Algemeen NOMAC brandstof circuit 1:8 draadje.

Ik heb hier een link naar het vereiste geluidtechnische rapport uitgevoerd door een -door de gemeente bevoegd- akoestisch onderzoek bureau naar ons circuit. Hierin staan alle regels, meetmethoden, en uitvoering van zo'n rapport beschreven.

Het is een vrij technisch verhaal, maar het komt er op neer dat alles gebaseerd is op het gegeneerde computer model en dat de afwijking t.o.v. dit computer model wordt aangegeven. De daadwerkelijke geluid is eigenlijk van ondergeschikt belang t.o.v. de uitkomsten van het model.

https://docs.google.com/file/d/0B7Nd-P6kUhldenBlcGxERWZRTFU
 
En wel te bedenken dat iedereen bij zijn provider een stukje homepage ruimte kent en even een docje uploaden zonder gebruik te maken van diensten van derden geen moeite hoeft te zijn.....

Als het niet lukt, stuur hem dan naar mij.
 
Ik heb hier een link naar het vereiste geluidtechnische rapport uitgevoerd door een -door de gemeente bevoegd- akoestisch onderzoek bureau naar ons circuit. Hierin staan alle regels, meetmethoden, en uitvoering van zo'n rapport beschreven.

Het is een vrij technisch verhaal, maar het komt er op neer dat alles gebaseerd is op het gegeneerde computer model en dat de afwijking t.o.v. dit computer model wordt aangegeven. De daadwerkelijke geluid is eigenlijk van ondergeschikt belang t.o.v. de uitkomsten van het model.

https://docs.google.com/file/d/0B7Nd-P6kUhldenBlcGxERWZRTFU

Met alle respect, totaal niet relevant.
 
Wel relevant; daaruit kan je vinden wat de wetgever aan eisen stelt.....
En je kan vinden dat het uitlaat geluid ondergeschikt is aan het computer model!

Misschien nog niet relevant voor jullie club, maar in de toekomst (vóór 2016) relevant voor jullie en alle andere RC clubs; voor 2016 zullen ook zij moeten voldoen aan de omgeving vergunning. Elke club krijgt hiermee te maken! Sinds 2014 is RC-modelbouw met name genoemd in de wet en vallen zij onder 'Type C' bedrijvigheid; de één na zwaarste categorie. Elke 'inrichting' (bedrijf/club/winkel/etc) dient per 1-1-2016 te voldoen aan de omgevingsvergunning en er dient door de gemeente voor die datum een nieuwe vergunning afgegeven te worden...
 
Met alle respect, totaal niet relevant.

Behalve dan tabel 3.3 op pagina 11, als deze nog steeds van kracht is...


Misschien niet voor jullie club, maar in de toekomst (vóór 2016) alle clubs; voor 2016 zullen ook zij moeten voldoen aan de omgevingvergunning. Elke club krijgt hiermee te maken!

Misschien weet jij niet dat wij op de MACH in Heemstede rijden en de meeste problemen hiermee al gekend hebben?? Waar denk je dat al die geluidrestrictie maatregelen op de MACH vandaan komen..
 
Het rapport is van 2011/2012; dus recent genoeg voor officiele gelegenheden.

Dat zit niet in dit rapport of de tabel van de NOMAC, het gaat erom wat wettelijk in een omgeving vergunning is vastgelegd. Dit kan per gemeente, dus per club, verschillen. Gaat dan niet alleen om het maximum te maken lawaai maar ook om de duur, is erg complex dat ben ik met je eens....
 
En... wat het belangrijkste is: de geluidsdruk mag op de dichtstbijzijnde gevel op een belendend perceel de 50dBa niet overschrijden
 
Omdat het geluid een tonaal karakter heeft komt er een plus van 5 dB bij elke waarde... De tonale toeslag voor irritant geluid.
 
Wel relevant; daaruit kan je vinden wat de wetgever aan eisen stelt.....
En je kan vinden dat het uitlaat geluid ondergeschikt is aan het computer model!

