Snelheidsregelaar

Heb voor een spotprijs een voerboot gekocht met werk aan

Heb er ondertussen al nieuwe zender +ontvanger ingezet en bekabeling netjes gemaakt

Tijdens 1ste testvaart viel me op dat ie enorm traag vaart en na 10m op het water , viel ie stil .
Snelheidsregelaar was toen heel warm

Er zitten 2 Graupner 900BB motoren in , dus heb ik 2 regelaars nodig ?
Nu zit er slechts 1 Robbe 120 in

Wat voor regelaar kan ik hiervoor gebruiken ?
 
Accutype (lood, NiCd/NiMH, LiPo), aantal cellen in serie, spanning, capaciteit?
Schroef diameter en spoed? Vertragingskast?
Formaat boot?

Foto's van inbouw apparatuur en aandrijving?
Sticky/belangrijk, permanent bovenaan in het Helpdesk subforum:
FAQ - Plaatsen van foto's en filmpjes in berichten

Forumtipjes:
  • Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, natuur- en wiskunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Laatst bewerkt:
Er zitten 2 Graupner 900BB motoren in , dus heb ik 2 regelaars nodig ?
Nu zit er slechts 1 Robbe 120 in

Als je met de motoren wilt sturen heb je twee regelaars nodig. Met 1 regelaar stuur je volledig met je roer, en dat kan hij wel eens minder wendbaar zijn. Maar regelaars voor deze motoren zijn ook niet echt goedkoop.

Dit zijn behoorlijk zware motoren, dus als hij hier niet goed op wilt lopen is er waarschijnlijk iets anders aan de hand. Heb je wel eens gevoeld hoe makkelijk/moeilijk de schroeven met de hand te draaien zijn? Ik vermoed dat de schroefassen wel eens heel zwaar kunnen lopen. Wellicht lang stilgestaan?
Het mooiste is als je de stroomsterkte kunt meten in onbelaste toestand, dus op het droge. Daarvoor heb je een multimeter nodig, kan je daar aankomen?

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Plus de antwoorden op Ron's vragen natuurlijk, was ik nog bergeten.
 
Zijn het borstel motoren?(ik ga daar van uit)
Heb je 2 motoren parallel of op elke regelaar een voor besturing via motoren.
De motoren samen op 1 regelaar is misschien te veel voor 1 regelaar.
Is een van de motoren verbrandt?
Heb je de stroom van elke motor gemeten?
In zo een voerboot heb je regelaars nodig minimaal geschikt voor de maximum stroom van de motor(en) die er aan hangt en met een reverse.;)
 
Er zit een 12Volt 7Ah batterij in .
2 schroeven van 60mm 3-blad en 2 roeren

Kan de schroeven makkelijk bewegen , er zitten vetnippels op en heb er al vet ingedaan
Heb een Multi-meter , dus zeg maar wat ik moet nameten

Zal er wat foto's van maken
 
Heb een Multi-meter , dus zeg maar wat ik moet nameten
Zal er wat foto's van maken

Het makkelijkste zal wel zijn om de totale stroomopname van de twee motoren onbelast bij vol gas te meten, dus door de multimeter tussen de accu en de regelaar te zetten in de ampère stand. Ik vermoed dat je de 10 ampère aansluiting van de meter moet gebruiken, maar dat kan per meter verschillen.

Schroeven zijn wat aan de grote kant voor deze motoren (motor diameter is 51 mm, en meestal wil je geen grotere schroef hebben dan dat), maar dat zou niet zulke extreme effecten mogen hebben denk ik.

De motoren zouden 2 maal 8 A bij maximale efficiency gebruiken, en de regelaar kan 20 A continu aan, dus dat zou moeten kunnen (bij blokkeren zou dat niet kunnen, maar dat is met een zekering af te schermen).

