De skyfox is een model waarmee je kan leren vliegen, echter zijn de reservedelen relatief duur en kan die goedkope tweedehands kist heel snel heel duur worden, er reeds vanuit gaande dat er geen defecten zijn aan de gebruikte heli.
Hier wilde ik toch wel even iets verder in duiken:
De onderdelen van een SkyFox zijn niet duur, tenminste, niet echt, gezien het formaat. Maar het hangt er wel sterk vanaf wát je kapot vliegt natuurlijk. Daarnaast: het is wél "Duitse Kwaliteit"
Verder is de SkyFox naar mijn bescheiden mening een van de ALLERbeste heli's om mee te leren vliegen qua
vliegeigenschapen (hij vliegt zéér voorspelbaar, reageert stukken soepeler dan de huidige high-performance machines) en hij is met name ijzersterk in het verdragen van ruwere landingen in de periode dat je het nog moet leren.
Als All-round platform voor recreatiefvliegen (géén 3D) tot Aerobatics (géén 3D) of de andere kant uit, voor schaalvliegen, is het ding ongeëvenaard: Het is bij mijn weten het ENIGE platform waar zo uit de losse pols een stuk of 25 (vijfentwintig!) rompkits voor te krijgen zijn van alleen al de eigen fabrikant, en daarnaast nog talloze rompen van andere fabrikanten voor te gebruiken zijn.
En het grootste voordeel van deze machine (en de overige heli's van Vario) is het feit, dat je niet de hele machine nodig hebt om er een vliegende schaal heli van te maken: Als je een T-rex of een Raptor niet in zijn geheel, incluis staartbuis in de romp gepropt krijgt, houd de pret op: zit de staartboom 2 cm te hoog of te laag? is die boom 5 cm te kort of te lang? Jammer dan. Hooggeplaatste hekrotor? Alleen mogelijk met technisch uiterst onbenullige oplossingen....
Bij Vario mechanieken geldt dat het hekrotorgedeelte tegen een spant te schroeven is (is in het ontwerp rekening mee gehouden), en zolang je een asverbinding tussen het mechaniek en de staart weet te realiseren (en daarvoor is van Vario van alles speciaal daarvoor te krijgen, voor Align of TT zul je dan naar de onbetrouwbaar leverende chinese aftermarket onderdelen moeten) kun je zo'n vario dus letterlijk in iedere romp kwijt die stevig genoeg is om mee te gaan vliegen.
Dat zijn dingen die mensen nogal eens over het hoofd zien, en ik heb helaas toch al wat "technische gedrochten" gezien, samengesteld uit Align heli's en wazige chinese after market parts, die problematisch draaien, Onnodig zwaar waren (per sé vasthouden aan de staartbuis in een rompheli), en waar ook probleemloos en voor nagenoeg dezelfde prijs een stukje duitse perfectie in gepast had: Lichter, goedkoper EN beter....
Yep.... ik weet het.... hier spreekt een heel groot stuk persoonlijke voorkeur....
Maar het is wél zo...
Groet, Bert