Hydro houtbouw projectje.

Ja de lengte van de sponson en daar 10% van.
Zorg wel dat je nog ruimte hebt om te schuiven, +2 -2%, met het zwaartepunt.
Dat geeft je wat afstelruimte tijdens het finetune van de boot.

Het enige wat werkt is mijn spieren sterker maken, vandaar de sportschool op zolder.
Ik heb drie maanden in een korset gelopen en zijn mijn spieren slap geworden daardoor kan ik mijn rug niet lang op de goede houding houden. Het enige wat dan nog helpt is liggen.

Turnfin is inderdaad een grijs gebied. De een heeft goede resultaten met een rechte en de andere met een kromme.
Ik zal morgen eens kijken, volgens mij heb ik nog ergens een beschrijving waar wat uitleg gegeven word over de turnfin van het model dat ik als inspiratie heb gebruikt.
Mischien dat andere op het forum hier nog ideeen over hebben.

Mijn volgend project is de F1+1kg afmaken, iedere keer als ik hem zie op zolder wou ik dat die al in het water lag.
 
okejj succes met je rug man heb je geen brace voor de momenten dat het niet gaat dan? of word dat niet aangeraden ivm met spieropbouw?

en dan snap ik het vond 8cm achter de sponson al beetje raar haha. dan zal ik even een lijn trekken waar die zou moeten komen +of- een procent of 2 ik ga me accu's met klittenband aan de bodem vast zetten, dus daar kan ik nog flink mee schuiven, en de 5s lipo's wegen nogal wat haha. dus dat moet wel goed komen denk ik, de motor weegt ook 313 gram exl koelmantel. dus eerst die binnen en het glas erover dan eens kijken naar het zwaartepunt. ik ben vanplan om van schuim een houder te maken om de accu's van links naar rechts in balans te houden.
waar dient een gebogen turnfin voor om de voorkant naar beneden te trekken ofzo?
ik zou dan juist met gewicht gaan spelen om dat te realiseren. maar dat ben ik met me leken verstand haha.
ik heb trouwens ook in de onderkant van het kapje een uitsparing gemaakt voor de motor of had ik dat al gemeld ;)


Gr Thom en sterkte met je rug man! hoop dat je snel je f1 en je hydro af kan maken, moeten we zkr als die hydro's klaar zijn eens samen gaan varen ;)
 
waar dient een gebogen turnfin voor om de voorkant naar beneden te trekken ofzo?
die gebogen turnfin zorgt volgensmij voor een opwaardse druk langs de drijver waardoor de drijver meer in het water wordt gedrukt. gevolg daarvan is dat je aan die kant meer drijver in het water hebt waardoor de boot minder snel "wegglijd" in de snelle bochten. (verbeter me als ik het fout heb, leer ik ook weer van :))
 
In de link die ik eerder stuurde staat wel iets over turnfins:
Hydro's

Toch wordt ook hierin gezegd dat als je drie vaarders vraagt over turnfins krijg je zes antwoorden...:confused:

Ik zou afkijken hoe andere het doen en dan van daaruit verschillende testen.
Of andere hier moeten theorieen hebben...
 
het is dus met andere woorden nooit iemand duidelijk geworden hahaha trial and error. proberen en prutsen!

wat ik nu wel snap is wat een gebogen turnfin doet. niet op rechte stukken maar in bochten trekt hij de rechter sponson naar beneden zodat niet alleen de turnfin maar ook de scherpe kant van de onderkant sponson tegendruk geeft in een bocht En dat hij vlak door de bocht gaat. in effect dat hij breder is zoals een outrigger en dus stabieler.

ik ga eerst met rechte turnfin varen (als hij ooit af is) en dan zien we het allemaal wel hahaha hokus pokus turnfin :P
 
Het is inderdaad trial and error. Ik ben begonnen met een rechte turnfin op mijn Hydromite. Hij bleef maar flippen, dus toen ben ik gaan testen met een gebogen fin. Het derde exemplaar gaf een stabiel vaargedrag in zowel de bochten als op het rechte stuk. Een gebogen fin kost wel wat snelheid vergeleken met een rechte fin. In mijn geval zo'n 4 km/u.
 
okejj, dan ga ik gewoon testen. heb wel aardig wat gewicht in de voorkant door de 5000mah 5s lipo packs (start eerst met 4s om de setup redelijk stabiel te krijgen)
dus we gaan het zien, en 4km/h is verwaarloosbaar. ga er geen wedstrijden me varen ;)
wat heb jij in jou hydromite liggen qua setup en wat is je snelheid?

