BEARCAT f8f ESM

Misschien toch beter een dle55 genomen?
Trekkracht kan je hier volgens mij niet veel van uitmaken.
Doordat je toch wel veel lood hebt moeten toevoegen (Wat de kist onnodig zwaarder maakt)was misschien een dle55 een betere keuze?
Zeker als je nu nog lood moet gaan toevoegen.
Zorg dat je niet teveel boven de 7000 toeren gaat want dan zal het geluid een probleem worden.
We hebben nog geen klachten bij ons dus probeer het zo te houden.
Hou er ook rekening mee dat je nieuwe motor totaal nog niet los is volgens mij.
Dus de toeren moeten nog hoger worden naargelang je motor inloopt.
Mvg Wes.

ja een dle55 had zeer zeker gekund, maar hoe ga je die dan dempen????

ik heb aan beide kanten een gaatje van 3mm geboord, zal dan eens zien of dit in toeren iets ga uitmaken.
Gisteren gevolgen, en ik vond die best stil (stiller dan mijn 4t methanol).Dus ietsje meer geluid zal wel geen hinder mogen zijn
ik heb ook wat meer downthrust gegeven door de motor wat meer richting beneden te zetten.Volgens mijn logisch denken zou dit het vlieggedrag wel ten goede moeten komen.

waarom zou die trekkrachtmeting niet kloppen Wes?

Ik dacht op die manier. Als je kist trekkracht van een dle35 motor bekijkt op een kist van vb 10kg. En dezelfde motor op dezelfde kist maar met een gewicht van 5kg moet de motor toch evenveel trekkracht hebben op de grond? Maar in de lucht zullen de vliegeigenschappen toch wel serieus verschillend zijn.
Dat bedoelde ik.
Ik kan het ook mis hebben.
Mvg Wes.

Ik dacht op die manier. Als je kist trekkracht van een dle35 motor bekijkt op een kist van vb 10kg. En dezelfde motor op dezelfde kist maar met een gewicht van 5kg moet de motor toch evenveel trekkracht hebben op de grond? Maar in de lucht zullen de vliegeigenschappen toch wel serieus verschillend zijn.
Dat bedoelde ik.
Ik kan het ook mis hebben.
Mvg Wes.

Dat is wel waar wat je zegt.
Maar wat Serge hier bedoeld, is kijken welke prop het meeste trekt op hetzelfde toestel!En daar de beste van nemen....

Laatst bewerkt:
het nadeel van dit sort modellen is dat ze in het echt ontworpen zijn rond een zeer zwaar motorblok
een 1 cylinder is dan best licht
de DLE 60 boxser had denk ik mooi in de kap gepast
en net dat gewicht in de neus gescheelt
of een mooie stermotor

ik had dat met men Fokker d6
ik was bang voor het monteren van een stermotor op dat model wegens het gewicht
tog maar gedaan
resultaat nergens lood en zelfs de accu licht nog in het balanspunt
dus geen exstra hoog vlieg gewicht
wel zat vermogen
en het juiste geluid

het nadeel van dit sort modellen is dat ze in het echt ontworpen zijn rond een zeer zwaar motorblok
een 1 cylinder is dan best licht
de DLE 60 boxser had denk ik mooi in de kap gepast
en net dat gewicht in de neus gescheelt
of een mooie stermotor

ik had dat met men Fokker d6
ik was bang voor het monteren van een stermotor op dat model wegens het gewicht
tog maar gedaan
resultaat nergens lood en zelfs de accu licht nog in het balanspunt
dus geen exstra hoog vlieg gewicht
wel zat vermogen
en het juiste geluid

Hij vliegt goed, maar kan beter, dus alles is hier niet aan de order toe.ik zal dus eerst wat downthrust geven en wat spelen met de props...
Er zijn er zelfs die met de dle30 vliegen,maar die niet hoeven te kijken naar de db's'
Een stermotor zou prachtig zijn voor dit model, maar voor mij geen glow.
Een gas stermotor is dan niet zo klein te krijgen, begint vanaf 150 cc
En een dle boxer, tja wat dan met de geluidsnormen.....?

een boxser is vaak stiller dan een 1 cylinder doordat ze gelijkmatiger lopen

ik bedoel dat het vliegtuig in het echt is ontworpen voor een stermotor
wij bouwen dan een schaalmodel
maar daar gelden dezelfde regols voor
kwa neusgewicht
bv spitfires hebben ook bakken met lood in de neus als er een 1 cylinder in zit
de balans van het model is het aller belangerijkst

en warom heb je iets tegen glow
je moet is met dick v d velde praten
over stermotoren en glow of benziene

in de f8f hoort inderdaad principe een stermotor te zitten.
misschien is mijn opvolger later wel eentje met een moki s180 wie weet....

maar de cowl van de esm f8f is niet groot genoeg voor een benzine versie die ik wil.
Waarom geen glow, heel simpel: je hebt inderdaad mooi lopende glow's van 70cc die er perfect inpassen.
Maar vooral het gloeien en de vettige smurrie uit de uitlaten storen me.

de dle-60 twin, is net TE zwaar....
Een dle-55 zou perfect zijn, geen lood toe te voegen en meer power, alleen....hoe krijg je dat ding stil zonder canister want daar heb ik de romp niet echt direct plaats voor...

even getest:

allemaal menz houten props :

