Brushlessmotoren voor schepen

Inmiddels de motoren binnen en een stuk kleiner dan het borstel exemplaar.

IMG_6151%252520%252528Medium%252529.JPG


Maar is iemand bekend met de maximale lengte van de draden van regelaar naar motor ? Nu is mij draad dikte vs stroom bekend maar zitten er nog andere restricties aan ?

Gr Martin :D
 
William,

Het zijn de G160 geworden uiteindelijk 2,2 kW 245 kv. nu eerst weer bullet connectoren bestellen want dat zat niet bij de koop in :D. Ben nu druk doende om een test opstelling te maken en dan eens zien wat het gaat doen. Weer een echt Try and error project :D

Gr Martin :D
 
Het geen ik het grootste probleem vind met brushless in een boot is de langzaamste draaisnelheid....
Ik heb dan ook een vertraging tussen motor en as gemonteerd van 3,3/1
waar ik dan met een motor van 940tpv op een kleine 4000 toeren kom.
Motor Robbe roxxy heeft overgens een koppel van 1200 gram/cm wat dan ook nog x 3,3 gaat ( - een beetje verlies voor as er vertraging)

fairmountalpineBB010.jpg


robbevertraging.jpg


De motoren hebben een mooi laag verbruik en draaien met de vertraging erg langzaam rond.

mvg Robert
 
Een fraaie vertraging!
Is dit een "standaard" product van iemand?
En al enig idee over het geluidsniveau?
 
@ Adam, is een standaard product van Robbe..

is leverbaar in meerdere vertragingen.

Ik heb deze combinatie in meerdere tamiya trucks gebruikt en ik vind ze erg stil.

mvg Robert
 
2 hecthoperms vervangen voor 1 motor.

Heren, motor techneuten. HELP.

Ik heb even een serieus probleem.
Zoals velen wel weten vaar ik met mijn kotter Sola Fide met 2 hecthoperms op 1 schroef as.


Het is me inmiddels gelukt om binnen 1 week 2 hecthoperms naar de kl..... te jagen.
Afgelopen woensdag No 1 en afgelopen zaterdag op de visserijdag in Makkum ging nummer 2 er aan.
Ik had al problemen met de lagers, en zou deze vervangen.

Ik heb nu toch maar besloten om de hele handel te vervangen door 1 motor.

De vraag is nu welke??????

Borstel of brushlus??? Geen idee, ik zie echt door de bomen het bos niet in deze handel.

Gegevens:

2x hecthoperm 12 volt en 1 vierblads schroef 130 mm.

Heren brand los, ik weet het echt niet meer.

Alvast bedankt.



Uploaded with ImageShack.us
 
Hallo Paul,
Wat is er stuk gegaan. Lagering? Of was het rook uit de motoren?

Hectoperms zijn kogelgelagerd op de motoras. (dat weet Paul). Zijn wel kleine lagertjes dan je bij modernere motoren tegenkomt.
De gereduceerde assen, 2,42 : 1 overbrengen glij-gelagerd... (nooit begrepen).
Hectoperms zijn volledig te demonteren. Kan zelfs zijn dat bij deze oude jongens de collector is losgeraakt, of een wikkeling losgebroken. Dat kan wel vaker met deze motoren, vooral bij brusk vooruit/achteruit! Dat is te repareren.

Hoe zat je in je vermogen toen de opstelling vers gebouwd was.
Warmte ontwikkeling van de motoren, overbelasting van regelaar bij langdurig voluit?

Dan, heb je wellicht de afmetingen van het echte schip, vermogen, schroefgrootte, snelheid?
Ik kan met de oude berekeningen van de HMBC en Veenstra wel een inschatting maken?
Die uitkomst kan ik testen in een online elektromotor calculator, zien welke motor het geschikte vermogen afgeeft bij een gunstig toerental.

Maar wat je nu had aan vermogen kan ook een goede richtlijn zijn.

Grote buitenlopers, brushless zijn ruimhartig gelagerd.
De spanning van een riemaandrijving zullen ze beter overleven dan de Hectoperms dat kunnen. Wel blijft regelmatig smeren een must. (modelvliegtuigen of bootjes)

Verder is het mogelijk een 3:1 of hoger riemaandrijving te kiezen. Is een laag schroeftoerental goed te regelen via de brushless.

Een riem-reductiekast te bouwen die los staat van je schroefas, kogelgelagerd, zodat deze de krachten van de riemen niet meer te verduren heeft.
Je zult je verbazen hoe compact de motor kan zijn.

Heb je ooit wat gemeten aan het model? Toerental van de schroef, statisch of in het water?