Groet,

Ad Bakker
 
1 servo voor lijndropper (c507)
1 servo die de roeren bestuurt(futaba)
1 relais voor schijnwerper (blokje linksonder)
1 Robbe Rokraft 120



De 2 motoren

 
Hoe oud de batterij is weet ik niet , heb deze gekregen van een vriend
Goed om te weten dat het dus geen 900BB's zijn


Ben ermee naar een modelbouwwinkel (BK modelbouw) geweest
Volgens hem ligt het aan de regelaar , deze staat nu in zijn achteruit
Vooruit wilt ie niet , dus hebben ze + en - van motoren omgedraaid

Motoren hebben beste tijd ook al gehad en regelaar moet vervangen worden


2 nieuwe motoren , nieuwe regelaar en nieuwe Lipo-accu + lader voor totaalprijs van 150euro

Is dit een goede prijs of te mooi om waar te zijn ?
 
Is dit een goede prijs of te mooi om waar te zijn ?

Als het goede degelijke merkspullen zijn is dat niet te veel denk ik. Ze moeten verder wel garanderen dat de combinatie regelaar - motoren - (huidige)schroeven die ze kiezen goed werkt!!!

Maar ik snap de nodzaak van lipo's niet, ik veronderstel tenminste dat er een loodaccu in zit? Als je voor lipo gaat zal je ballast moeten toevoegen, en om je lipo te bewaken zal je er een lipo alarm op moeten zetten. Want als je met een lipo onder de 3 V komt is het prullenbakwerk geworden, en tussen 3,5 en 3 V kan het snel gaan.

Groet,

Ad Bakker
 
Volgens de eigenaar van de winkel gaat ie dan sneller
Lipo gaat langer mee dan een loodbatterij en is sneller opgeladen
Weegt ook een pak minder

Heb zelf geen ervaring met Li-po dus daarom mijn vraag
 
Motoren hebben hun beste tijd ook al gehad en regelaar moet vervangen worden
Hallo Nick,

Als de regelaar vast staat in de stand achteruit, dan zou ik die inderdaad vervangen.
Tenzij de motoren geopend zijn in de winkel en de conditie van koolborstels en collector goed bekeken is, zou een drupje olie op de lagers ook prima kunnen werken, oftewel dat kun je aan de buitenkant van dit soort motoren niet zien...

Voor €150,00 kom je inderdaad een heel eind:
Regelaar:
HobbyKing X-Car 45A Brushed Car ESC
Lader:
Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories
Voeding:
Hobbyking 60w Power Supply
Lipo:
Turnigy 5000mAh 4S 25C Lipo Pack

Dat is inclusief verzending naar Nederland €84.45.
Heb je nog €65,55 voor twee elektromotoren zoals de ZonV. 03 Bühler 6-18 VDC Motor bij Hobbyplaza:
Hobbieplaza.nl
€36,75 inclusief verzendkosten.

Totaal €121,20.
Mochten de motoren nog goed zijn, dan houdt je die €36,75 in je zak.

Laat je eens uitleggen welke spullen de modelbouwwinkel voor dat geld levert.

Groeten, Jan.
 
55euro voor Lipo-accu 7.4V
50euro ESC regelaar
50euro alles lader
18euro voor motoren

Voor 150euro alles ingebouwd


Zal eerst eens alleen de regelaar vervangen , kijken wat ie dan doet
 
Volgens de eigenaar van de winkel gaat ie dan sneller
Lipo gaat langer mee dan een loodbatterij en is sneller opgeladen
Weegt ook een pak minder

De laatste 2 (sneller opgeladen en lichter) is een feit.

De eerste 2 (gaat sneller en langere levensduur) is onzin. Volts zijn volts, en heeft niets met de chemie van de accu te maken. Een 3s lipo zal wellicht nog wat langzamer gaan (11,1 V tegen 12 V nominaal voor een loodaccu). Levensduur van lipo's is zeker niet langer dan die van loodaccu's. Is natuurlijk ook een kwestie van intensiteit van gebruik (wellicht wordt hier nog op gereageerd, ik ben geen ervaringsdeskundige).

