Brushlessmotoren voor schepen

als beloofd even plaatje van de haakse opstelling
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo mensen,

Ik ben van plan deze Motoren te kopen:

Roxxy C35-29 500KV
Bestelnr: 4988
Voltage: 10-12v
RPM onbelast 500
Max amperage 13
gewicht 78
asdiamer 4mm
power in Watt 130
Max diameter schroeven: 40mm drieblads
Max diameter schroeven: 50mm drieblads

Toepassing: modelschepen van 2000 tot 6000 gram
Vervangt: Navy Kompakt Geared motor.

Dus als ik het goed begrepen heb kom ik met een regelaar uit die bv.tot 30 Amp
kann hebben,net zoals bij konventionele regelaars?

Iemand uit ons clubje vertelde me vandaag het is beter op iedere Motor een eigen regelaar te zetten.Bij BL Motoren ook?

Heb een paar schepen met 2 Motoren erin en zoiets nog nooit gebruikt.

Wie weet er Meer?

Groet John

Brushless motoren 'communiceren' via het BEMF signaal (spanning ge-induceerd in de onbekrachtige fase) met de borstelloze regelaar. Bij twee motoren op een enkele regelaar zou de regelaar twee van die signalen zien, en er bijgevolg niets meer van begrijpen, alsof twee mensen tegelijk tegen je praten.

beste heren iets mis ik in dit verhaal waarom je geen twee brusless motoren op een regelaar kunt zetten dat kan wel en onbelast draait dit ook maar waarom het niet gaat is dat de belasting niet gelijk is gaat een motor als generator werken en is de regelaar de weg kwijt de spanningen lopen hoog op enblaas je de mosfets op exploderen en veroorzaken brand in de boot tot gevolg totaal schade aan de boot
kan dit uit ervaring vertellen fout voorgelicht

ALS het werkt, lopen de motor perfect 100% synchroon. Rem je de ene motor wat af dan zal de andere ook langzamer gaan lopen. Daarvoor moeten motoren zoveel mogelijk identiek zijn (KONTRONIK verkocht daartoe gedurende een jaartje(?) op elkaar afgestemde/gematchte motoren), idem props, vertraging, weerstand in het systeem. Zo ken ik de verhalen uit de vliegtuigwereld, een paar slechts (US en DE fora). Maar het zou niet moeten kunnen want zero-crossing-detection in de regelaar krijgt twee signalen door elkaar geklutst en kan daardoor niet bepalen wanneer gecommuteerd moet worden.
Borstel- en borstelloze motoren werken altijd als generator. De gegeneerde spanning kan niet, per definitie, hoger worden dan rpm / Kv, (in de grote mensen wereld wordt 1/Kv ook wel de generatorconstante genoemd) en dat is nu net het werkgebied van de regelaar, ap;peltje-eitje voor de FETs en de vrij-loop-FETs. Dus daardoor gaat regelaar niet kapot lijkt me. Hoe het dan wel fout gaan precies verloopt, geen idee. Toch iets te maken met onderbreken van stroom die door een spoel loopt, want daarbij kan spanning wel hoog oplopen (denk aan hetvonken van koolborstels).
Of te veel stroom, zoals door bij een slecht contact tussen regelaar en 1 van de motordraden?

beste heren
het verhaal is van de motoren met sensor kabel dan heb je gelijk maar niet bij motoren zonder sensor kabel dan programeer je de regelaart via een curve en deze volgd deze kijkt nergens naar signalen en als dan een motor minder draait merkt hij niets en dan heb je last van generator werking en gaat het goed fout

Dat is onjust Patrick, BEMF signaal en zero-crossing-detection hebben betrekking op sensorloos borstelloze motoren. Dat signaal wordt afwisselend opgepikt/'gedestilleerd' van de fase die op dat moment niet bekrachtigd wordt. Bij sensor-motoren (die overigens ook gewoon met sensorloze regelaar kunnen werken) gebruik je drie optische- of drie Hall-sensoren om rotor-positie en -snelheid te bepalen. Daarvoor is t.ov. sensorloos een extra setje draden tussen motor en regelaar nodig.

Heel veel doe-het-zelf borstelloze regelaar discussie
BLDC controller - RCG
www.yahoogroups.com/group/osmc

Idem zelfbouw borstelloze motoren
(Re)winding and building motors FAQ - RCG
www.yahoogroups.com/group/lrk-torquemax

Regelaars met sinus-vormige commutatie i.p.v. (nog) gebruikelijke trapezium-vormige commutatie. Kijk maar eens naar de fimpjes met vliegtuigen, boten (SolarChallenge Friesland 2012) en de grote shovel onder Referenzen/Projekte. Vooral bij het vliegtuig is goed hoorbaar hoeveel mooier de motor loopt met sinus-commutatie:
www.sinusleistungssteller.de

cSLS-60-70 regelaar

Shovel, met Torcman TM685-40 buitenloper

De FuriaOne tijdens SolarChallenge Friesland 2012, SLS regelaar met Lehner buitenloper

Laatst bewerkt:
hallo

bestaan er dan geen dubbele regelaars???
een ingang en twee keer uitgang
dit zou kleiner en lichter moeten zijn dan twee afzonderlijke regelaars daar er een stukje electronica weg valt om de puls uit de zender om te zetten naar de uitgang
want dat zou handig zijn bij een twee motorig toestel
gr raf

daar word je echt niet vrolijk van als je die prijs ziet
van de 240 amp moet ik er maar 20 amp hebben LOL

zal het maar bij twee aparte houden
gr raf

daar word je echt niet vrolijk van als je die prijs ziet
van de 240 amp moet ik er maar 20 amp hebben LOL

Nee, en van dit zullen veel vaarders ook niet blij worden raf:

Forward to reverse delay time, .25S to 5S

Dit vraagt om helderziende kapiteins:D.

Groet,