangen van de boordiameter, maar ik begin klein en we zien en horen het verschil dan wel….

8uk9.png
 
Back
Top