Let op dat ze je een regelaar met een achteruit leveren. En als het er eentje is met rem, dan moet die uitgeschakeld kunnen worden.

Groet,

Ad Bakker

EDIT
Ik zie nu pas dat ze een 2s lipo willen leveren, weet je dan wat voor motoren ze willen leveren (18 € voor 2 motoren is wel erg weinig)? Mijn verhaal tov 12 V gaat dan natuurlijk niet meer op.

EDIT 2
Nog eens over nagedacht, maar is het soms zo dat de winkel een borstelloze set heeft voorgesteld? De drang naar lipo wijst een beetje naar een zaak die in vliegspullen doet, en wellicht ook nog in auto's, en heel misschien in raceboten. Maar dat is toch een hele andere tak van sport dan boten, en met name voerboten.
Kan je de details van de regelaar en motoren die zij aanbieden geven?
En wat eerder is gezegd, gewoon een loodaccu met een lader die je misschien al hebt scheelt je zo 70 € of meer.
 
Laatst bewerkt:
Hou het bij lood (Pb) accu's Nick, vergeleken daarmeee zijn LiPo's tere en zenuwachtige prima-donna's. (Voer)boot is bij jou een middel, geen doel zoals bij RC kapiteins.
Vergeet je om LiPo af te koppelen na dagje voerboten dan kun je na een week de LiPo weg gooien. Te ver ontladen idem. Vol geladen of juist leeg wegleggen, idem.
LiPo heeft hogere energiedichtheid (kWh per kg), da's alles. Langer varen met zelfde massa accu, of even lang varen met een lichtere accu. En of een lichtere accu zinvol is in jouw boot?
KISS: keep-it-simple-stupid

Overigens, als ik een vis was, zou ik van die grote hoop op de bodem eten die jouw voerboot zo vriendelijk was daar te deponeren, en niet van zo'n onhandig klein stukje vrekkig voer aan een draadje :mrgreen:
 
55euro voor Lipo-accu 7.4V
50euro ESC regelaar
50euro alles lader
18euro voor motoren

Voor 150euro alles ingebouwd


Zal eerst eens alleen de regelaar vervangen , kijken wat ie dan doet

Bij een lood accu geen alles lader nodig dat scheelt meteen 50 euro.
Accu per ongeluk niet uit zetten of te ver ontladen is i.d.d. slecht voor een lood accu maar dodelijk voor een lipo.
Lipos moet je vertroetelen en als je dat graag doet dan zijn ze prima.
Pas op voor je nieuwe regelaar en weet zeker dat je motoren oke zijn.
Houdt de accu spanning in de gaten.
Als die instort dan is de accu rot of leeg of er is iets met de motoren.;)
 
Laatst bewerkt:
Ben er terug mee naar modelbouw winkel geweest en heb em daar achter gelaten .

Hij gaat er een nieuwe regelaar inbouwen en 2 nieuwe motoren.

Iemand tips welke motoren erin zouden kunnen ?

Moeten wel zuinige maar sterke motors zijn
 
Deze b.v. vergelijk de gegevens zelf maar.
Je dacht zelf toch al dat het Graupner speed 900 motoren waren.
Ik schat dat ze even groot zijn maar dat is moeilijk te zien via de foto.
Of deze zuinig is hangt net zo als bij alle elektro motoren af van hoe groot de schroef is die je monteert.
Ze zijn niet super efficient maar daar zou ik niet wakker van liggen.
Ze zijn misschien over bemeten maar dat is wel nuttig omdat er geen waterkoeling is wat de zaak alleen maar complexer zou maken.

http://www.rc-point.nl/N_frame.html...Torque-12-V---nr.-6373-Pakket-N_art_10025.php
 
Laatst bewerkt:
De graupner 900BB word niet meer gemaakt , net als de 720BB

Nu zou de Robbe 755/40 goed zijn voor mijn doel
Als regelaar dacht ik dan aan Graupner speed profi 40 R
 
Back
Top