Vorige week heb ik mijn oude accuboor eens gedemonteerd. Gewoon voor de leut. Een Bosch. Planetaire reductiekast uiteen. (En ook weer werkend in elkaar)
De eerste trap bij de motor heeft een reductie van 3.33 op 1. (Geteld via de tanden en een formuletje). Verder een puist van een 12V motor. Tweede trappen, 1,5 en 1,2 voor snel en langzaam boren. Behoorlijk modulair.
Met een draaibankje erbij ben je vrijwel klaar. Kroon, planeten en pignon behoorlijk robuust (onsloopbaar staal).

Nu had ik bij de Ikea ook een accuboortje 12V weggehaald. 39 euri. Voor erbij naast een profi Makita.
Nog niet gedemonteerd. Maar wel in het achterhoofd...'bootje'?
Kan eens kijken hoe dat steekt? Die 12V motor-krengen zijn vrijwel altijd robust, ver over de 100 Watt. Een krachtige Mabuchimotor produceren kost 0,5 cent bij oplages van enkele miloenen per jaar. Of de reductiekast Bosch-kwaliteit is weet ik niet. Af China vast een scheet en drie knikkers... net zoals die oude Bosch... Ook daar voor Ikea altijd winst. Je betaald voor het merk...

Zo een unit met planetair past vast in je kiel.... in het verlengde van de schroefas...

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Ik zie tandriemen dus de spanning op de assen is minimaal
Een tandriem moet niet hard gespannen staan

Wil je voor borsteloos dan zou ik gaan kijken naar de motor die robbe gebruikt heeft in de type 21 duikboot
Dit is een serieuze joekel van een motor maar deze kan ook langzaam draaien
Hij wordt direct drive op een grote prop gebruikt
De juiste data kan ik er nu effe niet over vinden want ik zit op een tablet en heb geen favorieten bij
Maar Lex zou dat wel moeten kunnen opsnorren

Dan kan je de accu blijven gebruiken want die motor mag tot 15volt hebben dacht ik
Het de 5055/45 type van motor
Doet 100 rpm per volt en kan een 100 mm prop direct aan drijven je 130 mm prop zou met deze motor ook moeten lukken



Groeten Raf
 
Yeeeep... en ook stroom! hehehe :p

@raf... da's een forse motor, die sleurt een hoop.
Spanning riemen, die kan bij grotere poelies nog iets lager. Bij kleinere moet er vast meer spanning op. Komt het veel te strak. Bij Paul was de as behoorlijk verjongt. Goed ingesleten op het glijlager.

In het buitenland heb je via HK voor scherpe prijzen ook behoorlijk krachtige motoren (wel post en importkosten).
Denk ik aan Turnigy. Heeft Lindinger ook nog betaalbare DualSky clone motoren, Planet Hobby.
Maar het juiste kv-getal moet bekeken worden.

Schat dat Pauls prop iets van 2000 tot 2500 rpm draait? Dan zit je op een kv van rond 200. (Herzien! Max 1650?) Kijk ik naar wat data van de Hectoperm... Zijn beide mogelijk permanent reeds overbelast geweest. Tegen de 5A per motor?
En Paul wil denk ik het op 12V lood accu houden. Geladen is een lood accu piek 13V, daarna zakkend naar zeg rond 12,5 volt...

Is de weg met een kleinere goedkopere motor + reductie + inventiviteit ook een mogelijkheid?
Die laag kv motoren worden vaak ook nog eens flink prijziger... (modelvliegtuigtoepassingen)
(Rendement? Bijkans is er al zoveel accu capaciteit aan boord om het IJsselmeer heen en terug over te steken?)

@raf... deze?
http://www.robbe.de/roxxy-bl-outrunner-5055-45.html
100 kv?

Stel dat je op die +200 kv moet uitkomen, heb je met deze en een reductie 2:1 een 1250 Watt motor
http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1679_1680_1682&products_id=9700084
Gumt een Hectoperm volledig weg... wel met de fikken van de schroef weg. Die is niet te stoppen.
Ergens een breekpen kan ik me wel voorstellen.
 
Laatst bewerkt:
... Dan kan je de accu blijven gebruiken want die motor mag tot 15volt hebben dacht ik ...
Die spanning is niet zo belangrijk Raf, motoren gaan elektrisch kapot door te hoge stroom, niet door hogere spanning. Zolang ze door hogere spanning niet te veel toeren maken want dan gaan ze natuurlijk mechanisch kapot.
 
Hahah
Ja tablet werkt soms wel snel
En inderdaad is het een forse jongen
Maar beter iets te groot dan een te kleine opzet die weer opsnurkt na een tijdje
Grraf
 
Qua stroomverbruik trekt die 'grote jongen' in mijn sub 2 ampere bij volgas. Dat is op 12 volt (eigenlijk 3S) en een 95mm vijfblad prop er aan, de 20kg zware sub van 1.40 gaat dan met 12km/h door het water. Je hoort de motor bijna lachen, 130mm zal prima kunnen.
 
Back
Top