Regelgeving commerciële vluchten RPAS (luchtfotografie en -video) ???

Geef het maar op, de conformisten zullen toch niet toegeven dat ze lijden aan...

De vraag is nu wie de 'conformisten' zijn. Zij die de wet accepteren en er naar handelen of zij die zich tegen de wet richten en gezamenlijk het 'eigen' gelijk trachten te behalen?

Dit topic gaat over de regelgeving en niet over redenen waarom je daar niet aan wilt voldoen of redenen waarom jij van mening bent dat de regelgeving onjuist is.... daar is een ander draadje voor toch?

Ik spreek je over 3 jaar wel :p

Nogmaals,
handelen conform de huidige wet- & regelgeving si waar dit draadje over gaat. De TS startte dit draadje om te begrijpen waar zij aan dient te voldoen.

Dat iemand ervoor kiest zich aan de huidige wet- & regelgeving te houden zegt niets over zijn/haar mening over de inhoudelijke juistheid hiervan.
Helaas wordt e.e.a. binnen dit draadje wel gelijk aan elkaar gesteld. Als je je er aan conformeert ben je het er blijkbaar ook mee eens.

KNVvL heeft belang bij goed en veilig vliegen Ad.

Het is een belangenvereniging Ron, en dit leidt tot belangenverstrengeling. Hoe om te gaan met leden en niet leden? Uitstekend als lobbyclub, maar niet voor diploma's. We hebben gezien waar dat bij onderwijs instellingen toe kan leiden.

Races worden niet op in de openbare ruimte gehouden, ik vind die vergelijking mank gaan.

Groet,

Ad

Geef het maar op, de conformisten zullen toch niet toegeven dat ze lijden aan het Stockholm Syndroom inzake deze certificering.

Het grappige is dat ik vrij van enig belang in deze discussie sta. Dus conformistisch gedrag staat ver van me.
En Stockholm Syndroom? Ik was ook al nooit zo van het China Syndroom:D.

Groet,

Ad Bakker

Het is zoals Holco aangeeft wachten op het eerste slachtoffer die zo`n multirotor op z`n knar krijgt. Dan pas gaat men onderzoeken wat er scheef zit, net zoals laatst met een rally waarbij helaas een dode viel.

Geef het maar op, de conformisten zullen toch niet toegeven dat ze lijden aan het Stockholm Syndroom inzake deze certificering.

GPS vliegers gaan grote schade maken een onze hobby en bijverdiensten, helaas. Er gaat een keer een "RPAS" onderuit en de piloot had "alles goed voor elkaar".

Daar ben ik vast van overtuigd, men stapt in voorzien van een multicopter met een stuk certificering zonder goed op zicht te kunnen vliegen, immers de atto of GPS mode doet dat voor je en als die 't dan laat afweten is het een ongecontroleerd projectiel dat ergens gaat inslaan.

Eén van de allerbelangrijkste vereisten is mijns inziens dat je je model altijd op zicht kunt vliegen, ongeacht de orientatie van je model. Dit vereist ervaring en dat leer je niet op een cursus van een paar dagen. Ik heb mijzelf leren vliegen, zowel vliegtuig als helicopter en daar gaat zeker een jaar overheen voordat je instinctief (dus zonder nadenken) stick input geeft en je de volledige controle hebt, en houdt, over je model.

De gedachte dat men dit even in een paar dagen onder knie heeft is een grove misvatting.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Het is zoals Holco aangeeft wachten op het eerste slachtoffer die zo`n multirotor op z`n knar krijgt. Dan pas gaat men onderzoeken wat er scheef zit, net zoals laatst met een rally waarbij helaas een dode viel.

Correct,
als relatief nieuwe ontwikkeling binnen de Aviation branche zullen alle (officiele) incidenten door de Dutch Safety Board onderzocht worden. Doel daarvan is om de eisen te verbeteren zodat de ervaring de branche veiliger maakt. Zo gaat het al jaren binnen de luchtvaart.

Het vergelijk met de Rally is wat scheef. Daar is recent aangegeven dat men zich aan alle regels gehouden heeft en dat er ondanks de fatale afloop geen aangepast eisenpakket komt.

Eén van de allerbelangrijkste vereisten is mijns inziens dat je je model altijd op zicht kunt vliegen, ongeacht de orientatie van je model. Dit vereist ervaring en dat leer je niet op een cursus van een paar dagen. Ik heb mijzelf leren vliegen, zowel vliegtuig als helicopter en daar gaat zeker een jaar overheen voordat je instinctief (dus zonder nadenken) stick input geeft en je de volledige controle hebt, en houdt, over je model.

Dat is ook de reden van het niet te onderschatten flight exam wat een belangrijk onderdeel is van de BvB. Naast de 'hoge' instapdrempel van ca €4000,- totaal (om de BvB + BvI + BvL te realiseren) zal tevens dit onderdeel het kaf van het koren scheiden.

Het vergelijk met de Rally is wat scheef. Daar is recent aangegeven dat men zich aan alle regels gehouden heeft en dat er ondanks de fatale afloop geen aangepast eisenpakket komt.