Gr Thom Aka Archer
 
Mijn Hydromite is maar 50cm lang, dus daar ligt een hele andere setup in als jouw Hydro.

Er zit een Turnigy Plush 60A regelaar in, een 3900kV motor en een 3S 3Ah lipo. Verder een mini servo op het stuur, 2.2mm flexasje en een 31mm metalen propje. Goed voor 75km/u.
 
Jaa dat is wel een andere setup dan in mijn hydro ja haha.

ik ben benieuwd wat voor snelheid ik ga halen na goeie balans te hebben gevonden.
leopard 4065 kv1800 op 5s 5000mah 180amp seaking esc en prop moet ik nog gaan uitvogelen. rond de 40mm denk ik ergens heb van 38mm tot 48mm 2bladen plastic props besteld om te testen. 80 per uur word het zowiezo wel 100 maybe. ik ga er wel voor in elk geval haha. moet wel te doen zijn met die setup lijkt mij?

Gr Thom Aka Archer
 
even een kleine update,
ik heb de servo geplaatst met een simpele constructie van 2 strookjes aluminium die hem vast klemt tussen de spanten. geen beweging in te krijgen!
en heb de ontvanger gemonteerd of nja gemonteerd een ziptie vastgeniet en hem vast gezipt.
En heb ik de "batwings" of zo noem ik ze maar want zo zien ze eruit. heeft dit nog een functie of is het puur estetisch? En wat zeggen jullie (met name majestic vleugels of geen vleugels en de boel recht langs de spanten houden? ik weet het niet vind beide mooi neig niet naar met of zonder. tenzij er earodynamische eigenschappen aanzitten die wel of niet gunstig zijn. meningen en ervaringen worden op prijs gesteld.

hierbij de foto's
full
full
full
full

full




*edit* let niet op de rotzooi van mijn woonkamervloer annex werkplaats haha
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er goed uit!

De 'batwings' zoals je ze noemt zijn voor de looks, wel zou ik de radius bij de sponson kleiner maken.
Hoe groter je het maakt hoe groter de invloed op je vaarbeeld. Het moeten natuurlijk geen echte wings worden :)

Vleugel of spoiler zou ik ook niet doen. Met jouw beoogde snelheid is het weer een onderdeel dat afgesteld moet worden. Persoonlijk vind ik een spioler ook minder mooi.


In de woonkamer?? Dat zal een stofboel zijn dan! Hierna drie weken stofruimen :D

*edit*: wat bedoel je met; recht langs de spanten houden?
 
recht langs de spanten bedoelde ik alleen het binnewerk afdekken zonder de "vleugels" dus een rechthoek eroverheen zegmaar. lastig uitleggen :P

Thom Aka Archer
 
recht langs de spanten bedoelde ik alleen het binnewerk afdekken zonder de "vleugels" dus een rechthoek eroverheen zegmaar. lastig uitleggen :P

Thom Aka Archer

Ik snap wat je bedoeld :)

Kan wel met vleugels, zou ze alleen wat kleiner maken.
Bij mij komt er ook een kleine overlap op, ziet er naar mijn mening net wat strakker uit en bij mij word het uit een geheel gemaakt, de sponsons en de bekleding aan de zijkanten, dus ook wat beter voor de krachtenoverbrenging.
 
is iets vloeiender inderdaad dan die kaarsrechte hoeken. ik heb meerdere malletjes gemaakt en ga even passen en meten wil ze wel vanaf het uiteinde van de sponson laten lopen krijgt zij/hij een mooie vloeiende lijn. en denk dat het aerodynamisch ook wel iets wat effect heeft dat hij daar wat lucht vasthoudt. en een kussentje krijgt en misschien iets stabieler word of juist instabieler met wind die er dwars opstaat. dat is nog een groot vraagteken voor mij maar theoretisch lijkt mij dat wel deels het geval te zijn als je ze zo groot maakt als ik ze eerst op de foto zette. we gaan het vanzelf zien en is altijd bij te werken met wat schuurpapier en een vijl of figuurzaag.