18/8 (weegt 73gr) ik haal er 7500rpm mee en een trekkracht van 5.5 kg.
18/10 (weegt 76gr) ik haal er ? rpm mee en een trekkracht van 4.5 kg.
19/8 (weegt 86gr) ik haal er 6810rpm mee en een trekkracht van 6.0 kg.

conclusie: de 19/8 blijkt het meeste trekkracht te hebben. Ook de 2 kleine gaatjes van 2.5mm geven niet echt meer rpm
Doch mijn volgende vraag :
Normaal moet de dle35ra ook een 20" aankunnen.

zou een 20/6 dan niet interessant kunnen zijn....of misschien een 19/12.....???
Zoals jullie weten, ik moet meer snelheid kunnen halen voor het opstijgen. Ik zou graag een kortere afstand moeten afleggen.... een 20 zal meer koppel geven maar een kleinere spoed.....

Laatst bewerkt:
hallo, zelf heb ik ook met vele esm's gevlogen en ik kan alleen maar aanraden om met een grote spoed te vliegen, 10 of liever nog 12 op die mannier kan je toch langzaam binnen komen en voldoende draagkracht houden dit maakt een groot verschil tegen een 18 of 19/8, heel mooi is een 17/12 3 blad of 18/12 2 blads
groeten
dirk
Dirkus,

er zijn er inderdaad die met 18/12 vliegen, maar dan wel met de hele luide dle uitlaat. Hierdoor halen ze flink wat rpm en kunnen ze een 18 nemen.Maar dan zitten ze wel boven de 90db, ach dat is minder belangrijk voor de Amerikanen :)

In mijn geval, met mijn zelfgemaakte uitlaat , haal ik 80 db maar ook veel minder rmp en de trekkrachtproef, levert te 18/10 het minst trekkracht op

gezien in nu la de volledige lengte van het veld (77meter) nodig heb met een 19/8 ...moet ik dan niet vrezen dat ik het met een 18/10 gewoon NIET zal halen? (kleinere dia= minder trekkracht= minder opstijgsnelheid + grotere spoed= meer max snelheid in de lucht)

dan lees ik weer dat een 3 blad meer kracht geeft omdat je een kleinere diameter moet nemen, wat dan wel ten goede komt bij het opstijgen...;

Laatst bewerkt:
Misschien toch wel es een 20x6 proberen?
Blijkbaar zo te lezen zijn er nog die een 20x6 of zelfs een 20x8 op een dle35 draaien.
Alhoewel het ook kan zijn dat je in snelheid zal moeten inleveren.
Eigenlijk hoe groter de prop op zo'n kist heb je misschien meer trekkracht maar waarschijnlijk zal het vliegtuig minder snel gaan vliegen.
Mijn zenoah38 met 20x8 prop doet mn supersportster anders wel snel genoeg vliegen vind ik.
Maar is ook een totaal andere kist en niet vergelijkbaar met uw bearcat.
Mvg Wes.

met een 20/6 zal ik meer trekkracht hebben, maar gaat hij inderdaad minder max snelheid kunnen halen eens in de lucht EN heb ik minder grondspeling!
ach het is zo moeilijk de juiste prop vinden, je zou ze eens moeten kunnen testen he...
dan spreken we nog niet over een 3 blad , bv 17/10-3.....

Met een 35cc moet hij vliegen En goed ook .Dus inderdaad eerst hier de mogelijkheden uitkammen .
Btw de La-7 van esm is ook retegaaf ,ben benieuwd of daar een zg38 in past .

Glow stermotoren draaien met maar 6% olie in de brandstof
Of je nou benziene neemt of methanol
er gaat evenveel olie in de brandstof
en er komt even wijnig uit de uitlaat

ik ben benieuwd of de seidel 7/70 ook in die LA past

Glow stermotoren draaien met maar 6% olie in de brandstof
Of je nou benziene neemt of methanol
er gaat evenveel olie in de brandstof
en er komt even wijnig uit de uitlaat

ik ben benieuwd of de seidel 7/70 ook in die LA past

10 procent, verbruikt meer en toch is methanol een vettige boel.....

In welke stermotor gaat 10% olie
niet in de seidels
Die hebben max 7 % olie bij het inlopen
en daarna maar 6% maar wel airosave olie
het niet nodig zijn van een ontsteking scheelt een hoop kopzorgen
daar gaat nog wel is wat mis mee met de benziene stermotoren
maar een glowdrive maakt de methanol ster supper betrouwbaar

10 procent, verbruikt meer en toch is methanol een vettige boel.....

Dan moet je electro gaan vliegen wil je dit voorkomen.
Methanol levert meer vermogen dan een vergelijkbare benzine motor, ook het verbruik van een grote methanol motor valt mee, iets (+\- 15%) meer maar dat compenseer je met vermogen, let wel ik bedoel 4 takten he, geen 2 takten.

Ik weet dat mijn OS FS 91 niet al te zuinig is, bovendien is methanol brandstof met zijn +_ 6 euro per liter niet echt goedkoop... ;-)
Wat is dan het verbruik van zo'n radial glow na 15 min. Vliegen?.....
Nee elekro moet ik echt niet hebben.....

hoeveel nitro zit er in de brandstof die je gebruikt voor de os 91
nitro maakt brandstof duurder
maar genoeg over de motoren
het gaat nogal of topic

Back