Ik ben ook nieuwsgierig naar het praktijk vliegexamen. Wie weet wel wat er gevlogen moet worden? Het gaat me niet om het hele proces, waarin de schrijver van de OM alle procedures stap voor stap moet doorlopen, want dat is eenvoudig een checklist volgen. Het vliegen! Wie weet het?
Op dit moment is er nog niemand die dit deel volbracht heeft. Alle ontheffingen die tot op heden worden verleend zijn op basis van uitsluiting van BvI, BvB en BvL.
We moeten het dus doen met wat ons tijdens de opleiding is meegedeeld en dat is het volgende:
Flight Exam (Part 2).
Dit deel van de BvB telt een volledige dag. De ochtend bestaat uit het opmaken van een advies mbt de aan te vragen BvL. Je toestel dient hier een positief advies te ontvangen daar er anders geen vliegexamen zal worden afgenomen!
De middag bestaat uit het af te nemen vliegexamen. Dit examen zal op een 'uitdagende' locatie afgenomen worden. Geen simpel veldje dus maar een naar zeggen serieuze locatie waarin diverse risico factoren aanwezig zijn.
Bij aankomst ontvang je van de examinator een opdracht welke aansluit op je af gegeven expertise gebied. Hiermee bedoelt men dat als je bijv schoorsteen- of windmoleninspecties uitvoert je een gesimuleerde opdracht krijgt binnen deze toepassing. Vlieg je objectfotografie zal het in die lijn zitten etc...
Het examen omvat de volledige procedure. Kortom, bij aankomst voer je eerst een sitesurvey uit (checklist). Daarna geef je aan welke risico's er ter plaatse gelden en welke procedures je gaat gebruiken om deze risico's (mits aanvaardbaar) uit te sluiten dan wel zo klein mogelijk te houden.
Uiteindelijk loop je door alle checklists/procedures heen (laatste meteo info, windmeting, toestel controle, apparatuur controle etc...) en start je de opdracht.
Tijdens de opdracht worden er diverse scenario's getoetst. Doel hiervan is om te zien of je alle, en de juiste, procedures uitvoert. Zo kan er bijvoorbeeld een vreemd toestel ingevlogen worden waar jij (en je team) op dient te anticiperen etc.
Failsafe, RTH alsmede je beschreven vliegmodes kunnen gevraagd worden je ervaring cq beheersbaarheid aan te tonen. Heb je dus ook manual control beschreven kan het voorkomen dat je dat ook dient aan te tonen.
Tenzij het een onderdeel is van je expertise zal er dus geen vierkantje, rondje, 8, nose in etc gevlogen worden maar wordt de praktijk getoetst. Waar het om gaat is dat je bewijst de juiste procedures te beheersen en dat je in geval van nood exact uitvoert wat er als procedure in dat geval geldt.
Als je die procedures beheerst zal het risico tot schade beperkt zijn en dat is waar het de wetgever om gaat.
Heb je dit examen positief afgelegd zal er een BvB en tevens een BvL (advies) afgegeven worden aan ILenT.