Ja en nee, de hoek waar de slachtoffers zijn gevallen is een aantal maal ontruimd, daarna (tijdens de rally) heeft men de mensen verzocht daar weg te gaan, omdat het niet veilig zou zijn. Als je dan met je botte kop gewoon blijft staan, tsja ...

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.

Dat is ook de reden van het niet te onderschatten flight exam wat een belangrijk onderdeel is van de BvB. Naast de 'hoge' instapdrempel van ca €4000,- totaal (om de BvB + BvI + BvL te realiseren) zal tevens dit onderdeel het kaf van het koren scheiden.

Gelukkig idd dat er ook nog een praktijk training is. Wat is het vluchtprogramma? (hover, vierkantje, enz) - daar ben ik wel benieuwd naar.

De hoge instapkosten gaan echter, denk ik, er voor zorgen dat mensen dit gewoon gan negeren.

Het vaarbewijs in NL is b.v. wel redelijk, na een paar dagen leren en een curusje (betaalbaar) mag ik nu sneller dan 20Km/u varen en langer dan 15 meter. Wil ik nog groter/sneller of op zee, dan moet ik VB2 en Marifoon doen.

Nu is het voor €4000,- niet goed haalbaar voor de "bijklussers". Er is amper handhaving.

De vergelijking met het vaarbewijs klopt niet helemaal. Met het vaarbewijs heb je alleen de theorie geleerd (overigens belangrijk) maar je kunt daarbij nog niet varen. Ik wilde het voorbeeld niet aanhalen maar nu je er over begonnen bent...

Zonder vaarbewijs mag je met een boot varen van 14,99mtr die niet harder dan 20km/u kan. Reddingsvesten en brandblusser zijn niet verplicht.

Heb je echter een kleine rubberen boot die 25km/u kan varen dan heb je een vaarbewijs nodig. Tevens moet er in de boot voor elke opvarende een reddingsvest zijn en je moet een brandblusser hebben.

Zie hoe krom de regels soms kunnen zijn.

In bovengenoemd voorbeeld hebben ze dus de grens gesteld van harder dan 20km/u of langer dan 15mtr. Dan ben je vaarbewijsplichtig.

Gelukkig is het een stuk betaalbaarder om het vaarbewijs te halen. Helaas is het geen garantie dat die mensen ook kunnen varen gezien sommige hersenloze gasten op het water. Zul je dus ook bij de luchtfotografie tegen (gaan) komen.

De vergelijking met het vaarbewijs klopt niet helemaal. Met het vaarbewijs heb je alleen de theorie geleerd (overigens belangrijk) maar je kunt daarbij nog niet varen. Ik wilde het voorbeeld niet aanhalen maar nu je er over begonnen bent...

Zonder vaarbewijs mag je met een boot varen van 14,99mtr die niet harder dan 20km/u kan. Reddingsvesten en brandblusser zijn niet verplicht.

Heb je echter een kleine rubberen boot die 25km/u kan varen dan heb je een vaarbewijs nodig. Tevens moet er in de boot voor elke opvarende een reddingsvest zijn en je moet een brandblusser hebben.

Zie hoe krom de regels soms kunnen zijn.

In bovengenoemd voorbeeld hebben ze dus de grens gesteld van harder dan 20km/u of langer dan 15mtr. Dan ben je vaarbewijsplichtig.

Gelukkig is het een stuk betaalbaarder om het vaarbewijs te halen. Helaas is het geen garantie dat die mensen ook kunnen varen gezien sommige hersenloze gasten op het water. Zul je dus ook bij de luchtfotografie tegen (gaan) komen.

+1 Burp

Bedrijven ibv een ontheffing

Ik heb net even een scan gedaan naar bedrijven die na 1 Juli in het bezit van een ontheffing legaal gevlogen hebben:

Skyvision Drone Technology
Sky Survey
I-Sky BV
Skeye BV

Al deze bedrijven zijn dus al in de fase waarin de groundschool + 1e acceptatie van het OM behaald is.

Top!
Goed bezig!

Waarbij opgemerkt mag worden dat het aantal bijna ongelukken in de rally sport al aardig hoog was.. als je ziet hoe daar het publiek overal met ze neus bovenopstaat en soms op de meest rare moment besluit om over te steken...

Daarbij is het dan ook belangrijk om gewoon vast te houden aan iets heel simpels.. als je niet boven/naast mensen/bebouwing vliegt kan er ook niemand iets op ze knar krijgen.

Laten we eerst de vraag beantwoorden wie nu de eerder door je benoemde 'conformisten' hier zijn ;)

Kan je on topic blijven?

Ik ben ook nieuwsgierig naar het praktijk vliegexamen. Wie weet wel wat er gevlogen moet worden? Het gaat me niet om het hele proces, waarin de schrijver van de OM alle procedures stap voor stap moet doorlopen, want dat is eenvoudig een checklist volgen. Het vliegen! Wie weet het?