Misschien nog niet relevant voor jullie club, maar in de toekomst (vóór 2016) relevant voor jullie en alle andere RC clubs; voor 2016 zullen ook zij moeten voldoen aan de omgeving vergunning. Elke club krijgt hiermee te maken! Sinds 2014 is RC-modelbouw met name genoemd in de wet en vallen zij onder 'Type C' bedrijvigheid; de één na zwaarste categorie. Elke 'inrichting' (bedrijf/club/winkel/etc) dient per 1-1-2016 te voldoen aan de omgevingsvergunning en er dient door de gemeente voor die datum een nieuwe vergunning afgegeven te worden...

Mooi dat je de algemene wetgeving op papier zo goed kent maar feitelijk dus geen idee hebt waarover je praat, nogmaals, je berichten zijn geheel niet relevant met betrekking tot het rapport en daarnaast trek je het doel van de berichtgeving uit zijn verband, zo je wil.
Een oud gezegde, je hoort de klok luiden maar weet niet waar de klepel hangt lijkt een beetje van toepassing en dan zeg ik het netjes.......................
Omdat je dus waarschijnlijk geen idee hebt wat de feitelijke situatie is op de Mach, noch feitelijk in deze bent betrokken bij de Mach, de Mach versus de milieudienst, de Mach versus de gemeente en de wetgeving, de Mach versus de omwonenden en waarschijnlijk ook geen enkel praktisch situatie gerelateerd voorbeeld hebt meegemaakt of op dat niveau hebt gecommuniceerd met de feitelijke en betrokken instanties en/of de betreffende gemeente inzake de geluidssituatie op de Mach zijn je berichten naar aanleiding van het rapport, niet relevant.
De Mach heeft de situatie geheel in de hand en we doen ons best dat zo te houden daarnaast zijn we zeer goed op de hoogte van de wetgeving en de contacten inzake de situatie zijn zakelijk maar zeer goed, nogmaals je berichten zijn niet relevant.....

Ik ga ervan uit dat ik de feitelijke doelstelling van het rapport niet expliciet verder uit hoef te leggen aan iemand die de wetgeving zo goed tot zich heeft genomen.

Laat ik er voor de zekerheid bij zeggen dat er veel positieve energie in zat, en die heb je er aardig uit weten te halen, mijn "dank" daarvoor.
 
Omdat het geluid een tonaal karakter heeft komt er een plus van 5 dB bij elke waarde... De tonale toeslag voor irritant geluid.

Die rekentechnieken vallen best wel mee, rekenen aan dat geluid is iets dat de milieudienst doet, de berekening met een duurgemiddelde is bekend. Denk dat iedereen die op de Havo een beetje zijn best heeft gedaan de berekening makkelijk op hoest na enig leeswerk. Wat Ruud aangeeft is dat de communicatie met de betrokken instellingen veel waardevoller is dan de meting. Op de Mach zitten we qua meting op dit moment ok, ook qua overleg.

Het grappige is dat de test met uitlaten/motoren heeft laten zien dat de juiste combo uitlaat/motor, ongeacht type en snelheid, kan leiden tot een combo die helemaal geen herrie hoeft te maken. Salven ging even hard met de stille "mod'set in vergelijk met de herriemakende "mod"set.

Oftewel, de herrie kan redelijk simpe worden gereduceerd door de organistie, zou tof zijn als de EFRA of IfMAR hier eens iets mee zou doen.

Relevantie van die berekening laat ik in het midden, mag duidelijk zijn dat wel meer mensen kunnen optellen en aftrekken, het zien van de grotere verbanden is meer van belang.
 
Die rekentechnieken vallen best wel mee, rekenen aan dat geluid is iets dat de milieudienst doet, de berekening met een duurgemiddelde is bekend. Denk dat iedereen die op de Havo een beetje zijn best heeft gedaan de berekening makkelijk op hoest na enig leeswerk. Wat Ruud aangeeft is dat de communicatie met de betrokken instellingen veel waardevoller is dan de meting. Op de Mach zitten we qua meting op dit moment ok, ook qua overleg.

Het grappige is dat de test met uitlaten/motoren heeft laten zien dat de juiste combo uitlaat/motor, ongeacht type en snelheid, kan leiden tot een combo die helemaal geen herrie hoeft te maken. Salven ging even hard met de stille "mod'set in vergelijk met de herriemakende "mod"set.

