welke brushless voor de 720BB
Omdat ik nieuw ben op dit forum zal ik me even voorstellen, ik ben Nico en als eerste ben ik een andere modelbouwer dan de RC namelijk het bouwen van stoommachines op schaal, maar aangezien ik ook een visser ben hou ik mijzelf ook bezig met het bouwen van voerboten voor de karper visserij, dit is begonnen nadat ik had gezegd de snelste voerboot te bouwen, wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een voerboot met Jet aandrijving , jet duits merk 20000 t/min, motor BL watergekoeld 2300kv op een 15V lipo accu wat een beetje overkill is omdat de jet geschikt is voor 20000 t/min , en de motor 15 x 2300=34500 t/min, als eerste ben ik begonnen met een ongekoelde BL motor wat mij een natpak heeft opgeleverd , ik moest het water in om de boot te gaan halen deze stond nl in brand, heel de motor was verbrand met de bedrading incl.
Nu ben ik bezig met een catamaran 48 x 80 waarvan de drijvers 80 x 14 x 17 zijn, deze moet dan als het uiteindelijk klaar is een behoorlijke hoeveelheid voer kunnen brengen.
Deze is uitgevoerd met 2x 720BB graupner motoren dmv een haakse montage met een verhouding van 2:1, dit zou dan een verdubbeling van het toerental moet geven, droog is dat ook zo alleen in het water ben ik de toerental winst volledig kwijt,door een enorm vermogen verlies, ik had wel rekening gehouden met vermogen verlies maar dat het zoveel zou zijn had ik niet verwacht, als ik de motoren 1:1 gebruik zijn de motoren voldoende voor de 50mm vier blads schroeven , dus de overbrenging gaat weer terug naar 1:1, nu wil ik eigenlijk gaan kijken naar BL motoren voor deze boot, maar ben een beetje huiverig gezien mijn ervaring met de ongekoelde BL ,heeft iemand een suggestie met betrekking tot de vervanging van de 720BB voor een BL motor , ik wil nl niet gekoeld gaan werken omdat je dan toch weer diverse openingen moet maken voor de water koeling.