Gr Thom Aka Archer
 
roeraansturing.

Hallo Thom,

Je manier om het roer aan te sturen is een ballenoplossing; je wilt zo weinig mogelijk kronkels in je stuurstang en dat doe je door de servo op een zo gunstig mogelijke plaats te zetten, niet door een "J" vormige stuurstang...

Om wateroverlast in het achterste compartiment te voorkomen lijm je een kort messing of aluminium buisje met een buiten Ø van 5,5 - 6 mm in de spiegel, waar je aan de binnen of buitenzijde een rubber balgje ter afsluiting vastzet (lijm of een tie wrap).

Op de foto aan de spiegel van een monohull:

full


Nog eentje:

full


Hier zie je ook de huiddoorvoer voor de waterkoeling, ook een buisje (Ø4 mm) waar de siliconenslang overheen schuift. In de romp geen grote lengtes siliconenslang gebruiken, dat heeft véél weerstand (tot het punt waar er geen water meer stroomt...), maar grote lengtes uitvoeren met 4 mm aluminium buis.

In de boot ziet dat er dan zo uit, waarbij de z-knik nog acceptabel is, mits de stang dik genoeg is, in het geval op de foto wilde ik gebruik maken van een bestaand gat en dan moet je wel eens schipperen:

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Jan,

jaa ben ik met je eens maar vanwege ruimte gebrek en plaatsing moet ik dan misschien wat anders gaan proberen en het roer wat opschuiven. dat was mij ook al opgevallen.

heb wel een stuurstang van 3mm dus die is wel stevig komt ook een stevigere alu balljoint en de balg met doorvoer komt er ook aan namenlijk deze:
HOR Racing

die heeft de aluminium fitting er al inzitten. dus dat had ik al bedacht dit was puur een proef opstelling kijken hoe de uitlijning was. was er zelf al niet tevreden over ;)
in elk geval ben ik het dus met je eens.
 
ik zat met een vraag.
ik heb nog hardware onderweg. dus kan daar nog even niks aan doen helaas. nu dacht ik dan ga ik de bodem en buitendelen voor zover ik kan in het glas zetten. ik gebruik 50 gram kepergeweven glas met polyesterhars. en ja ik weet het had beter epoxy kunnen gebruiken. mja had dit voor handen en moet het er maar mee doen.
hoe kan je de bodem mooi afwerken. ik heb polyester plamuur om het helemaal strak te krijgen. En dan?? verfen of geen plamuur gebruiken en een topcoat of gelcoat erop?
of plamuur en verven?
wie kan mij wijzer maken?

Gr Thom Aka Archer
 
Ook even een update met wat foto's kleine update maar in elk geval iets.

de vleugels zijn klaar heb er 1 permanent vast kunnen zetten de ander moet nog even wachten tot de esc er is. anders kan ik die niet meer goed vastzetten..

full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
ik zat met een vraag.
ik heb nog hardware onderweg. dus kan daar nog even niks aan doen helaas. nu dacht ik dan ga ik de bodem en buitendelen voor zover ik kan in het glas zetten. ik gebruik 50 gram kepergeweven glas met polyesterhars. en ja ik weet het had beter epoxy kunnen gebruiken. mja had dit voor handen en moet het er maar mee doen.
hoe kan je de bodem mooi afwerken. ik heb polyester plamuur om het helemaal strak te krijgen. En dan?? verfen of geen plamuur gebruiken en een topcoat of gelcoat erop?
of plamuur en verven?
wie kan mij wijzer maken?

Gr Thom Aka Archer

Ziet er strak uit!

Ik zou eerst één laag met glas eroverheen doen, per vlak dus niet om de hoek glassen, dat gaat alleen maar meer werk geven om strak te krijgen.
Daarna een keer, in jouw geval, polyester eroverheen zonder glas om de glasstructuur te verminderen.
Daarna spuitplamuur, ik gebruik hem van alabastine, en dan kun je hem in elke kleur spuiten van Motip autoverf o.i.d.

Gelcoat is meer voor de malbouw methode.
 
Back
Top