3.3 Flight Operations Examination Overview
The Examiner will cover the following areas:
• Aviation Law for Light UAS
• R/C Manual and other modes of operations
• Flight Preparation – Site Survey etc.
• Flight Operation
• Emergency Handling
• Crew Management
• Post Flight Checks
• Flight Documentation
• Recommendations
• Sign Off
3.3.2 FLIGHT EXAM OPERATION
The examiner will study the content of the operations manual and undertake an informal discussion with the candidate about the UAS systems and it’s “fail safe” capabilities prior to the exam.
The purpose of the flight exam is twofold:-
1. The examiner adopts the role of a commercial client who is asking for a specific task to be performed. The elements of this task are discussed with the candidate so that any concerns or questions about the task can be resolved before taking the exam.
2. The examiner will be observing in the role of the pilot and crew to ensure that the task is undertaken safely and efficiently within the context of the rules applying to “Permissions for undertaking Aerial Work”.
At some time during the exam the examiner will invoke two emergencies:-
1. A simulated incursion of the operational area either by members of the public or a low flying aircraft. In this scenario the candidate will be required to move the UAS from the operational area until the emergency has been dealt with.
2. An emergency relating to the control of the UAS such as loss of radio link, loss of telemetry link, low battery warning etc. In this situation the candidate will be asked to invoke any “return to home”, “immediate land” or any other similar fail safe procedure contained in the operations manual.
At no point during these emergencies will the examiner ask you to risk the safety of the UAS particularly in the “home to land” scenarios where auto landing is usually an in-built feature. In these cases the UAS can be landed manually when the fail safe feature returns the UAS to the overhead departure point used at the beginning of the exam.
3.4.4 EMERGENCY HANDLING
During the flight the examiner can in addition to the emergencies mentioned in para 3.2 carry out any procedures as defined in the operations manual or any that are appropriate to the type employed or the expected normal operation that the pilot has indicated is the primary purpose of their ‘Aerial Work’.
Staat weinig specifieks in, behalve dat de examinator twee of meerdere (nood)situaties simuleert en beoordeelt hoe daar mee wordt omgegegaan (dus ook uitvallen van atti en/of GPS lijkt me een mogelijkheid)

Ik ben ook nieuwsgierig naar het praktijk vliegexamen. Wie weet wel wat er gevlogen moet worden? Het gaat me niet om het hele proces, waarin de schrijver van de OM alle procedures stap voor stap moet doorlopen, want dat is eenvoudig een checklist volgen. Het vliegen! Wie weet het?

Op dit moment is er nog niemand die dit deel volbracht heeft. Alle ontheffingen die tot op heden worden verleend zijn op basis van uitsluiting van BvI, BvB en BvL.
We moeten het dus doen met wat ons tijdens de opleiding is meegedeeld en dat is het volgende:

Flight Exam (Part 2).
Dit deel van de BvB telt een volledige dag. De ochtend bestaat uit het opmaken van een advies mbt de aan te vragen BvL. Je toestel dient hier een positief advies te ontvangen daar er anders geen vliegexamen zal worden afgenomen!

De middag bestaat uit het af te nemen vliegexamen. Dit examen zal op een 'uitdagende' locatie afgenomen worden. Geen simpel veldje dus maar een naar zeggen serieuze locatie waarin diverse risico factoren aanwezig zijn.
Bij aankomst ontvang je van de examinator een opdracht welke aansluit op je af gegeven expertise gebied. Hiermee bedoelt men dat als je bijv schoorsteen- of windmoleninspecties uitvoert je een gesimuleerde opdracht krijgt binnen deze toepassing. Vlieg je objectfotografie zal het in die lijn zitten etc...

Het examen omvat de volledige procedure. Kortom, bij aankomst voer je eerst een sitesurvey uit (checklist). Daarna geef je aan welke risico's er ter plaatse gelden en welke procedures je gaat gebruiken om deze risico's (mits aanvaardbaar) uit te sluiten dan wel zo klein mogelijk te houden.
Uiteindelijk loop je door alle checklists/procedures heen (laatste meteo info, windmeting, toestel controle, apparatuur controle etc...) en start je de opdracht.
Tijdens de opdracht worden er diverse scenario's getoetst. Doel hiervan is om te zien of je alle, en de juiste, procedures uitvoert. Zo kan er bijvoorbeeld een vreemd toestel ingevlogen worden waar jij (en je team) op dient te anticiperen etc.
Failsafe, RTH alsmede je beschreven vliegmodes kunnen gevraagd worden je ervaring cq beheersbaarheid aan te tonen. Heb je dus ook manual control beschreven kan het voorkomen dat je dat ook dient aan te tonen.

Tenzij het een onderdeel is van je expertise zal er dus geen vierkantje, rondje, 8, nose in etc gevlogen worden maar wordt de praktijk getoetst. Waar het om gaat is dat je bewijst de juiste procedures te beheersen en dat je in geval van nood exact uitvoert wat er als procedure in dat geval geldt.
Als je die procedures beheerst zal het risico tot schade beperkt zijn en dat is waar het de wetgever om gaat.

Heb je dit examen positief afgelegd zal er een BvB en tevens een BvL (advies) afgegeven worden aan ILenT.

Laatst bewerkt:
Hah niemand zal in zijn manual dus schrijven dat er een manual mode op zen ding staat hahaha.
Anders gaan ze allemaal gebuisd worden.

Back