Oftewel, de herrie kan redelijk simpe worden gereduceerd door de organistie, zou tof zijn als de EFRA of IfMAR hier eens iets mee zou doen.

Relevantie van die berekening laat ik in het midden, mag duidelijk zijn dat wel meer mensen kunnen optellen en aftrekken, het zien van de grotere verbanden is meer van belang.

Uitstekende aanvulling, het zou inderdaad mooi zijn als organisaties maar vooral rijders eens gaan begrijpen dat rondetijden en snelheid niet alleen primair in het geluid zitten.
Ik vraag me ook af hoeveel rijders überhaupt wel eens nadenken over het 2-takt principe en de werking van bijvoorbeeld de divergent en convergent cone, de belangrijkste elementen van de 2- takt uitlaat.
Het uitstoom gedeelte is natuurlijk ook belangrijk maar zeker ondergeschikt aan de cone werking.
In mijn kart tijd en zeker in mijn motorcross tijd was er al sprake van te hard geluid en restricties, toentertijd hebben we dus ook al veel geëxperimenteerd met demping en ook in die tijd maakte het ook niet of nauwelijks verschil ten opzichte van de herrie pijpen.
En als het dan al verschil zou moeten maken dan nog alleen bij de echte top en maximale grip en/of tractie.
Waar hebben we het over hier in Nederland....................................................maar ook daarbuiten.

http://upload.wikimedia.org/wikiped..._Zweitakt.gif/500px-Arbeitsweise_Zweitakt.gif
 
Volgens mij is vooralsnog aangetoond dat de Hipex een topuitlaat is in combinatie met de geteste (zeer snelle) motor.
En waren de rondetijden minimaal gelijk en de top zelfs hoger.
We hebben geen test gedaan betreffende het vebruik maar wie weet is dat ook gunstiger.
Verder is het beter voor je oren, richting de beleidsbepaler en de sport in zijn algemeen.
Leg deze beperkte geest maar eens uit wat we allemaal aan het doen zijn.

Ja er is ook een nadeel, als je blind bent en je bent de enige die met een dergelijke combi rijdt dan weet je niet waar je auto zich bevindt op de baan tijdens de westrijd :) .
 
Als je snelheid wil en lage ronde tijden, dan ga je toch over op electro? Is sneller en stiller.
Het gaat om de 'beleving' en dat is met geluid nou eenmaal veel nadrukkelijker aanwezig...
 
Er zitten nogal wat haken en ogen aan de meetingen en het daarbij vasthouden aan de 5T motor....

Allereerst wilde de EFRA 2 jaar terug ook al gaan praten over 5 poorter motoren omdat het geluid zou verminderen hetgeen waar ik niet mee eens was want de herrie komt van de timings en volume welke met 5 poortjes makkelijk te maken is. Ik geloof graag dat minder poorten minder bevoordelijk is voor het aantal toeren maar zelf betrokken bij de ontwikkeling van een motor momenteel met 3 poorten als ook de 1:10 motoren met 3 poortjes heeft bewezen dat ook met 3 poorten veel toeren te maken is. (zie bv. ook de 55.000 rpm van de Orion Wasp CRF / Kyosho XT312)

Maar nu al 3 jaar met de 5T aan het meten geweest zit je op een dezelfde ellende als de stock electro SP 13.5t motor, er zijn te veel veranderingen.... ik noem:

- krukassen met 8.5 en 9.5mm doorlaat
- krukassen met een redelijke grote onroad timing en krukassen met een simpele offroad timing
- soms grote timingsverschillen door het wel en niet uitfrezen van de schacht voor de carb.
- verschillende uitlaat timingen in de cilinderbus variërend van 7.2mm tot 7.6mm hoogte
- uitlaatpoorten met 3 gaten (M.E.S.) en nu ook door 1 van jullie clubleden geconstateerd een enkele uitlaatpoort.

Allemaal factoren die het nodige op het geproduceerde geluid kan beïnvloeden. Zeker als je al rond een grens hangt moet je controle erop houden.
 
Back
Top